Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
102MP BSI CMOS 44x33mm medium format sensor
AI-derived subject recognition AF system
In-body image stabilization rated at 8EV
Continuous shooting at up to 8fps
Extensive video options including 8K and anamorphic support
9.44M dot OLED EVF
Waveform and Vectorscope display for video
Direct record to SSD
Camera to cloud support
IPTC metadata
The Fujifilm GFX100 II will be available from September 2023 at a suggested price of $7499.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Lisäksi ovat viimeinkin saamassa natiivit 30mm ja 110mm T/S obiskat tähän järjestelmään! Arkkitehtuurin ja tuotteiden kuvausmarkkinasta saattavat noilla lohkaista ainakin maailmalla kohtuullisen siivun. Suomessa tuskin montaa tulevat myymään.
aikaarska kirjoitti: ↑Syys 13, 2023 12 : 21
Joo, ei mikään paha. 8599€ suomihinta (rajala) tälle rungolle.
Toki suht. paljon tuohta kamerasta, mutta tämä on sentään keskikoon formaatin kamera (Medium Format 43.8 x 32.9 mm) isolla kennolla.
Varmasti ihan houkutteleva tuote sellaiselle joka haluaa kinorunkoa suurempaa kennoalaa.
Suurempi kenno on aina pientä parempi. Ei kukaan omanarvontuntoinen harrastaja tule ilman tätä toimeen. Syvätarkkuusalueen hallinta yms.
Miksi valita kinokenno, jos on parempi kamera markkinoilla.
Sen verran pitää todeta et syväterävyyden hallinnassa tällä ei tee mitään kinoa vastaan. Kaikki natiivit linssit on liian pimeitä. Maisema ja detailikamera, tai 4:3 kuvasuhteen avulla potrettihommissa ihan mainio.
Jos haluaa jotain 85/1.2L tyyppistä sumennosta pitää survoa kiinni manuaalinen Mitakon tjsp. himmeli ja onnea tarkentamiseen ihmiskohteen kanssa. Muutama pidempi valovoimainen kinoputki saattaa toimia "jotenkin" AF:n kanssa adaptoituna.
saloma-3 kirjoitti: ↑Syys 14, 2023 10 : 27
Suurempi kenno on aina pientä parempi. Ei kukaan omanarvontuntoinen harrastaja tule ilman tätä toimeen. Syvätarkkuusalueen hallinta yms.
Miksi valita kinokenno, jos on parempi kamera markkinoilla.
Eroa sensoreiden koossa on vain n. 2/3 aukon verran, ei sen enempää. Fujin valikoimasta löytyy tasan kaksi f1.7 linssiä, joten siitä voi laskeskella onko syväterävyyden osalta mitään sen kummempaa etua.
Kapeamman syväterävyyden kinarilla saa vaikkapa Nikkorin 85mm/1.2S tai 105mm/1.4 ED linsseillä.
Ei ole niin yksinkertainen. Tämän valtti on natiivi 4:3 kuvasuhde, 1:1 pikselitason yksityiskohdat ja mahdollisuus digitaaliseen kuvaan ilman artifakteja downsamplaamalla 100MP -> 50MP > 25MP.
saloma-3 kirjoitti: ↑Syys 24, 2023 8 : 04
Sama keskustelu kuin kroppikenno-kinokenno jatkuu.
Niiden formaattien välillä on sentään paljon enemmän eroa sensorin koossa. Kino vs. APS-C merkitsee noin 1 1/3 aukon eroa pinta-alassa.
Vaakasuunnassa 36x24 sensori on 50% suurempi kuin 24x16 sensori. Fuji GX on vain 20% suurempi vaakasuunnassa kuin kinari.
MonteZ kirjoitti: ↑Syys 24, 2023 18 : 41
Ei syväterävyydeen suuruus ole mikään mielipideasia. Kyllä se on ihan laskettavissa käytetyistä parametreistä (aukko, polttoväli, tarkennusetäisyys).
Syväterävyys voidaan määritellä ja mitata yksikäsitteisesti. Tosin näissä keskusteluissa eri ihmiset käyttävät eri määritelmiä (esimerkiksi sen suhteen katsovatko he lopullista kuvaa, kennolle piirtynyttä kuvaa ym.). Mutta se on aina mielipideasia, että onko isomman kennon syväterävyys esteettisesti niin hyvä, että se saadakseen kannattaa ostaa iso ja kallis kalusto ja kuljettaa sitä mukana ym. mielipidekompromisseja. Nämä keskustelut aina päätyvät aina siihen kinaan, että toisten mielestä äärimmäinen efekti on kustannustensa arvoinen ja toisten mielestä ei.
Kyll ny on. 8 aukon IBIS. Ennemmin nollan aukon IBIS. Jösses mitä romua pistetty myyntiin eikä 100S-aikaisia bugeja ole korjattu mitenkään. Fokuspinokaan ei edelleen yllä äärettömään.
Kyll ny on. 8 aukon IBIS. Ennemmin nollan aukon IBIS. Jösses mitä romua pistetty myyntiin eikä 100S-aikaisia bugeja ole korjattu mitenkään. Fokuspinokaan ei edelleen yllä äärettömään.
Hmmmm...Outo ongelma. Miten kuvassa voi olla vain tietty osa/kaistale blurria kun muu osa kuvasta terävää? IBIS:hän tietysti liikuttaa koko kennoa, ei vain tiettyä osaa kennosta...Jotenkin tämän voisi ymmärtää mahdolliseksi objektiivin sisäinen vakaajan kanssa, mutta nyt kysymyksessä kennovakaaja.
Jos kerran vanha bugi (?), niin eikö ole keksitty syytä? Voisiko sähköisellä sulkimella olla jotain tekemistä asiassa? Kennoa luetaan liian hitaasti kun IBIS yrittää vakauttaa liikettä?
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Tuo on uusi bugi mut vanhoja ei ole korjattu kuten äärettömään failaava fokuspino jossa pitää itse manuaalisesti tarkentaa se viimeinen frame jos se o tärkeä.
Toi näyttää joltain elektronisen sulkimen häröltä IBIS-mekanismin kanssa.
Yhteenvetoo maksumuurin takaa - EVF on merkittävä päivitys ja tämän hetken paras millään merkillä. Muuten raha meneekin hukkaan vrt. GFX100S.
Kuvan luku kennolta kestää 1/3 sekuntia (16bit moodi)! Vaikka valotusaika olisi mikä. No siinä sit kuvan alaosa on tärähtänyt kun kamera on tärähtänyt loppuosassa kuvan tallennusta. Täyssähköinen suljin on täysin hyödytön koko vehkeessä. Jalustakamera ja sietää olla melko järeä jalusta. Vapaalta kädeltä voi kuvata vain mekaanisella tai EFCS:llä muttei sillee terävää saa kuitenkaan.
No mekaaninen tai EFCS. Noissa kinoa suuremmissa kennoissa ei ole vielä nähty mitään nopeampaa ratkaisua kuten stacked CMOS.
Toimiihan noissa Fujeissa toki täyssähköinen vaikkapa fokuspinon tekemiseen mut saa olla tosi vakaa jalusta ja muistaa et yhden kuvan otto ei ole ihan sama kuin ~suljinaika.