Jperalan kuvaketju

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
jperala
Viestit: 3656
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

Tänään kuten lupasin, uusi reissu lähisaarelle jäitä pitkin, hieno sää noin 24 astetta pakkasta, ei tuulta ja aurinkoista.

KuvaDSC_4287 by Juha Perälä, on Flickr

KuvaDSC_4288 by Juha Perälä, on Flickr

KuvaDSC_4290 by Juha Perälä, on Flickr

KuvaDSC_4292 by Juha Perälä, on Flickr

KuvaDSC_4294 by Juha Perälä, on Flickr

KuvaDSC_4295 by Juha Perälä, on Flickr

KuvaDSC_4301 by Juha Perälä, on Flickr

KuvaDSC_4302 by Juha Perälä, on Flickr
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 10641
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja temama »

Hienoja fotoja! Tykkään voimakkaasta sinisestä, vaikka ehkä todellisuutta vahvempana näissä - ainakin parissa kuvassa.

Tammikuuta parhaimmillaan. Itekin kävin ulkoiluttamassa kalustoa tänään. Sony kesti, mutta meitsi tartti huikkasen lämmikettä välillä ;D
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
jperala
Viestit: 3656
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

temama kirjoitti: Tammi 07, 2024 15 : 59 Hienoja fotoja! Tykkään voimakkaasta sinisestä, vaikka ehkä todellisuutta vahvempana näissä - ainakin parissa kuvassa.

Tammikuuta parhaimmillaan. Itekin kävin ulkoiluttamassa kalustoa tänään. Sony kesti, mutta meitsi tartti huikkasen lämmikettä välillä ;D
Kiitos, tarpeeksi lämmintä vaatetta ja kun tarpoo lumessa niin pysyy kroppa lämpimänä. On kyllä kelit olleet kohdillaan tänä viikonloppuna.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
oktantti
Viestit: 656
Liittynyt: Tammi 10, 2005 23 : 11
Paikkakunta: Nummela
Viesti:

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja oktantti »

Hienoja talvikuvia, omaa silmää miellytti eniten tää:
jperala kirjoitti: Tammi 07, 2024 14 : 25 Tänään kuten lupasin, uusi reissu lähisaarelle jäitä pitkin, hieno sää noin 24 astetta pakkasta, ei tuulta ja aurinkoista.
...
KuvaDSC_4295 by Juha Perälä, on Flickr
jperala
Viestit: 3656
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

Tällä välin wanhaa rataa puretaan kylässä.

Kuva
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
jperala
Viestit: 3656
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

On käynnyt veturi pesussa kun kiiltelee :)

Kuva

Ollaan ilmeisesti Saksassa.

Kuva

Rintamalle menossa ?

Kuva
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
JL Anttola
Viestit: 1722
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Juu, siinä se on Frankfurt am Mainista muutama kymmenen kilometriä suoraan etelään... idyllinen pikkukaupunki, teollisuutta jonniinverran.
jperala
Viestit: 3656
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

Uusi lisäys perheeseen, tässä äänet ja ohjaimella lukittavat/avattavat vetokidat.

Kuva

Kuva

Kuva
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
JL Anttola
Viestit: 1722
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

"ohjaimella lukittavat/avattavat vetokidat"

On se toista työturvallisuuden kannalta kuin ne vetolenkit, mitkä apumies kävi käsineen nostamassa koukkuihin. Sinne piti syöksyä puskimien välistä, eikä aina ollut edes juna ihan pysähdyksissä. Ei ollut huono-, eikä arkajalkaisten hommia se! Ja linjalle lähteissä piti käsineen kiristää vetolenkit, ettei jää ylimääräistä tyhjää puskimien väliin. Ja jarruletkut toisiinsa käsineen, mekaaniset jarrut kiinni, sitten kahvitauon verran pumppaamista linjaan, ennenkuin paine sai taas jarrut auki, että pääsi liikkeelle... miesten töitä, ja minkälaiset työajat: Korso, Kerava ja Järvenpää...

Kehitys kehittyy...
jperala
Viestit: 3656
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

JL Anttola kirjoitti: Tammi 16, 2024 22 : 32 "ohjaimella lukittavat/avattavat vetokidat"

On se toista työturvallisuuden kannalta kuin ne vetolenkit, mitkä apumies kävi käsineen nostamassa koukkuihin. Sinne piti syöksyä puskimien välistä, eikä aina ollut edes juna ihan pysähdyksissä. Ei ollut huono-, eikä arkajalkaisten hommia se! Ja linjalle lähteissä piti käsineen kiristää vetolenkit, ettei jää ylimääräistä tyhjää puskimien väliin. Ja jarruletkut toisiinsa käsineen, mekaaniset jarrut kiinni, sitten kahvitauon verran pumppaamista linjaan, ennenkuin paine sai taas jarrut auki, että pääsi liikkeelle... miesten töitä, ja minkälaiset työajat: Korso, Kerava ja Järvenpää...

Kehitys kehittyy...
Minkälaisille vehkeillä tuli kolisteltua ?
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
jperala
Viestit: 3656
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

Niille jotka ihmettelee mistä kyse, Junia ohjataan ohjaimella, ohjain tunnistaa veturin automaattisesti kun sen laittaa radalle ja mahdolliset ominaisuudet, äänet, valot, savu tai esim. vaunun lukitus /avaus. Veturin perään voi liittää erinnäköisiä vaunuja ja niitä voi sitten kiskoa pitkin rataa, vaunun voi irrottaa veturin perästä ohjaimella, ei vaadi omia käsiä räveltämään. Samoin laitetaan valot päälle, saadaan äänet jne.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
hkoskenv
Viestit: 4483
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jperala kirjoitti: Tammi 17, 2024 15 : 56 Niille jotka ihmettelee mistä kyse, Junia ohjataan ohjaimella, ohjain tunnistaa veturin automaattisesti kun sen laittaa radalle ja mahdolliset ominaisuudet, äänet, valot, savu tai esim. vaunun lukitus /avaus. Veturin perään voi liittää erinnäköisiä vaunuja ja niitä voi sitten kiskoa pitkin rataa, vaunun voi irrottaa veturin perästä ohjaimella, ei vaadi omia käsiä räveltämään. Samoin laitetaan valot päälle, saadaan äänet jne.
Kuinka hyvin nuo Märklinin automaattikytkimet nykyään toimivat? Ne vanhat olivat aika ronkeleita, jos kytkimet olivat saaneet osumia. Olen pitkään ajatellut, että olisi hauska kokeilla tehdä joku täysin automatisoitu rata, jossa tapahtuu esim. vaihtotöitä, mutta vuosituhannen vaihteen kalusto oli siihen liian epäluotettavaa.

Onko noissa mahdollisuus ohjata omilla ohjelmilla tietokoneelta vai tapahtuuko kaikki virallisten merkkituotteiden kautta? Märklin olisi sikäli kiinnostavin merkki, että vanhaa tavaraa on omasta takaa aika tavalla ja se kolmikiskosysteemi on teknisesti luotettavin virroittamaan.
Hannu
jperala
Viestit: 3656
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

Märklin käyttää omaa tietokonetta, central station 3 on uusin, kyllä nuo toimii paitsi analogisten vehkeiden kanssa voi tulla ongelmia, digiveturit toimii.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
JL Anttola
Viestit: 1722
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

jperala kirjoitti: Tammi 16, 2024 22 : 40 Minkälaisille vehkeillä tuli kolisteltua ?
Oikeesti ei minkäänlaisilla; opiskeluaikaset kesät ja kaikki muutkin opiskelun tauot vietin paperitehtaalla sellasella työnjohtotontilla, missä oli lastausporukat ja tehtaan omien veturien miehistöt johettavina, eli läheltä seurannu ko toiset tekee... ja tippatyönkii tein VR:lle, mutta ura urkeni kuitenkii tukkukaupan logistiikkaan. Pitkälti viime vuostuhannella. Raideliikenteessä on kuitenkin oma mielenkiintonsa ja logiikkansa; kiskot sitoo mahollisuuksia aika lailla! Ei voi oikoa, pääsee vaan sinne minne kiskot vie, eikä voi vastaantulijaa väistää pientareelle ko määräkohissa... ja jos vaunut on saatava letkaan tiettyyn järjestykseen, siinä on aina oma voimistelunsa.

Paperiteollisuutta on paljosta kiittäminen; kun pitkän linjan kautta opiskelin melkosen rupeeman, niin se tehtaalla asuminen kaikkien lomapätkien ajan piti kuitenkin budjetin jollainlailla nipussa...

Pienoismalleista ei oo minkäänlaista kokemusta miulla, ei ees omat lapset koskaan sellasia pyytäneet.

Jaakko
jperala
Viestit: 3656
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

Eli ihan kuvan kera, tuossa ohjattava lukitus/vapautus.

Kuva
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
jperala
Viestit: 3656
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

V60 veturi odottelee pasin siirtokäskyä.

Kuva

Eläkkeelle siirretty DHG-700 odottelee kohtaloaan varikolla.

Kuva
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
jperala
Viestit: 3656
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

Viime viikot olleet säiden suhteen ihan järkyttäviä täällä rannikolla, ei ole tullut pistettyä nokkaa ulos. Jatketaan leluilla.

Pari vanhusta

Kuva

V60 veturin lepohetki

Kuva
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
JL Anttola
Viestit: 1722
Liittynyt: Loka 17, 2021 10 : 39

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Onkos muuten suomalaisesta rautatiekalustotuotannosta päässyt mitään suurten kansainvälisten pienoismallien valmistajien ja myyjien listoille? Entäs onko Suomessa tai onko ollut pienoismallien teollista valmistamista?
jperala
Viestit: 3656
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

JL Anttola kirjoitti: Tammi 23, 2024 22 : 26 Onkos muuten suomalaisesta rautatiekalustotuotannosta päässyt mitään suurten kansainvälisten pienoismallien valmistajien ja myyjien listoille? Entäs onko Suomessa tai onko ollut pienoismallien teollista valmistamista?
On ja on edelleen.

https://mestarimallit.com/
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
jperala
Viestit: 3656
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jperalan kuvaketju

Viesti Kirjoittaja jperala »

Muutama poseeraus.

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut jperala, Helmi 03, 2024 16 : 21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Vastaa Viestiin