Suomalainen kuvapankki/kuvatoimisto
-
- Viesti:
Itse olen Plugin kautta useammankin kuvan saanut myytyä. En vaan ole niistä niin hirveästi ole viitsinyt pitää elämää. Kaikki myydyt kuvat ovat olleet aika perus-kuvapankkikuvia.
Eipä tuota rahaakaan mitenkään hirveästi ole tullut, enemmän olen saanut rahaa ns. suoramyyntinä, eli kun ihmiset ovat halunneet ostaa jonkun kuvan. No, eipä minulla kuviakaan nyt niin hirveästi Plugissa ole.
Itse olen ollut ihan tyytyväinen Plugiin. Ei maksa minulle mitään, saan lähettää kuvia silloin kuin itseäni huvittaa jne...
Karu totuus on, että jos noista kuvapankeista aikoo saada enempi rahaa, niin silloin kuvia on oltava tuhansia, ja niitä pitää tehtailla aika jatkuvalla syötöllä, (Etenkin kuvat joissa on ihmisiä vanhenevat aika nopeasti).
Jos paljon kuvaa, niin kyllähän noista kuvapankeista taskurahaa saa. Kunnon ansioihin pääsemiseen vaaditaan jo lähes ammattimaisesti kuvaamista, niin määrässä, mutta ennen kaikkea laadussa. Ei kukaan scheissesta maksa...
Mutta kuten totesin, minulle Plugi riittää ihan hyvin, ja olen siihen ihan tyytyväinen.
Eipä tuota rahaakaan mitenkään hirveästi ole tullut, enemmän olen saanut rahaa ns. suoramyyntinä, eli kun ihmiset ovat halunneet ostaa jonkun kuvan. No, eipä minulla kuviakaan nyt niin hirveästi Plugissa ole.
Itse olen ollut ihan tyytyväinen Plugiin. Ei maksa minulle mitään, saan lähettää kuvia silloin kuin itseäni huvittaa jne...
Karu totuus on, että jos noista kuvapankeista aikoo saada enempi rahaa, niin silloin kuvia on oltava tuhansia, ja niitä pitää tehtailla aika jatkuvalla syötöllä, (Etenkin kuvat joissa on ihmisiä vanhenevat aika nopeasti).
Jos paljon kuvaa, niin kyllähän noista kuvapankeista taskurahaa saa. Kunnon ansioihin pääsemiseen vaaditaan jo lähes ammattimaisesti kuvaamista, niin määrässä, mutta ennen kaikkea laadussa. Ei kukaan scheissesta maksa...
Mutta kuten totesin, minulle Plugi riittää ihan hyvin, ja olen siihen ihan tyytyväinen.
Caveat lector!
Kaikille avointa keskustelua Stadista
Kaikille avointa keskustelua Stadista
-
- Viesti:
Joo, tuota minäkin olen kelannut. Varmaan riittäisi minunkin tämänhetkisiin tarpeisiini. Arveluttaa vaan, että jos tulevaisuudessa innostuu jostain syystä enemmän tuosta kaupallisesta kuvasta, niin onko sitten sidottu noihin Plugin sopimuksiin?Santtu kirjoitti:Itse olen ollut ihan tyytyväinen Plugiin. Ei maksa minulle mitään, saan lähettää kuvia silloin kuin itseäni huvittaa jne...
-
- Viesti:
En nyt tarkaan muista miten plukin sopimukset meni, mutta itse jätin allekirjoittamasta.ahz kirjoitti:Joo, tuota minäkin olen kelannut. Varmaan riittäisi minunkin tämänhetkisiin tarpeisiini. Arveluttaa vaan, että jos tulevaisuudessa innostuu jostain syystä enemmän tuosta kaupallisesta kuvasta, niin onko sitten sidottu noihin Plugin sopimuksiin?Santtu kirjoitti:Itse olen ollut ihan tyytyväinen Plugiin. Ei maksa minulle mitään, saan lähettää kuvia silloin kuin itseäni huvittaa jne...
Normaali tapauksessa olet sopimuksessa lähetettyjen kuvien suhteen, no on yksi mikki hiiri toimisto joka ainoana lupaa että saa myydä muissakin:D
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viesti:
Oikeassa olet, minäkin tiedän ainakin yhden joka oli erittäin kova haukkumaan lehdissä olleita kuvia. ;0)jari siren kirjoitti:Kovasti aina valitetaan ja haukutaan lehdissä olevia kuvia, vaikka valokuvauksellisesti parempia kuvia on kyllä tarjolla miljoonittain, niin lehdissä yleensä haetaan kuvia mihin lukija voi samaistua.
Viimeksi muokannut Lastu, Heinä 13, 2007 20 : 31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
Hyi sinua!!!Lastu kirjoitti:Oikeassa olet, minäkin ainakin tiedän yhden joka oli erittäin kova haukkumaan lehdissä olleita kuvia. ;0)jari siren kirjoitti:Kovasti aina valitetaan ja haukutaan lehdissä olevia kuvia, vaikka valokuvauksellisesti parempia kuvia on kyllä tarjolla miljoonittain, niin lehdissä yleensä haetaan kuvia mihin lukija voi samaistua.
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Etsii ihan omat toistot!ahz kirjoitti:Mikäs se sellainen toimisto on?jari siren kirjoitti:Normaali tapauksessa olet sopimuksessa lähetettyjen kuvien suhteen, no on yksi mikki hiiri toimisto joka ainoana lupaa että saa myydä muissakin:D
Ei liene salaisuus missä toimistossa olen?
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
Nyt kun on syntynyt harhakuva, että kympillä myyty kuva on ammattilaatuinen, voi kuka tahansa ajatuksiensa puolesta kuvitella ja nimetä itsensä ammattilaiseksi.MattiH kirjoitti: Nyt kun käytännössä kuka tahansa voi tekniikan puolesta ottaa ammattilaislaatuisen kuvan, niin syntyy harhakuva, että kuka tahansa voi ottaa myyntiin kelpaavan kuvan.
----------------------------------------
-
-
No nyt siellä plugin ohjeissa on:
"- Kuvan resoluution tulee olla 300dpi / tuuma"
Olenko jotenkin tyhmä vai mitä, kun mun mielestä tuo arvo annetaan tulostaessa paperille (eli oletus arvoisesti tulostimessa on tuo 300dpi). Minähän tosin en ole mitään kuvia koskaan tulostanut, niin enpä tiedä sitten. Voinhan sen säätää kuvaan, mutta viime kädessä se mun mielestä tulee tulostimen asetuksista.
"- Kuvan resoluution tulee olla 300dpi / tuuma"
Olenko jotenkin tyhmä vai mitä, kun mun mielestä tuo arvo annetaan tulostaessa paperille (eli oletus arvoisesti tulostimessa on tuo 300dpi). Minähän tosin en ole mitään kuvia koskaan tulostanut, niin enpä tiedä sitten. Voinhan sen säätää kuvaan, mutta viime kädessä se mun mielestä tulee tulostimen asetuksista.
-
Tällä hetkellä toimistoilla jotka toimivat pelkästään kotimarkkinoilla ei tulevaisuus näytä kovin valoisalta. Halpistoimistot jotka myyvät kympin tai muutaman kuvia, kuvien laatu on hyvin heikkoa, ja veikkaan että moni lopettaa 2-3 vuoden sisällä. Varsinkin keskinkertaista luontokuvaa on tarjolla todella paljon kysyntään nähden. Myös hinnat kauttaaltaan ovat Suomessa vajonneet hyvin alas. Jos aikoo olla mukana kuvatoimistomyynnissä muuten kuin mielenkiinnosta, pitää tähyillä toimistoja jotka toimivat myös kotimaan ulkopuolella. Isoilla ulkomaan toimistoilla on korkeat laatuvaatimukset, niin kuvan sisällön kuin teknisen puolen osalta jotta kuva pääsisi myyntilistoille, tosin hinnat ovat myös aivan eri tasolla kuin kotimaassa. Kokonaisuutena tällä hetkellä vaikuttaa että pitää juosta pysyäkseen paikalla, kuvien laatu ja ostajien vaatimukset ovat aivan eri tasolla kuin 10 vuotta sitten.MattiH kirjoitti:Kyllähän täälläkin on ollut viestejä myydyistä kuvista kuvatoimistojen kautta. Nämä ovat vähän sellaisia asioita, että aika monet eivät halua niillä sen kummemmin rehvastella.
Nyt kun käytännössä kuka tahansa voi tekniikan puolesta ottaa ammattilaislaatuisen kuvan, niin syntyy harhakuva, että kuka tahansa voi ottaa myyntiin kelpaavan kuvan.
Kuvatoimistomarkkinat ovat viimeisten vuosien aikana käyneet melkoisen myllerryksen. Monella toimii itsesuojeluvaisto siinä, ettei halua omia myyntejään julkisesti paljastella. Vaikka itseäkin houkuttaisi niistä myynneistä kertoa, niin jätetään tällä kertaa väliin.
-
Korkeana teknisenä laatuna tarkoitetaan kumimaisen vaikutelman vaatimusta. Se sama on tullut vastaan monessa paikassa. Ylivedetyt kohinanpoistot saavat hyvän palautteen. Mutta amerikkailaistyyppistä kauppaahan tuo, joten ymmärrettävää.raineri kirjoitti:Tällä hetkellä toimistoilla jotka toimivat pelkästään kotimarkkinoilla ei tulevaisuus näytä kovin valoisalta. Halpistoimistot jotka myyvät kympin tai muutaman kuvia, kuvien laatu on hyvin heikkoa, ja veikkaan että moni lopettaa 2-3 vuoden sisällä. Varsinkin keskinkertaista luontokuvaa on tarjolla todella paljon kysyntään nähden. Myös hinnat kauttaaltaan ovat Suomessa vajonneet hyvin alas. Jos aikoo olla mukana kuvatoimistomyynnissä muuten kuin mielenkiinnosta, pitää tähyillä toimistoja jotka toimivat myös kotimaan ulkopuolella. Isoilla ulkomaan toimistoilla on korkeat laatuvaatimukset, niin kuvan sisällön kuin teknisen puolen osalta jotta kuva pääsisi myyntilistoille, tosin hinnat ovat myös aivan eri tasolla kuin kotimaassa. Kokonaisuutena tällä hetkellä vaikuttaa että pitää juosta pysyäkseen paikalla, kuvien laatu ja ostajien vaatimukset ovat aivan eri tasolla kuin 10 vuotta sitten.MattiH kirjoitti:Kyllähän täälläkin on ollut viestejä myydyistä kuvista kuvatoimistojen kautta. Nämä ovat vähän sellaisia asioita, että aika monet eivät halua niillä sen kummemmin rehvastella.
Nyt kun käytännössä kuka tahansa voi tekniikan puolesta ottaa ammattilaislaatuisen kuvan, niin syntyy harhakuva, että kuka tahansa voi ottaa myyntiin kelpaavan kuvan.
Kuvatoimistomarkkinat ovat viimeisten vuosien aikana käyneet melkoisen myllerryksen. Monella toimii itsesuojeluvaisto siinä, ettei halua omia myyntejään julkisesti paljastella. Vaikka itseäkin houkuttaisi niistä myynneistä kertoa, niin jätetään tällä kertaa väliin.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Säädöt jolla itse lähetän mm.Corbis. Ei terävöintiä. ei kohinan poistoa, värit neutraalit. 16 bittinen pakkaamaton TIFF Adobe rgb.Täydenkoon kennosta kelpaa myös 400 asa, muilla alemat . Myös pelkkä käsittelemätön RAW suoraan kamerasta.
Tämän jälkeen ajavat kuvat jonkinlaisen mankelisoftan läpi, itse asiassa en tiedä mitä niille tehdään.
Tämän jälkeen ajavat kuvat jonkinlaisen mankelisoftan läpi, itse asiassa en tiedä mitä niille tehdään.
-
- Viesti:
Meikäläiseltä ääni vastavalolle, sitä kautta on muutama kuva menny kaupaks. Rikastumaan ei todellakaan pääse, mutta onhan se vähäkin (köyhälle) jotain, koska pakkohan noilla ei ois tienata YHTÄÄN MITÄÄN. Ja vähällä tarkoitan että verojen jälkeen käteen on jäänyt jotain 30 euroo, parissa vuodessa. Voinkohan mä alkaa jo tituleeraamaan ihtiäni kusipäiseks ammattilaiseks... Kusipäinenhän mä oon varmasti mutta tosta toisesta... :-D
-
Jos 30 euroa on enemmän kuin mitä kuvien kanssa on joutunuyt tämän takia ähvertämään, niin mikä ettei. Jos taas ähverrystä on enemmän, ei tyhjän otto välttämättä tunnukaan enää huonolta bisnekseltä ;-)Wolfheart kirjoitti:koska pakkohan noilla ei ois tienata YHTÄÄN MITÄÄN. Ja vähällä tarkoitan että verojen jälkeen käteen on jäänyt jotain 30 euroo, parissa vuodessa.
Waldo's Peoplen Waldo:
-
Jos joku maksaa mulle harrastuksesta, niin siitä vaan :)OskuK kirjoitti:Jos 30 euroa on enemmän kuin mitä kuvien kanssa on joutunuyt tämän takia ähvertämään, niin mikä ettei. Jos taas ähverrystä on enemmän, ei tyhjän otto välttämättä tunnukaan enää huonolta bisnekseltä ;-)Wolfheart kirjoitti:koska pakkohan noilla ei ois tienata YHTÄÄN MITÄÄN. Ja vähällä tarkoitan että verojen jälkeen käteen on jäänyt jotain 30 euroo, parissa vuodessa.
Valokuvaamisesta en haluakkaan mitään ammattia eli en ala mitään tekemään tilaustyönä (enkä osaisikaan).
-
- Viesti:
Sen verran realisti olen että vaikee on kuvitella tämän päivän suomessa tai ylipäätään kait yhtään missään itteään valokuvaamisella elättää, ainakaan näin niin kuin pokkarilinjalla, niin että kuten jo totesinkin: tuloa se on pienikin tulo (ainakin näin köyhälle). Lämmittäähän se kun saa vaikka pullon viskiä... :-D
-
Kyllä maailmalla aika moni elättää itsensä valokuvauksella.Wolfheart kirjoitti:Sen verran realisti olen että vaikee on kuvitella tämän päivän Suomessa tai ylipäätään kait yhtään missään itteään valokuvaamisella elättää, ainakaan näin niin kuin pokkarilinjalla, niin että kuten jo totesinkin: tuloa se on pienikin tulo
Mutta se että viitsisi alkaa tekemään huonolla korvauksella jotain toisarvoista valokuvaamisen lisäksi -ei kiitos. Enemmän rahaa voisi saada vaikka ylitöitä tekemällä varsinaisessa työssään
Waldo's Peoplen Waldo: