Uudella kojeella uudet kujeet Rock-keikalla :D
-
- Viesti:
Uudella kojeella uudet kujeet Rock-keikalla :D
Eli eli, olen tossa illalla menossa kuvaamaan tuttua rock-yhtyettä, ja nyt kysyisinkin muutamaa asiaa. Kamera on EOS 10D, laseja on kaksi, toinen Sigman 18-50/3.5-5.6 DC millä ensin ajattelin kuvata reilun ISO:n kanssa (800?) ja laajakulmapäässä täysin auki. Sitten on tuo Canonin EF 50/1.8II, jota ajattelin kuitenkin tähän paremmaksi.
Tässä topicissa olikin aiheesta jotain, tosin pokkarilla:
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=8705
Mutta otanko automaattisesti suuremmalla aukolla olevan lasin, säädän ISO-luvun 800-1600 välille jne.? Keikkapaikka on varmasti aika hämärä, mitä nyt tiskin valot loistaa lavalle + pakolliset spotit lavan yllä.
Tässä topicissa olikin aiheesta jotain, tosin pokkarilla:
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=8705
Mutta otanko automaattisesti suuremmalla aukolla olevan lasin, säädän ISO-luvun 800-1600 välille jne.? Keikkapaikka on varmasti aika hämärä, mitä nyt tiskin valot loistaa lavalle + pakolliset spotit lavan yllä.
-
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Jos sinulla on herkkyys 1600 paikkeilla, pärjäät todennäköisesti aukolla 5.6 ja 1/60s. Siinä mielessä voit kokeilla molempia objektiiveja. Jos voit, käy mittaamassa esiintyjän kasvoista pistemittauksella valotus ja käytä suunnilleen sitä. Muutoin on vaara, että kasvoissa tapahtuu puhkipalamista.
Kun kokeilet niitä objektiiveja, arvioi, mikä on pisin valotusaika, jota voit käyttää. Valitse pienin mahdollinen herkkyys sen mukaan.
Kun kokeilet niitä objektiiveja, arvioi, mikä on pisin valotusaika, jota voit käyttää. Valitse pienin mahdollinen herkkyys sen mukaan.
50mm nokalle, kamera Av moodiin ja aukko 1.8 käyttöön. Jos valot eivät välky voit lukita valotuksen vaikka kohteen kasvoista painamalla * nappia ja rajata uudelleen -> laukaista. Jos valot välkkyvät tai kohde liikkuu ees-taas valojen alla ja valaisuus vaihtelee, niin älä lukitse valotusta.
Kuvaa raw:na ja kompensoi valotusta tarpeen mukaan. Veikkaan, että tuolla 50mm lasilla ja täydellä aukolla + ISO 400 herkkyydellä pärjäilet ihan hyvin. Jos tuota sigmaa käytät, niin ISO-arvoa täytynee nostella tuonne 800-1600 tienoille.
Jos kuvaat salamalla, niin käytä sitä täytesalamana (salaman tehoa voi pudottaa vaikka 1/2 - 1 aukkoa normaalista ja manuaaliasetuksilla suljinaika sopivaksi).
Mitähän muuta sitä sitten keksisi. Kokemusta aiheesta löytyy melko paljon ja nykyään tuo vaikeammissa olosuhteissa kuvaaminen menee oikeastaan aika rutiinilla. Tärkeintä on kyllä se, että opettelet miten kameran valotusmittari valottaa eri tilanteissa, tällöin osaat kompensoida valotusta oikeaan suuntaan ennen kuvan ottamista ja tällöin hyvät kuvat eivät joudu roskakoriin, koska ne ovat esimerkiksi liian pahasti ylivalottuneita kun kamera on valottanut kuvan tumman seinän mukaan.
Kuvaa raw:na ja kompensoi valotusta tarpeen mukaan. Veikkaan, että tuolla 50mm lasilla ja täydellä aukolla + ISO 400 herkkyydellä pärjäilet ihan hyvin. Jos tuota sigmaa käytät, niin ISO-arvoa täytynee nostella tuonne 800-1600 tienoille.
Jos kuvaat salamalla, niin käytä sitä täytesalamana (salaman tehoa voi pudottaa vaikka 1/2 - 1 aukkoa normaalista ja manuaaliasetuksilla suljinaika sopivaksi).
Mitähän muuta sitä sitten keksisi. Kokemusta aiheesta löytyy melko paljon ja nykyään tuo vaikeammissa olosuhteissa kuvaaminen menee oikeastaan aika rutiinilla. Tärkeintä on kyllä se, että opettelet miten kameran valotusmittari valottaa eri tilanteissa, tällöin osaat kompensoida valotusta oikeaan suuntaan ennen kuvan ottamista ja tällöin hyvät kuvat eivät joudu roskakoriin, koska ne ovat esimerkiksi liian pahasti ylivalottuneita kun kamera on valottanut kuvan tumman seinän mukaan.
-
- Viesti:
Siinähän se meni, bändi soitti lujaa ja tiukasti :) Ekakertalaiselle ongelmia: ääripään fanit, jotka heiluvat ihan lavassa kiinni = et pääse millään itse kuvaamaan esim. laulajaa. Epäotolliset valaistukset, kun jollain soittajalla vähän vähemmän valoa katossa olevasta spotista, laulajalla todella kirkasta valo yllä jne. Liian usein kuvista tuli tosi tummia, vaikka valoa silmämääräisesti tuntui kohtuullisesti olevan.
Otin ISO-800 asetuksella useimmat kuvat, kiinteällä 50mm:llä ja useimmiten täysin aukko auki. Valotusajat pysyivät kiitettävän paljon liikettä pitäneen bändin yrityksestä huolimatta 1/25 paremmalla puolella.
Huomenna uudestaan, katsotaan mitä siitä tulee. Itse otan ainakin sen Sigman 18-50 lasin mukaan, koska tuntui, että sitä laajempaa kenttää olisi tarvinnut, kun olisi vaikka halunnut yleisön yli kuvata.
edit: lisätään vielä, että kuvaus oli muuten varsin opettavaa, mutta joku jopa huusi minulle "Hei sä, mene hittoon sieltä sen kamerasi kanssa", vaikka olin koko ajan lähes polvillani lavan alapuolella. Enkä edes seissyt kenenkään näkökentän edellä.
Otin ISO-800 asetuksella useimmat kuvat, kiinteällä 50mm:llä ja useimmiten täysin aukko auki. Valotusajat pysyivät kiitettävän paljon liikettä pitäneen bändin yrityksestä huolimatta 1/25 paremmalla puolella.
Huomenna uudestaan, katsotaan mitä siitä tulee. Itse otan ainakin sen Sigman 18-50 lasin mukaan, koska tuntui, että sitä laajempaa kenttää olisi tarvinnut, kun olisi vaikka halunnut yleisön yli kuvata.
edit: lisätään vielä, että kuvaus oli muuten varsin opettavaa, mutta joku jopa huusi minulle "Hei sä, mene hittoon sieltä sen kamerasi kanssa", vaikka olin koko ajan lähes polvillani lavan alapuolella. Enkä edes seissyt kenenkään näkökentän edellä.
-
- Viesti:
Itse olen aika paljon kuvaillut live keikkoja ja virheistä oppii sen, että kun suljinajan nostaa 1/80s (mielellään jopa 1/100s) niin onnistuneiden otosten määrä nousee huomattavasti.
Tokihan pitemmilläkin suljinajoilla saa onnistuneita kuvia, mutta jos esittäjillä on vähänkin enemmän energiaa, ei kuvat oikein onnistu. Eri asiahan on sitten että jos haluaa vangita myös sen liikkeen.
Sitä 50mm tulet käyttämään eniten. Aika pehmeä täydellä aukolla, mutta kun himmentää tuonne 2.8 paikkeille niin paranee laatu. Sillä laajakulmalla tulet varmaankin ottamaan muutaman kuvan laajimmalla ja suurimmalla aukolla.
Tuhannen taalan vinkki: kuvaa RAWina.
Tokihan pitemmilläkin suljinajoilla saa onnistuneita kuvia, mutta jos esittäjillä on vähänkin enemmän energiaa, ei kuvat oikein onnistu. Eri asiahan on sitten että jos haluaa vangita myös sen liikkeen.
Sitä 50mm tulet käyttämään eniten. Aika pehmeä täydellä aukolla, mutta kun himmentää tuonne 2.8 paikkeille niin paranee laatu. Sillä laajakulmalla tulet varmaankin ottamaan muutaman kuvan laajimmalla ja suurimmalla aukolla.
Tuhannen taalan vinkki: kuvaa RAWina.
Kummallista käytöstä. Olitko muuten tuskassa kuvaamassa vai mikäs keikka olikaan?mellin kirjoitti:edit: lisätään vielä, että kuvaus oli muuten varsin opettavaa, mutta joku jopa huusi minulle "Hei sä, mene hittoon sieltä sen kamerasi kanssa", vaikka olin koko ajan lähes polvillani lavan alapuolella. Enkä edes seissyt kenenkään näkökentän edellä.
Yleensä itselleni annetaan erittäin kiltisti tietä ja pääsen lavan eteen, parhaimmillaan ystävälliset yleisön edustajat tulevat vielä ympärille pitämään muita ihmisiä loitommalla silloin kun kuvaan (ihan vapaaehtoisesti siis). Oikein mukavaa.
-
- Viesti:
No joo, ei tainnut mennä ihan tuohon tyyliin :) Ei ollut tuska, kyse oli Lemmenpyssyistä (http://www.lemmenpyssyt.com) jonka yhden soittajan tunnen vähän pidemmältä ajalta. Siinä ennen keikkaa tiedustelin, että jos räiskytän salamaa, niin häiritseekö laulajaa tms. se, kaveri väitti, että ei tosiaan! Sinne vaan, tulet vaikka lavalle! :=) No, sanomattakin selvää, ettei ekakertalainen tuossa tilanteessa uskalla sinne lavalle heiluvan bändin kanssa, että sieltä lavan reunalta siististi ja kiltisti... Mitä nyt tietty paikkaa vaihtelin.laite kirjoitti:Kummallista käytöstä. Olitko muuten tuskassa kuvaamassa vai mikäs keikka olikaan?
Yleensä itselleni annetaan erittäin kiltisti tietä ja pääsen lavan eteen, parhaimmillaan ystävälliset yleisön edustajat tulevat vielä ympärille pitämään muita ihmisiä loitommalla silloin kun kuvaan (ihan vapaaehtoisesti siis). Oikein mukavaa.
Tosin joku vanhempi kantapeikko tarjosi mulle tuoliaan, että hei ota toi mun tuoli, kun siinä tähtäilet. Varmaan luuli vähän enemmän proksi, kuin olenkaan :)
Vielä yksi juttu, kun katsoin siinä keikankin aikana ja myöhemmin kotona, niin käytännössä kaikissa kuvissa on hyvin heikkotasoinen histogrammi, niitä vaaleita sävyjä ei käytännössä missään. Täytynee vähän miettiä tuota valotuksenmittausta, saatoin kuvata nimittäin ihan väärällä.
-
Näin kaksi viikkoa myöhässä on hyvä antaa vinkkejä. Itse olen muutaman keikan sisällä ja ulkona kuvannut, ja näin on suunnilleen hyviä tuloksia tullut:mellin kirjoitti:Muita vinkkejä, kullan arvoisia jne :D Kiire.... :)kohan kirjoitti:Taitaa olla 50 mm keikka. 3,5 valovoimalla ei paljon saa vauhtia.
ISO800, aukko f/2.8 tai suurempi, kameraan asetetaan valotusajaksi 1/125s (riittää 50mm lasille ihan hyvin), valotusta korjataan puoli tai 2/3 aukkoa alaspäin (pistemittaus olisi kiva). Jalustaa ei ole yleensä mahdollista käyttää, joskus olen käyttänyt monopodia ja kuvannut vähän kauempaa (esim. ne Tavastian portaat) pidemmällä objektiivillä. Salamaa en ole käyttänyt. Jos valoa riittää, niin herkkyyttä voidaan tietysti tiputtaa.
Jos joutuu ihan yleisön joukosta kuvaamaan, niin paras hankkiutua eturiviin. Lavasta riippuen siitä voi saada jopa tukea. Ihmisjoukon takaa esiintyjän kuvaaminen on aika hankalaa, järkkärin kanssa ei voi tehdä sitä mitä suurin osa yleisöstä joka kuvaa - kamera suorille käsille ylös ja tiiraa siitä LCD:stä rajauksen. =)
-olli
-
Bändikuvaaminen kiinnostaa minuakin. 300d:n saatuani menin Innoissani kuvaamaan cmx:ää, ja eiköhän valomies tietenkin JUURI sillä kertaa ollut sairastunut...;-D Oli sitten aika nihkeää se kuvaaminen...
Mitä tällä RAW:na kuvaamisella nimeenomaan bändikuvaamisessa voittaa? Itse kun en ole vielä oikein RAW-kuvien ottamiseen päässyt sisälle.Tuhannen taalan vinkki: kuvaa RAWina.