SONY liikkeen palvelu, muilla vastaavia kokemuksia ?

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
Vastaa Viestiin
jarkko_h
Viestit: 12
Liittynyt: Kesä 20, 2004 18 : 36

SONY liikkeen palvelu, muilla vastaavia kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja jarkko_h »

Terve,

Taustaa:
Ostin Tampereelta Sonyn DSC-W15 kameran viime lauantaina 16.7. juuri ennen liikkeen sulkemista. Heti eka kokeilulla havaitsin kamerassa vian (kuvassa ilmeisesti pölystä aiheutuva piste ja harmaa alue).

Ilmoitin viasta heti maanantaina aamuna liikkeeseen.... ....totaalisen ja pitkän Sony-pallottelun jälkeen (yksityiskohdat mahdollisesti myöhemmin) kamera on nyt huollossa. Huoltoliikkeen mukaan kamera joudutaan kyseisen vian vuoksi lähettämään Ranskaan tehdashuoltoon. Huoltoliikkeessä sain sullisen arvion "noin viikon ajasta". Mutta silti sama kaveri laittoi kirjallisesti huoltokirjaan arvioiduksi valmistumispäiväksi 10.8 (eli 3 viikkoa). Eli kaveri ei uskone edes omia puheitaan tai ei uskaltanut kertoa totuutta. Sain sentään huollon ajaksi käyttötarkoitukseeni täysin sopimattoman DSC-U30 kameran.

Eli kysymys kuuluu:
Onko tämä normaalia, että liikkeet / Sony ei suostu ottamaan takaisin uutta, virheellistä tuotetta vaan laittaa juuri uuden kameran ostaneen asiakkaan odottamaan kirjallisesti arvioidut 3 viikkoa vian korjaamista?

Totaalisen kypsynyt entinen Sony -asiakas,
Jarkko
Viimeksi muokannut jarkko_h, Heinä 21, 2005 19 : 46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kostaja!
Viestit: 3792
Liittynyt: Huhti 28, 2004 9 : 21

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

eiköhän tuo ole aikalailla liikkeestä kiinni. Sieltä mistä minä kamerani ostan, ei koskaan törmää tuollaiseen..
jarkko_h
Viestit: 12
Liittynyt: Kesä 20, 2004 18 : 36

Viesti Kirjoittaja jarkko_h »

kostaja! kirjoitti:eiköhän tuo ole aikalailla liikkeestä kiinni. Sieltä mistä minä kamerani ostan, ei koskaan törmää tuollaiseen..
Joo kyllä tämä liikkeestä on kiinni, en usko että normaalisti liikkeillä on varaa moiseen palveluun. Myös huoltoliikkeestä sanottiin, että tämmöisessä tapauksessa tampelaisliike olisi voinut antaa uuden kameran tilalle.

----
Liikkeethän voivat käyttää tämmöisessäkin oikeutta korjaukseen jos korjaus ei aiheuta tuotteen arvon alentumista eikä merkittävää haittaa ostajalle. Jossain kuluttajansuojariitatapauksessa kuitenkin kävi näin:
"Myyjäliikkeen on kuitenkin ammattitaidollaan osattava todeta kenkien selvä valmistusvirhe. Tällöin kengät pitää vaihtaa toisiin heti, varsinkin jos ostajalle aiheutuu odotusajasta haittaa. Tässä tapauksessa pelikengissä oli niin ilmeinen materiaalivirhe, että niiden lähettäminen maahantuojalle oli ollut tarpeetonta. Miehellä oli oikeus kaupan purkamiseen ja näin saada rahansa takaisin. "

Mielestäni uuden kameran antaminen uuden virheellisen tilalle tai vähintään toimivan samanlaisen huollon ajaksi olisi ollut kohtuullista. Kirjoittelen myöhemmin minkä vaiheiden kautta tämä kamera lopulta huoltoon meni, niin on toisillekin opiksi minkälaiseen kohteluun ei kannata ajautua.

/Jarkko
Crisse
Viestit: 73
Liittynyt: Kesä 18, 2003 10 : 23

Re: SONY liikkeen palvelu, muilla vastaavia kokemuksia ?

Viesti Kirjoittaja Crisse »

jarkko_h kirjoitti:Terve,

Taustaa:
Ostin Tampereelta Sonyn DSC-W15 kameran viime lauantaina 16.7. juuri ennen liikkeen sulkemista. Heti eka kokeilulla havaitsin kamerassa vian (kuvassa ilmeisesti pölystä aiheutuva piste ja harmaa alue).

Ilmoitin viasta heti maanantaina aamuna liikkeeseen.... ....totaalisen ja pitkän Sony-pallottelun jälkeen (yksityiskohdat mahdollisesti myöhemmin) kamera on nyt huollossa. Huoltoliikkeen mukaan kamera joudutaan kyseisen vian vuoksi lähettämään Ranskaan tehdashuoltoon. Huoltoliikkeessä sain sullisen arvion "noin viikon ajasta". Mutta silti sama kaveri laittoi kirjallisesti huoltokirjaan arvioiduksi valmistumispäiväksi 10.8 (eli 3 viikkoa). Eli kaveri ei uskone edes omia puheitaan tai ei uskaltanut kertoa totuutta. Sain sentään huollon ajaksi käyttötarkoitukseeni täysin sopimattoman DSC-U30 kameran.
Laitappa samantien liikkeen nimi niin osaa kiertää kaukaa tollainen putiikki
Zagwrath
Viestit: 222
Liittynyt: Kesä 08, 2005 12 : 17
Paikkakunta: Jyväskylä

niin

Viesti Kirjoittaja Zagwrath »

Jos kyse oli ihan kameraliikkeestä niin aika erikoista toimintaa, kun kerta tultiin palauttamaan heti. Kun kuitenkin noissa on aina se lakisääteinen(?) 7 päivän palautusoikeus. Jos kyse on jostain muusta kuin alan liikkeestä, niin sitten ymmärrystä liikenee jo hieman enemmän. Toi korjaus aika on normaali, etenkin kesällä tuppaa venymään jopa tuon ylikin. Kaikista järkevintä olisi ollut antaa uusi ja huoltaa tuo sinun ostamasi ja laittaa sitten myyntiin. Taas jos ei ollut alan liike niin en yhtään ihmettele, että et saanut toivomaasi kameraa huollon ajaksi. Kiinnostaisi kyllä tietää missä liikkeessä asioit...
jarkko_h
Viestit: 12
Liittynyt: Kesä 20, 2004 18 : 36

Viesti Kirjoittaja jarkko_h »

Tere,

Omani oli siis musta W5 malli (=w15). Kokemukseni mukaan yleensä tämmöiset selkeät tuotannon laatuvirheet tulevat putkessa. Jos olet hankkinut tai hankkimassa kyseistä kameraa suosittelisin testaamaan kameran mahdollisten pölyongelmien vuoksi seuraavalla tavalla:

1) Osoita kamera mahdollisimman tasaiseen ja kirkkaaseen kohteeseen
-hyvin valaistu vaalea seinä, sininen taivas auringonpaisteella...
2) Laita kamera manuaaliasetuksille:
-aukko pienimmälle mahdolliselle (10) ja valotus kohdilleen tai lievälle alivalotukselle.

Isommat virheet (kuten ostamassani) näkyvät jo kameran näytöltä, pienemmät virheet kuvaputkella.

-----------
Tamperelaisliikkeeltäkin tuli pahoittelu kohdalleni osunutta epäonnea ja huollon kesälomien vuoksi.

Suurin epäonni oli mielestäni se, että tuli poikettua tässä liikkeessä. Huollon kesälomilla ei ole mitään tekemistä liikkeen oman toiminnan kanssa: erityisesti huollon venyessä olisi ollut vielä perustellumpaa antaa valmistusviallisen tilalle uusi kamera tai vastaava tilalle huollon ajaksi. Liike yrittää paeta omaa vastuutaan Sonyn huollon ja sen kesälomien taakse.

/Jarkko
jarkko_h
Viestit: 12
Liittynyt: Kesä 20, 2004 18 : 36

Viesti Kirjoittaja jarkko_h »

Tere,

Tänään tuli sitten positiivinen yllätys, soitto Sonyn huollosta "kamera on valmis". Kahvi meinasi mennä väärään kurkkuun...

Kamera testattu hätäisesti ja ei näyttäis olevan ongelmia. Sonyn huolto näyttää pelaavan todella nopeasti!!! Eli tarinalla on onnellinen loppu alkuhäslingistä huolimatta. Jos vielä aivan uuden viallisen kameran tapauksessa saisi vastaavan huollon ajaksi käyttöön, niin jo olis.

---

Nyt jää saa jäädä vuosikymmeniä palvellut 1.7 aukolla ja mekaanisoptisella tuplakuvatarkennuksella varustettu luottokaveri ( Canonet Quick Load 17 GIII, http://www.canon.com/camera-museum/came ... nql17.html) osa-aikaeläkkeelle.

/Jarkko
touktat
Viestit: 11
Liittynyt: Loka 06, 2003 22 : 04

Viesti Kirjoittaja touktat »

Mitä olet pitänyt itse kamerasta! Eli onko mielestäsi hyvä?
jarkko_h
Viestit: 12
Liittynyt: Kesä 20, 2004 18 : 36

Kennolla uudestaan pölyä

Viesti Kirjoittaja jarkko_h »

Kamera oli kohtalainen niin kauan kuin pelasi. Viikko sitten tuli kennolle pölyä uudestaan. Eli kamera kesti vajaa kaksi vuotta ostopäivästä. Kameraa pidetty todella huolella. Ihmetyttää tämmöinen täysin luokaton laatu.

Takuu oli vuoden ja Sony tuskin lotkauttaa korvaansa EU:n tuotevastuudirektiiville, mutta soitellaanpa kuitenkin myyjälle. Saas nähdä miten käy.





/Jarkko
Zagwrath
Viestit: 222
Liittynyt: Kesä 08, 2005 12 : 17
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zagwrath »

Ristiä veikkaan, sillä pölykennolla ei kuulu takuun piiriin, vaan tämä on valmistajien mielestä ns. itseaiheutettua. Uusissa kameroissahan se on ihan selvää, että valmistajan moka, mutta tälläisissä tilanteissa kun kamera on jo pari vuotta vanha ne kyllä varmasti ottavat hinnan puhdistuksesta. Näin ei ole pelkästään Sonylla vaan samaa ovat kokeneet Fujin ja Canoninkin asiakkaat.
eesau
Viestit: 1922
Liittynyt: Maalis 11, 2003 23 : 41

Re: niin

Viesti Kirjoittaja eesau »

Zagwrath kirjoitti:Jos kyse oli ihan kameraliikkeestä niin aika erikoista toimintaa, kun kerta tultiin palauttamaan heti. Kun kuitenkin noissa on aina se lakisääteinen(?) 7 päivän palautusoikeus. Jos kyse on jostain muusta kuin alan liikkeestä, niin sitten ymmärrystä liikenee jo hieman enemmän. Toi korjaus aika on normaali, etenkin kesällä tuppaa venymään jopa tuon ylikin. Kaikista järkevintä olisi ollut antaa uusi ja huoltaa tuo sinun ostamasi ja laittaa sitten myyntiin. Taas jos ei ollut alan liike niin en yhtään ihmettele, että et saanut toivomaasi kameraa huollon ajaksi. Kiinnostaisi kyllä tietää missä liikkeessä asioit...
Mikä on lakisääteinen 7 pv palautusoikeus? Tuo on puppua.
Postimyynnissä on palautusoikeus ilman selittelyjä, mutta ei normaalissa katukaupassa. Mikä on ulos kannettu on ulos kannettu.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Re: niin

Viesti Kirjoittaja OskuK »

eesau kirjoitti:
Zagwrath kirjoitti:Jos kyse oli ihan kameraliikkeestä niin aika erikoista toimintaa, kun kerta tultiin palauttamaan heti. Kun kuitenkin noissa on aina se lakisääteinen(?) 7 päivän palautusoikeus. Jos kyse on jostain muusta kuin alan liikkeestä, niin sitten ymmärrystä liikenee jo hieman enemmän. Toi korjaus aika on normaali, etenkin kesällä tuppaa venymään jopa tuon ylikin. Kaikista järkevintä olisi ollut antaa uusi ja huoltaa tuo sinun ostamasi ja laittaa sitten myyntiin. Taas jos ei ollut alan liike niin en yhtään ihmettele, että et saanut toivomaasi kameraa huollon ajaksi. Kiinnostaisi kyllä tietää missä liikkeessä asioit...
Mikä on lakisääteinen 7 pv palautusoikeus? Tuo on puppua.
Postimyynnissä on palautusoikeus ilman selittelyjä, mutta ei normaalissa katukaupassa. Mikä on ulos kannettu on ulos kannettu.
Juu, mutta lienee jo kirjoittajallekin selvinnyt.
(Lähetetty: Heinä 26, 2005)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
saNppa
Viestit: 2715
Liittynyt: Tammi 24, 2004 18 : 10
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Kennolla uudestaan pölyä

Viesti Kirjoittaja saNppa »

jarkko_h kirjoitti:Kamera oli kohtalainen niin kauan kuin pelasi. Viikko sitten tuli kennolle pölyä uudestaan. Eli kamera kesti vajaa kaksi vuotta ostopäivästä. Kameraa pidetty todella huolella. Ihmetyttää tämmöinen täysin luokaton laatu.
1) Äkä ikinä... siis IKINÄ hanki järkkäriä. Pölyhiukkaset ovat vieraanasi useammin kuin kahden vuoden välein. Ne vasta luokattomia laitteita ovat ! Ei mistään kotoisin.

2) " Kamera oli kohtalainen. Niin kauan kuin pelasi" (<-imperfekti) "Viikko sitten tuli kennolle pölyä uudestaan. Eli kamera kesti vajaa kaksi vuotta ostopäivästä."
Annat ymmärtää kuin kamera olisi jämähtänyt tai hajonnut tuohon pölyyn tai pölyhiukkaseen. Onkos tää nyt niitä kuuluisia "haulikolla kärpästä"-juttuja?
objektiivinen puoliharrastelija
jarkko_h
Viestit: 12
Liittynyt: Kesä 20, 2004 18 : 36

Viesti Kirjoittaja jarkko_h »

saNppa,

Avointa järkkäriä hommatessa pölyongelma on tiedossa ja lähinnä tuotteen ominaisuus. Suljettua pokkaria ostaessa on oletusarvo että kamera pysyy pölyttömänä vähintään 2 vuoden käyttöajan. Tässä tapauksessa myös myyjäliike oli täysin samaa mieltä :):):) Pokkaristahan yleensä pölyä ei edes saa pois kuin tehdashuollossa. Järkkärissä tilanne eri. Turha pehmitellä huonoa laatua, oli sitten kyseessä vaikka Sony, Canon....

Kamera ei mielestäni pelaa silloin kun sitä ei voi käyttää jonkin ilmenneen vian vuoksi sille varattuun käyttötarkoitukseen. Pöly esti normaalin käyttötarkoituksen eli laite ei pelannut. Elektroniikka ok, mutta kuvia ja etenkään videoa ei kannattanut enää ottaa. Suurin osa kuvistani tulee taivasta vasten, jolloin pöly on todella häiritsevä.

Oliko näissä kahdessa kohdassa jotain epäselvää?

/Jarkko

ps. Seuraavan kerran kun tulee pölyä, niin osta multa hyvin "pelaava" kamera. Saat halvalla:)
saNppa
Viestit: 2715
Liittynyt: Tammi 24, 2004 18 : 10
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saNppa »

...ja minä kun luulin joskus poistaneeni kuvankäsittelyssä paskaisen kennon aikaansaannoksia. Tuo likainen kenno on muuten kiinni kamerassa, joka pelaa hemmetin hyvin, mutta laiskuuttani en ole putsannut sitä pitkään aikaan. Täytyypä se tehdä se lähipäivinä.
objektiivinen puoliharrastelija
jarkko_h
Viestit: 12
Liittynyt: Kesä 20, 2004 18 : 36

Viesti Kirjoittaja jarkko_h »

...minä en laiskuuttani taasen kuvankäsittelyllä tahroja viitsi poistaa joka kuvasta. Pienet menee silloin tällöin. Vielä laiskempi olen videoiden kanssa. Tämän laiskuuden vuoksi myös pokkari järkkärin sijasta :)

Asiaan:
Sonyn huolto pelasi taasen uskomattoman nopeasti ja kuviakin on jo tullut räpsittyä :)


/Jarkko
Vastaa Viestiin