Levynnurkalta löytynyttä
-
Re: Levyn nurkalta löytynyttä
Kuikat tapaavat käydä lähellä mökkirantaa illalla saunomisen aikoihin. Lähimpänä saunaa käyvät tietenkin aina silloin, kun kamera ei ole saunalla mukana. Tämä vanha kuva heinäkuun alusta 2011 sai taas kaipaamaan kesää, möäkkiä ja rantasaunaa.
-
Heinäkuun 2011 lomailu jatkui Turun suunnassa. Yksi illan ehdottomista kohokohdista oli Manu Chao.
-
Heinäkuussa 2011 festareiden jälkeisenä päivänä olin jostain syystä ajautunut paikalliseen kamerakauppaan. Canon 60D oli julkaistu noin vuotta aiemmin ja muistelen sitä hypistelleeni (saattoi olla kyllä jollain muulla kamerakaupan käynnillä). Olivat vaan muutaneet sen ihme rimpulaksi joten sai jäädä hyllyyn. Jotain piti kuitenkin saada ja sieltä löytyi käytetty EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM laajiszoomi. Olin sen hankintaa jo aiemmin harkinnut, mutta uuden sellaisen hinta tuntui liian kovalta. Käytetyn hinta oli omalle lompakolle sopivampi ja lupasivat vielä sille muutaman kuukauden takuun.
Ensimmäiset kuvat olin sillä ottanut tulevasta vaimosta heti kamerakaupasta ulos astuessa ja seuraavan vähän matkan päässä kadulla. Minun onneksi olivat kamerakaupassa sotkeneet (tai edellinen omistaja oli) siihen väärän vastavalosuojan. Oli jonkun EF-linssin ja koska objektiivi oli viallinen, tuo väärä vastavalosuoja paljasti sen armotta. Tarkkaan hypistellen tuntui aivan selvästi, että jotain oli putken sisällä irti ja se sai vastavalosuojan näkymään kuvassa vain toiselta laidalta. Pienen ihmettelyn jälkeen takaisin kauppaan ja kysymään, mikä homman nimi on. Koska kaupasta ei löytynyt toista käytettyä yksilöä samasta objektiivista, suostuin siihen että korjauttavat sen JAS:lla ja lähettävät minulle korjattuna kotiin Keski-Suomeen. Jonkun ajan kuluttua sen sainkin uudenveroisena takaisin. On edelleen isällä käytössä eikä siinä ole mitään ongelmia tuon korjauksen jälkeen ollut.
Suurin osa palstalaisista varmaan tietääkin, että kannattaa kokeilla ja testata hieman erityisesti noita käytettyjä objektiiveja heti hankinnan jälkeen. Mitään takeita ei ole siitä, että kauppa tai yksityinen myyjä myisi ehjää tuotetta. Ohessa myös esimerkkikuva tuosta keissistä, jos joku satunnainen lukija sattuu tämän viestin näkemään.
Ensimmäiset kuvat olin sillä ottanut tulevasta vaimosta heti kamerakaupasta ulos astuessa ja seuraavan vähän matkan päässä kadulla. Minun onneksi olivat kamerakaupassa sotkeneet (tai edellinen omistaja oli) siihen väärän vastavalosuojan. Oli jonkun EF-linssin ja koska objektiivi oli viallinen, tuo väärä vastavalosuoja paljasti sen armotta. Tarkkaan hypistellen tuntui aivan selvästi, että jotain oli putken sisällä irti ja se sai vastavalosuojan näkymään kuvassa vain toiselta laidalta. Pienen ihmettelyn jälkeen takaisin kauppaan ja kysymään, mikä homman nimi on. Koska kaupasta ei löytynyt toista käytettyä yksilöä samasta objektiivista, suostuin siihen että korjauttavat sen JAS:lla ja lähettävät minulle korjattuna kotiin Keski-Suomeen. Jonkun ajan kuluttua sen sainkin uudenveroisena takaisin. On edelleen isällä käytössä eikä siinä ole mitään ongelmia tuon korjauksen jälkeen ollut.
Suurin osa palstalaisista varmaan tietääkin, että kannattaa kokeilla ja testata hieman erityisesti noita käytettyjä objektiiveja heti hankinnan jälkeen. Mitään takeita ei ole siitä, että kauppa tai yksityinen myyjä myisi ehjää tuotetta. Ohessa myös esimerkkikuva tuosta keissistä, jos joku satunnainen lukija sattuu tämän viestin näkemään.
-
Heinäkuun lopussa 2011 oli tullut käytyä Pyhä-Häkissä. Kolmannen kuvan perustella veikkaisin, että siellä oli kyseisenä kesänä avattu vaellusreitti joka kävi myös kansallispuiston ulkopuolella. Tuo on sellainen paikka, jossa jokaisen metsässä kulkemisesta nauttivan kannattaa käydä. On ihan lyhyttä reittiä ja nykyisin löytyy myös vähän pidempää.
Viimeksi muokannut mvert, Helmi 20, 2023 18 : 05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Kiitos Pyhä-Häkin vinkistä, meillä käymätön paikka, pitää yrittää siellä kesällä käydä. Kävelittekö minkä pituisen reitin siellä?
-
Tuolla kertaa käytiin Tulijärven 17km polku. Tuo Tulijärven polku menee osin teollisuusmetsässä. Sillä polulla ei saa kuin osan matkasta sitä ikimetsän fiilistä mitä käyn tuolla aina muutaman vuoden välein tankkaamassa. Saa tosin hyvän kontrastieron miltä vanha metsä ja nuori teollisuusmetsä näyttää.
Kotajärven 6.5km polku tarjoaa taas parhaat palat Pyhä-Häkistä, on ikimetsät, nuoremmat metsät ja suot. Jos on kiirus, niin Mastomäen polku näyttää mitä metsä olisi, jos niitä ei ~60v välein hakattaisi paljaaksi. Jos on enemmän aikaa, niin Poika-ahon torpalla kannattaa pyörähtää ainakin pisto ja sieltä voi palata vaikka takaisin Kotajärven polulle.
Jos lintuja tykkää kuvata, niin kannattaa ottaa optiikkaan millejä mukaan. Viirupöllön ja useita tikkalajeja olen siellä omilla päivä-aikaan tapahtuneilla reissuilla nähnyt.
Heinäkuun 2011 viimeiseksi kuvaksi jääköön tämä Paavo Riihimäen suunnittelema SOK:n johtajien talo Vaajakosken Naissaaressa. Veneen terävyyttä paranneltu topazin sharpen AI:lla.
-
Tuo Pyhä-Häkki on kyllä käymisen arvoinen paikka, viime syksynä tuli siellä käytyä.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
Elokuussa 2011 oli kuvaaminen vähentynyt merkittävästi. Luonnossa oli tullut kuitenkin kuljettua kameran kanssa.
Kovin montaa kertaa ei ole seuraavan kuvan tikkalaji minua vastaan tullut, mutta aina silloin tällöin noihin törmää. Tämä oli ensimmäinen kerta kameran kanssa ja tämä yksilö antoi minun kuvailla reilut 10 minuuttia ennen siirtymistä muualle. Kuva on kropattu vaakakuvasta.
Kuva vihreällä lehdellä olevasta vihreästä ötökästä oli myös jäänyt levylle. Vähän enemmän olisin halunnut tätä rajata, mutta ei kameran pikselimäärä ja laatu oikein antanut periksi.
Viimeisen kuvan sienilaji oli tullut ruokasienien keruureissulla käydessä vastaan. Näin jälkikäteen muutamat risut hieman häiritsee. Jalustaa olisi myös tarvinnut, kun nyt ISO on aivan liian korkea tuolloiselle kameralle.
Kovin montaa kertaa ei ole seuraavan kuvan tikkalaji minua vastaan tullut, mutta aina silloin tällöin noihin törmää. Tämä oli ensimmäinen kerta kameran kanssa ja tämä yksilö antoi minun kuvailla reilut 10 minuuttia ennen siirtymistä muualle. Kuva on kropattu vaakakuvasta.
Kuva vihreällä lehdellä olevasta vihreästä ötökästä oli myös jäänyt levylle. Vähän enemmän olisin halunnut tätä rajata, mutta ei kameran pikselimäärä ja laatu oikein antanut periksi.
Viimeisen kuvan sienilaji oli tullut ruokasienien keruureissulla käydessä vastaan. Näin jälkikäteen muutamat risut hieman häiritsee. Jalustaa olisi myös tarvinnut, kun nyt ISO on aivan liian korkea tuolloiselle kameralle.
-
Syyskuun alussa 2011 oli saapunut korjauksesta aiemmin kesällä viallisena ostamani EF-S10-22mm f/3.5-4.5 USM. Lähinnä sitä oli tullut mukana kannettua. Olin kokeillut sillä panoraaman kuvaamista, kun eihän tuo 16mm kinovataava nyt niin laaja ole Seuraava kuva on 6 pystykuvan panoraama.
16mm kinovastaavalla sai muutaman pikselin yllä lentävään lentokoneeseen.
Edit: Kotipuolessa kasvimaa oli ollut antoisalla päällä 2011.
16mm kinovastaavalla sai muutaman pikselin yllä lentävään lentokoneeseen.
Edit: Kotipuolessa kasvimaa oli ollut antoisalla päällä 2011.
-
Lokakuussa 2011 olin ottanut kuvan pytingistä, jota olin noin 10v aiemmin pystyttämässä. Melko monta pulttia ja mutteria tuli väännettyä kiinni siiloja kasatessa.
Yksi vähän kosteampi kohta oli vielä puimatta lokakuun alussa. Kuten kuvista näkyy, niin ei se ollut vieläkään ihan kuivanut.
Yksi vähän kosteampi kohta oli vielä puimatta lokakuun alussa. Kuten kuvista näkyy, niin ei se ollut vieläkään ihan kuivanut.
-
Marraskuussa 2011 edustamani seura järjesti kurkocupin osakilpailun. Muut seuralaiset oli hoitaneet kisajärjestelyt ja minulle jäi aikaa mennä kameran kanssa metsään ottamaan muutamia kuvia. Yösuunnistuksen kuvaaminen on muuten mukavan haastavaa puuhaa pimeässä marraskuun metsässä. Kannattaa kokeilla, jos tulee joskus mahdollisuus
Tämä Keski-Suomessa syksyisin juostava yösuunnistuskisojen sarja oli tuolloin siitä mukava, että siellä pääsi harrastajakin mittaamaan omaa yösuunnistsuksen tasoaan maailmanmestareita vastaan. Lähdöt oli yhteislähtöjä ja muutaman rastivälin ennen hajontoja saatoin pysyä Minna Kaupin tai Merja Rantasen perässä (ottivat silloin luutavasti vain kuntoilun kannalta osakilpailun). Yhdessä kisassa tuli kaaduttua myös kivisessä rinteessä, kun sykkeet huiteli kisan loppupätkällä 190 huiteilla ja väsymys painoi tossua. Juoksin kisan kaatumisen jälkeen loppuun saakka ja nukkumaan mennessä ihmettelin miten ei voi toisella kyljellä olla lainkaan. Seuraavana päivänä lääkäriin ja pari kylkiluuta oli hieman murtuneet. Mukavia muistoja tuli taas vanhoista kuvista
Ensimmäisessä kuvassa näkyy jälleen hyvin, miten monen ikäistä harrastajaa myös yösuunnistus vetää mukanaan.
Kuun lopussa oli tullut käytyä myös katsomassa livemusiikkia (puhelimella otettu kuva).
Tämä Keski-Suomessa syksyisin juostava yösuunnistuskisojen sarja oli tuolloin siitä mukava, että siellä pääsi harrastajakin mittaamaan omaa yösuunnistsuksen tasoaan maailmanmestareita vastaan. Lähdöt oli yhteislähtöjä ja muutaman rastivälin ennen hajontoja saatoin pysyä Minna Kaupin tai Merja Rantasen perässä (ottivat silloin luutavasti vain kuntoilun kannalta osakilpailun). Yhdessä kisassa tuli kaaduttua myös kivisessä rinteessä, kun sykkeet huiteli kisan loppupätkällä 190 huiteilla ja väsymys painoi tossua. Juoksin kisan kaatumisen jälkeen loppuun saakka ja nukkumaan mennessä ihmettelin miten ei voi toisella kyljellä olla lainkaan. Seuraavana päivänä lääkäriin ja pari kylkiluuta oli hieman murtuneet. Mukavia muistoja tuli taas vanhoista kuvista
Ensimmäisessä kuvassa näkyy jälleen hyvin, miten monen ikäistä harrastajaa myös yösuunnistus vetää mukanaan.
Kuun lopussa oli tullut käytyä myös katsomassa livemusiikkia (puhelimella otettu kuva).
-
Joulukuussa 2011 oli näköjään vähän lunta ja sateenvarjoa on myös tarvinnut joulun aikaan. Suurin osa kuvista oli taas perhe- ja kaveripiirin henkilökuvia.
Seuraavat kaksi kuvaa kuvaavat minusta hyvin tuota pimeää ja märkää joulunaikaa vuodelta 2011. Vielä kun keksisi miten saisi digikameran kohinan näyttämään enemmän perinteiseltä suuren herkkyyden mustavalkofilmiltä, niin saisi näistä mukavammat. Kaiken kohinan poisto teki varsinkin tästä henkilökuvasta ihan liian lattean minun makuun.
2011 vuodesta oli jäänyt 3064 kuvaa levylle, joten paljon on muutakin tullut kuvattua mitä tähän ketjuun olen esille laittanut. Roskiskama oli vähentynyt jonkin verran aiemmista vuosista. Valokuvaukseen käytetyn kaluston hankinnat taisi jäädä laajiszoomiin ja puhelimen vaihtumiseen Nokia N900 -> N9.
Seuraavat kaksi kuvaa kuvaavat minusta hyvin tuota pimeää ja märkää joulunaikaa vuodelta 2011. Vielä kun keksisi miten saisi digikameran kohinan näyttämään enemmän perinteiseltä suuren herkkyyden mustavalkofilmiltä, niin saisi näistä mukavammat. Kaiken kohinan poisto teki varsinkin tästä henkilökuvasta ihan liian lattean minun makuun.
2011 vuodesta oli jäänyt 3064 kuvaa levylle, joten paljon on muutakin tullut kuvattua mitä tähän ketjuun olen esille laittanut. Roskiskama oli vähentynyt jonkin verran aiemmista vuosista. Valokuvaukseen käytetyn kaluston hankinnat taisi jäädä laajiszoomiin ja puhelimen vaihtumiseen Nokia N900 -> N9.
-
Yks mitä vois koittaa on GIMPin plugin https://gmic.eu/]G'MIC-Qt, siinä on varsin monipuoliset mv-säädöt. Takuuta en anna, mut kokeile.
-
Tuo onkin aktiivisessa käytössä (melkein kaikki tämän ketjun kuvat on menneet G'Micin octave sharpening moduulin läpi pariinkin kertaan kuvan nettikokoon pienennyksen yhteydessä) ja sieltä etsin "noise"-hakusanalla filtteriä. En löytänyt nopeasti mieleistä niiden joukosta. Pitänee jossain välissä käyttää hieman pidempään eri mustavalko-moduleiden kokeiluun tuon osalta.PHy kirjoitti: ↑Maalis 09, 2023 18 : 32Yks mitä vois koittaa on GIMPin plugin https://gmic.eu/]G'MIC-Qt, siinä on varsin monipuoliset mv-säädöt. Takuuta en anna, mut kokeile.
-
Film emulation-kohdasta löytyy "Add grain" ja normifilttereistäkin kohinavalikosta "add film grain". Tietenkään en tiedä millaiset kriteerit sulla on jäljen suhteen, mutta kyl noilla paljon pahaa pystyy tekemään. Darktablessakin on toki rae-moduli, täytyypä kokeilla sitäkin...
-
Mie oon tähän asti lyhyen valokuvauksen harrastuksen aikana ihmetelly näitä granen ettijöitä, mitä järkee? Ja nyt menin ostamaan käytetyn Pen F:n, ja jo alkanu kynnet syyhytä kamerassa olevien filmisimulaatioiden käyttöön; jos ei ees tarvis käyttää aikaa käpistelyyn, vaan sais itestään valmista? Eikä vähiten näitten tään ketjun ja muutaman muunkin mallien innoittamana. Saa nähä, jääkö vain ajatelmaks, vai oikeenko laittaa oikeesti yrittämään joku päivä?
Hienoja kuvia ja ajatuksia on joka tapauksessa seurattavaksi, tässäkin ketjussa! Kiitokset jakamisesta!
Jaakko
Hienoja kuvia ja ajatuksia on joka tapauksessa seurattavaksi, tässäkin ketjussa! Kiitokset jakamisesta!
Jaakko
-
- Viesti:
Mustavalkokuvia kannattaa kuvata ihan filmille. Ei se niin vaikeaa ole. Jos on digi oltava, kannattaa laittaa Monochrom tai lähettää yksi digi bayerin poistoon. Bayer-kameran värimuhjusta kovin usein mittää järkevää saa lähtökohtana.
Superresoluutiokamera on hyvä kanavamiksailuun kun ei hajoile haastavimmat keissit päreiksi lainkaan.
Superresoluutiokamera on hyvä kanavamiksailuun kun ei hajoile haastavimmat keissit päreiksi lainkaan.
-
Kiitti PHy vinkeistä, tuolla Darktablen rae-moduulilla sain aika lähelle sitä mitä hain. Olin piilottanut sen omasta moduulisetistä, niin en muistanut sen olemassaoloa. Ei tuo tulos toki vastaa oikeaa filmikuvaa, mutta sain kuvasta lähemmäs sitä mitä halusin.
2012 vuoden tammikuussa oli edellisvuosien tapaan tullut kuvattua melko vähän. Yksi kaverista otettu kuva kuitenkin erottui joukosta kaikista teknisistä puutteistaan huolimatta.
2012 vuoden tammikuussa oli edellisvuosien tapaan tullut kuvattua melko vähän. Yksi kaverista otettu kuva kuitenkin erottui joukosta kaikista teknisistä puutteistaan huolimatta.
-
Aikalailla tuon kuvan fiilis muuttui rakeiden myötä, kyllä siinä joku taika on. Joskus näköjään kannattaa tehdä asiat päinvastoin kuin normaalisti.
-
Onkohan miulla vika näytössä, silmälaseissa tai jopa silmissä, mutta tuo sateenvarjohenkilön kuva näyttää pöytäkonneen näytöllä pelkästään kohinaiselta, kun tää digicameranetti tuo sen ruutuun - siis niin isona, ettei mahu ees kerralla kokonaan näkyviin - mutta kun likkaa kuvaa, ja saa sen kohtuullisemman kokoseks ja kokonaan kerralla näkyviin, niin avot, jopa näyttääkin mukavammalta?