Pakkasongelmia?
-
Pakkasongelmia?
Onko kellään ollu pakkasesta johtuvia ongelmia digijärkkäreiden kanssa? Mulla on Canonin D30 ja viime lauantaina olin n. 3 h koskilla kuvaamassa. Akuissa riitti kyllä virtaa, mutta peili alkoi reistailla ja joka kuvan oton jälkeen juuttui yläasentoon. Tosin kuvakin syntyi. Oisko kosteus enemmän syynä kuin kylmyys. Kameralla on nyt kuvattu n. 3000 otosta. Ostin sen käytettynä vasta heinäkuussa ja aikaisemmin Eosin 50 Essä ei vastaavia ongelmia pakkasessa esiintynyt.
Juhani Vaittinen
Juhani Vaittinen
-
Hmm pelkästään 3k otosta d30 rungossa? oletko varma ettei myyjä ole nollannut mittaajaa ja ns. kusettanut?
Mutta muuten on kyllä pakko sanoa että minulla ei ole digin kanssa ole ollut mitään muita ongelmia pakkasella kuin että akut tyhjenee nopeasti, ja olen jo useita kertoja ollut 10deeni kanssa ulkona vähän kipakammallakin pakkasella...
Mutta muuten on kyllä pakko sanoa että minulla ei ole digin kanssa ole ollut mitään muita ongelmia pakkasella kuin että akut tyhjenee nopeasti, ja olen jo useita kertoja ollut 10deeni kanssa ulkona vähän kipakammallakin pakkasella...
-
3000 kuvaa
Uskon myyjän sanaa. Kamerassa on ollut päällä kokoajan jatkuva laskuri ja se on ulkoasultaankin kuin uusi. Itseasiassa heinäkuussa sillä oli kuvattu vasta n. 900 otosta.
Juhani
Juhani
-
- Viesti:
Pakkanen
Kävin Korkeasaaressa, reilu 3 tuntia, pikkupakkasessa ja eilen muuten ulkona, tunnin kahdesti ulkosalla oman 10D kanssa, pakkanen ei tietysti ollut kova kummallakaan kerralla 5-10 astetta molemmilla kerroilla, oikeastaan ihmettelin ettei puhettakaan minkäänlaisista ongelmista.
Kosteus on vaikea ongelma eikä sitä saa helposti rungosta pois jos sitä on sisällä. Onhan noissa kameroissa yksilöeroja, ensimmäinen EOS620 joka minulla oli, siinä oli vastaava peiliongelma, aikansa huollossa käytyään sain uuden vastaavan tilalle, tuo kesti jopa tunteja 20 asteen pakkasessa.
Toivottavasti tuo ei ole pysyvä ongelma, en usko että sillä on tekemistä otetujen kuvien määrän suhteen. Luulen että kosteus jumittaa koneiston kun se jähmettyy ja varmaan toimii kun junan vessa, kun ollaan taas lämpimässä.
Kosteus on vaikea ongelma eikä sitä saa helposti rungosta pois jos sitä on sisällä. Onhan noissa kameroissa yksilöeroja, ensimmäinen EOS620 joka minulla oli, siinä oli vastaava peiliongelma, aikansa huollossa käytyään sain uuden vastaavan tilalle, tuo kesti jopa tunteja 20 asteen pakkasessa.
Toivottavasti tuo ei ole pysyvä ongelma, en usko että sillä on tekemistä otetujen kuvien määrän suhteen. Luulen että kosteus jumittaa koneiston kun se jähmettyy ja varmaan toimii kun junan vessa, kun ollaan taas lämpimässä.
-
Re: 3000 kuvaa
Vaihda firmware niin kamera nollautuu....scuba kirjoitti:Uskon myyjän sanaa. Kamerassa on ollut päällä kokoajan jatkuva laskuri ja se on ulkoasultaankin kuin uusi. Itseasiassa heinäkuussa sillä oli kuvattu vasta n. 900 otosta.
Juhani
voi hyvinkin olla että myyjällekkin on valehdeltu....
Olen kuullut kahdesta tapauksesta jolloin kuvamäärä oli valehdeltu, tai no yhdestä jossa asiaan sai todisteita ja toisessa jossa kameran suljin rikkoutui mukamas 3000 kuvan jälkeen (voi hyvinkin olla että oli vain sattuma).
Kuulemma se aito luku tallentuu jonnekkin kameralle tiedostonimiä syvemmällekkin....
Ei nollaudu, ei ainakaan omassani nollaantunut.Gillis kirjoitti:Vaihda firmware niin kamera nollautuu....scuba kirjoitti:Uskon myyjän sanaa. Kamerassa on ollut päällä kokoajan jatkuva laskuri ja se on ulkoasultaankin kuin uusi. Itseasiassa heinäkuussa sillä oli kuvattu vasta n. 900 otosta.
Juhani
Kuulemma se aito luku tallentuu jonnekkin kameralle tiedostonimiä syvemmällekkin....
Kyllä tuon laukaisumäärän saa selvitettyä canonin huollossa, eri asia on kiinnostaako se niin paljon kameran ostanutta henkilöä, että tuota jaksaisi lähteä selvittämään.
-
- Viesti:
Mahtaako olla 3567+2886 eli yhteismäärä, minulla mielestäni tuo määrä on ennemminkin kiinni jos on useampi muistikortti, jokaisessa muistikortissa tuo pitää yllä omaa laskuria. Nollauksen saa aikaan, jos formatoi tuon kortin muualla, silloin tuo tunnistaa median eri mediana. Jos nuo tuollatavalla pitää paikkansa laskujeni mukaan n. 8000 kuvaa eli varmaankin n. vuoden käyttö, ei varmaankaan mikään ikäloppu, onhan siitä silloin jo kartat lähtenytscuba kirjoitti:Tiedoston muoto on JPGllä img_2886.jpg (viimeisin kuvaamani jpg) ja RAWlla CRW_3567.CRW.laite kirjoitti:Sanopa mikä tulee tiedoston nimeksi kun otat kuvan?
pitäisi olla muotoa xxx_xxxx.JPG (x:n tilalla numeroita).
Juhani
-
aijaa, no mulla nollautui fokus-huollossa, joten oletin että siihen olisi samalla ajettu uusi firmware...laite kirjoitti: Ei nollaudu, ei ainakaan omassani nollaantunut.
Kyllä tuon laukaisumäärän saa selvitettyä canonin huollossa, eri asia on kiinnostaako se niin paljon kameran ostanutta henkilöä, että tuota jaksaisi lähteä selvittämään.
Justjust, minä päivittelin aivan itse tuon silloin kun ostin.Gillis kirjoitti:aijaa, no mulla nollautui fokus-huollossa, joten oletin että siihen olisi samalla ajettu uusi firmware...
edit: käytettynä siis.
-
Hei kaikille Juhanille vastanneille.
Voin taata, että kyseisellä kameralla ei ole otettu kuin n. 850 kuvaa, tiedän asian, koska olen kameran myyjä. Itse ostin kameran uutena valokuvausliikkeestä ja käytin kameraa todella vähän.
Korttina olen itse käyttänyt ainostaan 1G minidiskiä.
Voisiko syynä se, että kameraa on aikaisemmin käytetty vähän jolloin mahdollinen öljy nivelissä on paksuuntunut ajan kuluessa. Lisätekijöinä saattaa olla pölyhikkaset, kosteus ja sen seurauksena jäätyminen.
Tämä kiinnostaa myös itseäni, koska minulla on nyt 10D kamera, jota myös käytän aika vähän ja sama ongelma saattaa ilmetä myöhemmin uudessa kamerassani, jos syy on nivelissä olevan öljyn paksuuntumisesta.
Voin taata, että kyseisellä kameralla ei ole otettu kuin n. 850 kuvaa, tiedän asian, koska olen kameran myyjä. Itse ostin kameran uutena valokuvausliikkeestä ja käytin kameraa todella vähän.
Voisiko syynä se, että kameraa on aikaisemmin käytetty vähän jolloin mahdollinen öljy nivelissä on paksuuntunut ajan kuluessa. Lisätekijöinä saattaa olla pölyhikkaset, kosteus ja sen seurauksena jäätyminen.
Tämä kiinnostaa myös itseäni, koska minulla on nyt 10D kamera, jota myös käytän aika vähän ja sama ongelma saattaa ilmetä myöhemmin uudessa kamerassani, jos syy on nivelissä olevan öljyn paksuuntumisesta.
Voi olla syynä. Kamera on kuitenkin mekaaninen laite ja kameraa kannattaa käyttää ajoittain, jotta mekaaniset osat eivät jämähdä (lukee jopa canonin manuaalissa tuosta).masa kirjoitti:Voisiko syynä se, että kameraa on aikaisemmin käytetty vähän jolloin mahdollinen öljy nivelissä on paksuuntunut ajan kuluessa. Lisätekijöinä saattaa olla pölyhikkaset, kosteus ja sen seurauksena jäätyminen.
laukaisumääristä: tulipa tuohonkin selvyys sitten. Ei kannata ihmetellä näitä kysymyksiä, D30 on kuitenkin niin vanhaa tekniikkaa, että tuo alle 1000 kuvan ottaminen kuulosti aika omituiselta.
-
Jouluviikolla Kittilässä oli 34-36 astetta pakkasta. Kuvasin 10D:llä parina päivänä tunnin- puolentoista verran eikä ongelmia ollut. Akut tietysti hiipuivat ja nestekidenäytön toiminta hidastui selvästi, mutta niin hyytyi kuvaajakin.
Sisälle mennessä laitoin ulkona kameran ja 17-40 millisen 200 litran jätesäkin pohjalle ja käärin muovin moneen kertaan niiden ympärille. Jätin paketin tuulikaappiin tunniksi ja siirsin eteisen lattialle toiseksi tunniksi lämpiämään ennen avaamista. Ei kosteusongelmia.
Sisälle mennessä laitoin ulkona kameran ja 17-40 millisen 200 litran jätesäkin pohjalle ja käärin muovin moneen kertaan niiden ympärille. Jätin paketin tuulikaappiin tunniksi ja siirsin eteisen lattialle toiseksi tunniksi lämpiämään ennen avaamista. Ei kosteusongelmia.
-
- Viesti:
Kyllähän tuo voi olla syynä, lisäksi jos kameraan on joutunut kosteutta, eipä silloin ihme. Yllätyin kuvausmäärästä, mutta saihan noita D30 vielä n. vuosi sitten uutena kaupasta muistaakseni vaikka 10D oli juuri nähnyt päivänvalon.masa kirjoitti:Hei kaikille Juhanille vastanneille.
Toimiiiko kamera vielä kun se on sisätiloissa, vai onko peili tai suljin hajonnut? Vaikkei ongelma enää esiintyisikään 10D:ssä olisi tuo mukava tietää.
-
Harrastan tähtikuvausta joten ulkoilutan 10D kameraani yöaikaan kylmässä useasti. Välillä ollut pakkasta -20C ja välillä vähemmän.
Tuntejakin ulkosalla tulee vietettyä 2-5 kerralla. Akkua kameraan saa vaihtaa muutamaan kertaan ja näyttö todellakin hidastuu huomattavasti.
Sisälle kameran tuotuani se lämpenee rauhassa laukussaan tai joskus ilman sitä. Kosteutta joskus kertyy rungon pinnalle mutta käytän sitä jälleen vasta kun runko lämmennyt huoneen lämpöön ja kosteudet häipyneet.
Ongelmia ei ole ollut, että kyllä nuo Canonit pakkasta kestää jos sillepäälle sattuvat.
Tuntejakin ulkosalla tulee vietettyä 2-5 kerralla. Akkua kameraan saa vaihtaa muutamaan kertaan ja näyttö todellakin hidastuu huomattavasti.
Sisälle kameran tuotuani se lämpenee rauhassa laukussaan tai joskus ilman sitä. Kosteutta joskus kertyy rungon pinnalle mutta käytän sitä jälleen vasta kun runko lämmennyt huoneen lämpöön ja kosteudet häipyneet.
Ongelmia ei ole ollut, että kyllä nuo Canonit pakkasta kestää jos sillepäälle sattuvat.
-
Kamera toimi sisätiloissa lämmettyään ihan normaalisti. Pitää tehdä vielä useampia kuvausreissuja pakkasessa ja tutkailla miten ongelma vielä mahdollisesti ilmenee.martti65 kirjoitti:Kyllähän tuo voi olla syynä, lisäksi jos kameraan on joutunut kosteutta, eipä silloin ihme. Yllätyin kuvausmäärästä, mutta saihan noita D30 vielä n. vuosi sitten uutena kaupasta muistaakseni vaikka 10D oli juuri nähnyt päivänvalon.masa kirjoitti:Hei kaikille Juhanille vastanneille.
Toimiiiko kamera vielä kun se on sisätiloissa, vai onko peili tai suljin hajonnut? Vaikkei ongelma enää esiintyisikään 10D:ssä olisi tuo mukava tietää.
-
- Viesti:
Seisoskelin uudenvuoden tienoolla Turun ja Maarianhaminan välisen matkan laivan kannella reilun kymmenen asteen pakkasessa. 10D:ni oli koko ajan repussa koskemattomana, kunnes ehkä kolmen tunnin jälkeen kaivoin sen sieltä kuvatakseni ohi lentävää merikotkaa. Yllättäen putki (Canon 100-400 4.5-5.6 IS USM) ei tarkentanut enää 20 metriä kaummas, ei edes käsin. Tarkennusruuvi vain suti tyhjää, kun sitä yritti vääntää yli 20 metrin. En tiedä oliko vehkeestä rasvat jäässä vai mitä, mutta myöhemmin sisätiloissa kameran "sulettua" ongelma poistui, eikä sitä ole sen koommin ollut, vaikka pakkasessakin on tullut kuvattua.
Tarinan opetus lienee se, ettei kameraa kannata seisottaa pidempään pakkasessa. Tai sitten täytynee ruiskuttaa runsaasti CRC:tä putken niveliin ;)
Sampo
Tarinan opetus lienee se, ettei kameraa kannata seisottaa pidempään pakkasessa. Tai sitten täytynee ruiskuttaa runsaasti CRC:tä putken niveliin ;)
Sampo
-
- Viesti:
-
- Viesti: