Väittävät että 10D:ssä olisi "backfocusing" -tarkennusongelma. Itse en ole tällaista tavannut. Uskonkin että ongelman täytyy liittyä käytettävään objektiiviin. Olen käyttänyt ainoastaan Canonin EFL -sarjan objektiivejä, joissa en siis ole havainnut mitään ongelmia.jlauha kirjoitti:Millaisia tyyppivikoja tuossa 10D:ssä on ollut? Itse olen harkinnut juuri tuota runkoa ensimmäiseksi digirungokseni.laite kirjoitti: 10D on poissa laskuista lähinnä sen takia, että nyt kun lähden ostamaan ensimmäistä uutta digirunkoa, niin ajattelin sijoittaa rahani sellaiseen runkoon jota ei tarvitsisi huollattaa minkään tyyppivian takia ensimmäisen vuoden aikana.
Entiseen Nikoniini verrattuna hämärätarkennus on aivan aavistuksen verran heikompi. Nikonissa oli myös parempi AWB. Raakakuvien tallennuksen hitaus taas oli suorastaan tappavaa. Kuinkahan paljon hyviä shotteja aikanaan menetin juuri tämän takia? Akkujen kesto oli myös pieni ongelma Nikonissa. Tosin pystykahvan käyttö (akkuineen) auttaa, mutta Canonissa on perus-akun kesto lähes kaksinkertainen.
Canonin eduksi sanoisin että se on paljon mukavampi käyttää, sekä ergonomisesti, että valikoiltaan. Selkeästi kohinattomampi, sillä jopa ISO 1600 on käyttökelpoinen. Paremmat värit, tosin olen siirtynyt Nikon Capturesta Canoniin siirryttyäni Capture Onen käyttöön.
Nyt kun molemmilla on uudet mallit myynnissä, saattaa tietysti olla että monet näistä asioista ovat muuttuneet. Ehkä jopa kääntyneet toisinpäin.
"Etsimen koko" -keskustelua en oikein ymmärrä. Mielestäni 10D:n etsin on juuri niin suuri kuin se vain voi olla. Yhden silmän "katselukulma" on rajallinen. Kuvan rajaaminen tulee hankalammaksi liian suurella etsimellä. Tulee vähän samanlainen olo kun katselisi 50" telkkua metrin päästä.