Sony alpha 100 ja Minolta salama 5400HS
-
Sony alpha 100 ja Minolta salama 5400HS
Kyseinen runko hankinnassa, pelittääkö entinen Minolta salama kyseisessä rungossa ? Minolta AF 24-85 mm/3.5-4.5 zoomi nähtävästi ainakin toimii.
-
Re: Sony alpha 100 ja Minolta salama 5400HS
Tuolta löytyy kaikki "compatibility chartit" Sonylle.
http://www.sonydigital-link.com/DIME/di ... a.asp?l=en
Ja vastaus kysymykseen; Automatiikat ei toimi, mutta manuaalisesti voi käyttää.
http://www.sonydigital-link.com/DIME/di ... a.asp?l=en
Ja vastaus kysymykseen; Automatiikat ei toimi, mutta manuaalisesti voi käyttää.
-
Re: Sony alpha 100 ja Minolta salama 5400HS
Voiko? 5400HS pläsäyttää aina täydet tehot 7D:n ja 5D:n kanssa, joten oletettavasti A100:lla saa myös täyslaidallisen fotoneita joka kerta. 7D:llä pystyy kyllä säätämään salaman valosuhdetta (1:1, 1:2, 1:4, 1:8 jne.) rungosta käsin, mutta 5D:llä ei. Luulen (vaikken 100% varmasi tiedä) että A100:lla ei voi rungosta käsin vaikuttaa kyseisen salaman tehoon mitenkään.-Q- kirjoitti:Ja vastaus kysymykseen; Automatiikat ei toimi, mutta manuaalisesti voi käyttää.
5400HS:n voi kuitenkin kolvata "digi-kuntoon" jos osaa (ja jaksaa kaivaa ohjeet Dyxum:in uumenista).
-
Mun tietoni on peräisin tuosta Sony taulukosta jonka linkin laitoin. Siinähän sanotaan notta "Manual Flash: OK" enpä muuta osaa sanoa.. Ei kamerasta valosuhdetta voikkaan säätää, mutta eikö tuota Minoltaa sitten saa manual modeen ollenkaan jolla voi itse säätää tehon? Näin minä ymmärrän manuaalisen käytön.
Itse tulin hankkineeksi tuon Sonyn oman F56AM -mallin. Toimii hienosti Erityisesti tuo wireless toiminto on aivan huippu.
Itse tulin hankkineeksi tuon Sonyn oman F56AM -mallin. Toimii hienosti Erityisesti tuo wireless toiminto on aivan huippu.
-
Luulen että ei pysty. Toisaalta minulla ei tuota mallia ole, joten en vanno enkä vakuuta.... Alkuperäisellä kyselijällä toisaalta tuo salama on, joten eiköhän se siitä selviä.-Q- kirjoitti:Ei kamerasta valosuhdetta voikkaan säätää, mutta eikö tuota Minoltaa sitten saa manual modeen ollenkaan jolla voi itse säätää tehon? Näin minä ymmärrän manuaalisen käytön.
Epäilyni syy on seuraava: Siirryttäessä digi-aikaan Minolta muutti salamajärjestelmänsä singnaaleja rungon ja salamalaitteen välillä, ja sen takia vanhat Minolta-salamat eivät toimi odotetulla tavalla digirungoissa - eli Minolta Dimage, KonicaMinolta Dynax, Sony Alpha. Uudet Minolta-salamat, eli ne joiden nimessä on (D) - siis esim 2500(D) tai 3600HS(D) - toimivat digeissä, mutta eivät välttämättä filmirungoissa.
Jepulis. Wireless rulettaa.Itse tulin hankkineeksi tuon Sonyn oman F56AM -mallin. Toimii hienosti Erityisesti tuo wireless toiminto on aivan huippu.
Ainoa ongelma sen kanssa on minulla ollut se, että jos kuvaa läheltä (siis 20-50 cm etäisyydeltä) wireless-moodissa, niin ohjaussalamana toimiva pop-up salama antaa liikaa valoa kohteeseen. Asian voi toki kiertää pitämällä kättä pop-up:in edessä tai kiinnittämällä kuminauhalla jonkin pahvinpalan siihen eteen. Tyylikkäämpi ratkaisu olisi puhkivalotettu ja kehitetty filmin pätkä. Se blokkaa näkyvän valon, mutta päästää sen verran infrapunaa läpi, että salama tunnistaa ohjauskoodit.
Toivottavasti Sony palauttaa tuleviin runkoihin Minoltan alkuperäisen infrapunalampun, jonka KonicaMinolta jostain syystä lemppasi pellolle. Ainakin Sonyn esittelemä Pro-mallin prototyyppi näyttää siltä, että siinä ei pop-up salamaa olisi lainkaan, vaan ohjaus tapahtuisi juurikin vanhalla hyvällä infra-tyylillä..
-
Tähän on useimmiten käyttökelpoinen niksi. Käyttää tarpeeksi nopeaa suljinaikaa, niin ohjaussalama ei ehdi valoa tuomaan mutta erillinen salama toimii niinkuin pitääkin. HSS -moodi mahdollistaa tämän ja sehän on käytössä muistaakseni 1/160 nopeudesta ylöspäin. Toimii.Hahhi kirjoitti:Ainoa ongelma sen kanssa on minulla ollut se, että jos kuvaa läheltä (siis 20-50 cm etäisyydeltä) wireless-moodissa, niin ohjaussalamana toimiva pop-up salama antaa liikaa valoa kohteeseen.
hmm.. Minoltan (Sonyn) langattomassa toteutuksessa ei ymmärtääkseni käytetä infrapunaa laisinkaan. Ohjaus tehdään nimenomaan sillä pop-up salamalla "morsettamalla". Täältä asiasta melko kattavasti:Hahhi kirjoitti: Toivottavasti Sony palauttaa tuleviin runkoihin Minoltan alkuperäisen infrapunalampun, jonka KonicaMinolta jostain syystä lemppasi pellolle. Ainakin Sonyn esittelemä Pro-mallin prototyyppi näyttää siltä, että siinä ei pop-up salamaa olisi lainkaan, vaan ohjaus tapahtuisi juurikin vanhalla hyvällä infra-tyylillä..
http://www.friedmanarchives.com/flash.htm
Ja tämähän toimii nimenomaan niin mahtavasti koska infrapunaa ei käytetä. Sehän vaatii käytännössä näköyhteyden laitteiden välille, mutta ohjaussalaman valo heijastuu niin hyvin seinistä tai katosta että tuo ulkonen valontuoja voi olla likimain laukunpohjalla ja silti välkkyy.. :)
Ja olen antanut itselleni kertoa että esim Canonin infrapunavälitteinen langaton salamointi ei edellenkään tue TTL:ää tahi muuta automatiikkaa, toisin kuin tämä Minoltan keksimä versio.
-
Juu, jos käyttää Minoltan tai Sonyn salamoita. Valitettavasti se ei auta minua, sillä päävalona minulla on Metz 54 MZ-3, joka vaikka muutoin onkin ihan huippulaite, ei kuitenkaan jostain mystisestä syystä kykene wireless HSS toimintaan. Silloin menee kuvaamani kaltaiseksi kikkailuksi ja säätämiseksi... :(-Q- kirjoitti:Tähän on useimmiten käyttökelpoinen niksi. Käyttää tarpeeksi nopeaa suljinaikaa, niin ohjaussalama ei ehdi valoa tuomaan mutta erillinen salama toimii niinkuin pitääkin. HSS -moodi mahdollistaa tämän ja sehän on käytössä muistaakseni 1/160 nopeudesta ylöspäin. Toimii.
Jep, niin nykyään. Mutta filmi-aikaan Minolta käytti infrapunaa, ja hyvin toimi. Minoltan (D)-salamat (ja ilmeisesti Sonynkin salamalaitteet) osaavat yhä infrapunakielen, joten Sonyn tarvitsisi muuttaa vain kamerarunkoja saadakseen kyseisen salamasydeemin kuosiin.hmm.. Minoltan (Sonyn) langattomassa toteutuksessa ei ymmärtääkseni käytetä infrapunaa laisinkaan. Ohjaus tehdään nimenomaan sillä pop-up salamalla "morsettamalla".
Tietysti molempi olisi parempi. Infralla on meinaan sekin hyvä puoli, että sitä käytettäessä porukka ei räpäytä silmiään, kuten moni tekee pop-up-ohjauksen kanssa.Ja tämähän toimii nimenomaan niin mahtavasti koska infrapunaa ei käytetä. Sehän vaatii käytännössä näköyhteyden laitteiden välille, mutta ohjaussalaman valo heijastuu niin hyvin seinistä tai katosta että tuo ulkonen valontuoja voi olla likimain laukunpohjalla ja silti välkkyy.. :)
Jep. Se on Canonin moka se. Minolta sai kyllä homman toimimaan infrallakin jo vuonna keppi ja kivi. :DJa olen antanut itselleni kertoa että esim Canonin infrapunavälitteinen langaton salamointi ei edellenkään tue TTL:ää tahi muuta automatiikkaa, toisin kuin tämä Minoltan keksimä versio.
-
Tuo (D) muuten ei tarkoita "Digi" eikä liity suoraan digikuvaukseen. (D) on etäisyyden enkoodausjärjestelmää ja mahdollistaa ADI (Advanced Distance Integration) salamamittauksen (eli kamera "kertoo" salamalle objektiivin polttoväli ja mihin se fokusoi). Tämä ominaisuus löytyi jo minun Minolta Dynax 5:ssa ennen digiaikaa ja löysinkin vanhan esitteen jossa lukee samoin.Hahhi kirjoitti: Epäilyni syy on seuraava: Siirryttäessä digi-aikaan Minolta muutti salamajärjestelmänsä singnaaleja rungon ja salamalaitteen välillä, ja sen takia vanhat Minolta-salamat eivät toimi odotetulla tavalla digirungoissa - eli Minolta Dimage, KonicaMinolta Dynax, Sony Alpha. Uudet Minolta-salamat, eli ne joiden nimessä on (D) - siis esim 2500(D) tai 3600HS(D) - toimivat digeissä, mutta eivät välttämättä filmirungoissa.
-
Jep, mutta en sitä tuossa tarkoittanut, vaan sitä, että Minoltan wanhat salamat - eli kaikki (D)-merkintää edeltävät mallit - kuten 5400HS, osaavat vain manuaalin ja TTL-OTF valonmittauksen. Digirungoissa TTL-OTF on hyödytön eli ei toimi, ja jos joko salamasta tai rungosta käsin ei voi manualisoida, niin plörinäksi menee.
Tietysti salaman etäisyyttä kohteesta voi varioida, ja laskeskella etäisyyden neliöitä... :D
Tietysti salaman etäisyyttä kohteesta voi varioida, ja laskeskella etäisyyden neliöitä... :D