kannattaako vanhaa kehitettä käyttää?
-
kannattaako vanhaa kehitettä käyttää?
Joo eli mulla on ollu tollanen liru ilfosol 3 kehitettä millä sais just ton yhen filmin kehitettyä. Tossa putelissa lukee että 4kk säilyy avattuna puolillaan. Tästä on kuitenki noin 5kk kun oon avannu ton ja joku 3kk ollu toi puolikas desi jäljellä. Kannattaakohan tota käyttää ees vai meneekö kehitys persuksilleen? Tai auttaisko jos filmin antais kehittyä vähän kauemmin tai jotai?
-
- Viesti:
-
Re: kannattaako vanhaa kehitettä käyttää?
Lienee toimivaa.Tomes kirjoitti:Joo eli mulla on ollu tollanen liru ilfosol 3 kehitettä millä sais just ton yhen filmin kehitettyä. Tossa putelissa lukee että 4kk säilyy avattuna puolillaan. Tästä on kuitenki noin 5kk kun oon avannu ton ja joku 3kk ollu toi puolikas desi jäljellä. Kannattaakohan tota käyttää ees vai meneekö kehitys persuksilleen? Tai auttaisko jos filmin antais kehittyä vähän kauemmin tai jotai?
Jos asiaa ajattelee toimivuusperspektiivistä niin litkun huononemista voi kompensoida aikaa pidentämällä ja/tai vahvemmalla seoksella.
Noissa käyttökielloissa on kuitenkin mukana myös terveydellinen puoli. Esim. hydrokinoni muuttuu hapettuessaan huomattavan paljon epäterveellisemmäksi kuin mitä se on tuoreena. Sen vuoksi vanhoilla liemillä tai avoaltailla pelatessa on hyvä pitää ilmanvaihto kunnossa eikä pystyvedostustankkien käyttäminenkään mikään huono vaihtoehto ole.
Erilaisilla valokuvauskemioilla on paljon terveyshaittoja. Niistä saa tietoa käyttöturvallisuustiedotteista. Käyttöturvallisuustiedotteet saa pyytämällä maahantuojalla. Jos ei saa, niin kyseisen maahantuojan kohdalla on jotain pahasti pielessä. Noi tiedotteet on hyvä kerätä mappiin niin että jokaisen käytössä olevan kemian tiedote löytyy samojen kansien sisältä.
Käyttöturvallisuustiedotteiden lukeminen kannattaa tehdä järjen kanssa. "Altistava" tarkoittaa, että sairastumisen todennäköisyys kohoaa huomattavasti. "Herkistyminen" tarkoittaa sitä, että tiedossa on hyvin suurella todennäköisyydellä jotain allergiaoireita muistuttavaa ja sen lisäksi jonkin allergian (tyypillisesti esim. kromi-nikkeli) puhkeamisriski on erittäin suuri ja astmakin saattaa kolkutella ovella. LD50 tarkoittaa sitä, että kun kyseistä kemikaalia syötetään rotille niin puolet rottamassasta kuolee kyseisellä annoksella tietyssä ajassa. Pääsääntöisesti ne eloonjääneetkään eivät voi mitenkään hyvin.
Käyttöturvallisuustiedotteiden tiedot koskevat sitten kemioita puhtaassa ja tuoreessa muodossa. Hapettuneina ne voivat olla vaikkapa kymmenen kertaa vaarallisempia - tai sitten eivät.
(Monet vanhemman polven ammattilaiset ovat sitä mieltä, että avoaltaat ovat ok, ihokosketuksesta ei ole haittaa, pääasia että homma toimii, aina roiskuu kun rapataan jne. Kiinnitä huomiota siihen, minkä verran heillä on tai ei ole ihovaivoja, hengitystieongelmia, muistiongelmia tai selkeästi massasta poikkeavia käytös- tai persoonallisuuspiirteitä. Kaikki moiset saattavat hyvinkin johtua työsuojelun laiminlyönneistä ja se taas saattaa johtua noista edellä mainituista asennevammoista.)
-
- Viesti:
-
Alkuperäinen kysymyshän on vähän niinkuin että " mulla on vajaa akku salamassa, kannattaako sen kanssa lähteä kuvaamaan hämärään "
Mutta siitä filmin kehittämisestä: itse opin jopa kantapään kautta vakioimaan työskentelytapani filmin kehityksessä, siten pääsin vedostamisessa paljon helpommalla haluamaani lopputulokseen ja jopa toistuvasti...
Itse en käyttäisi vanhentunutta kehitettä filmille ellei kuvaus ole helposti uusittavissa tai kuvauksen sisältö arvotonta p....aa
- vanhalla kehitteellä voisi olla opettavaista leikkiä sitten kun tuntee mitä tuoreilla kemioilla muutos lämpötiloissa, tankin liikuttelussa, laimennuksessa jne vaikuttaa filmin sävyalaan, rakeisuuuteen ja siten lopulta vedokseen
Tuota Ilfosolia ja sen pakkausta en tunne, mutta aikoinana Kodak D76 ja Ilfordin ID11 säilyivät hyvin luvatun ajan ilmattomassa pullossa, viileässä ja valottomassa tilassa säilytettynä
- näitäkin käytin aina kertakäyttöisenä 1+1 laimennettuna ja n 1/3 aukon ylivalotetulle filmille 20% lyhennetyllä kehitysajalla
Mutta siitä filmin kehittämisestä: itse opin jopa kantapään kautta vakioimaan työskentelytapani filmin kehityksessä, siten pääsin vedostamisessa paljon helpommalla haluamaani lopputulokseen ja jopa toistuvasti...
Itse en käyttäisi vanhentunutta kehitettä filmille ellei kuvaus ole helposti uusittavissa tai kuvauksen sisältö arvotonta p....aa
- vanhalla kehitteellä voisi olla opettavaista leikkiä sitten kun tuntee mitä tuoreilla kemioilla muutos lämpötiloissa, tankin liikuttelussa, laimennuksessa jne vaikuttaa filmin sävyalaan, rakeisuuuteen ja siten lopulta vedokseen
Tuota Ilfosolia ja sen pakkausta en tunne, mutta aikoinana Kodak D76 ja Ilfordin ID11 säilyivät hyvin luvatun ajan ilmattomassa pullossa, viileässä ja valottomassa tilassa säilytettynä
- näitäkin käytin aina kertakäyttöisenä 1+1 laimennettuna ja n 1/3 aukon ylivalotetulle filmille 20% lyhennetyllä kehitysajalla
-
Joo siis oon kehitelly noita jonkun verran että tiiän ettei toista kertaa voi koittaa ja muutenkin miten toi homma toimii. Mietitytti vaan kun kehite on vanhaa, sitä riittää tohon yhteen filmiin ja ei ole varaa ostella lisää kehitettä tai filmiä johon noita ostettuja kehitteitä vois käyttää ennen kun ne vanhenee taas. Onko toi joku ihan perusjuttu että vanhentuneilla kehitteillä joutuu kehittelemään vähän kauemmin? Ja miltäköhän joku 10-20% kauemmin vois kuulostaa? Ja kannattaiskohan tota filmiä pyöritellä tankissa erillailla, vai pystyykö sitä ees sanomaan muutakun kokeilemalla?
Ei tossa muistaakseni mitään kovin tärkeitä kuvia ole, mutten nyt kuitenkaan haluis kokonaan pilata sitä filmiä. Mitään vedoksia en noista tee, ihan vaan skannailen ja jos kehitys ei mee ihan täydellisesti, niin photoshopilla voi vähän korjailla.
Ei tossa muistaakseni mitään kovin tärkeitä kuvia ole, mutten nyt kuitenkaan haluis kokonaan pilata sitä filmiä. Mitään vedoksia en noista tee, ihan vaan skannailen ja jos kehitys ei mee ihan täydellisesti, niin photoshopilla voi vähän korjailla.
-
- Viesti: