Tarkennuksen säädöt?
-
Tarkennuksen säädöt?
Nyt kun alkoi tämä 10D:n myyntiralli tuolla myyntipalstalla, niin aika monessa ilmoituksessa puhuttiin tarkennuksen säädöstä (rungon säädöstä)? Itse en ole digijärkkäriä (vielä) omistanut, mutta onko tämä tarkennuksen häipyminen ongelma vain 10D:ssä vaiko pitääkö tätä tehdä myös muille digijärkkäreille aina silloin tällöin?? Niin ja mistä tämä yleensä johtuu että tarkennusta joudutaan joskus säätämään uudelleen, eikös ne kuitenkin tehtaalta tullessa ole priimaa kaikki?
Nikon D200, Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF ED, Nikkor 50mm f/1.8D, Nikkor 85mm f/1.8D, Nikon Micro Nikkor Ai-S 200/4,,, Nikkor 70-200mm f/2.8 ED VR, TC-17EII, Nikon SB-800
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Testasin itse varta vasten oman 10D:ni tarkennuksen (kamera ostettu heinäkuun alussa tänä vuonna) ja siinä toimii keskimmäiset tarkennuspisteet kohtuullisen hyvin mutta vasemmanpuoleisin ei toimi ollenkaan vaan jurrauttaa paikallaan kaikkia kolmea objektiivia jotka minulla on (uusia nekin optiikat kaikki) joten ainakin minun täytyy kiikuttaa jas-tekniikkaan oma kamerani.
-
Otithan huomioon, että reunimmaiset tarkennuspisteet tarkentavat vain vaakaviivoihin, ei pystyviivoihin? Esimerkiksi oma 10D:ni ei suostu tarkentamaan vasemmanpuoleisimmalla sensorilla testipaperiin, jossa on yksi pystyraja valkoisen ja mustan välillä. Jos paperia kääntää 90 astetta, onnistuu tarkennus vaivatta.haili kirjoitti:Testasin itse varta vasten oman 10D:ni tarkennuksen (kamera ostettu heinäkuun alussa tänä vuonna) ja siinä toimii keskimmäiset tarkennuspisteet kohtuullisen hyvin mutta vasemmanpuoleisin ei toimi ollenkaan vaan jurrauttaa paikallaan kaikkia kolmea objektiivia jotka minulla on (uusia nekin optiikat kaikki) joten ainakin minun täytyy kiikuttaa jas-tekniikkaan oma kamerani.
Alla olevasta linkistä löytyy paljon tietoa tuosta AF:n toiminnasta:
http://emedia.leeward.hawaii.edu/frary/ ... 10d_03.htm
-olli
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Kyllähän sitä enimmäkseen tulee käytettyäkin. Mites on vaikuttaako täysautomatiikan toimintoon täysin kaikki tarkennuspisteet? Silloinhan juuri tuo huonosti toimiva tarkennuspistekin vaikuttaa lopputulokseen. Yksi ominaisuus mitä minä omalta kohdaltani kaipaisin digijärkkäreihin on leikkokuva. Siihen kun tuli totuttauduttua rullafilmikameroiden myötä. Omat silmät kun alkavat iän myötä pikkasen falskaamaan niin sitä jotenkin joutuu turvautumaan automatiikan tuomaan tarkennusapuun.
Sit pitääkin siirtyä askelta järeämpiin järkkäreihin jotta tollaisen leikkokuvatähyslasin saa vaihdettua helposti (canonin 1D sarjalaisiin saa varmaankin ton vaihdettua?).haili kirjoitti:Yksi ominaisuus mitä minä omalta kohdaltani kaipaisin digijärkkäreihin on leikkokuva.
Tai sit siirryt kodakiin ;D
-
- Viesti:
-
Kyllähän sen saa vaihdettua. Ota tuosta mallia.haili kirjoitti:Joo se on kyllä käynyt mielessä. Ainoa este on että on varat ollut vähissä eikä ole sponsoreitakaan ollut joilta saisi vuokrattua kohtuu hinnalla työvälinettä itselleni.
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... ge=9115948
-
- Viesti:
-
Kysyin aikaisemmin ennen kuin näin tämän artikkelin asiaa Jas tekniikasta ja vastaus oli, että he eivät "tiedä" mutta voivat kyllä tutkia asiaa täydellä tuntiveloituksella. En muista tuntiveloituksen suuruutta koska se oli niin suuri ettei asia tullut kyseeseen.haili kirjoitti:Mielenkiintoinen artikkeli. Suostuiskohan Jas-tekniikka tekemään tuon projektin kun en viitsi itse tehdä sitä kun on muuten tuota takuuta jäljellä vielä 11 kuukautta.
Sinun olisi mentävä sinne ja kerrottava kuinka homma hoidetaan. Itse vaihtamisessa ei ole näppärälle kaverille ongelmaa vain sopivan tähyslasin työstäminen näyttäsi olevan suurin homma.
Tässä on lisää aiheesta
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... ge=9449554
http://www.fredmiranda.com/forum/topic2/110097
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-