Rönsyilyä keskustelusta: Kodak DCS 760 (Nikon F5)

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

Djasso kirjoitti:Kuvat on otettu rengastuksen yhteydessä.
Toivottavasti noita rengasjoutsenia ei satu minun kuvaushollille. No voihan sen renkaan kyllä kloonata fotarissa poijes. Mutta Vuoden Luontokuva-kisassahan ei vissiin saa tehdä edes tollaista pikku operaatiota?

- spege -
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Djasso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Djasso »

spege kirjoitti: Toivottavasti noita rengasjoutsenia ei satu minun kuvaushollille. No voihan sen renkaan kyllä kloonata fotarissa poijes. Mutta Vuoden Luontokuva-kisassahan ei vissiin saa tehdä edes tollaista pikku operaatiota?
- spege -
Menee chatiksi, mutta ote vuoden luontokuva - kilpailun säännöistä:
"Kilpailuun ei voi osallistua fotomontaaseilla, trikkikuvilla tai muutoin manipuloiduilla kuvilla."
"Originaaleja ei lähetetä kuvien mukana, mutta ne voidaan pyytää tarvittaessa tarkistettavaksi."

Eli renkaan saa poistaa vuoden luontokuva - kilpailuun osallistuvata kuvasta, mutta siitä ei saa jäädä kiinni ;) Esim. bbc:n kuvakilpailuihin joutuu lähettämään digikuvista sekä vedos, että raw, jolloin manipulointi on vaikeampaa.

Toivottavasti ei satu ainakaan minun rengastamaa lintua just sillon linssisi eteen, kun olet sitä voittajakuvaa ottamassa. Jos näin kuitenkin tapahtuu, niin ilmoita helsingin yliopiston eläinmuseolle renkaan numero.
spege

Djasso kirjoitti:Toivottavasti ei satu ainakaan minun rengastamaa lintua just sillon linssisi eteen, kun olet sitä voittajakuvaa ottamassa. Jos näin kuitenkin tapahtuu, niin ilmoita helsingin yliopiston eläinmuseolle renkaan numero.
Toivottavasti minun 10D:n ja L-lasien erotuskyky riittää numeron lukemiseen...
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

Yksikään oikea luontokuvaaja-pro ei kuvaa hikisellä kymppideellä.

Sitä paitsi jokainen pro osaa tietenkin laittaa kuvia nettiin. Pron tarkoitus kun on myydä kuvia eikä louskuttaa leukojaan. Vaikuttaa yhä enemmän siltä, että spege on joku lukiolaispoika Haarajärveltä.

Otetaan esimerkiksi tämä Hamusen Paavo. Hyvä esimerkki tosi pro-kuvaajasta, kuvat ovat upeita, eikä itsekehun löyhkää tunnu missään.

http://personal.inet.fi/private/paavo.hamunen/

Olen käyttänyt tän miehen kuvia parissa tekemässäni lehdessä ja vuosikertomuksessa.
Sitä paitsi tosi pro on kuvannut jo vuosia Nikoneilla, ensin F5:llä ja nyt digirungoilla.
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

spege kirjoitti:
tareone kirjoitti:Olen Piksin kanssa samoilla linjoilla: jos ei ole kuvia näytillä, en pidä ko. henkilöä minään.
Kyllä minulla kuvia on, mutta en halua laittaa suurella vaivalla ottamiani kuvia ilmaiseksi näytille ja sitten huomata, että niitä käytellään luvatta ties missä.

Olen valokuvauksella itseni osittain elättänyt monta vuotta. Lehtikuvaustaustaakin löytyy ja isoista lehtitaloista.

Milligramma-mies: Jos haluat herjailla, niin minä en taas pidä Sigma-miehiä minään, eikä kuvissasikaan ole mitään erikoista.

Ps. Tuli muuten tänä aamuna loistavaa matskua kurjista, joutsenista ja hanhista. Ison ällän ultraäänimoottori on nyt välillä laukussa viilentymässä...

Onneksi tällä foorumilla löytyy myös ihmisiä, jotka ymmärtävät punaisen renkaan merkityksen...

- spege -
Ettei tämä mies ole Gouldi uudella nimimerkillä, jos joku muistaa suomi24 palstoille rellesti naskali "goldfinger" jutut oli ihan samoja, silloin ajettiin mersuilla ja asuttiin miljoonataloissa...
voisi melkein väittää että sama mies tai ainakin sukua :)
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

trombi kirjoitti:Yksikään oikea luontokuvaaja-pro ei kuvaa hikisellä kymppideellä.
Mikäli olen oikein ymmätänyt, Lassi Kujala kuvaa D60:llä ja vielä viime vuonna D30:llä, joten ei se 10D:kään hikinen luontokuvaukseen ole.
spege

trombi kirjoitti:Yksikään oikea luontokuvaaja-pro ei kuvaa hikisellä kymppideellä.

Sitä paitsi jokainen pro osaa tietenkin laittaa kuvia nettiin. Pron tarkoitus kun on myydä kuvia eikä louskuttaa leukojaan. Vaikuttaa yhä enemmän siltä, että spege on joku lukiolaispoika Haarajärveltä.
Kyllä vaan 10D:llä kuvaa monet ammattikuvaajat, se on 90% riittävä luontokuvaukseen. Mikähän kamera itselläsi on? Minusta tuo sinun vuodatus kuulostaa köyhän miehen narinalta, joka kuvaa jollain vanhoilla Pentaxin rakkineilla.

Kyllä minä laitan vielä noita kevään lintukuvia tänne kunhan saan laajan materiaalin läpikäydyksi. Totta on että minä en osaa (vielä) tehdä internet-kotisivuja, eikä siihen ole ollut suoranaista tarvetta.

Mutta minä olenkin valokuvaaja, en tietokone-expertti. Lehtitaloissa työskennellessäni en ole joutunut tekemään muuta kuin käsittelemään kuvani ja lähettämään ne lehden kuva-arkistoon.

Mutta kunhan näätte muutaman kuvani, sanokaa sitten kuka on pro ja kuka ei. Helvetti että muutama paskanjauhaja pilaa koko tämän hyvän foorumin tunnelman. Minä en alun pitäenkään lähtenyt tänne foorumille esittelemään kuviani vaan puhumaan kameratekniikasta. Foorumin nimihän on digicamera.net.

- spege -
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

spege kirjoitti:Helvetti että muutama paskanjauhaja pilaa koko tämän hyvän foorumin tunnelman. Minä en alun pitäenkään lähtenyt tänne foorumille esittelemään kuviani vaan puhumaan kameratekniikasta. Foorumin nimihän on digicamera.net.
No ei siihen vaadita näköjään kuin pari paskanjauhajaa.

Ymmärräthän spege sen, että spammaustasi lukisi eri perspektiivistä, jos sinulla olisi niitä huippukuvia näytillä. Nyt kommenttisi eri kameroista ja objektiiveista näyttää 19-vuotiaan aloittelijan trollaukselta, joita ei voi ottaa vakavasti ja ne toimivat Canonia vastaan, mikä on aina huono asia. Anna kuvien puhua!
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

tareone kirjoitti:Nyt kommenttisi eri kameroista ja objektiiveista näyttää 19-vuotiaan aloittelijan trollaukselta, joita ei voi ottaa vakavasti ja ne toimivat Canonia vastaan, mikä on aina huono asia. Anna kuvien puhua!
Äläs nyt yliarvio, 15vee voisi olla lähempänä totuutta ;)
eipä nuo spegen ja mikon tekstit paljoa toisistaan eroa, spege tuntuu vain hallitsevan kirjoittamisen vähän paremmin.
spege

jperala kirjoitti:Ettei tämä mies ole Gouldi uudella nimimerkillä, jos joku muistaa suomi24 palstoille rellesti naskali "goldfinger" jutut oli ihan samoja, silloin ajettiin mersuilla ja asuttiin miljoonataloissa... voisi melkein väittää että sama mies tai ainakin sukua :)
No en todellakaan ole sama mies. Tämä foorumi on ensimmäinen keskustelupalsta, johon olen lähtenyt mukaan.

Ei minulla mersuja ja miljoonataloja ole, koska lähes kaikki rahat on kiinni kameroissa;

Canon EOS-10D + BG-ED3
EF 16-35 / 2,8 L
EF 70-200 / 2,8 L IS
EF 300 / 2,8 L IS
Sigma 50 / 2,8 EX Macro
EF 2X-telejatke
550 EX-salama
Manfrotto kolmi- ja yksijalka
Tamrac Expedition 8-reppu

- spege -
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Joutsenia, niitä ihan tylsiä kuvattavia:

http://www.dinikon.net/joutsen/frame.html

Tuohon keräsin niitä joutsenkuvia, joita en julkaise. Nuo ovat niitä kuvia, joita kuvasin talvella. Silloin valitin, ettei ole mitään kuvattavaa. Sen kun menee rannalle ja räpsii.

Kuvia ei ole käsitelty mitenkään. Ne on vain kerätty yhteen kansioon ja jalbumoitu. Panin joukkoon jotain vähän mielenkiintoisempaakin, kuten pari kotkaa. Kuvat on pienennetty ja pakattu aika raskaasti, jotta ne mahtuvat nettiin. Suurin osa on otettu 500 millisellä peilitelellä. Objektiivi on muuten sitten käsitarkenteinen ja sen hinta oli aikanaan 150 markkaa. Siks niissä kuvissa on niin huono sommittelu.... Sitä paitsi valotuksen mittaus ei toimi tuolla objektiivilla. Mutta sou vat, pääasia että saa kuvata omaksi ilokseen.

Huom: jos joku haluaa käyttää kuviani kaupallisesti, minulta saa alkuperäiset ilmaiseksi tai korkeintaan lähetyskuluja vastaan.

edit: tuohon alkupäähän panin kuvan, jossa on kaksi erilaista joutsenta. Jos toinen ei ole laulujoutsen, niin se toinen kai ei ole kyhmyjoutsen tai sitten se on toisinpäin.
Viimeksi muokannut adapteri, Huhti 22, 2004 19 : 31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
spege

tareone kirjoitti:Ymmärräthän spege sen, että spammaustasi lukisi eri perspektiivistä, jos sinulla olisi niitä huippukuvia näytillä. Nyt kommenttisi eri kameroista ja objektiiveista näyttää 19-vuotiaan aloittelijan trollaukselta, joita ei voi ottaa vakavasti ja ne toimivat Canonia vastaan, mikä on aina huono asia. Anna kuvien puhua!
Minä olen harrastanut kuvausta 12 vuotta ja rahaa sillä olen tehnyt n. 5 vuotta (pääasiassa lehtikuvaus). Kokemusta siis kuvauksesta on mitä erilaisimmista tehtävistä.

Minulla on ollut käytössä kymmeniä erilaisia objektiiveja, eri runkoja, jalustoja yms.. Olen tällä foorumilla yrittänyt tuoda esiin tietojani näistä laitteista (esim. hyvin yksityiskohtaista tietoa Canon EF-objektiiveista).

Luulenpa ettei tällä foorumilla ole montaa muuta, joka tuntee Canonin valokuvausvälineistön niin laajasti kuin minä. Ja yleensä olen saanut arvosteluistani kiitosta niiltä, jotka todella erottavat mustan valkoisesta.

- spege -
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

spege kirjoitti: Ja yleensä olen saanut arvosteluistani kiitosta niiltä, jotka todella erottavat mustan valkoisesta.
Niin minäkin! ;-D
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

spege kirjoitti:Mikähän kamera itselläsi on? Minusta tuo sinun vuodatus kuulostaa köyhän miehen narinalta, joka kuvaa jollain vanhoilla Pentaxin rakkineilla.
Ei kuulu sinulle, mutta sen verran voin kertoa, että ennen TaiKiin menoa kuvasin jonkin aikaa Pentaxilla. Sen jälkeen olen käyttänyt eri Nikoneja.
spege

trombi kirjoitti:Ei kuulu sinulle, mutta sen verran voin kertoa, että ennen TaiKiin menoa kuvasin jonkin aikaa Pentaxilla. Sen jälkeen olen käyttänyt eri Nikoneja.
Ai olet TaiKin miehiä. Eipä siis ihme ettet ymmärrä mitään oikeasta valokuvauksesta. Siellähän pärjää sillä että osaa ottaa epäteräviä, väärin valottuneita ja oudosti sommiteltuja kuvia, joissa horisontti on vinossa.

- spege -
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

spege kirjoitti:Ai olet TaiKin miehiä.
Eikö Trombi olekaan daami, muistan jostain näin lukeneeni?

Daamithan ovat yleensä taiteellisen näkemyksen omaavia ja eivät ymmärrä tekniikasta ja eivät edes haluakaan ymmärtää.
*Pro Mikko Laakso*
euka

Viesti Kirjoittaja euka »

mikko kirjoitti: Eikö Trombi olekaan daami, muistan jostain näin lukeneeni?

Daamithan ovat yleensä taiteellisen näkemyksen omaavia ja eivät ymmärrä tekniikasta ja eivät edes haluakaan ymmärtää.
Eli siis trombi on tekijä kuvaamisen saralla. Menis keskustelemaan jonnekin oikeiden valokuvaajien kanssa. Tänne amatöörinippelihörhöjen sekaan on turha edes tulla, välineet puhuu, kuvat.. no kuka niistä edes välittää kunhan on välineet.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

euka kirjoitti:Eli siis trombi on tekijä kuvaamisen saralla. Menis keskustelemaan jonnekin oikeiden valokuvaajien kanssa. Tänne amatöörinippelihörhöjen sekaan on turha edes tulla, välineet puhuu, kuvat.. no kuka niistä edes välittää kunhan on välineet.
äläs nyt, trombilta tulee aika asiallista kommenttia melko usein. hauska nainen kaikenkaikkiaan :)

p.s. spege, etkö päässyt sinne taikkiin kun oot jämähtänyt (oletettavasti) jonkun pienen paikallislehden kuvaajaksi? ;)
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

spege kirjoitti: Ai olet TaiKin miehiä. Eipä siis ihme ettet ymmärrä mitään oikeasta valokuvauksesta. Siellähän pärjää sillä että osaa ottaa epäteräviä, väärin valottuneita ja oudosti sommiteltuja kuvia, joissa horisontti on vinossa.
Taitaa olla Spedellä huonot hermot ;-)
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Ilmanko lehtikuvien laatu on laskenut viimeisten vuosien aikana. Toiset väittivät syyksi sitä, että toimittajille on annettu pokkari ja käsketty kuvata, mutta taitaa olla digijärkkäreissä suuri osa ongelmaa: keskitytään leikkimään laitteilla eikä kuvien sisältöön. Tosin niitäkin lehtiä on paljon, jotka käyttävät Valokuvaajien (siis kuvien sisältöön ja laatuun keskittyvien) kuvia, olkootpa he sitten lehden palkkalistoilla, freelancereita tai mitä tahansa.
Vastaa Viestiin