Lajikuvien puute johtuu siitä, että ei ole lajien tuntijoita. Itse kuvaus on helppoa, lajituntemus ei. Jos lajia ei tunne, kuvaa vesilinnun puussa. Voihan sellainenkin kuva olla hyvä, mutta minkä kuvan se antaa lajista? Jos peruskamasta on pulaa, se johtuu siitä, että "luontokuvaajat" eivät tunne luontoa. Kyllä minä hämmästyn usein "uusista" lajeista, viime vuosina esim haikarasta, nokkavarpusesta ja muutamasta ennennäkemättömästä kasvista. Ehkä osaan kuvata voikukan, mutta ripsisiippa edellyttänee vähän vankempaa tutustumista sen elinympäristöön ja tapoihin.herkko kirjoitti:Mielestäni luontokuvaus ei ole lainkaan helppoa. Hyvistä lajikuvista aivan peruskamastakin on pulaa ja jotain syrjäisten vuorien spesiaaleista ei aina edes käypää kuvaa ole olemassa.adapteri kirjoitti:Minusta luontokuvauksen ongelma nykyään on sen helppous. Ihmisiä kuvatessa pitäisi olla näkyvillä ja moni ei sitä kehtaa tehdä. Sama on rakennuksia kuvatessa. Kun arka kuvaaja ei keksi muuta kuvattavaa, vaihtoehtoja ovat vesitipat kotona tai luontokuvaus. Automatiikka ja pokkarien makrot ovat tehneet luontokuvauksesta liian helppoa.
Kuvia kysytään ja niistä maksetaankin. Seuraavassa ison kansainvälisen luontokustantajan lintupuutoslista, josta löytyy helposti useita ns. räkälajeja, jotka halutessani näen tunnin kuluessa tämän kirjoittamisesta. Elikkä sinne päin vain kuvaa jos homma on hallussa, myös pelkät lajikuvat ovat tervetulleita, taidekuvista nyt puhumattakaan:
Onko suurten luontokuvaajien aika ohi?
-
- Viesti:
Re:
-
Ei olla rokotettuja puutiasta vastaa, eikä taida jäykkäkoruistuskaan olla ollu voimassa enään vuosiin. Pientä jännitystä katsos pitää olla kun metsässä ryömii ;)IlkkaS. kirjoitti:Tuostapa tulikin mieleeni puutiainen. Oletteko rokotuttaneet eli rokotutatteko itsenne? Viime kesänäkin tuli ruokituksi ruhtinaallisesti noita kai tusina, mutta mietityttää, pitäisikö varoiksi piikillä käydä.
-
Re:
Lajikuvan ottaminen ei vaadi välttämättä taiteellisesti järkyttävän hyvää näkemystä, mutta se ei tee hommasta yhtään sen helpompaa. Lintu on näytillä (jossain pusikossa tai kaislikossa) hyvissä valoissa, hyvässä asennossa, hyvässä taustassa, hyvänä päivänä 0,5-5 sekuntia, siinä ajassa on suoriuduttava kuvausteknisesti samoista haasteista joita monia muita kuvia ottaessa ehtii hiplata kuntoon minuutti- tai tuntitolkulla.adapteri kirjoitti:Lajikuvien puute johtuu siitä, että ei ole lajien tuntijoita. Itse kuvaus on helppoa, lajituntemus ei.
Tämä on ainakin oma kokemukseni, kysyisinkin perustuuko oma näkemyksesi ottamiisi hyviin lajikuviin, omiin sisäisiin tuntemuksiisi vai mihin?
-
- Viesti:
Minun näkemykseni perustuu omiin kokemuksiini sekä siihen vaiheeseen, jolloin vielä katselin toisten ottamia kuvia netissä. "Helppous" tulee siitä, että kamera osaa valottaa ja tarkentaa oikein. Digillä kuvia voi ottaa surutta. Silloin niitä tipuja kuvataan kaikissa valaistusolosuhteissa, kaikissa asennoissa, kaikissa ympäristöissä ja kaikilla mahdollisilla asetuksilla. Nimenomaan se näkemys, joka kuvaa lajia omana itsenään, "tyypillisessä" asennossa ja paikassa, tyypillisessä tilanteessa, jää puuttumaan. Se kuva voi olla teknisesti hyvä (helppouden ja kameran automatiikan ansiosta), mutta se ei välttämättä ole lajia kuvaava kuva. Kuvaajan pitäisi TIETÄÄ, milloin se tipu on omimmillaan. Helppous on siis teknistä, ei lajiin liittyvää. Minä olen kuvannut sinisiipisirkkaa syömässä. Teknisesti se on helppoa. Aikaa siihen menee tunteja, kun ei niitä löydä syömässä. (Jos niitä nyt yleensä mistään löytää).
Sitä paitsi minä en ole ottanut hyviä lajikuvia. Se johtuu vain siitä, että en tunne yhtään lajia riittävän hyvin, jotta olisin varma kuvan hyvyydestä lajikuvana.
Sitä paitsi minä en ole ottanut hyviä lajikuvia. Se johtuu vain siitä, että en tunne yhtään lajia riittävän hyvin, jotta olisin varma kuvan hyvyydestä lajikuvana.
Viimeksi muokannut adapteri, Touko 31, 2006 16 : 00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
Re: Onko suurten luontokuvaajien aika ohi?
Juuri näin. Tekniikka hoitaa kaiken puolestasi. Sinun ei tarvitse tietää yhtään mitään kohteestasi ja sen elintavoista, joiden avulla aiemmin haettiin löydettiin kohteet, osattiin lähestyä niitä ja hakea hyviä kuvakulmia.jari siren kirjoitti:Sarjatuli, pari 4G korttia ja oikea paikka oikeaan aikaan = luontokuva?
Kamerat ovat nykyään jopa niin hyviä, ettei tarvitse tietää mitään edes pukeutumisesta. Voit lähteä vaikka verkkareissa kuvamaan metsoja, sillä kamera hoitaa kuvaukset käden käänteessä, eikä nokka kauaa tuhise.
Nykykameroiden ihanin puoli ei ole automaattitarkennus vaan automaattinen sommittelu -toiminto. Automaattivalikosta löytyy myös Maisemoitu Silhuetti -vaihtoehto, joka hakee automaattisesti tehokkaan vastavalon ja kauniin maiseman kohteen taustaksi.
Koska kuvauksesta ei nykykameroiden kanssa tarvitse tietää yhtään mitään, kameran hoitaessa kaikki kuvaukseen liittyvän turhan bla-bla-blaa, jää enemmän aikaa kysellä nettifoorumeissa ihan v*tun idioottikysymyksiä!
Viimeksi muokannut saNppa, Touko 31, 2006 16 : 02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
objektiivinen puoliharrastelija
-
Pitäisi varmaan määrittää mikä on luontokuva?jari siren kirjoitti:Loistavaa luontokuvaa on kaikki paikat väärällään, onko yleinen vaurastuminen ja digin ns. halpuus määrissä vaikuttanut luontokuvaan siten että loistokkuus on arkipäivää?
Sarjatuli, pari 4G korttia ja oikea paikka oikeaan aikaan = luontokuva?
Onko seuraavat luontokuvausta. Kaupunkiluonto, ihminen luonnossa, maisema kuvaus, jne.
Jotenkin tuntuu että suurin osa puhuu jostain paljon kapeammasta alasta (lintu- tai eläinkuvauksesta..) kun puhuvat luontokuvauksesta.
Kyllä meillä hyviä luontokuvaajia löytyy, mutta koska kuvien esittäminen on nykyään niin helppoa, niin määrät ovat kasvanneet hurjasti ja helposti tuntuu että esillä on pelkkää "tuubaa"...
T. KKS62
-
- Viesti:
Rauhaa veljet kunhan kärjistin, mutta viestini perus sanoma on tämä että kyllä luontokuvan taso on noussut yksitäis kuvissa.
Johtuen käytettävästä tekniikasta.
Lajituntemus heh teitä on muutamia heppuja jotka arvostelette toistenne kuvia lajituntemuksen perusteella, eiköhän se stirba kuitenkin ole omassa ympäristössään? Voi tietysti jeesustella tekevänsä jotain merkittävää dokumentointia, mutta sori liikuvakuva pieksee valokuvan havainnolistamisessa 100-0.
Ollaan taas siinä minun tapani tehdä asioita on oikea!
Ei tämä ole mikääm hyökkäys luontokuvaa vastaa, joten jäitä hattuun.
Johtuen käytettävästä tekniikasta.
Lajituntemus heh teitä on muutamia heppuja jotka arvostelette toistenne kuvia lajituntemuksen perusteella, eiköhän se stirba kuitenkin ole omassa ympäristössään? Voi tietysti jeesustella tekevänsä jotain merkittävää dokumentointia, mutta sori liikuvakuva pieksee valokuvan havainnolistamisessa 100-0.
Ollaan taas siinä minun tapani tehdä asioita on oikea!
Ei tämä ole mikääm hyökkäys luontokuvaa vastaa, joten jäitä hattuun.
http://jarisiren.1g.fi/kuvat/
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
Juu. Itse asiassa usein luontokuvaukseksi ajatellaan vain ja ainoastaan luonnondokumentaristukset, joissa selitetään sanallisesti kaikki kuvaamiseen liittyneet asiat, jottei vaan kukaan voi väittää että olisi harrastettu kilpailusääntöjen vastaista dokinkia. Luonnonkuvaus on itse asiassa uskonto.kks62 kirjoitti: Pitäisi varmaan määrittää mikä on luontokuva?
Onko seuraavat luontokuvausta. Kaupunkiluonto, ihminen luonnossa, maisema kuvaus, jne.
Jotenkin tuntuu että suurin osa puhuu jostain paljon kapeammasta alasta (lintu- tai eläinkuvauksesta..) kun puhuvat luontokuvauksesta.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
....adapteri kirjoitti:Minun näkemykseni perustuu omiin kokemuksiini sekä siihen vaiheeseen, jolloin vielä katselin toisten ottamia kuvia netissä.
.....adapteri kirjoitti: "Helppous" tulee siitä, että kamera osaa valottaa ja tarkentaa oikein. Digillä kuvia voi ottaa surutta.
Sinisiipisirkan kuvaaminen ei ole sama asia kuin jonkin linnun kuvaaminen. Ei teknisessä mielessä, eikä tietämyksen kannalta.adapteri kirjoitti:Helppous on siis teknistä, ei lajiin liittyvää. Minä olen kuvannut sinisiipisirkkaa syömässä. Teknisesti se on helppoa. Aikaa siihen menee tunteja, kun ei niitä löydä syömässä. (Jos niitä nyt yleensä mistään löytää).
Kommenttiesi perusteella oletankin sinun puhuvan keskustellusta lintujen lajikuvauksesta enemmänkin mutu-pohjalta. 'Kuvien ottaminen surutta' ei merkitse edes teknisesti onnistuneita perusluontokuvia. Linnut ja muut nopeammat eläimet eivät usein myöskään yleensä jää antamaan sinulle toista tilaisuutta kun 'kamera osaa valottaa ja tarkentaa oikein' jää käytännössä toteutumatta.
-
Tai joillekkin hyvä syy hankkia 300/2.8 jne.....OskuK kirjoitti:Juu. Itse asiassa usein luontokuvaukseksi ajatellaan vain ja ainoastaan luonnondokumentaristukset, joissa selitetään sanallisesti kaikki kuvaamiseen liittyneet asiat, jottei vaan kukaan voi väittää että olisi harrastettu kilpailusääntöjen vastaista dokinkia. Luonnonkuvaus on itse asiassa uskonto.
T. KKS62 (Mulla on muuten "Luontokuvaajalle" reppu myytävänä Lowepro Phototrekker AW ll, kyllä mahtuu 300mm tai vaikka 400mm;-)
-
Samanlaisia väittämiä kuin urheilukuvaamisen osallakin. Itse asiassa näitä on saanut kuulla jo 70-luvun alusta asti."Otetaan kato moottorilla ja valitaan se nappiotos".
Taas tulee mieleen se dokumentti jossa pari valokuvaajaa halusi kuvan valkohain hyökkäyksestä. Vaikeaa oli, koska hai oli jo hypännyt siinä vaiheessa kun äijäparkojen refleksit sanoivat mitään..tällöin ei auta, vaikka olisi tuhat liian myöhään otettua kuvaa. Eikä auta sekään jos ennakoi tarkentamalla af:llä kohteen taakse.
Taas tulee mieleen se dokumentti jossa pari valokuvaajaa halusi kuvan valkohain hyökkäyksestä. Vaikeaa oli, koska hai oli jo hypännyt siinä vaiheessa kun äijäparkojen refleksit sanoivat mitään..tällöin ei auta, vaikka olisi tuhat liian myöhään otettua kuvaa. Eikä auta sekään jos ennakoi tarkentamalla af:llä kohteen taakse.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
Sinäänsä huvittava väite on tuo lajituntemus, eiköhän lajit vietä aikansa lajilleen ominaisella tavalla lajilleen ominaisessa ympäristössä.
Eikö siten juuri kuva joutsenesta puussa olisi mielenkiintoinen ja upea?
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
-
- Viesti:
Joo ja kun argumentit loppuu niin....veshut kirjoitti:Joo. Kauas on pitkä matka ja painavaa on raskas kantaa.jari siren kirjoitti:...eiköhän lajit vietä aikansa lajilleen ominaisella tavalla lajilleen ominaisessa ympäristössä.
Voi vit.. että osaa olla pitkästyttävää. Miten täältä pääsee pois? Aukeassa riitti kun painoi vain nappia...
On tärkeää olla tärkeä jossain vi**u.
Ongelmaa ei ole jos pääsee pätemään jossain millä on jotain merkitystä, mutta aina voi olla pääluotamusmies tai taloyhtiön hallituksenpuheenjohtaja.
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viesti:
Ota jari kuva tintistä takapihalla olkkarin ikkunan läpi ja leikkaa se johonki sademetsäkuvaan. Kyllä ois mielenkiintoinen kuva eikä tarvii ees takkia päälle pukea saati kakaota lämmittää termariin.jari siren kirjoitti:Sinäänsä huvittava väite on tuo lajituntemus, eiköhän lajit vietä aikansa lajilleen ominaisella tavalla lajilleen ominaisessa ympäristössä.
-
- Viesti:
Joo tänään on taas se päivä kun hankin lisää uusia ystäviä:D
Menkää vessan peilin eteen ja kysykää itseltänne olenko tosissanne ja jos vastaus on kyllä hankikaa amatti apua!!
Ja tapetaan samalla muslimit koska ne uskoo eriasioihin.
No joo olen väärässä ja te oikeasssa.
Menkää vessan peilin eteen ja kysykää itseltänne olenko tosissanne ja jos vastaus on kyllä hankikaa amatti apua!!
Ja tapetaan samalla muslimit koska ne uskoo eriasioihin.
No joo olen väärässä ja te oikeasssa.
Sano se valokuvin.
Sano se valokuvin.
-
- Viesti: