Tarkennuksen säädöt?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Vastaa Viestiin
makumaku

Tarkennuksen säädöt?

Viesti Kirjoittaja makumaku »

Nyt kun alkoi tämä 10D:n myyntiralli tuolla myyntipalstalla, niin aika monessa ilmoituksessa puhuttiin tarkennuksen säädöstä (rungon säädöstä)? Itse en ole digijärkkäriä (vielä) omistanut, mutta onko tämä tarkennuksen häipyminen ongelma vain 10D:ssä vaiko pitääkö tätä tehdä myös muille digijärkkäreille aina silloin tällöin?? Niin ja mistä tämä yleensä johtuu että tarkennusta joudutaan joskus säätämään uudelleen, eikös ne kuitenkin tehtaalta tullessa ole priimaa kaikki?
Nikon D200, Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF ED, Nikkor 50mm f/1.8D, Nikkor 85mm f/1.8D, Nikon Micro Nikkor Ai-S 200/4,,, Nikkor 70-200mm f/2.8 ED VR, TC-17EII, Nikon SB-800
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
fangio

Viesti Kirjoittaja fangio »

Ymmärtääkseni 10D:ssä on tyyppivika, joka toistuu useissa kameroissa, mutta ei kaikissa. En ole tietoinen, että muissa malleissa olisi ilmennyt vastaavaa.
SPK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SPK »

fangio kirjoitti:Ymmärtääkseni 10D:ssä on tyyppivika, joka toistuu useissa kameroissa, mutta ei kaikissa. .
Ymmärtääkseni useilla 10D:llä kuvaajalla on tyyppivika, lienee aika monta runkoa tarkistettu ihan turhaan.
======================
trsqr

Viesti Kirjoittaja trsqr »

SPK kirjoitti:Ymmärtääkseni useilla 10D:llä kuvaajalla on tyyppivika, lienee aika monta runkoa tarkistettu ihan turhaan.
Näin olen itsekin asian ymmärtänyt. =)
haili
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haili »

Testasin itse varta vasten oman 10D:ni tarkennuksen (kamera ostettu heinäkuun alussa tänä vuonna) ja siinä toimii keskimmäiset tarkennuspisteet kohtuullisen hyvin mutta vasemmanpuoleisin ei toimi ollenkaan vaan jurrauttaa paikallaan kaikkia kolmea objektiivia jotka minulla on (uusia nekin optiikat kaikki) joten ainakin minun täytyy kiikuttaa jas-tekniikkaan oma kamerani.
trsqr

Viesti Kirjoittaja trsqr »

haili kirjoitti:Testasin itse varta vasten oman 10D:ni tarkennuksen (kamera ostettu heinäkuun alussa tänä vuonna) ja siinä toimii keskimmäiset tarkennuspisteet kohtuullisen hyvin mutta vasemmanpuoleisin ei toimi ollenkaan vaan jurrauttaa paikallaan kaikkia kolmea objektiivia jotka minulla on (uusia nekin optiikat kaikki) joten ainakin minun täytyy kiikuttaa jas-tekniikkaan oma kamerani.
Otithan huomioon, että reunimmaiset tarkennuspisteet tarkentavat vain vaakaviivoihin, ei pystyviivoihin? Esimerkiksi oma 10D:ni ei suostu tarkentamaan vasemmanpuoleisimmalla sensorilla testipaperiin, jossa on yksi pystyraja valkoisen ja mustan välillä. Jos paperia kääntää 90 astetta, onnistuu tarkennus vaivatta.

Alla olevasta linkistä löytyy paljon tietoa tuosta AF:n toiminnasta:
http://emedia.leeward.hawaii.edu/frary/ ... 10d_03.htm

-olli
haili
Viesti:

Se vasemmanpuoleisin ei reagoi pysty eikä vaakaviivoihin. Kaikki muut tarkennuspisteet reagoivat mutta se yksi ei yksinketaisesti löydä sitä kohdetta kaikilla kolmella objektiivilla.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Mitä sitä turhaan käyttämään muita kuin keskimmäistä tarkennuspistettä. Tulee vaan kauheasti hommia jos tarkentaa laidalla olevalla pisteellä ja sen jälkeen sijoittaa kohteen siihen keskelle :/
haili
Viesti:

Kyllähän sitä enimmäkseen tulee käytettyäkin. Mites on vaikuttaako täysautomatiikan toimintoon täysin kaikki tarkennuspisteet? Silloinhan juuri tuo huonosti toimiva tarkennuspistekin vaikuttaa lopputulokseen. Yksi ominaisuus mitä minä omalta kohdaltani kaipaisin digijärkkäreihin on leikkokuva. Siihen kun tuli totuttauduttua rullafilmikameroiden myötä. Omat silmät kun alkavat iän myötä pikkasen falskaamaan niin sitä jotenkin joutuu turvautumaan automatiikan tuomaan tarkennusapuun.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

haili kirjoitti:Yksi ominaisuus mitä minä omalta kohdaltani kaipaisin digijärkkäreihin on leikkokuva.
Sit pitääkin siirtyä askelta järeämpiin järkkäreihin jotta tollaisen leikkokuvatähyslasin saa vaihdettua helposti (canonin 1D sarjalaisiin saa varmaankin ton vaihdettua?).

Tai sit siirryt kodakiin ;D
haili
Viesti:

Joo se on kyllä käynyt mielessä. Ainoa este on että on varat ollut vähissä eikä ole sponsoreitakaan ollut joilta saisi vuokrattua kohtuu hinnalla työvälinettä itselleni.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

haili kirjoitti:Joo se on kyllä käynyt mielessä. Ainoa este on että on varat ollut vähissä eikä ole sponsoreitakaan ollut joilta saisi vuokrattua kohtuu hinnalla työvälinettä itselleni.
Kyllähän sen saa vaihdettua. Ota tuosta mallia.
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... ge=9115948
haili
Viesti:

Mielenkiintoinen artikkeli. Suostuiskohan Jas-tekniikka tekemään tuon projektin kun en viitsi itse tehdä sitä kun on muuten tuota takuuta jäljellä vielä 11 kuukautta.
kohan

haili kirjoitti:Mielenkiintoinen artikkeli. Suostuiskohan Jas-tekniikka tekemään tuon projektin kun en viitsi itse tehdä sitä kun on muuten tuota takuuta jäljellä vielä 11 kuukautta.
Kysyin aikaisemmin ennen kuin näin tämän artikkelin asiaa Jas tekniikasta ja vastaus oli, että he eivät "tiedä" mutta voivat kyllä tutkia asiaa täydellä tuntiveloituksella. En muista tuntiveloituksen suuruutta koska se oli niin suuri ettei asia tullut kyseeseen.
Sinun olisi mentävä sinne ja kerrottava kuinka homma hoidetaan. Itse vaihtamisessa ei ole näppärälle kaverille ongelmaa vain sopivan tähyslasin työstäminen näyttäsi olevan suurin homma.

Tässä on lisää aiheesta
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... ge=9449554
http://www.fredmiranda.com/forum/topic2/110097
haili
Viesti:

Täytyy tosissaan harkita tuota vaihtoehtoa.
kohan

haili kirjoitti:Täytyy tosissaan harkita tuota vaihtoehtoa.
Jos päädyt kokeiluasteelle niin kerro kokemuksista ja mitä tähyslasia käytit modifiointiin.
haili
Viesti:

Jeps! Kerron kun toteutan sen asian.
kaiveli

Viesti Kirjoittaja kaiveli »

Misäs järjestyksessä nuo härvelit kuluu tuonne sisään 10d:ssä... siis tuo metallinen kehys tähyslasi ja sitten tuo kiinnitin...
Tottahan tuo kiinnitin tulee viimeks mutta tuleeko tuo metallikehys tähyslasin kummalle peuolelle...=O
Tavallinen tallaaja....
Vastaa Viestiin