Pitääkö aina olla terävää?

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Kapama

Viesti Kirjoittaja Kapama »

Tälläistä tänään.
Pilvetön taivas ei oikein houkutellut valon suhteen kuvaamaan. Kuvaamaan olin kuitenkin menossa muun askareen ohessa. Ajattelin siis tehdä kaiken hieman väärin. Laitoin kukkakuuvaajien käyttämän lähikuvissa loistavan bokehmonsterin Helios 44-2:n vanhan Fujin XT-1:n nokalle ja kuvaamaan. Oli siihen laitettu väliin LensTurbo II ja etulinssikin käännetty väärään suuntaan. Tarkennus kylläkin oli vaikeaa näillä ikälopuilla silmillä, ääretönkin näytti etäisyyskierässä pysähtyvän 3-4 metrin kohdille. Kakkosaukko ei näillä maisemaetäisyyksillä oikein pelittänyt, nelosella jo sain mieleistäni. Enempää en himmennellyt. Että tämmöistä tänään.

Kapa

Kuva
Viimeksi muokannut Kapama, Huhti 09, 2025 2 : 03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kapama

Re: Pitääkö aina olla terävää?

Ja tuossa vielä toinen ja mv:

Kuva

Kuva

Kuva

Kapa
saloma-3

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

Ei aina pidä. Ehdottomasti.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Eiks ensimmäinen asia ole, että jos kuvaaja on ottanut itelleen mieleisen kuvan, niin ei siihen ole toisilla mitään sanomista! Toisaalta taas ei kuvaajallakaan ole siihen sanomista, jos joku ei pidä. Omalla kohalla oon ottanu suunnilleen tuon näkösiä paljon; suurin osa on kohdannut deleten samoin tein... mutta jos joskus kuvaan tallentuu jotain hauskaa tai ainutkertaista, sillon toivoisin, etten suutuspäissäni painais deleteä heti, vaikka ei oiskaan muut asiat kuvassa kohallaan. Niiku ei yleensä olekaan, siis miun ottamissa.

Mutta tosiaan, jos taiteellisesta vaikutuksesta puhutaan, jokaisella on vahva oikeus omaan näkemykseensä, ilman muuta!

Jaakko
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

No, ei tosiaan aina tarrtte olla terävää. Taiteessahan ei ole hyvä olla rajoja!

Tässä mun ihan tuore kuva Vintage linssillä

Kuvahuhtifoto2 by Temama, on Flickr

Tän kanssa just funtsin, ettei terävyys olisi tuonut juurikaan lisäarvoa valokuvaan. Käyttötarkoitus toki ratkaisee.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
PHy

Viesti Kirjoittaja PHy »

Gimma sillalla-kuva on minun mieleeni, sopivasti sekaisin terävähköä ja unenomaista pehmoa. Eikä ole tarvittu keinoälyä kuvaan.
Epilobium

Viesti Kirjoittaja Epilobium »

JL Anttola kirjoitti: Huhti 09, 2025 10 : 02 Eiks ensimmäinen asia ole, että jos kuvaaja on ottanut itelleen mieleisen kuvan, niin ei siihen ole toisilla mitään sanomista! Toisaalta taas ei kuvaajallakaan ole siihen sanomista, jos joku ei pidä. Omalla kohalla oon ottanu suunnilleen tuon näkösiä paljon; suurin osa on kohdannut deleten samoin tein... mutta jos joskus kuvaan tallentuu jotain hauskaa tai ainutkertaista, sillon toivoisin, etten suutuspäissäni painais deleteä heti, vaikka ei oiskaan muut asiat kuvassa kohallaan. Niiku ei yleensä olekaan, siis miun ottamissa.

Mutta tosiaan, jos taiteellisesta vaikutuksesta puhutaan, jokaisella on vahva oikeus omaan näkemykseensä, ilman muuta!

Jaakko
Pitkälti Jaakon linjoilla näiden kuvien suhteen.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kuvissa on hyviä oivalluksia kuten tuo sammalseinä mikä jakaa kuvan kahtia. Kävelijä sillalla kuvassa näyttäis olevan joku pulska avaruusmörkö kuvan oikeassa reunassa hienoisella mielikuvituksella varustettuna.

Eria asia on sitten joku kolmen tonnin laajis mikä on täysi tuhnu jostain osasta kuvaa. Siinä menee pahasti kasetti jojoon ostajalta kun käyttötarkoitus on erilainen.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Juuh, mulle iski kanssa toi 'sammalseinä' joka jakaa kuvan.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Kapama

PHy kirjoitti: Huhti 09, 2025 14 : 06 Gimma sillalla-kuva on minun mieleeni, sopivasti sekaisin terävähköä ja unenomaista pehmoa. Eikä ole tarvittu keinoälyä kuvaan.
Ei nyt ihan noinkaan. On siinä vähän tekoälyä mukana. Topaz Photo AI käytössä, kun oli tarvis hieman terävöittää.

Kapa
PHy

Viesti Kirjoittaja PHy »

On siinä vähän tekoälyä mukana.
No niin, taas mua huijattiin.
Känön
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Känön »

No ei, välillä voi ottaa keskioluenkin...
Kapama

Käväsinpä tänään samoilla seutuvilla. Yhden kohteen sain kuvattua. Jospa huomenna sitten hieman lisää.

Kuva

Kapa
JL Anttola

Tulkitsenko taidetta oikein, että tuossa ei rakenneta uutta, vaan puretaan vanhaa? Sellainen unenomainen vaikutelma joka tapauksessa, mistä tuo oma hajatelma saattoi syntyä.

Jaakko
Kapama

Se on katsojan itse tulkittava. Minulle tuosta tuli liian makea enkelimäinen AI-kuva mieleen. Teinpä siis uuden enemmän makuuni sopivan. Oikeita valokuvia ovat, ei AI:lla tehtyjä. Jatkoa hieman yli kymmenen vuotta sitten aloitettuun projektiin, nyt taas uudenlaisella otteella. Kymmenen vuotta sitten tuli ensimmäinen kirja "Kangas Metamorfoosi", ja siihen liittyvät näyttelyt Galleria Ratamolla, Alvar Aalto-museolla Jyväskyläss, ja Galleria Nykyajassa Tampereella. Tuolloin ryhmässämme oli viisi kuvaajaa. Nyt kymmenen vuoden jälkeen "Kangas Revisited"-kirja ja näyttelyt Kankaan alueen ulkotilassa ja Aalto2 museokeskuksessa Jyväskylässä. Tekijöitä oli seitsemän. Kolmas ja viimeinen sitten kymmenen vuoden kuluttua. Siinä en enää sitten ole mukana.
Ja tässä enemmän meikäläistä miellyttävä kuva.

Kuva

Kapa
Epilobium

Viesti Kirjoittaja Epilobium »

MV-versiolle pisteet täältäpäin!
JL Anttola

Maailmanlopun meininkiä osittain, mutta ehkä sekä nosturi että korkeat rakennukset kuitenkin luovat kuvaan jonkinasteisen toivonpilkahduksen; jotakin jää jäljelle, tekemisessä on tarkoitus? Oikeasti kuva on miellyttävä, vaikka ei sen syvällisempiä yritä pohtia, katsoo vaan.

Jaakko
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Melko dramaattinen rauniomainen tunnelma on.
erilainen

Viesti Kirjoittaja erilainen »

kieltämättä aika apokalyptinen.

oikein odottaa milla jovovichin kurkkaavan nurkan takaa kuin niissä dokumenteissa
kaikki kuvat on jo otettu
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Nykytilanteesta tuli mieleen Ukrainan joskus alkava jälleenrakennus jota tummat pilvet verhoo ja pommituksen nostattama pöly peittää.
Vastaa Viestiin