Haaste - Perseidit

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
bobotti

Haaste - Perseidit

Viesti Kirjoittaja bobotti »

Pistetääs ala-arvoinen suorite tähän alkuun. Sumun keskeltä ei tahtonut aina näkyä edes tähtiä ja p-kaupungin valot tekivät oman asiansa kuvaan. Perseideistä on tulossa ilmeisesti aika kirkkaat , kun muutama valopallo oikein käänsi päätä.

Kuva
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jari_jkl

Viesti Kirjoittaja jari_jkl »

Harmi kun en tunne ketään, jonka takapuoleen olisi tatuoitu Idi Aminin kuva... :-)
jühkü
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jühkü »

Tätä kyllä ehdottomasti kokeillaan ja syksyn mittaan muitakin meteoriparvia. Ursan mukaan meteoreja näkyy runsaasti 10.-13.8. ja maksimi on 12.8. klo 21.30-23.00. Toivottavasti on vaan kirkasta säätä luvassa.
Liksu

Viesti Kirjoittaja Liksu »

jari_jkl kirjoitti:Harmi kun en tunne ketään, jonka takapuoleen olisi tatuoitu Idi Aminin kuva... :-)
:DDD
Canon EOS 5D Mark III, Canon EOS 7D, EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, EF 100mm f/2.8 L IS USM, EF 70-200mm f/4L IS USM, EF 40mm f/2.8 STM, EF 24-105mm f/4 L IS USM, Lesbaby Composer
vostok

Viesti Kirjoittaja vostok »

Pro-vinkki: Aukko ammolleen ja tinkikää kuvakulmasta. Tärkeintä on apertuuri eli polttoväli jaettuna aukkoluvulla. Esim. Peleng on tarkoitukseen ihan surkea, vaikka kuvakulmaa onkin, ovat kuviin tarttuvat viirut himmeitä.

FF-kamerat jyräävät tässäkin. Täydellä kennolla 50/1.4 tai joku semmoinen lienee lyömätön.

Taas kerran, nimim. nolla onnistunutta meteorikuvaa.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Hitto luin ensin persleidit... pettymys oli karmea.
--------
Aves!
bobotti

Se pääkaupungin yllä vellova ikuinen smogi ja tää epeli on pilaamassa mulla ainakin kuvaasmiset.
Kuva
XciD

Viesti Kirjoittaja XciD »

Kuva

Stadissa otettu samoihin aikoihin.. Linssin puhdistus ja valotusaika auttaa 'smogiin'. ;P
Käsivaralta otettu.
bobotti

XciD kirjoitti:
Stadissa otettu samoihin aikoihin.. Linssin puhdistus ja valotusaika auttaa 'smogiin'. ;P
Käsivaralta otettu.
Pistetääs kuitti takaisin. Jupiter ja kuut 135 mm kuvattuna. Toisena hetkenä Jupiteria ei oikein itseäänkään näkynyt.

Kuva
XciD

Viesti Kirjoittaja XciD »

Toi mun kuva on kroppi jossa näkyy myös jupiter.

EDIT - Liitänpä toisen kuvan myös. Käsivaralta ilman tukia mistään kuten edellinenkin.. Lähes raaka. Cropattu aavistus ja pienennetty.

Kuva
fotom

Viesti Kirjoittaja fotom »

Kokeilin telelisäkkeellä paljonko saan kasvatettua polttoväliä G9 -pokkarilla. Ja saahan sitä, seuraavassa kuvassa yhdistettynä 100% cropit:

Kuva

Telelisäkkeenä 1500mm peilitele okulaarin läpi kuvaten.
vostok

Viesti Kirjoittaja vostok »

Takaisin aiheeseen. Ei tullut taaskaan yhtäkään perseidiä. Ensi viikolla pidemmällä polttovälillä revanssi.

Kuva
fotom

Riittääkö haasteeseen pelkkä muistikuvan tallentuminen päänsisäiseen neuroverkkoon? Äsken näin mokoman kun kokeilin miten kuu tallentuisi:

Kuva
fotom

Iso 400, 70mm, f2.8 ja 30 sekkaa:

Kuva

N. sadalla valotuksella tarttui puolentusinaa tämäntapaista.
bobotti

Satova tuli tasan yksi.

Kuva

Välillä oltiin tälläsessä tilanteessa:
Kuva
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

Näyttäisi ilmat siistiytyvän tälläkin korkeudella tämän päivän aikana, joten illasta mahtaisi voida testailla tätäkin hommaa.

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
bobotti

Ajatelimma kanssa yrittää uusiksi ens yänä. Tulis eees vähän selkeempää täällä Pk-seudulla , mutta taitaa olla turha toivo. Tuli hetkiä jolloin oli kirkasta ja kyllä silloin se oli minuutin välein kun jotain lens taivaalta alas. Osa näkyi jopa pilvien läpi. Mun miälestä nää oli kumminkin pikkuköntsiä. Tässä paripäivää sitten tuli ihan kunnollisia(tosin harvakseltaan) vaikka näkyvyys oli samanlainen.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Oli kyllä hieno yö. Valvoin klo 22:00-02:15 ja tähdenlentoja näin arviolta satoja. Taivas oli selkeä ja läpiväkyvyys hyvä. Kuukaan ei hirveästi haitannut, länsitaivaasta teki kyllä vaalean. Tähdenlentojen ohella kurkkasin myös kaukoputkella Kuuta ja Jupiteria, ekat havainnot tältä syksyltä.

Kuvia otin noin 150 joista runsaaseen kymmeneen piirtyi perseidi. Valitettavasti ne kirkkaimmat lensivät joko siellä osaa taivasta, mistä olin juuri siirtänyt kameran pois tai silläaikaa, kun kamera otti darkkia :P.

Kuvausvälineinä oli: D700, Sigma 18-35 @ 18-20mm, f:3,8 sekä Tamron 24-135@24mm (Tamronilla en tosin ottanut kuin ensimmäiset kymmenkunta kuvaa). Valotusajat 15-20sec, iso oli siinä 1600-6400, suurimmassa osassa 2200.

Kuten kerroin, taivas oli hienon selkeä, noin 15 asteen korkeuteen utua, sen jälkeen upea tumma taivas. Linnunrata näkyi hienosti. Ainoa ongelma oli kasteen tiivistyminen objektiivin etulinssiin, joka sitten pilasikin yhden tähdenlentokuvan. Tämän jälkeen pyyhin etulinssin jotakuinkin aina ennen uutta valotusta.

Mutta pidemmittä puheitta, kuviin:

Kuva

Ensimmäinen kennolle tarttunut. Harmittavasti fokus ei ollut ihan kohdallaan. Andromedan galaksi pilkottaa alaoikealla

Kuva

Paras perseidikuvani. Todennäköisesti tuossa on siis kaksi tähdenlentoa, alempi saattaa kyllä olla satelliitin tekemä viiru, mutta en muista, että tuolloin olisi tuossakohtaa mennyt satelliittia.
Isompi versio

Laitan lisää kuvia esille, jos niiden seasta vielä jotakin näytettäviä löytyy. Ainakin linnunradasta olisi tarkoitus pinoilla muutama kuva, laitetaan esille jahka ehditään.
bobotti

Hel_NiS kirjoitti:
Paras perseidikuvani. Todennäköisesti tuossa on siis kaksi tähdenlentoa, alempi saattaa kyllä olla satelliitin tekemä viiru, mutta en muista, että tuolloin olisi tuossakohtaa mennyt satelliittia.
.
Suunta on äkkikattoen samaan pakopisteeseen eli paljon todenäköisimmin Perseidien tähdenlento kuin sateliitti.
fotom

bobotti kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:
.
Suunta on äkkikattoen samaan pakopisteeseen eli paljon todenäköisimmin Perseidien tähdenlento kuin sateliitti.
Toisaalta, toinen juova on ns. tasapaksu eli alkaa äkisti ja loppuu äkisti säilyttäen voimakkuutensa kauttaaltaan ja tämä taas viittaisi hyvin vahvasti satelliittiin.
Vastaa Viestiin