Vinkerin vaiheet, tilannetiedotus!
-
- Viestit: 1722
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Vinkerin vaiheet, tilannetiedotus!
Päivitetääs, kun alotin dokumentoimaan.
Vinkeri II siis piti siirtyä maantiekuljetuksena Sysmään ja siellä Päijänteelle, alunperin jo pari kuukautta sitten. Edellinen vaihe oli, kun nostopaikka Ristiinan Pellosniemessä ei kestänyt nostureitten ja laivan massaa (oikeammin kestoa epäiltiin, ei sitä sentään kokeiltu), ja nostopaikka siirrettiin Mikkelin satamaan.
Nyt pahoin pelkään, että alkavat säät tai jäät ahistaa hommaa, siellä on Vinkeri edelleen Mikkelin satamassa, nyt jo jään saartamana. Kait se tuosta vielä nousee, mutta 33 metrinen, 8 metriä leveä ja yli 100 tonnia painava laiva lavetilla, ainakin itse olisin suosinut lumetonta ja jäätöntä kesäistä tietä siirrossa. Sysmästä laiva piti ajaa Vääksyyn telakalle ja kunnostettavaksi. Kyllä tuollainen laiva kait ohuessa jäässäkin kulkee, mutta saattaa aikaikkunan sulkeutuminen häämöttää? Toivotaan parasta, paatille ja omistajalleen, kuitenkin!
Tässä pari kuvaa, tänään - 8.12.2024 - otettuja:
Jaakko
PS. Dokumentoijan tai muiden satunnaisten valokuvauksen harrastajien kannalta positiivista on, että kohta on mahdollisuus melko lailla vapaaseen perspektiivin valintaan, jos haluaa Vinkeriä kuvata, kunhan jäät tuosta vähän vahvistuvat!
Vinkeri II siis piti siirtyä maantiekuljetuksena Sysmään ja siellä Päijänteelle, alunperin jo pari kuukautta sitten. Edellinen vaihe oli, kun nostopaikka Ristiinan Pellosniemessä ei kestänyt nostureitten ja laivan massaa (oikeammin kestoa epäiltiin, ei sitä sentään kokeiltu), ja nostopaikka siirrettiin Mikkelin satamaan.
Nyt pahoin pelkään, että alkavat säät tai jäät ahistaa hommaa, siellä on Vinkeri edelleen Mikkelin satamassa, nyt jo jään saartamana. Kait se tuosta vielä nousee, mutta 33 metrinen, 8 metriä leveä ja yli 100 tonnia painava laiva lavetilla, ainakin itse olisin suosinut lumetonta ja jäätöntä kesäistä tietä siirrossa. Sysmästä laiva piti ajaa Vääksyyn telakalle ja kunnostettavaksi. Kyllä tuollainen laiva kait ohuessa jäässäkin kulkee, mutta saattaa aikaikkunan sulkeutuminen häämöttää? Toivotaan parasta, paatille ja omistajalleen, kuitenkin!
Tässä pari kuvaa, tänään - 8.12.2024 - otettuja:
Jaakko
PS. Dokumentoijan tai muiden satunnaisten valokuvauksen harrastajien kannalta positiivista on, että kohta on mahdollisuus melko lailla vapaaseen perspektiivin valintaan, jos haluaa Vinkeriä kuvata, kunhan jäät tuosta vähän vahvistuvat!
-
- Viestit: 22616
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Vinkerin vaiheet, tilannetiedotus!
Tuo ei tule ikinä valmiiksi. Vähän huvittaa käsite Vääksyn telakka kun täällä mitään kovin kummallista telakkaa (tai edes laituria tuon kokoiselle) ole ollut kymmeniin vuosiin. Tuohon se jää kunnes kunnes kaupungin laskuun se kipataan johonkin puskaan. Millä ja kenen rahoilla tuo tuosta paranisi?
-
- Viestit: 1722
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Vinkerin vaiheet, tilannetiedotus!
Omistajan kertomus lehdistölle, tai lehdistön kirjoitus, kertoi, että laiva kuljetetaan maitse Sysmään, missä se lasketaan Päijänteeseen, ja ajetaan sieltä Vääksyyn. Siellä aluksen pinta hiekkapuhalletaan ja maalataan, ja aluksen sisustus kunnostetaan. Ja ensi keväänä, toukokuussa, aloitetaan risteilyt Lahden ja Vääksyn välillä. Saattoi tuo sana telakka olla syntynyt minun nupissani; en mene takuuseen, että kyseistä sanaa olisi noissa kirjoituksissa esiintynyt. Suunnitelman jatkuva muuttuminen viittaa siihen, että ihan ei ole kaikki sopimukset olleet lukittuina...
Omat kokemukset vesillä kulkevista vehkeistä rajoittuvat puisiin soutuveneisiin ja pumpattavaan kajakkiin, en pysty arvioimaan tuollaisen aluksen kuntoa ja kunnostamisen työn määrää tai yleensä mahdollisuuksia. Hiekkapuhalluksesta on jotain kokemuksia, sillä saa metallin pinnasta vanhaa maalia pois, mutta ei ihan itsestään. Kyseisen aluksen kuntoa en muuten pysty arvioimaan. Kuljetusalalla olen työskennellyt, mutta en sielläkään varsinaisten erikoiskuljetusten parissa, mutta jonkunlainen sivistys on sen arvelun pohjalla, että erikoiskuljetusten genreen kuuluu tuon kokoisen laivan kuljetus maantiellä. Ei mene moottoritietä pitkin suoraan kovin pitkiä pätkiä, kun tulee kierrettävä silta, mistä ei ali mahduta. Osaajia ja tekijöitä tuollaisen kuljetuksen suorittajiksi kuitenkin löytyy Suomesta, kun maksupuoli on vain kunnossa.
Tarpeetonta pohdintaa tämä, mutta jotenkin mielenkiinto heräsi, kun laiva joitakin viikkoja huilasi tuossa Anttolan laiturissa. Myönteistä tulevaisuutta edelleen projektille toivotan, vaikka ei juuri nyt kovin hyvältä tilanne näytä?
Jaakko
Omat kokemukset vesillä kulkevista vehkeistä rajoittuvat puisiin soutuveneisiin ja pumpattavaan kajakkiin, en pysty arvioimaan tuollaisen aluksen kuntoa ja kunnostamisen työn määrää tai yleensä mahdollisuuksia. Hiekkapuhalluksesta on jotain kokemuksia, sillä saa metallin pinnasta vanhaa maalia pois, mutta ei ihan itsestään. Kyseisen aluksen kuntoa en muuten pysty arvioimaan. Kuljetusalalla olen työskennellyt, mutta en sielläkään varsinaisten erikoiskuljetusten parissa, mutta jonkunlainen sivistys on sen arvelun pohjalla, että erikoiskuljetusten genreen kuuluu tuon kokoisen laivan kuljetus maantiellä. Ei mene moottoritietä pitkin suoraan kovin pitkiä pätkiä, kun tulee kierrettävä silta, mistä ei ali mahduta. Osaajia ja tekijöitä tuollaisen kuljetuksen suorittajiksi kuitenkin löytyy Suomesta, kun maksupuoli on vain kunnossa.
Tarpeetonta pohdintaa tämä, mutta jotenkin mielenkiinto heräsi, kun laiva joitakin viikkoja huilasi tuossa Anttolan laiturissa. Myönteistä tulevaisuutta edelleen projektille toivotan, vaikka ei juuri nyt kovin hyvältä tilanne näytä?
Jaakko
-
- Viestit: 1722
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Vinkerin vaiheet, tilannetiedotus!
Tänään käytiin joulunvalmisteluja eli ostoksilla kaapunnissa. Sataman kautta ajeltiin, niinkuin aina meiltäpäin toriparkkiin tähdätessä. Niin eikös vain ollu Vinkeri liikahtanu laiturissa, oli siirretty hieman toiseen kohtaan! Nyt se on just siinä, mistä taannottain se Olli-laiva nostettiin lavetille. Tuossa saa kaksi mobiilinosturia laiturille niin, että lavetti mahtuu niitten väliin, ja ainakin Olli siinä mukavasti oli noussut lavetille. Olin jo varma, että Mikkelissä talvehtii Vinkeri, vaan näinkhän on nyt tapahtumassa jotain? Samperi, kun eivät tiedota mitään, ois tuo paatti hulppea näky vaijereissa roikkumassa, kuvissakin!
Laitan vain linkin, se vie kansioon, missä on koko Vinkeri-dokumentaatio minun osaltani. Uudet kuvat neljä viimeistä.
https://flic.kr/s/aHBqjBJ35T
Jaakko
Laitan vain linkin, se vie kansioon, missä on koko Vinkeri-dokumentaatio minun osaltani. Uudet kuvat neljä viimeistä.
https://flic.kr/s/aHBqjBJ35T
Jaakko
-
- Viestit: 22616
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Vinkerin vaiheet, tilannetiedotus!
Jos jollain olisi oikeasti varaa operaatioon, olisi se jo tehty ajat sitten. Nyt romulaivaa on siirretty laittomasti tukkimaan laitureita siellä täällä. Upottaisivat sen ny kuvaajien iloksi öljyt poistettuna sopivan maisemalliseen paikkaan.
-
- Viestit: 6444
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Vinkerin vaiheet, tilannetiedotus!
En ihmettelis jos olis siirretty polttoainejakelupaikan takia. Nii, ei siitä kukaan tankkaa mut aluksen mahdollisen palon tai toisinpäin takia paree olla väliä. Maalaisjärki sanoo näin.
Ja ottaen tulevan suven huomioon ni hankala tulla tankkaamaan jos toi rohjo uppoo talvella.
Ja ottaen tulevan suven huomioon ni hankala tulla tankkaamaan jos toi rohjo uppoo talvella.
-
- Viestit: 1722
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Vinkerin vaiheet, tilannetiedotus!
Saattaa olla, kuten pjm kirjoitti. Ei se kyllä oikeastaan yhtään kauempana ole mittareista nyt. Tuo uusi paikka on oikeastaan koko sataman paraatipaikka, jotenkin epäilen, että luvanperäistä talvehtimista ei siinä tapahdu? Jos esimerkiks ens kesänä joko naton tai veli venäläisen sukellusvenelaivasto sattus laivastovierailulle, niin tuosta niille parkkipaikka varmaan osotettas?
Aika paksua on jo jää, mitä noista jään päälle nousseista palikoista pystyy näkemään, eli jos johonkin nyt kuljetetaan, on melkein saatava tietä pitkin perille asti, luulen mie. Julkisuuteen asti päästettyä puhetta on ollut tapahtumia enemmän ilmassa tähän asti, mutta edelleen toivon onnellista loppua tarinalle, tai en ainakaan toivo aluksen uppoavan mihinkään ja kenenkään vastukseksi. Tuosta laivasta on ollut esillä tarinoita, että olisi ollut mukana Normandian maihinnousun jälkeen siellä tapahtumapaikoilla, Norjassa ja Tanskassa kait on uintinsa aloittanut. Laiva on ollut sellainen matalan mallinen, kait Norjan vuonoille sillat alittamaan suunniteltu, mutta kantta on nostettu toinen kerros myöhemmin. Normandiassa käynnille ei vahvistusta ole löytynyt niiden osumien mukaan, mitä sattui vastaan netistä katsellessani. Noin 80 vuoden ikäinen hän on nyt.
Ei tää homma mitenkään miun vastuualueeseen kuulu, mutta niiko jo aikasemmin kirjotin, jonkinlainen mielenkiinto heräs. Seuraamme tilannetta aina kaupungissa käydessä; oikeestaan siinä ei tarvi ko pikkusen oikeessa kohassa päätä kääntää ohi ajaessa, niin kestää kärryillä. Ja raportoimme tarvittaessa... sanoin ja kuvin.
Jaakko
Aika paksua on jo jää, mitä noista jään päälle nousseista palikoista pystyy näkemään, eli jos johonkin nyt kuljetetaan, on melkein saatava tietä pitkin perille asti, luulen mie. Julkisuuteen asti päästettyä puhetta on ollut tapahtumia enemmän ilmassa tähän asti, mutta edelleen toivon onnellista loppua tarinalle, tai en ainakaan toivo aluksen uppoavan mihinkään ja kenenkään vastukseksi. Tuosta laivasta on ollut esillä tarinoita, että olisi ollut mukana Normandian maihinnousun jälkeen siellä tapahtumapaikoilla, Norjassa ja Tanskassa kait on uintinsa aloittanut. Laiva on ollut sellainen matalan mallinen, kait Norjan vuonoille sillat alittamaan suunniteltu, mutta kantta on nostettu toinen kerros myöhemmin. Normandiassa käynnille ei vahvistusta ole löytynyt niiden osumien mukaan, mitä sattui vastaan netistä katsellessani. Noin 80 vuoden ikäinen hän on nyt.
Ei tää homma mitenkään miun vastuualueeseen kuulu, mutta niiko jo aikasemmin kirjotin, jonkinlainen mielenkiinto heräs. Seuraamme tilannetta aina kaupungissa käydessä; oikeestaan siinä ei tarvi ko pikkusen oikeessa kohassa päätä kääntää ohi ajaessa, niin kestää kärryillä. Ja raportoimme tarvittaessa... sanoin ja kuvin.
Jaakko
-
- Viestit: 6444
- Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08
Re: Vinkerin vaiheet, tilannetiedotus!
Kuvies perusteella se oli ennen suoraan jakelumittareiden edessä ja pashkassa paikassa jos siihen sattuis uppoomaan.
Ja semmosta että seuraan yhtä ei yleistä kanavaa josta saattas saada tiedon siitä siirrosta.
Ja semmosta että seuraan yhtä ei yleistä kanavaa josta saattas saada tiedon siitä siirrosta.
-
- Viestit: 1722
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Vinkerin vaiheet, tilannetiedotus!
Juu, se väliaikainen paikka esti pienempien veneiden mittareille pääsyn totaalisesti. Nythän sen estävät myös jäät, mutta ne ajastaan sulavat, vappuun mennessä, yleensä. Välimatka laivasta mittareille on lyhimmillään sama kuin ennenkin. Jotenkin olettaisin, että melko lailla yhtä katastrofaalinen sataman kannalta olis uppoaminen tuohon tai edelliseen paikkaan; toivotaan, ettei uppoa! Joensuussahan kaupunki oli jo tehnyt romufirman kanssa kontrahtin laivan romuttamisesta, kun yllättäen omistaja vaihtui, ja laiva ajettiin salakähmää Anttolaan. Julkisuudessa ei ole luotettavia arvioita laivan todellisesta kunnosta juuri esitetty.
Yhteiskunnan, siis ihmisten yhteiselon ja olemisen kannalta, kiperiä kysymyksiä on tuollaisten esineiden omistamiset. Yrittämisen ja omistamisen vapaus on sekataloudessakin jonkinlainen oltava, ei pyöri muuten elämä. Ja toisaalta vastuu käytöstä poistetun tavaran hävittämisestä pitäisi kuulua omistajalle, ei veronmaksajille, pääsääntöisesti. Sekataloudessa kun eletään, yhteiskunta tekee sääntönsä ja lakinsa, joiden puitteissa yrittäminen sallitaan, ja toisaalta yhteiskunta ottaa osan sellaisista vastuista ja velvoitteista, mitkä voisivat olla omistajan ja yrittäjän vastuualuetta.
Ja välillä vastuut ja vapaudet eivät kohtaa.
Kuten olen jo monta kertaa kirjoittanut, toivotaan onnellista loppua tälle tarinalle. Eikä ääneen ilmaista pelkoa, ainakaan pahasti... Seurataan, ja raportoidaan, halutessanne. Ja muutenkin...
Jaakko
Yhteiskunnan, siis ihmisten yhteiselon ja olemisen kannalta, kiperiä kysymyksiä on tuollaisten esineiden omistamiset. Yrittämisen ja omistamisen vapaus on sekataloudessakin jonkinlainen oltava, ei pyöri muuten elämä. Ja toisaalta vastuu käytöstä poistetun tavaran hävittämisestä pitäisi kuulua omistajalle, ei veronmaksajille, pääsääntöisesti. Sekataloudessa kun eletään, yhteiskunta tekee sääntönsä ja lakinsa, joiden puitteissa yrittäminen sallitaan, ja toisaalta yhteiskunta ottaa osan sellaisista vastuista ja velvoitteista, mitkä voisivat olla omistajan ja yrittäjän vastuualuetta.
Ja välillä vastuut ja vapaudet eivät kohtaa.
Kuten olen jo monta kertaa kirjoittanut, toivotaan onnellista loppua tälle tarinalle. Eikä ääneen ilmaista pelkoa, ainakaan pahasti... Seurataan, ja raportoidaan, halutessanne. Ja muutenkin...
Jaakko
Viimeksi muokannut JL Anttola, Joulu 13, 2024 22 : 49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 22616
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Re: Vinkerin vaiheet, tilannetiedotus!
Jotenkin tuntuu vastuuttomalta idealta pistää ihmisiä tuollaisen lotjan kyytiin kun ei ole mitään selvyyttä mikä roisto sen edes omistaa.
-
- Viestit: 1722
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Vinkerin vaiheet, tilannetiedotus!
Se Joensuussa laivan omistanut yrittäjä myi laivansa, ennenkuin Joensuun kaupungin uhkatoimenpide ehti toteutua. Nykyinen omistaja on suomalainen mies, hänet kyllä tiedetään, eikä ole ensimmäinen hänen omistamansa laiva tämä. Varmasti on kokemusta laivoista ja niillä liikennöinnistä enemmän kuin meillä yhteensä, mutta onko usko voimia suurempi, onko haukannut liian ison kakun, sitä emme tiedä. Fiksuillekin yrittäjille on niin käynyt, kautta maailman sivu. Ei hän varmaan näkemättä laivaa ostanut, eikä siitä liikaa maksanut. Jos arvioi kunnostustarpeet oikein, voi idea olla aivan terveellä pohjalla. Onko kyse rahoituksesta vai jaksamisesta, kun on venynyt ja paukkunut tuo projekti, sitä en tiedä. Jaksamista ja onnea toivotan.
Sen verran politiikkaa, että Suomen valtion talous ei varmasti toimi, jos me kaikki istumme aamuyöhön sotevaliokunnan kokouksessa (kuuntelemassa "tältä osin-tädin" yksinpuheluita?). Jonkun on tehtävä ihan oikeita töitä. Yrittämisessä se tarkoittaa joskus riskien ottoa, ja joskus epäonnistumisiakin. Nyt meidän väestöstämme lähtee aamuisin oikeisiin töihin noin 5 prosenttia, loput puhuvat soopaa, ovat tekevinään jotain, leikkivät, tai tekevät tukevia ja sinällään tarpeellisia, mutta ei suoraan leipää tai lämmintä tuottavia töitä. Jos sadan ihmisen luolayhteisöstä olisi aamuisin lähtenyt vain viisi henkeä metsästämään, ei olisi kevättä nähty, kukaan. Toisena iltana olisi ollut aika nälkäistä porukkaa. Nopea palaute toisaalta teki tilanteen ymmärtämisen helpommaksi. Nyt tilanne on muuten täsmälleen sama, mutta globalisaatio, valuutta- ja rahamarkkinat, erilaiset näennäissiirrot ja muu pelaaminen voivat pitkittää lopputulosta, mutta eivät muuta sitä.
Ugh, olen puhunut...
Jaakko
Sen verran politiikkaa, että Suomen valtion talous ei varmasti toimi, jos me kaikki istumme aamuyöhön sotevaliokunnan kokouksessa (kuuntelemassa "tältä osin-tädin" yksinpuheluita?). Jonkun on tehtävä ihan oikeita töitä. Yrittämisessä se tarkoittaa joskus riskien ottoa, ja joskus epäonnistumisiakin. Nyt meidän väestöstämme lähtee aamuisin oikeisiin töihin noin 5 prosenttia, loput puhuvat soopaa, ovat tekevinään jotain, leikkivät, tai tekevät tukevia ja sinällään tarpeellisia, mutta ei suoraan leipää tai lämmintä tuottavia töitä. Jos sadan ihmisen luolayhteisöstä olisi aamuisin lähtenyt vain viisi henkeä metsästämään, ei olisi kevättä nähty, kukaan. Toisena iltana olisi ollut aika nälkäistä porukkaa. Nopea palaute toisaalta teki tilanteen ymmärtämisen helpommaksi. Nyt tilanne on muuten täsmälleen sama, mutta globalisaatio, valuutta- ja rahamarkkinat, erilaiset näennäissiirrot ja muu pelaaminen voivat pitkittää lopputulosta, mutta eivät muuta sitä.
Ugh, olen puhunut...
Jaakko
-
- Viestit: 1722
- Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39
Re: Vinkerin vaiheet, tilannetiedotus!
LAITURIN JOULU (Diggensiä mukaillen...)
Päivitetääs taas tilannetta, ettei unehu...
Samassa paikassa huilailee Vinkeri, ja odottelee aikoja parempia.
Ensin auton tuulilasin läpi, tarkennus siihen lasiin (eli enemp taidetta?):
Ja sitte saman lasin läpi, mutta nyt onnistu tarkennus lähemmäks Vinkeriä:
Ei hyvältä näytä, kirjoittaa Maakansa... ja Ylen paikallisuutisissakin asiaa ruodittiin. Jos joku kiinnostui, niin
Yle tuoreimmat -> Paikallisuutiset -> Mikkeli ja lähialueet ->kelausta alaspäin (19.12.) Matkailu: Matkustajalaiva lähtee...
Jaakko
PS. Journalismista. Paikallisaviisissa (Länsi-Savo) kirjoitettiin joku päivä sitten samasta asiasta. Toimittaja oli haastatellut laivuria, joka valitteli, ettei sähkölaitos pysty tekemään päätöstä sähkön katkaisemisesta, ja hänen ensi kesänsä uhkaa pilaantua siksi. Siis laiva on lavetilla niin korkea, että laivan ja jännitteisen ilmajohdon väli jää lyhyeksi, tulee purkautumisvaara, ja sähköt on katkaistava sinä hetkenä, kun kuljetus alittaa tällaiset johdot.
Tuossa YLEn uutisissa toimittaja oli myös haastatellut laivuria. Mutta lisäksi myös ottanut yhteyttä sähkön siirtäjiin. Asioilla on puolensa; on journalismia, ja JOURNALISMIA! Hyvä YLE ja S.U.! Edelleen toivottelen onnea laivurille, ja ryhtiä ja ammattimaista otetta toimintaan. Kuten myös paikallisaviisin toimittajalle...
Päivitetääs taas tilannetta, ettei unehu...
Samassa paikassa huilailee Vinkeri, ja odottelee aikoja parempia.
Ensin auton tuulilasin läpi, tarkennus siihen lasiin (eli enemp taidetta?):
Ja sitte saman lasin läpi, mutta nyt onnistu tarkennus lähemmäks Vinkeriä:
Ei hyvältä näytä, kirjoittaa Maakansa... ja Ylen paikallisuutisissakin asiaa ruodittiin. Jos joku kiinnostui, niin
Yle tuoreimmat -> Paikallisuutiset -> Mikkeli ja lähialueet ->kelausta alaspäin (19.12.) Matkailu: Matkustajalaiva lähtee...
Jaakko
PS. Journalismista. Paikallisaviisissa (Länsi-Savo) kirjoitettiin joku päivä sitten samasta asiasta. Toimittaja oli haastatellut laivuria, joka valitteli, ettei sähkölaitos pysty tekemään päätöstä sähkön katkaisemisesta, ja hänen ensi kesänsä uhkaa pilaantua siksi. Siis laiva on lavetilla niin korkea, että laivan ja jännitteisen ilmajohdon väli jää lyhyeksi, tulee purkautumisvaara, ja sähköt on katkaistava sinä hetkenä, kun kuljetus alittaa tällaiset johdot.
Tuossa YLEn uutisissa toimittaja oli myös haastatellut laivuria. Mutta lisäksi myös ottanut yhteyttä sähkön siirtäjiin. Asioilla on puolensa; on journalismia, ja JOURNALISMIA! Hyvä YLE ja S.U.! Edelleen toivottelen onnea laivurille, ja ryhtiä ja ammattimaista otetta toimintaan. Kuten myös paikallisaviisin toimittajalle...