ttv kirjoitti:... niitähän myydään sellasia cabin bägejä jossa se pienempi tulee kivasti siihen rullattavan päälle, tämä pienempi laukku työnnetään sitten penkin alla...
Tuollainen löytyy, mutta nytkin oli pakko ottaa kamerareppu ainoaksi käsimatkatavaraksi ja jättää tuo systeemi kotiin koska kamerat ei vain oikein kulje tuossa kätevästi kummassakaan laukussa. Viimeksi yritin ottaa vähemmän kameroita tuohon pienempään laukkuun mutta tuskaista oli sen kantelu.
ttv kirjoitti:Mitä painoon tulee niin kertaakaan ei mulla cabin bagia edes punnittu vaikka paino oli jotain 10 - 15 kiloa.
Kaverilta juuri punnittiin Oulussa kun lähdettiin tälle reissulle. Mun MiniTrekker ei kiinnostanut vaikka painoi sekin noin 10 kg kun on läppärikin mukana.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Ennen jouduin lentämään aika usein Euroopassa eri lentoyhtiöillä ja vain kaksi kertaa käsimatkatavarani on punnittu, kerran Lufthansalla ja kerran Ryanairilla. Toisella kerralla virkailija lähetytti laukun ruumaan ja toisella kerralla selvisin uudelleenjärjestelyillä. Itseasiassa tuolloin jonotin uudestaan eri virkailijalle ja hänpä ei sitten välittänytkään enää pätkääkään käsimatkatavaroista. Kokemus on osoittanut muutenkin että lentokenttähenkilökunnan(kin) kanssa pärjää usein (muttei aina) mukavasti kun itse käyttäytyy asiallisesti ja ystävällisesti. Löysin muuten kirpputorilta Finnairin hyväksymän todennäköisesti teetetyn (lentoemännän/stuertin??) kabiinilaukun johon kamerasysteemi sopisi varsin sopivasti, pitäisi vaan askarrella väliseiniä...
Pari vuotta sitten Helsinki-Vantaalla läpivalaisun jälkeen tarkastaja avasi kamerareppuni ja otti sieltä sellaisen pienen kolmijalan, jossa jalat ovat taivutettavat. Kaveri sanoi ettei sitä saisi viedä koneeseen. Siitä voi kuulemma tehdä teräaseen.
No, olin varmaan sen verran puulla päähän lyödyn näköinen, että kaveri antoi jalustan takaisin ja sanoi, että älä ota toiste matkustamoon.
Enkä muuten ole ottanut!
Kun lähdet USA:han, muista, että matkalaukkuja ei saa lukita, ja niitä todella avataan - eli ei mitään arvokasta ruumaan ihan vaan varmuuden vuoksi. Kohdallani on muutama kerta avattu eikä tunne ole kovin hauska kun kotona avaat matkalaukun ja löydät sieltä sisältä lapun tyyliin "Kilroy was here".
Luin tuossa juuri Outdoor Photographerin Travel erikoisnumerosta, että uudet CTX-skannerit, joilla käsimatkatavarat skannataan ei oliskaan enään turvallinen filmeille, edes hitaille sellaisille.
Aiemminhan jokapuolella on vakuutettu, ettei herkkäkään filkka hunnutu käsitavaroiden skannauksessa, mutta ilmeisesti näin ei enää ole.
Tipe kirjoitti:Luin tuossa juuri Outdoor Photographerin Travel erikoisnumerosta, että uudet CTX-skannerit, joilla käsimatkatavarat skannataan ei oliskaan enään turvallinen filmeille, edes hitaille sellaisille.
Sanottiinko tuossa jotain mallinumeroa noille skannereille? Netissähän on paljon juttua CTX-5000/5500 -skannereista joita käytetään ruumaan menevän tavaran läpivalaisuun ja jotka voivat vahingoittaa filmejä. Nämä on kuitenkin käsittääkseni eri vehkeitä kuin käsimatkatavaran skannaukseen käytetyt laitteet.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
no täähän on sit aika hiton tyhmää, minne niitä filmejä sit tungetaan ? perseeseen.... mrr, on se vaan niin idioottimaista ku kaikkee tyhmää pitää miettiä..
Tuossa yllä oli juttua kolmijalkaisesta jalustasta josta voi tehdä aseen...
1½ vuotta sitten lensimme Finskillä Nykiin. Helsingin päässä G.I.Jane penkoi koko seurueemme matkatavarat sekä käsitavarat, takavarikoi käsimatkatavaroista mm. minun ripsentaivuttimen (!!), veljeni kirjamerkkinä käyttämän klemmarin, kuulakärkikynät, ja siirsi kaikki laturit yms piuhat ruumaan meneviin matkatavaroihin.
Kuvitelkaa miltä näyttää kun 50 kiloinen naisihminen kaappaa finskin lentokoneen ripsitaivuttimella :D
Kesäkuun alussa Helsinki-Vantaan turvahenkilö blokkasi metallisen teleskooppijalkaisen pikkujalustan pois käsimatkatavaroista. Mitkään pitkulaiset ja sylinterin muotoiset metallijutut eivät ole kovinkaan suositeltavia käsimatkatavaroita, koosta riippumatta.
Eikun äkkiä R-kiskalle, ja postittamaan jalusta kotiin. Oli Ärrän myyjällä tilanne hallussa, tuli tilpehöörit, teipit ja systeemit todella nopeasti ja vielä auttoi paketoinnissa. Useampia tilanteita per päivä kuulemma aina.
viltawa kirjoitti:Kesäkuun alussa Helsinki-Vantaan turvahenkilö blokkasi metallisen teleskooppijalkaisen pikkujalustan pois käsimatkatavaroista. Mitkään pitkulaiset ja sylinterin muotoiset metallijutut eivät ole kovinkaan suositeltavia käsimatkatavaroita, koosta riippumatta.
Eikun äkkiä R-kiskalle, ja postittamaan jalusta kotiin.
petrus kirjoitti:Kun lähdet USA:han, muista, että matkalaukkuja ei saa lukita, ja niitä todella avataan - eli ei mitään arvokasta ruumaan ihan vaan varmuuden vuoksi. Kohdallani on muutama kerta avattu eikä tunne ole kovin hauska kun kotona avaat matkalaukun ja löydät sieltä sisältä lapun tyyliin "Kilroy was here".
Ööh, taas menee yli maalaisjärjen.
Onhan niitä aina auottu. Mitäs pyhiä ne laukut ovat, jos välillä kaivellaan matkustajien pyllyjäkin? Sinne luultavasti ei jätetä turvalappua sisään, mutta kumihanska voi toki jäädä, kiireessä..
viltawa kirjoitti:Kesäkuun alussa Helsinki-Vantaan turvahenkilö blokkasi metallisen teleskooppijalkaisen pikkujalustan pois käsimatkatavaroista. Mitkään pitkulaiset ja sylinterin muotoiset metallijutut eivät ole kovinkaan suositeltavia käsimatkatavaroita, koosta riippumatta.
Eikun äkkiä R-kiskalle, ja postittamaan jalusta kotiin.
???? Miksi sitä ei voinut pistää ruumaan?
Laukut olivat jo menneet alas, ja aikataulu ei oikein sallinut muuta vaihtoehtoa. Nykyään kaikki potentiaaliset kaappausvälineet menevät ruumaan, riippuen vähän kohteesta. Koska laukkuja tosiaan saatetaan aukoa matkalla ruumaan, niin mitään arvokkaan näköistä en ruumaan laita.
Aika mielenkiintoisia kokemuksia teillä. Mieheni kuskaa 8 kg jalustaa, jolla on pituutta vielä 75 cm ja aina (24 lentoa viimeisen 3 vuoden aikana) se on saatu käsimatkatavarana kuljettaa. Neuvotteluja se on aina tiennyt. Jalusta kuljetetaan huomaamattoman näköisessä kahdesta farkkujen lahkeesta tehdyssä pussissa, joka vielä tehostaa vaarattomuus vaikutelmaa. Jalusta on oikeastaan jo niin iso, ettei sillä paljon pystyisi koneessa huitomaan!
Kameralaukku/optiikka laukku on mennyt myös ongelmitta kunhan paino jää alle 10 kg.
Tuttavan filmit ylivalottuiva kun ne menivät ruumaan tavallista tehokkaamman läpivalaisun kautta.
Itselläni on (hiilikuitu)jalusta ja viimeisen muutaman vuoden aikana sitä ei ole tarvinnut edes harkita käsimatkatavarana mukaan. Checkin-virkailiijat kyllä päästäisivät mutta turvatarkastuksessa on kyllä käännytetty takaisin eikä kyseessä ole ollut neuvotteluasia. No, vain kerran olen viitsinyt kyllä kokeillakaan, muulloin olen pistänyt kiltisti hihnalle.
onko joku reissaillut reittilennoilla israeliin. Ite olen lähdössä parin viikon päästä sinne ja tämä aihe on hiertänyt päätä kuin kivi kengässä. Itellä on tuo tamracin exp. 5 laukku ja ajattelin että tungen kaikki siihen. Tosissaan on siis vain lennot varattu eli ei ole mikään lomamatkapaketti kysymyksessä. Lennot on suorat hesasta tel aviviin ja takaisin sitten aikanaan. Miten on tämän maan kanssa tuo kamerapolitiikka, kannattaako minunkin tullata kaikki jo lähtiessä jos se leima ei maksa mitään. Entä jos laukku painaa ku synti, pitäisköhän vaimon "meikkilaukkuun" laittaa laajis ja makro ja jotain muuta, eihän ne enää siellä kohdemaassa punnitse laukkuja ku lähtee ulos koneesta eli sitten vois taxfree-osastolla tunkea kamat takaisin reppuun?
Kuinkas paljon pehmusteita pitää laittaa jalustalaukkuun, mulla on sellanen iso videojalustasetti minkä aion ottaa mukaan.
Hehe, pitäis joskus laittaa sanelukone johonki jalustalaukkuun ja äänitykselle, vois saada hyvääkin shittiä siitä miten ne kohtelee tavaroita. Laittas sellaset klasitarrat ja muut sepostukset laukkuun että pitäis henkilökunnan tietää että on herkästi rikkimenevää mutta taitaa heitot olla samanlaisia oli tarrat mitä hyvänsä???
Half1 kirjoitti:Entä jos laukku painaa ku synti, pitäisköhän vaimon "meikkilaukkuun" laittaa laajis ja makro ja jotain muuta,
Jos tavaraa voi jakaa perheen kesken se kannattaa. Pidä se reppu selässä kun menet check-in:ä hoitamaan ja olet sen näköinen ettei se mitään paina.
Käsimatkatavarat saa painaa 8kg ja lomalennoilla 5kg. Jos reppu ei mikään mieletön ole niin normaalisti siihen ei kukaan puutu.
Ota käsimatkatavaroihin myös akkulaturi ja kuvatankin laturi kuin myös kännykän laturi. Toisinaan matkatavarat harhautuu muutamaksi päiväksi omille teilleen.
aalha kirjoitti:Tuttavan filmit ylivalottuiva kun ne menivät ruumaan tavallista tehokkaamman läpivalaisun kautta.
Onkohan kovin järkevää levittää kaupunkilegendaa julkisissa keskustelussa.
Kerroppa hiukan faktaa juttusi tueksi, eli kuka olikaan tuttava ja missä maassa asia tapahtui?
Kuinka on todennettu väittämä kuvien ylivalottumisesta liittyvän läpivalaisuun, on uusi juttunakin, yleensä filmeissä tapahtuvan "virheen" on kerrottu olevan hunnuttumista.. Ja jossain kiinassa tai afriikan kentällä tuollainen voi jopa päästä tapahtumaan, siellä kun on käytössä europpalaisista spekseistä poikkeavat säteilytehot..
kohan kirjoitti:...Jos tavaraa voi jakaa perheen kesken se kannattaa. Pidä se reppu selässä kun menet check-in:ä hoitamaan ja olet sen näköinen ettei se mitään paina. Käsimatkatavarat saa painaa 8kg ja lomalennoilla 5kg. Jos reppu ei mikään mieletön ole niin normaalisti siihen ei kukaan puutu. Ota käsimatkatavaroihin myös akkulaturi ja kuvatankin laturi kuin myös kännykän laturi...
Aion tehdä mainitulla tavalla. Reppuun tulee kameroiden ja obiskojen lisäksi siis ainakin kolme erilaista laturia, kuvatankki, vara-akkuja melkoinen arsenaali, muistikortteja pinkka jne...
Tähän asti olen selvinnyt lennoilla tsekkaukset läpi, mutta Kiinasta ei ole kokemuksia. Onko ollut mainittavia vaikeuksia Kiinan lennoillasi näissä asioissa tai jotain erityisesti huomioitavaa poikkeusta?
edit: Reppuni on LowePro Mini Trekker Classic
Viimeksi muokannut mr Metsä, Syys 13, 2005 20 : 05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perthin lentoasemalla ystävällinen turvatarkastaja punnitsi käsimatkatavarani ja totesi hyvin kohteliaasti sen olevan liian painava ja siksi jouduin sen lähtöselvittämään.
Italiass on aika monessa paikassa "sabluuna" X-rayn etupuolella ja jos laukku ei mahdu niin taas ruumaan.
Lentoyhtiöt eivät yleensä oli kovin pikkutarkkoja koosta, mutta jos lentsikka on pieni tai aivantäynnä niin silloin tarkkuuskin kasvaa.
Just kävin pidemmällä Lowepro computrekkerin kanssa eikä ongelmia. Toisessa päässä tosin piti läppäri esitellä erikseen turvatarkastuksessa.
Juu oli se filmien käryyttäminen tehty Afriikassa. Käsimatkatavarana kulkeneen kameran sisällä ollut filmi tuotti eri näköistä jälkeä kuin ruumaan menneet.