mikko kirjoitti:Jos olen nyt asian käsittänyt oikein tuossa kuvassa ei näy ollenkaan bokehia, eli taustalla näkyviä epäteräviä valolähteitä (pisteitä).
itseasiassa bokeh on tuo taustan epäterävä osa (minun käsittääkseni), noita kirkkaita pisteitä käytetään mittaamaan bokehin laatua, koska niistä näkyy bokehin muoto ja valojakauma (donitsin muotoinen piste, tasaisen kirkas jne). tiedemiesten mukaan paras bokeh on täysin tasaisen kirkkaan ympyrän piirtävissä objektiiveissa ja valokuvaajat pitävät sellaisesta bokehista, missä tuo kirkas piste piirtyy keskeltä kirkkaana ja himmenee reunoille. eli vanha sananlasku "toinen tykkää äidistä ja toinen..." pitää tässäkin asiassa paikkansa, subjektiivisesti koettavasta asiasta kun puhutaan.
oikeassa alanurkassa näkyy muutama 6 kulmainen kirkas piste. tuosta voisin veikata, että kuvaa otettaessa optiikkaa on himmennetty hieman ja putkessa on 6 lehteä aukossa.
itse pidän kyllä tämän kuvan perusteella tuosta piirrosta, tausta piirtyy mukavan pehmeästi epäterävänä.
edit:
http://www.kenrockwell.com/tech/bokeh.htm
pienen googlettamisen jälkeen löytyi tuo artikkeli.