Tietysti alkuperäisen idean mukaan olisi itse tehty laatikko, purkki tai tölkki, mihin olisi viritetty filmi tai valokuvapaperi sisälle, ja valotus itse tehdyn reiän läpi, pitkään ja hartaasti. Meidän reissussamme melkein kaikki oikaisivat siinä, että objektiivina kyllä toimi pieni reikä, mutta tallentaminen tapahtui kennolle...
Kuvia kehiin, kenellä on, toivon minä!
Tässä omani, Vainion mainiolla tekstillä: "Kuulin että Tornator jo romutettu on, itse tunsin kokeneeni saman kohtalon..."

PS. Aika lailla joutui käsittelemään tuotakin kuvaa; minulla oli Pen F runkona tällä retkellä, enkä ole erityisesti huomiota kiinnittänyt kennon puhtauteen aikaisemmin. Vaan sepä on tuo neulanreikä siitä mukava vehjes, että teräviä ovat kennopölyt kuvissa, erottuisi korvat ja karvat, jos sellaisia olisi... monta "oliota" piti poimia laastarilla kuvasta pois! Kannattaisi kenno puhdistaa ennen seuraavaa pin hole -harjoitusta... Neulanreiästähän valo tulee periaatteessa suoraan kennolle, siis vain yhdestä suunnasta, eli se normiopiskalla pienellä aukolla näkyvä pyöreä epämääräinen suttu kennolla onkin neulanreikäkuvassa teräväsärmäinen, milloin mitäkin muistuttava kuvio, eikä mikään epämääräinen, vaan erittäin teräväreunainen ja umpimusta!