Xiaomi 13 Ultra

Puhelinkamerat ja muut mobiililaitteet.
kuwaaja

Re: Arskan minirevikka - X13U - OSA1

Viesti Kirjoittaja kuwaaja »

määvaan kirjoitti: Loka 28, 2023 13 : 28
kuwaaja kirjoitti: Loka 28, 2023 13 : 20
määvaan kirjoitti: Loka 28, 2023 12 : 58 Kuten aavistinkin, niin noista xiaomi12pro.xml asetuksista puuttuu kennokohtaiset Noise-asetukset eikä edes takakameroista näy muuta kuin pääkamera. Olen kyllä itse tehnyt omat asetukset 14.10.2023 tähän Hasliin, jotka voin jakaa kunhan olen ruokailut.
Se oli alunperin täältä:
https://xdaforums.com/t/gcam-for-xiaomi ... t-87891651

Eli se oli tarkoitettu BSG 8.5:lle, mutta toimii ainakin sen verran BSG 8.1:ssä, että UWA-kamera tuli esille. BSG 8.1:n perusasetuksilla näkyi vain pääkamera ja "tele". Omat asetukset kannattaa tosiaan aina tallentaa xml-tiedostoon ennen kuin kokeilee jotain netistä löytämäänsä.
Olen kyllä tehnyt omat asetukset myös BSG v.8.1:lle missä kaikki kamerat toimii Xiaomi 12 Pro:ssa, mutta kameroiden värimaailma oli syvältä ja poikittain kun sopivia AWB:n kennoasetuksia ei ollut listattuna. :mrgreen: Siispä skippasin tuon BSG:n v.8.1:n ja aloin käyttää suoraan BSG:n v.8.9:ää. Tuossa sitten sen BSG v.8.9-V14 asetukset Xiaomi 12 Pro:lle.

https://www.dropbox.com/scl/fi/tjgduo4h ... gp1m0&dl=0

Olenkohan puusilmä, kun värit näyttävät ainakin nopealla testauksella luonnollisilta niillä asetustiedostoilla, jotka latasin.
Onko sulla joku testaustapa väreille?

Vanhalla luurilla BSG 8.1 oli ainut kokeilemani versio, joka ei koskaan kaatuile. Siksi ei mielellään vaihtaisi. Vaikka nopeastihan sen asentaa takaisin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

kameroiden suojakalvo

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Moi. Onko teillä muuten mitään kokemusta luurien kameroiden suojakalvoista?

Huomasin, että tää Xiaomi 13 ultra on varustettu tälläisellä suojakalvolla, tai olisiko peräti joku lasi. Suht. kova on, mutta en ole varma:

KuvasuojakalvoMobiilikamera by Aika Arska, on Flickr

Aikaisemmissa luureissani on ole halunnut pitää kalvoja kun en ole varma vaikuttavatko kameroiden piirtoon. Tässä X13U luurissa kamerat kieltämättä ovat aika alttiita fyysiselle rasitukselle, mutta...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska

kuwaaja kirjoitti: Loka 28, 2023 14 : 16 Vanhalla luurilla BSG 8.1 oli ainut kokeilemani versio, joka ei koskaan kaatuile. Siksi ei mielellään vaihtaisi. Vaikka nopeastihan sen asentaa takaisin.
BSG 8.1 on hyvä gcam. Jos se toimii sulla nyt hyvin ja olet kuviin tyytyväinen, niin vaihtaminen voi tuottaa vain hemmetisti lisävaivaa ja stressiä ;-) Kun ei tiedä mitä pitäisi säätää vai tarviiko jne.
Pitäisi saada selkeää todistusta (tai vertailukuvia) miten eri gcamit vertautuu kuvanlaadun osalta.

elmar

Re: Arskan minirevikka - X13U - OSA2

Viesti Kirjoittaja elmar »

aikaarska kirjoitti: Loka 28, 2023 2 : 13 Sitten itse RAWista konvertoimani 50mp kuva:
Hetkinen... Saako 13U:sta ulos 50 Mp rawin?
aikaarska

elmar kirjoitti: Loka 28, 2023 14 : 22
aikaarska kirjoitti: Loka 28, 2023 2 : 13 Sitten itse RAWista konvertoimani 50mp kuva:
Saa kyllä, pääkamerasta. Muista kameroista saa "vain" 50mp jpg kuvan. Otin just äsken muutaman testikuvan lisää. Laitan näkyviin tässä kun saan käsiteltyä ne.
Viimeksi muokannut aikaarska, Loka 28, 2023 14 : 26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

elmar

aikaarska kirjoitti: Loka 28, 2023 14 : 23
elmar kirjoitti: Loka 28, 2023 14 : 22
Saa kyllä.
Ok, tuosta ei oo ollu missään juttua.
kuwaaja

Re: kameroiden suojakalvo

Viesti Kirjoittaja kuwaaja »

aikaarska kirjoitti: Loka 28, 2023 14 : 17 Moi. Onko teillä muuten mitään kokemusta luurien kameroiden suojakalvoista?

Huomasin, että tää Xiaomi 13 ultra on varustettu tälläisellä suojakalvolla, tai olisiko peräti joku lasi. Suht. kova on, mutta en ole varma:

KuvasuojakalvoMobiilikamera by Aika Arska, on Flickr

Aikaisemmissa luureissani on ole halunnut pitää kalvoja kun en ole varma vaikuttavatko kameroiden piirtoon. Tässä X13U luurissa kamerat kieltämättä ovat aika alttiita fyysiselle rasitukselle, mutta...
Ei ole kokemusta, mutta siinä on kaksi ylimääräistä valoa heijastavaa pintaa (suojalasin etu- ja takapinta). Liekö monikalvopinnoitettu? Vastavaloon voi silti hieman heikentää kontrastia. Toisaalta luurin jälleenmyyntiarvo säilyy, kun ei tule naarmuja.
Maffer
Viesti:

Re: Xiaomi 13 Ultra

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ainoot vakuuttavat 1" kuvat tähä mennes mitä nähny on elmarin aikanaan jakamat DNG:t. Nämä ei kerro mulle ainakaan mitään 13U:n erinomaisuudesta vielä.
aikaarska

50mp Xiaomi RAW vs ULTRAraw

Xiaomin pääkameralla pystyy ottamaan 50mp RAW/DNG kuvaa .

RAW muodoksi voi valita joko RAW (simppeli yhden otoksen valotus) tai ULTRAraw (kamera ottaa useamman kuvan ja AI yhdistää).

UltraRaw muodon pitäisi tuottaa parempaa dynamiikkaa ja vähemmän kohinaa.

...MUTTA huomasin, että se tekee myös astetta softimpaa 50mp kuvaa!

Tässä kuvavertailua.

Ensin 200% cropit (HUOM! 200%..):

KuvaXiaomi13u50mpRawVERTAILU by Aika Arska, on Flickr

Ja sitten täysreso ULTRAraw:

KuvaXiaomi13u50mpUltraRAW by Aika Arska, on Flickr

Lopuksi täysreso RAW:

KuvaXiaomi13u50mpRAW by Aika Arska, on Flickr

...Just. Eli simppeli RAW tekee ihan näkyvästi skarpimpaa jälkeä. Ja lisäksi vie vähemmän tallennustilaa.

Kokeilin toistaa tämän muutaman kerran. Virhe ei ole tarkennuksessa, eikä myöskään RAW konvertoinnissa.

Jos ei kaipaa UltraRawin tarjoamaa monivalotusta, niin simppeli RAW on mun vaihtoehto.

aikaarska

Maffer kirjoitti: Loka 28, 2023 15 : 04 Ainoot vakuuttavat 1" kuvat tähä mennes mitä nähny on elmarin aikanaan jakamat DNG:t. Nämä ei kerro mulle ainakaan mitään 13U:n erinomaisuudesta vielä.
Tsekkaa toi viimeisin setti. Huomasin, että Ultra Raw tekee softimpaa 50mp jälkeä kuin simppeli 50mp raw...Vertasin myös siihen eiliseen samaan tuija rivistökuvaa. Tää pelkkä RAW on skarpimpi, niinkuin näkyy.

..Ja sitten! Tän xiaomin kamera-appi on hyvä. Siinä on jopa ajastus mahdollisuudet. Juuri sitä mstä puhuttiin. Voi ottaa myös RAW kuvaa ajastettuna, mutta ei 50mp kuvia..

KuvaajastusXiaomi13U by Aika Arska, on Flickr
Viimeksi muokannut aikaarska, Loka 28, 2023 15 : 22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

kuwaaja kirjoitti: Loka 28, 2023 14 : 16
määvaan kirjoitti: Loka 28, 2023 13 : 28
kuwaaja kirjoitti: Loka 28, 2023 13 : 20
määvaan kirjoitti: Loka 28, 2023 12 : 58 Kuten aavistinkin, niin noista xiaomi12pro.xml asetuksista puuttuu kennokohtaiset Noise-asetukset eikä edes takakameroista näy muuta kuin pääkamera. Olen kyllä itse tehnyt omat asetukset 14.10.2023 tähän Hasliin, jotka voin jakaa kunhan olen ruokailut.
Se oli alunperin täältä:
https://xdaforums.com/t/gcam-for-xiaomi ... t-87891651

Eli se oli tarkoitettu BSG 8.5:lle, mutta toimii ainakin sen verran BSG 8.1:ssä, että UWA-kamera tuli esille. BSG 8.1:n perusasetuksilla näkyi vain pääkamera ja "tele". Omat asetukset kannattaa tosiaan aina tallentaa xml-tiedostoon ennen kuin kokeilee jotain netistä löytämäänsä.
Olen kyllä tehnyt omat asetukset myös BSG v.8.1:lle missä kaikki kamerat toimii Xiaomi 12 Pro:ssa, mutta kameroiden värimaailma oli syvältä ja poikittain kun sopivia AWB:n kennoasetuksia ei ollut listattuna. :mrgreen: Siispä skippasin tuon BSG:n v.8.1:n ja aloin käyttää suoraan BSG:n v.8.9:ää. Tuossa sitten sen BSG v.8.9-V14 asetukset Xiaomi 12 Pro:lle.

https://www.dropbox.com/scl/fi/tjgduo4h ... gp1m0&dl=0

Olenkohan puusilmä, kun värit näyttävät ainakin nopealla testauksella luonnollisilta niillä asetustiedostoilla, jotka latasin.
Onko sulla joku testaustapa väreille?

Vanhalla luurilla BSG 8.1 oli ainut kokeilemani versio, joka ei koskaan kaatuile. Siksi ei mielellään vaihtaisi. Vaikka nopeastihan sen asentaa takaisin.
Johtunee varmaan siitä että itse olen aina pyrkinyt valitsemaan kullekin kennolle sopivat Noise- ja AWB-asetukset manuaalisesti tarjolla olevasta listauksesta, enkä luota ohjelman autoasetuksiin. Ne värivirheet näkyivät eniten vihreän värin toistossa, kun meilläpäin on jokivarressa paljon hopeapajuja (tai Terijoen salavia tms), joiden hopeanharmaata sävyä BSG v8.1 ei kyennyt toistamaan oikein, vaan kaikki jokivarren puut näyttivät vaan vihreiltä.
Viimeksi muokannut määvaan, Loka 28, 2023 15 : 58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
aikaarska

Maffer kirjoitti: Loka 27, 2023 21 : 56 R2 > OP9Pro > X13U 12MP >>> X13U 50MP. Toi 50MP on aivan karsea tuhnu. Siis OP9Pro 48MP hires JPG on parempi..
Oneplus 9 pro 48mp "hires" JPG on ihan karseaa, kuten näkyy, ja tiedettiin. Testasin senkin ihan huvikseen äsken...

KuvatäysresoLUURIT by Aika Arska, on Flickr

temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Arskalle onnea uuden luurin johdosta! Onhan toi xiopingin hires kuva ihan hel*etin paljon parempaa kuin onepluussan hires tossa..

Pitäisköhän munkin lähteä päivittämään uskollista huihaiwei P20prööta? Et pysyis foorumin jannujen perässä mukana myös mobiiliosastolla.
Ei sulla nyt arska olis myydän yhtä Oneplus 9Prööta asevelihintaan? Eiks siinä toimi gcam kuitenkin varsin mallikkaasti?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
aikaarska

Kiitti!

No, nythän mulla on kaksi OP9Pro luuria ja Xiaomi, niin periaatteessa toisesta OP:sta voisi luopua. Tosin molemmissa on näytössä vähän säröä. Mutta jos kiinnostelee niin laita YV:tä.

aikaarska

50mp puu (raw käännös)

aikaarska

Arskan minirevikka - X13U - OSA3 - pitkät valotukset

Seuraavaksi ajattelin näyttää miten X13Ultra selviytyy pitkistä valotuksista - tai lähinnä niiden simuloinneissa. PRO tilassa voi ottaa maksimissaan 30sec pitkän aidon valotuksen, myös raw.
Mutta simuloinneissa valotuksen pituus määräytyy käytettävän ohjelman mukaan. Esimerkiksi "tähtipolut" tilassa kameran voi antaa kuvata hyvinkin pitkään, vaikka tunnin. Astro kuvauksessa kameran softa päättää valotuksen pituuden, samalla tapaa kuin gcamissa. Näissä ohjelmissa voi käyttää ainoastaan pääkameraa, ja vain jpg.

Astrokuvia ajatellen odottelen tähtikirkasta yötä vielä, mutta väliaika numerona esitän tässä muutaman kuvan virtaavasta vedestä. Valotukset ovat pituudeltaan n. 3-5sec. Xiaomin kamerasoftassa tällöin pitää käyttää "öljymaalaus" tilaa (nimi voisi olla parempi...)

Ensin käsivaralta:

KuvalonexposureX13ProHandheld by Aika Arska, on Flickr

Sitten jalustalta:

KuvalonexposureX13Pro by Aika Arska, on Flickr

Ja lopuksi Photon camera appilla otettu UWA jalustalta:

KuvalonexposureUWAX13Pro by Aika Arska, on Flickr

Xiaomin omalla softalla ei tässä tilassa voi käyttää kuin pääkameraa. Photon camera appilla voi käyttää kaikkia kameroita.

En nyt ollut täysin tyytyväinen xiaomin kamera-appin tuloksiin. Ei mitään ultra terävää kuvaa. Photon camera melkein tekee parempaa jälkeä tässä. Täytynee kokeilla joku päivä uudestaan.

elmar

Re: Arskan minirevikka - X13U - OSA3 - pitkät valotukset

aikaarska kirjoitti: Loka 29, 2023 0 : 23 En nyt ollut täysin tyytyväinen xiaomin kamera-appin tuloksiin. Ei mitään ultra terävää kuvaa.
Joo, omituisen tuhnua jälkeä. Olisko tarkennus missä sattuu? Tuuman kennon kanssa saa olla melko huolellinen minkä kohdan maisemasta haluaa teräväksi.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ainakin välttäisin sitä himmeämpää aukkoa kuin ruttoa. Kyll mun laskurissa f/4 piiputtaa tolla kennolla diffraktion kannalta > suttu. Ja jos sen kameramoduulin päällä on joku suojalasi, mäkee se vaan. Ei varmasti vastaa mitään Leican optiikkaa se laadultaan.

Sitten o mahdollista et sitä luuria on aikaisemmin pudoteltu ja jotain muusina. Ei paljoo tartte noin korkeaviritteinen setuppi.
aikaarska

Re: Arskan minirevikka - X13U - OSA3 - pitkät valotukset

elmar kirjoitti: Loka 29, 2023 17 : 52
aikaarska kirjoitti: Loka 29, 2023 0 : 23 En nyt ollut täysin tyytyväinen xiaomin kamera-appin tuloksiin. Ei mitään ultra terävää kuvaa.
Joo, omituisen tuhnua jälkeä. Olisko tarkennus missä sattuu? Tuuman kennon kanssa saa olla melko huolellinen minkä kohdan maisemasta haluaa teräväksi.
Joo, toi pitkän valotuksen simulointi teki omituisen suttua tosiaan. Ihan Ok someen, mutta ei juurikaan muuhun. Photon camera toimi paremmin.

Olisko tarkennus mennyt poskelleen...Täytyy yrittää uudelleen.

aikaarska

Maffer kirjoitti: Loka 29, 2023 17 : 57 Ainakin välttäisin sitä himmeämpää aukkoa kuin ruttoa. Kyll mun laskurissa f/4 piiputtaa tolla kennolla diffraktion kannalta > suttu. Ja jos sen kameramoduulin päällä on joku suojalasi, mäkee se vaan. Ei varmasti vastaa mitään Leican optiikkaa se laadultaan.

Sitten o mahdollista et sitä luuria on aikaisemmin pudoteltu ja jotain muusina. Ei paljoo tartte noin korkeaviritteinen setuppi.
En usko, että on kärsinyt kovia. Mutta se on totta, että mitä monimutkaisempi viritys miniatyyri koossa, niin siitä suurempi mahdollisuus feiluihin yms.

...Ei se f/4 vaikuta käytännössä olevan mikään suttuaukko. Itseasiassa vähän terävöittää kuvan laidoilta mitä olen testaillut 50mp kuvia. 12.5 mp kuvissa ei niin huomaa.

Suojalasi pitäis varmaan ottaa pois. Olen vähän kahden vaiheilla. Pelkään, ettei sillä olekaan juuri mitään käytännön vaikutusta, ja sitten sitä ei enää saa takas suojaamaan. Aina voi tietty ostaa uuden...
Mutta että tästä keissistä saisi edes jotain hyötyä, niin aion ottaa hyvät testikuvat ennen/jälkeen suojalasin...

Vastaa Viestiin