IRC-kanava

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Mtmm

Viesti Kirjoittaja Mtmm »

Ircissä olevasta keskustelusta karkeasti arvioiden 99% on silkkaa *sensuroitu* ja tyhjänpäiväistä länkytystä. 1% on sitten asiaa, ainakin osittain. Ircissä ei todellakaan kannata ihmetellä jos joku sanoo "kikkeli" tai jos joku postittaa linkin goatse sivulle. Ircissä on ihan oma kulttuurinsa ja siellä tosiaankin vallitsee täysi kaaos. Huono puoli ircissä on se, että se on äärimmäisen addiktoiva keksintö. Se kuka ircin kehitti, sietäisi saada vähintään kivityksen rangaistuksesti tästä keksinnöstä, irc on saatanasta. \../
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
armih
Site Admin
Viesti:

Re: ????

Viesti Kirjoittaja armih »

kaptah kirjoitti: edit: Niin ja irkissä ei todellakaan ole mitään sen tyylisiä sääntöjä että tietyn tuotemerkin omistajat omistaisivat oikeuden

myös saman nimiseen kanavaan, oli se sitten cocacola tai digicamera.net :) Täysi anarkia.

Eihän tässä ollutkaan kyse siitä, kuka omistaa oikeuden johonkin kanavanimeen. Kyse oli siitä, onko korrektia ottaa omille projekteilleen käyttöön jonkun toisen domain- ja yritysnimi. Ei minusta ainakaan ole. Kuten jo aiemmin sanoin, en tunne IRC:ä ja sen käytäntöjä, mutta jotenkin kuvittelisin sielläkin olevan olemassa jonkinlaiset vastuukäytännöt.

Jos minä vaikka perustaisin kanavan jonkun tunnetun fotoliikkeen nimellä ja sitten jostain syystä tuon liikkeen yrityskuva tai toiminta siitä kärsisi, niin uskoisin voivani joutua jollain tavoin asiasta vastuuseen. En tunne koko IRC-systeemiä ja minusta ei todellakaan ole mitään outoa siinä, että suhtaudun epäluuloisesti domain-/yritysnimemme käyttöön kanavan nimenä, johon meillä ei olisi mitään vaikutusmahdollisuuksia. Onhan aivan selvää, että #digicamera.net -kanava yhdistyisi ihmisten mielissä samannimiseen sivustoon (ja se kai oli tarkoituskin, ei kai kukaan muuten tuollaista nimeä ottaisi) eikä meillä olisi mitään mahdollisuuksia tuon kanavan toiminnan valvomiseen, koska kanavan perustaja kaiketi päättää pelisäännöistä. Vai onko vallalla joku muu systeemi?

Ja kertokaa niitä vastaavanlaisia esimerkkejä, joissa irc-keskustelua käydään jonkin firman nimissä ilman, että tällä firmalla on asian kanssa mitään tekemistä. Ihan mielenkiinnosta haluaisin tällaisia esimerkkejä nähdä.

Tämän viestiketjun perusteella näyttäisi nyt kuitenkin siltä, että näkemyksemme asiasta on otettu huomioon. Toivottavasti.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
kaptah

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Viimeksi muokannut kaptah, Touko 24, 2009 14 : 39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SamiN

Viesti Kirjoittaja SamiN »

Armi tuota irkkikanavien nimeämistä voisi verrata vaikka siihen että täällä joku keksisi tapaamisen valokuvauksesta kiinostuneille vaikka kauppatorille ja kantaisi kaulassaan kylttiä jotta osallistujat löytävät oikeaan nurkkaan ja oikeaan porukkaan. Korrektia se ei kai silloin ole jos erikseen pyydetään olla tuota nimeä käyttämättä. Itse en ole juurikaan IRC:a käyttänyt joten en ota sen enempää kantaa mutta käsittääkseni kirjoittamattomia sääntöjäkään ei juuri ole kirjoitetuista puhumattakaan.

Mikä ihmeen IRC?
IRC opas
Where facts are few, experts are many. -- Donald R. Gannon
PPi

Viesti Kirjoittaja PPi »

Huudan tähän väliin taas jotain kun kerran näemmä itse sain tämän keskustelun tähän suuntaan puolivahingossa liikkeelle.

IRC on tuttu alkuajoilta lähtien, joten sen suhteen luulisin jotain tietäväni sen toimintatavoista. Se ei kuitenkaan ollut syy miksi lähdin alunperin asiasta huomauttamaan.

Miksi minä olin niskakarvat pystyssä tätä asiaa kohtaan on se yleinen piittaamattomuus mitä näkee toisten asioita ja työtä kohtaan. Esimerkkejä löytyy kyllä kun katselee vähän ympärilleen. Täälläkin on näkynyt asioita, että henkilö A ehdottaa jotain asiaa, vaikkapa tapahtumaa, niin yht'äkkiä jostain esiin pomppaa henkilö B, tuumaa että joo hyvä idea, mä tein tollasen ja tollasen nettisivun jo siitä ja laitoin sinne vähän semmoista ja semmoista juttua - sen enempää asian esittäneeltä mitään kysymättä tai edes piittaamatta.

Pahaa sillä ei ehkä tarkoiteta, mutta se on kaikkea muuta kuin korrektia. Hyvät tavat eivät ole kunniassa enää monessakaan paikassa, ihmiset käyttäytyvät useilla keskustelupalstoillakin kuin pellossa kasvaneet. Tästä olen toisaalla kirjoitellut enemmänkin, mutta ei siitä enempää tällä kertaa.

Jos vielä sanon lyhyesti sitten vielä itse IRCistä jotain, niin ihmiset sen kanavan muodostavat. Kanavalla on kuitenkin myös operaattorinsa (ja jos osaavat asiansa, osaavat myös pitää op statuksensa) joiden tehtävänä on pitää kanava heidän mieleisenään, toivottavasti myös keskustelijoiden. IRC on anarkia mutta itse kanaville sopii diktatuuri.

Mutta huomatkaa, alkuperäinen pointtini asiaan ei koskenut pelkästään IRC kanavaa ja sen nimeämistä, vaan yleisellä tasolla sitä faktaa että olisi se kiva joskus asianomaisiltakin kysyä ensin mielipidettä ennen kuin aletaan mitään omin päin toteuttamaan...
cue
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cue »

Mtmm kirjoitti: Se kuka ircin kehitti, sietäisi saada vähintään kivityksen rangaistuksesti tästä keksinnöstä, irc on saatanasta. \../
Tähän ei tarvitse kovin kauaksi lähteä, on nimittäin kotimainen keksintö.

http://www.irc.org/history.html
http://www.irc.org/history_docs/jarkko.html

;)
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

Mtmm kirjoitti:Ircissä olevasta keskustelusta karkeasti arvioiden 99% on silkkaa *sensuroitu* ja tyhjänpäiväistä länkytystä. 1% on sitten asiaa, ainakin osittain. Ircissä ei todellakaan kannata ihmetellä jos joku sanoo "kikkeli" tai jos joku postittaa linkin goatse sivulle.
Kyllä monilla kanvailla on aika tiukat säännöt jotka kieltää turhat linkit ja kiroilun sekä teinistelyn... asia riippuu paljonkin kanavasta...
Mtmm kirjoitti: Se kuka ircin kehitti, sietäisi saada vähintään kivityksen rangaistuksesti tästä keksinnöstä, irc on saatanasta. \../
suomalainen kaveri oulustahan tuon kehitti...
ExC

Viesti Kirjoittaja ExC »

Moderointi on sielläkin oikotie onneen.
Joskus on asetettava hieman rajoja :)

Sitten kun porukka vakiintuu, niin itsesensuuri on yleensä riittävää - useimmiten.
Vastaa Viestiin