Sony R1?

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
kostaja!

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

kamera on huippu peli, ainoa ja todellakin pieni miinus mitä nostaisin itse esille on hämärätarkennusnopeas suhteessa järjestelmiin.
Kuvanlaatu on ihan ykkönen! :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kermi

Viesti Kirjoittaja Kermi »

no jaa.. järkkäriä en ole koskaan omistanu, ja mun mielestä tän hetkinen arsenaali (W7 / H1) toimii ihan hyväksyttävillä nopeuksilla hämärätarkennuksessa, niin ehkä sekään ei oo ns. issue..

edit: typoja fiksailen.. foorumilla tuntuu olevan paha tapa luoda niitä.. :)
pazzi

Viesti Kirjoittaja pazzi »

Olen harkitsemassa R1:n ostoa, sillä tiedän että en halua sijoittaa objektiiveihin. Toisaalta kaipaisin myös vähän pienempä kokoa, mutta R1 on kyllä aika järeän kokoinen. Onko kellään ehdottaa vaihtoehtoa samasta hintaluokasta, (ei kuitenkaan järkkäri)? Toisaalta jos kuvanlaatu on hyvä, varmasti enemmän kuin tarpeeksi mulle, saattaa kortti vinkua pian. Ainoa mitä mietin, on hämäräkuvausominaisuudet.

kostaja! kirjoitti: ainoa ja todellakin pieni miinus mitä nostaisin itse esille on hämärätarkennusnopeas suhteessa järjestelmiin.

tarkoittaako tämä sitä että saa vai ei saa kunnon kuvia hämärässä? Nopeus sinänsä ei mulle oli niin tärkeää, mutta sen verran pimeä :) harrastelija olen että haluan hämärässä kuvata.
MarkQ

Viesti Kirjoittaja MarkQ »

Tervehdys kaikille!

Tämä on ensimmäinen viestini saatuani oman R1:ni viime maanantaina. Yökuvauksesta R1:llä puheen ollen kannattanee silmäillä sillä otettuja kuvia vaikkapa oheisella galleriasivulla:

http://www.pbase.com/ericdeparis/nuitblanche2006

Itse hankin muuten ensimmäisen järjestelmäkamerani 30 vuotta sitten (Konica T3) ja myydessäni kameravarusteeni -85, laitteistooni kuului Canon A-1 ja F-1 lukuisine alkuperäisobjektiiveineen. Myyntiin meni myös Wista 45DX laakafilmikamera. Toisin sanoen olen vanhan koulukunnan kasvatti ja halukas käyttämään jalustaa kun olosuhteet sitä vaativat sen sijaan että turvautuisin ongelmallisiin, korkeisiin ISO-asetuksiin.
pazzi

Viesti Kirjoittaja pazzi »

Mistä R1 kannattaisi ostaa tällä hetkellä? Tarttis mielellään saada Suomesta, maksumiehen toivomus :)
Verkkokaupasta Ruoholahdesta näkyy saavan, 839.90 € (sis alv). En oikein tiedä näistä ostospaikoista tai siitä paljonko siitä kannattaa tällä hetkellä maksaa
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Tämä onkin ainoa pokkari jota voisin edes harkita entinen Canon
Powershot Pro1 käyttäjä jolla nykyisin Nikon D50. mietin jopa tätä
kunnes havaitsin valitusta osto paikasta ei ollut sonya joten se
tiputti sen pois... hoitaisi varmasti telelisäkkeellä (jos laajakulma
oli kinovastaavana 24mm) mun kuvailusta ison osan varsinkin kun
macrokin tuntuu olevan melkoisen hyvä kun tais olla tarkennus matka
5cm kokopolttovälin käytännössä.(muuttuu se kait vähän muttei sillain
kun Canonissani)
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

JPQ kirjoitti:Tämä onkin ainoa pokkari jota voisin edes harkita
Tähän väliin kuuluu se väistämätän muistutus: vaikka kyseisessä kamerassa onkin kiinteä objektiivi, se ei ole mikään pokkari, siis pocket camera, siis taskukamera. Vai mihin taskuusi kuvittelisit sen laittavasi?
Matti Vuori
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

mvuori kirjoitti:
JPQ kirjoitti:Tämä onkin ainoa pokkari jota voisin edes harkita
Tähän väliin kuuluu se väistämätän muistutus: vaikka kyseisessä kamerassa onkin kiinteä objektiivi, se ei ole mikään pokkari, siis pocket camera, siis taskukamera. Vai mihin taskuusi kuvittelisit sen laittavasi?
No en mihinkään erityiseen taskuun mutta pokkari ja järkkäri on se
jako minkä minä teen ja tiedän että "valtaisa" kamera on kyseessä.
varsinkin jos olis telejatke. ps. en ole tätä ostamassa saan rahalla
nikoniin varmaan ison osan objektiivi tarpeistani tuon hinnalla. (jos
otan vaatimatonta ja osin myös käytettyä)
Hannula

Viesti Kirjoittaja Hannula »

Näkyy olevan rajalacamera.fi:ssä tarjouksessa 699 ekee. Silti on vaikea päättää olisiko se tämmöinen vaiko digirunko. 30D lähtisi Sakuista 950 ekeen ja toinen tai kolmas mokoma laseihin.. hmmm...
MarkQ

Koeta ihmeessä päättää piakkoin, sillä viimeisiä kappaleita viedään ilmeisimmin. Jos Verkkokaupan tietoihin on luottaminen, niin maahantuojalla olisi vain 3kpl. Saksalaiselta Digitalolta, josta omani tilasin, R1 on jo loppuunmyyty. Jos säästää pitää, niin Pixxass:ilta lähtee hintaan 595 +24/34 EUR.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Hannula kirjoitti:Näkyy olevan rajalacamera.fi:ssä tarjouksessa 699 ekee. Silti on vaikea päättää olisiko se tämmöinen vaiko digirunko. 30D lähtisi Sakuista 950 ekeen ja toinen tai kolmas mokoma laseihin.. hmmm...
Päättämis apua vois antaa jos tietäis mita joku kuvaa. (Voi
olla että olet sanonutkin sen) Jotenkin tuntuu kyllä jos verrokki ei
ole perusdigijärjestelmä (=Se halvin) niin kyllä järjestelmä on se
oikea valinta ainakin voit valita optiikan omiin tarpeisiin sopivan
varmasti. PS. mulla jopa perusjärjestelmä mielummin optinen etsin ihan
toista.
Hannula

Niinpä niin, tässä on parisen vuotta nojattu poskea vasten ja mietitty mennäänkö pitkällä perspektiivillä vaiko vähän lyhyemmällä. Pitkä meinaisi laatulasien ostamista ja lyhyempi sitten tuota R1:stä tai vastaavaa.

Mun kuvaaminen on ollut tätä ja tulisi olemaan vastakin:

http://www.iki.fi/hannula/albumi.html
http://www.iki.fi/hannula/grandesalpes06.html

Tuleviin kuviin pitäisi saada enemmän skarppia, nykyisessä kamerassa (Pana FX01, kuvat on otettu FX9:llä) alkaa tulla rajat vastaan kun kohdetta ei saa taustasta irti, valotusaikaa ei voi säätää suoraan, liikkuvia kohteita on hankala saada teräväksi edes auringonpaisteessa ja tarkennuskin on mitä on. Tilannekuvien ottaminen vähänkin hämärässä on käytännössä mahdotonta, ellei etäisyys kohteeseen ole max. 2 metriä johon salama vielä yltää.

R1:ssä häiritsee sarjavalotuksen ja näytön/EVF:n totaalinen surkeus vs. 30D (tai edes FX9) sekä kommentit tarkennuksen ongelmista hämärässä. Myös polttovälin lyhkäseen päähän kaipaisi ehkä hieman lisää pelivaraa ja toiseen laitaan jatketta ehkä 200 mm asti, mutta pystyisin elämään tuon lasin kanssa kun laatu on kohdillaan. Muuten R1 miellyttää enemmän kuin järkkäri, koska sillä pystyy sommittelemaan kuvaa vapaasti erikoisistakin kuvakulmista ja koko ajan näkee mitä kuvasta on tulossa. Olen saanut parhaat kuvani sarjatulella ja sellaisista asennoista, joissa järkkärin kanssa olisi saanut veivata tosissaan. Nykyisen kameran näyttö ja sarjatuli pesee R1:n mennen tullen ja pärjää myös entry level -järkkäreille. Ostoslistalla olisi siis 5 fps paukuttava kamera, ja kun kameralaukussa on pari Canonin lasia filmiajoilta valmiina, niin 30D houkuttelee hinnasta huolimatta. Silti joku laadukas peruslasi pitäisi hankkia, joten menopuoli olisi joka tapauksessa 1500 ekee ja siitä ylös. Vaihtoehtona olen pitänyt Pentax K10D:tä.

Mun tarpeisiin paras kamera olisi "DSC-R2", jossa olisi suunnilleen 20-150 mm F2-F4 nykylaadulla ja vakaimella, 5 fps/~30 framea, kunnollinen hämärätarkennus ja niin terävä näyttö, ettei tarkennuksen onnistumista tarvitsisi todeta vasta jälkikäteen.
MarkQ

Totta puhuen ja tarkemmin sanottuna R1:n tarkennusongelma ei yksin liity hämäryyteen vaan merkittävästi myöskin zoomlinssin sen hetkiseen polttoväliin.

Olen pitkään seurannut DPReview:n foorumikeskusteluja ja silmääni pisti erään amerikkalaisen seikkaperäiset havainnot tarkennusongelmasta.

http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=20995377

ja suoraan hänen testisivulle

http://people.csail.mit.edu/kotay/photo ... focus.html

Tulin testanneeksi kamerani saman kaavan mukaan tarkennusetäisyyden ollessa 5 metriä. Eli kamera jalustalla ja sen tarkennus manuaalille. Tarkennus äärettömyyteen jonka jälkeen painetaan PUSH AUTO painiketta, jolloin kamera suorittaa autotarkennuksen. Laukaisinta puoliväliin painettaessa näytön vasempaan alanurkkaan ilmestyy tarkennusetäisyyden arvo. Ihanne olisi 5 metriä, tietty. Vaan kuinkas kävikään:

Kuva

Punaiset pisteet ovat keskiarvoja niistä 10 mittauksesta, jotka tein jokaisen polttovälin kohdalla, ja ennen jokaista mittausta tarkennus oli käännetty äärettömyyteen. Laskin f/Calc -ohjelmalla syväterävyysalueen jokaiselle testatulle polttovälille (sininen vyöhyke)

Tuo amerikkalainen on aikeissa julkistaa testinsä, jotka paljastaisivat, onko R1:n linssi varifocal konstruktion, joka sitten selittäisi hänen mukaansa asian. Odotan mielenkiinnolla jatkoa...
kostaja!

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

minusta tarkennuksessa en ole huomannut muita ongelmia kuin, että hämärässä se on hieman hitaammanlainen... ja eihän se tietty muutenkaan järjestelmien nopeuksiin yllä tuo tarkennus.
MarkQ

Minulla ei ole tarvetta puolustaa mitään merkkiä eikä mallia, ei eded R1:tä, jonka valitsin yksinkertaisesti syystä, ettei sille löydy vaihtoehtoa.

Voin siis kertoa toisesta, yksilökohtaisesta tarkennusongelmasta, jonka havaitsin pian luettuani mielestäni mielenkiintoisesta pistetarkennustoiminnosta, kuinka pienen neliömäisen tarkennuskehyksen voi siirrellä tähtäimen alueeella aiheen kannalta tarpeelliseen kohtaan. Huomasin nimittäin kuvan vasemman puoliskon tarkentuvan silmiinpistävän huonosti tapauksissa, joissa tarkennuskehys on siirretty oikeaan reunaan.

Tuon yllä esittämäni zoomaus-testin jatkoksi tein vielä manuaalisen tarkennustestin, jonka tulokset toimitin kamerani mukana huoltoon. R1:ni onkin nyt matkalla Ranskaan, Sonyn tehdashuoltoon.

Tässä näkymä testiasetelmastani sekä etäisyyslukemat kymmenestä tarkennuksesta eri aukoilla mitattuina:

Kuva

Ei muuten ole ensimmäinen kerta elämässäni, kun kohdalleni sattuu osumaan muutoin laadukkaana pidetyn laitteen maanantaikappale. Varsin riskialtista peliä hankkia ulkomailta tuotannosta poistunut malli. Olisin tietty voinut palauttaa tuon myyjälle - sillä riskillä, että se olisi ollut tuolla välin jo loppuunmyyty tai että korvaava kappale olisi ollut kalkkuna myöskin...
Hannula

R1:set oli ja meni, malli poistui ainakin Rajalan hinnastosta tykkänään. Mikäs tuon mallin kohtalo on kun sitä ei täällä kerrotun perusteella saa muualtakaan? Liekö uusi malli tulossa näin nopeasti vai liekö Sony katsonut aihelliseksi heivata tuo pois A100:n myyntiä haittaamasta?
MarkQ

Vallalla on se näkemys, että Sony kehitti R1:n ennen Konica-Minoltan ostoa ja astumista siten järjestelmäkameroiden valmistajien joukkoon. Ja näinhän se vain on; järkkäri on parempi rahasampo valmistajalle kuin "pahainen" R1. Eikö?
Hannula

Pitkällisen pohdiskelun ja veivaamisen jälkeen laitoin R1:n tilaukseen, mukaan tulee 4 Gt stikki. On vastine rahoille aika hyvin kohdillaan, kameran hinta jäi 570 ekeen, jos kortin hinnaksi laskee hinnastossa mainitun 160 ekee, toimituskulut on 17 e.

http://www.foto-bock.de/tmpl/FB/index.asp

(haku ei löydä DSC-R1:tä, löytyy kuitenkin digikameroiden kohdalta)

Minkäslainen suojalaukku tuolle kannattaisi hankkia? Hyviä ja huonoja kokemuksia? Mielessä on sellainen versio, jossa voisi pitää vastavalosuojaa paikallaan tai edes mukana.

Onko kokemuksia mm. Ebaystä löytyvistä halvoista (n. 20 e) makrolinsseistä? Kannattaako maksaa Sonyn omasta liki satanen?
Viimeksi muokannut Hannula, Tammi 09, 2007 13 : 56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
hlehtine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlehtine »

Hannula kirjoitti:...On vastine rahoille aika hyvin kohdillaan...
Kuvanlaatu on varsinkin hintaansa nähden varmasti parasta ykkösluokkaa.
Mielessä on sellainen versio, jossa voisi pitää vastavalosuojaa paikallaan tai edes mukana.
No se R1:n oma vastavalosuoja kiinnittyy kuljetuksen ajaksi näppärästi siihen linssin päähän "väärinpäin", eikä vie silloin oikeastaan lainkaan ylimääräistä tilaa... joten jos kamera mahtuu johonkin laukkuun niin kyllä se vastavalosuoja menee sinne myös. :)

- Hans
Viimeksi muokannut hlehtine, Tammi 08, 2007 9 : 58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hannula

OK, eli "tavallinen" laukku käy.
Vastaa Viestiin