Canon 10D vai Nikon D100 ?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Ankku

Canon 10D vai Nikon D100 ?

Viesti Kirjoittaja Ankku »

Olen pyöritellyt vaihtoehtoja Canon 10D tai Nikon D100.

Kuvaukseni painottuu aika paljon luontoon ja eläimiin. Lintuja kuvailen myös paljon. Molemmat tarkentavat ilmeisesti yhtä "hitaasti", vai onko nopeuksissa eroja ?

Kertokaa mielipiteitänne !
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Tuomo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Itse odottaisin, mitä PMA 2004 tuo tullessaan. Sehän on enää noin kuukauden päässä ja siellä julkaistavat tuoteuutuudet saattavat lyödä laudalta nämä nykyiset.
wagner
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wagner »

Tuomo kirjoitti:Itse odottaisin, mitä PMA 2004 tuo tullessaan. Sehän on enää noin kuukauden päässä ja siellä julkaistavat tuoteuutuudet saattavat lyödä laudalta nämä nykyiset.
Puhumattakaan siitä, että noilla julkistuksilla on väistämättä lähes aina laskeva vaikutus hintoihin. Nikoniltahan odotetaan mm. sitä 300D:n kilpailijaa joka voi aiheuttaa hintapaineita D100:lle ja 300D:lle. Noh, nähtäväksi jää.

Toisaalta jos aina odottelee seuraavia messuja, niin koskaan ei saa mitään ostettua :) ...
.Wagner

Balnea, vina, Venus corrumpunt corpora nostra. Sed vitam faciunt bvV.
trombi

Viesti Kirjoittaja trombi »

No ei. Mutta helmikuun toinen viikko on niin lähellä, että tällä kertaa katsoisin sinne asti.
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

Ehdottomasti odota muutama viikko, sitten olemme paljon viisaampia?

10D:n kuvan laatu on parempi.

D100 sopii joidenkin käteen paremmin.

No näitä on monet kerrat jauhettu kokeile etsi toimintoa.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Minun tietääkseni kummassakaan kamerassa ei ole moottoria tarkennukseen, se on objektiivissa, vai onko näin? Silloin se tarkennusnopeus on varmaankin oleellisesti kiinni myös objektiivista. Minä olen kyllä kokeillut automaattitarkennusta, mutta se ei minusta ole oleellinen osa kuvausta. Minä haluan hallita terävyysaluetta ja siksi käytän 95% manuaalitarkennusta. Esim lentävää lintua on minusta helpompi kuvata manuaalisesti kuin odottaa, että tarkennus palaa lintuun käytyään välillä taustaa kokeilemassa. Ei se lintu siinä tarkennuspisteessä kuitenkaan pysy, hyvä kun koko kuvassa.

Jos valitset kameraa, ehdottaisin, että tutkit, kumman kameran säätimet ja valikot sopivat sinulle. Kameroiden tekniset erot ovat mitättömät verrattuna kuvaajan tekemisiin. Helpoilla nappuloilla voit keskittyä kuvaamiseen. Toinen, mitä kannattaisi katsoa, on nuo objektiivit. Rungon hinta on kuitenkin vain 20% (luonto)kuvaajan laitebudjetista. Voit katsella käytettyjen markkinoita, kummalle on enemmän sinulle sopivia kakkuloita myynnissä. Kaikkea ei ehkä kannata ostaa uutena. Jos sinulla on jo jompaan kumpaan objektiiveja, niin sekin vaikuttanee paljon.
HarHaa

3. vaihtoehto

Viesti Kirjoittaja HarHaa »

mikko kirjoitti:Ehdottomasti odota muutama viikko, sitten olemme paljon viisaampia?

10D:n kuvan laatu on parempi.

D100 sopii joidenkin käteen paremmin.
Ja sitten on tietysti Pentaxin ist D, joka yhdistää molempien hyvät puolet (hyvä kuvan laatu ja käteensopivuus).

Tosin, jos etsii hyvää pitkää putkeä käytettynä, on se hankalampaa, muttei mahdotonta (itse hankin viime vuonna 300/2.8 A:n käytettynä). Uusia ja laadukkaita (FA300 f4.5 ja f2.8, FA600 f4) putkia taas saa kaupasta, muttei ensimmäistä lukuun ottamatta halvalla (tosin tuo 600 millinen on luokassaan halpa).

Mutta kyllä tässä vaiheessa kannattaa odottaa tuo PMA, vaikka nyt esiteltävät uutuudet ovat saatavissa kaupasta vasta ensi syksynä.
mikko
Viesti:

adapteri kirjoitti:Minun tietääkseni kummassakaan kamerassa ei ole moottoria tarkennukseen, se on objektiivissa, vai onko näin? Silloin se tarkennusnopeus on varmaankin oleellisesti kiinni myös objektiivista.
Käsittääkseni nikonissa on moottori rungossa ja canonissa objektiivissa.

http://groups.google.com/groups?q=canon ... 9v6&rnum=1

http://groups.google.com/groups?q=canon ... fi&rnum=13

Canonilta erittäin fiksu juttu kun vaihtoivat Fd putket kerralla Ef putkiin. Ja käsittääkseni tuo tarkennusmoottorin sijainti putkessa on parempi ratkaisu.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Kappas vaan, niinpä onkin nikonissa. Ainakin sieltä tulee joku pyörivä osa objektiiviin. Kaikki objektiivit, niin nikonin kuin muidenkin valmistajien, ovat kuitenkin tarkennuksessa ihan eri nopeuksisia.

Kaikkea sitä täällä oppii.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mikko kirjoitti: Canonilta erittäin fiksu juttu kun vaihtoivat Fd putket kerralla Ef putkiin. Ja käsittääkseni tuo tarkennusmoottorin sijainti putkessa on parempi ratkaisu.
Canonin oli pakko vaihtaa tuo fd- bajonetti koska se oli aivan susi. Nikonilla ei ollut moista ongelmaa.

S-sarjan Nikkoreissa on myös optikassa moottori.
Tapiol2003

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

adapteri kirjoitti:Kappas vaan, niinpä onkin nikonissa. Ainakin sieltä tulee joku pyörivä osa objektiiviin. Kaikki objektiivit, niin nikonin kuin muidenkin valmistajien, ovat kuitenkin tarkennuksessa ihan eri nopeuksisia.Kaikkea sitä täällä oppii.
Niinpä. Nikonin AF-S -objektiiveja käytettäessä tarkennusnopeus on selvästi parempi ja ääni huomattavasti hiljaisempi kuin niissä Nikkoreissa, joita käytettäessa kameran rungossa oleva moottori pyörittää kardanin avulla objektiivin tarkennusmekanismia. Vrt Canon USM.

Toisaalta AF-S:n etu tulee esiin vain F100- ja F5- sekä digirunkojen kanssa.
Less Is More
jpp

Jos sittenkin D100

Viesti Kirjoittaja jpp »

Itse olen pohtinut samaa asiaa. Jos hermot pitää, kannattaa varmaan vielä hieman odottaa. Itse sain D100:n viime viikolla. Alunperin ajattelin hankkia F828:n tai A1:n, mutta kai tässä järki voitti samalla kuin lompakko hupeni. Mene ja tiedä. Kallista hommaa joka tapauksessa.

Nikon oli minusta jotenkin toimivampi. Kuin vanha tuttu. Se antaa myös paremman fiiliksen. Fiilis ei ole harrastusvalokuvauksessa vain tärkeää, vaan myös täysin välttämätöntä. Aion jatkossa kuvata pääsääntöisesti vain Nikonin Nef (Raw) kuvia. Väitteeseen siitä, että 10D kuvan laatu olisi tässä(kään) formaatissa jotenkin parempi, ei ole mitään perusteita.

Jos voit kokeilla Nikonin nef-kuvia Nikon Capture 4.0 ohjelmalla, niin päädyt varmaan samaan kuin minä. Samalla softalla voi myös säätää D100:n asetuksia. (ks. esim. http://www.planetneil.com/nikon/d100.html . Varsinkin kohta 'tone curves'). Jos vielä tämän kokeilun jälkeen D100:n kuvanlaatu herättää epäilyjä, niin hanki 10D tai odota.
mikko
Viesti:

Re: Jos sittenkin D100

jpp kirjoitti:Itse sain D100:n viime viikolla. mutta kai tässä järki voitti samalla kuin lompakko hupeni.

Väitteeseen siitä, että 10D kuvan laatu olisi tässä(kään) formaatissa jotenkin parempi, ei ole mitään perusteita.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page19.asp tuossa kamerassa on sama kenno kuin 10D:ssä

Nyt kannattaa pitää hermot kurissa, muutama viikko ja monet mallit ovat vanhoja ja hinnat tippuvat. Odottamalla kuukauden voi säästää jopa 1000-1500 mummoo.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

mikko kirjoitti:Odottamalla kuukauden voi säästää jopa 1000-1500 mummoo.
Jos odottaa pari vuotta, niitä annetaan ilmaiseksi. Ja kuvia ei tarvitse odotusaikana ottaa yhtään, säästöä sekin!!!
OskuK

tareone kirjoitti:
mikko kirjoitti:Odottamalla kuukauden voi säästää jopa 1000-1500 mummoo.
Jos odottaa pari vuotta, niitä annetaan ilmaiseksi. Ja kuvia ei tarvitse odotusaikana ottaa yhtään, säästöä sekin!!!
Olet asian ytimessä! Ottakaa vähemmän; soon kun rahaa pistäisi pankkiin. Ja aina mä olen ilmaiseksi saanut.
mikko
Viesti:

tareone kirjoitti:Jos odottaa pari vuotta, niitä annetaan ilmaiseksi. Ja kuvia ei tarvitse odotusaikana ottaa yhtään, säästöä sekin!!!
Totta tuokin, mutta voiko sanoa että on kovin järkevää ostaa kameraa juuri nyt kun jokainen hiukankin foorumeita seurannut tietää että kohta tulee paljon uusia malleja ja tällä hetkellä myytävien mallien hinnat putoavat samalla hetkellä.

Ehkä ei teitä se häiritse mutta itseäni varsin paljon, jos nyt ostan 10D kameran 1450 eurolla ja kuukauden päästä kameran hinta onkin pudonnut 1250 euroon. Näinhän tapahtui viime vuonna D60 - 10D
OskuK

mikko kirjoitti: Ehkä ei teitä se häiritse mutta itseäni varsin paljon, jos nyt ostan 10D kameran 1450 eurolla ja kuukauden päästä kameran hinta onkin pudonnut 1250 euroon. Näinhän tapahtui viime vuonna D60 - 10D
Ei se meitä häiritse, osta vaan ;-)
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

mikko kirjoitti: Ehkä ei teitä se häiritse mutta itseäni varsin paljon, jos nyt ostan 10D kameran 1450 eurolla ja kuukauden päästä kameran hinta onkin pudonnut 1250 euroon. Näinhän tapahtui viime vuonna D60 - 10D
10D:n hinta on tippunut nyt jo dramaattisesti, ettei häiritsisi. Jos nyt jaksaa odottaa kuukauden verran, ei enää 2005 PMA:kaan ole kaukana ;).
martti65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja martti65 »

En usko että nuo hinnat menevät aivan yhtä rajusti alas kuin viime vuonna. Perustan ajatukseni siihen, että halvempi malli 300D on jo pohjalla, siksi tuo 10D ei välttämättä vanhene niin nopeasti, jos malli vastaa esim. filmipuolen EOS 3:sta se sijoittuisi silloin 1Ds:n ja 10D:n välille, silloin ei tuo hintavaikutus ole yhtä dramaattinen, mitä 10D:n syrjäyttäessä D60:sen jossa mikään ominaisuus ei ole parempi kuin korvaavassa.

Eli jos näitä huhuja on kuunnellut, seuraava malli tullee hieman raskaammalle tasolle kuin 10D, joka automaattisesti jatkaisi hetken tuon historiikkia. Tämä oma veikkaukseni ei tietysti tarkoita, etteikö hinnat laske, laskun vaan ei tarvitse olla niin kovaa veikkaisin. Ja tietysti odottamalla selviää onko tämä vain näitä huhuja.

Kun hankintaa olet tekemässä, tarpeesi kuitenkin on se joka sanelee ehdot, en ole omaa hankintaani katunut, vaikka maksoin siitä ehkä 3000 mummoa ja joitakin kersoja päälle ylimääräistä. Mallit muuttuu, monipuolisuus kasvaa jne, hyviä ne vaan ovat jo nyt. Ainoa mikä muuttaisi omaakin kiinnostuneisuutta, jos kennokoko kasvaisi, vaikka 1.3 kuten 1D:ssä, tai jopa siihen täyteen kennoon ja vastaavalla rahalla kun vuosi-sitten 10D. No onpahan toiveajattelua.

Mitä tulee Canonin ja Nikonin väliseen kysymykseen, jos kaikki varusteet joudut uusimaan, on melkein sama kumman valitset, ota testikierros molemmilla ja kokeile kumpi on parempi hanskassa ja kumman ergonomia toimii paremmin.

Canonistina pidän Canonista enemmän ja Nikonisti Nikonista, molemmissa vitkuttimet löytyvät merkeilleen tyypillisistä paikoista.

Vaihto on vaikea, olen yrittänyt kerran Nikoniin ja päädyin samantien takaisin Canoniin, toiminnot olivat hieman monipuolisemmat, mutta eri tilanteissa vain huomasin ettei vaihtaminen onnistunut, aina etsimässä toiminnot väärästä paikasta. Onneksi silloiset kuvaamiset eivät olleet tärkeitä. Jollain on varmasti vastaava kokemus myös toisinpäin.
JaamC

Viesti Kirjoittaja JaamC »

Kaikki Fujistit lienee vain kuvaamassa kun tänne ei näytä eksyneen yhtään!?

Kummallista, luulisi S2 Pro:n houkuttelevan kun kuvan laatu on erinomainen ja testien mukaan RAW muodossa kuvattaessa fujin kennolla saa yhtiä tarkkoja kuvia kuin 1ds jpg:nä? Saa nähdä mitä S3 pro tuo tullessaan. Hinta tosin taitaa sillä sitten pyöriä ainakin 2000€:n tuntumassa.

Muuten, luin (tietoa/arvailua, ken tietää) tuossa vastikään FF vs APS kennokokojen eroista hintaan (valmistuskustannuksin). Esitettiin että FF kennoja mahtuu yhdelle piikiekolle 4 kappaletta, ja APS kokoisia siinä 12 kpl. Ja jos piikiekolla on keskimäärin 4 virhettä per levy (hinta 2000$), niin FF kennon hinta voi olla hukkamääristä johtuen juuri se 2000$, ja sekään ei ole varmaa, että yhdestä levystä saataisiin edes yksi FF kenno, koska kaikki virheet voivat jakautua tietenkin myös tasaisesti, aina yksi per kenno... APS koolla taas hukkaprosentti on vain 30%

Voi olla että FF kennot eivät tule yleistymään, koska siitä on kuitenkin niin "pieni" harppaus MF kennoihin, joissa kuvan tarkkus sitä vaativalle on huomattavasti parempi (20MP).
Vastaa Viestiin