Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti: ↑Heinä 14, 2022 0 : 39
Peilittömien lupaushan oli aluksi:
1) Keveys
2) Koko
3) Halvempi hinta
Kuka lupasi ja kenelle? Mulle peilittömän "lupaus" oli ihan muuta, ja ne ominaisuudet ovat olleet juuri lupausten mittaisia. Itse asiassa nuo 1-3 ovat toteutuneet myös mun kohdalla.
Maffer kirjoitti: ↑Heinä 14, 2022 0 : 39
Peilittömien lupaushan oli aluksi:
1) Keveys
2) Koko
3) Halvempi hinta
Kuka lupasi ja kenelle? Mulle peilittömän "lupaus" oli ihan muuta, ja ne ominaisuudet ovat olleet juuri lupausten mittaisia. Itse asiassa nuo 1-3 ovat toteutuneet myös mun kohdalla.
Kehu nyt jotain Z9:stä, onnistuuko?
EVF, hyvä tarkennus videossa, tarkennus videossa toimivaksi, wysiwyg, zeebrat, peaking, eyeaf jne.
Meille on näemmä lupailtu eri asioita. Joskin noitakaan ei mulle kukaan henk.koht luvannut vaan niistä innostuin peilittömissä.
Tossa 2. herättää aavistuksenomaista hilpeyttä. Koon pitää olla pieni jotta se täyttää lupaukset. Mutta koska se on pieni, ei siitä saa otetta ja napit on pienet eikä niitä voi käyttää. Tästä syystä sen on oltava yhtä iso kuin dslr. Mutta pitää mahtua taskuun kuin huawei. Tässä saadaan todistettua maailman ensimmäistä kolmiulotteisesti pyöreää maalitolppaa, eli maalitolppapalloa.
Z 9 oli hyvin pitkälle sitä mitä toivoinkin, loistava ergonomia, Z 6 oli hieman haastava D4:n jälkeen, olen huonokuntoinen eläkeläinen, mulle ei ole mikään kummoinen urakka kantaa Z 9:ä muutaman objektiivin kanssa. Jollekin tuo on varmasti kaikkien aikojen kammottavin kapine, minulle paras kamera mitä minulla on ollut.
nsamppa kirjoitti: ↑Heinä 14, 2022 10 : 30
Tossa 2. herättää aavistuksenomaista hilpeyttä. Koon pitää olla pieni jotta se täyttää lupaukset. Mutta koska se on pieni, ei siitä saa otetta ja napit on pienet eikä niitä voi käyttää. Tästä syystä sen on oltava yhtä iso kuin dslr. Mutta pitää mahtua taskuun kuin huawei. Tässä saadaan todistettua maailman ensimmäistä kolmiulotteisesti pyöreää maalitolppaa, eli maalitolppapalloa.
Joo, ristiriitaisuus hämmentää. Pitääkö sen nyt olla luurin kokoa, vai järeintä PRO-luokkaa kiinteällä pystykahvalla? Eikö mikään siltä väliltä kelpaa?
Minulle kelpaa oikein hyvin. Itseasiassa mulle sopii normi kinopeilitön ilman pystykahvaa, ja lisäkahvan otan lisävarusteena jotta sitä voi käyttää silloin harvoin kun ehkä tarvitsee. Ja näin minulla tällä hetkellä onkin.
Mutta onneksi on erillaista vaihtoehtoa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Olympus sen aloitti lupauksillaan ja muut eli Sony ja Fuji lähti peliin. Koko on moniulotteinen käsite. Peilin poisto auttaa tietenkin paksuudessa. Korkeus on riittävä kun koko lapanen on kahvalla, ei enempää tai vähempää. Pystykahva sen sijaan on hyödytön kun asian voisi ratkaista paremminkin, turha koko on vain...turhaa. Se on tässä ny vissii jotain runkopositiivisuutta nyt ilmassa.
Keveys saatiin myös peilikoneiston poistosta. Obiskapuolella kaikki muut kuin Leica ovat vieläkin ulapalla linssisarjojen kokonaisuuksia ajatellen. Kaikenlaisia kokoja löytyy, mutta ne ovat hujan hajan pitkin polttovälejä. Viimeistään noi monen kilon "f/1.0" obiskat kertovat että ojaan mentiin aika syvälle. Normizoomien paino nousi, ja tässä on yhteys hintaan:
Hinnassa piti olla säästöä kun rakenne oli yksinkertaisempaa ilman peiliä. Hinta meni aivan metsiin kun kakkuloista tuli Ikean palapelejä sisäisesti potenssiin kaksi. Sitten alettiin tekemään jotain parkinson-optimoituja letkajenkka-vakaimia tyyliin 10 aukkoa yhteensä mitkä eivät silti pärjää luurille mikä lisää yhtälöön laskennan useasta kuvasta.
Nikonin ja Canonin mukaantulo aiheutti osaltaan taantumuksen. Positiivinen asia Z9-rungosta? Siinä on kääntyvä näyttö ja fokuspino vaikkakin aivan susi verrattuna Fujiin. Fuji on ymmärtänyt, että intervallit ja fokuspinot eriytetään kokonaan valotuksen pituudesta ja muista parametreistä.
Luuri on vain aikansa lapsi. Siihen on pesiytynyt mobiilikameran konsepti joka voisi olla myös siitä puhelimen rungosta irtikin. Sama juttu droneissa joissa vain kalliimmissa kamera on oma moduulinsa. Tästä päästään moduulaarisuuteen ja oikeaan käyttäjäkohtaiseen kustomointiin (+ SERin vähennnykseen)...
Sakke_K kirjoitti: ↑Heinä 14, 2022 9 : 09
Kuka lupasi ja kenelle? Mulle peilittömän "lupaus" oli ihan muuta, ja ne ominaisuudet ovat olleet juuri lupausten mittaisia.
Markkinamiehet ovat tehneet työtään. Vaikea uskoa, että kukaan aikuinen ottaa 2000-luvulla mainoshöpötyksiä lupauksina. Kai se on kaikille vapaalla jalalla eläville selvää, että yksikään firma ei koskaan tee mitään uutta mistään muusta syystä kuin omia voittojaan kasvattaakseen. Lait eivät edes salli pörssiyhtiölle mitään muuta päämäärää. Peilittömät ovat alkuinvestoinnin jälkeen halvempia valmistaa ja ne voi myydä kovempaan hintaan uusina tekniikan ihmeinä mielikuvamarkkinointikampanjoiden jälkeen.
Valmistaja ajattelee voittoaan tietenkin. Mutta nyt koko vitsi myytiin alusta asti painottaen kokonaisuutena edukkaampaa ratkaisua kuluttajalle. Tässä petettiin isosti. Sopivilla nollapäivityksillä homma viimeisteltiin.
Maffer kirjoitti: ↑Heinä 14, 2022 14 : 53
Valmistaja ajattelee voittoaan tietenkin. Mutta nyt koko vitsi myytiin alusta asti painottaen kokonaisuutena edukkaampaa ratkaisua kuluttajalle. Tässä petettiin isosti. Sopivilla nollapäivityksillä homma viimeisteltiin.
Moni kuluttaja on vaihtanut ja tyytyväinen peilittömiin kameroihin. Harva haikailee peilidinosauruksia enää ja pian markkinoilla on tuskin enää ainuttakaan valmistajaa. Peilittömillä on paljon hyviä puolia. Jos ne nyt eivät satu juuri sinun kuvaamisessa olemaan eduksi, ei se sitä tarkoita että kaikki on suurta huijausta.
Maffer kirjoitti: ↑Heinä 14, 2022 14 : 53
Moni kuluttaja on vaihtanut ja tyytyväinen peilittömiin kameroihin. Harva haikailee peilidinosauruksia enää ja pian markkinoilla on tuskin enää ainuttakaan valmistajaa. Peilittömillä on paljon hyviä puolia. Jos ne nyt eivät satu juuri sinun kuvaamisessa olemaan eduksi, ei se sitä tarkoita että kaikki on suurta huijausta.
Jos M10 pultissa on jo liikaa huonosti liikkuvia osia ja kaupan muovipussit niin huonosti suunniteltu että jää ostokset tekemättä, sitä teknistä ihmelaitetta joka täyttää kaikki odotukset saa odotella aika pitkään.
No oletteko te herrat "päivittäneet" peilittömiin? Jep. Suu säkkiä myöten. Kaikista eniten viilattiin linssiin meitä ketkä siirtyivät 10v sitten. Suurimman hyödyn korjasivat ja edelleen korjaavat pullonpohjien adaptoijat ja videokuvaajat.
Naurettava esimerkki negatiivisesta päivityksestä on tämä ysi ja keinovalo-ongelmat. Nikon tekee älyttömiä mokia mitkä kuuluivat Sonin mokapakkiin 10v sitten.
Mä olen kuitenkin tyytyväinen ja tyytyväisyyteni pohjautuu kyseisen kameran käyttöön, omassa käytössäni en ole havainnut mitään keinovalo-ongelmia, syynä ehkä kovin rajoittunut ymmärrykseni.
Maffer kirjoitti: ↑Heinä 14, 2022 15 : 26
Naurettava esimerkki negatiivisesta päivityksestä on tämä ysi ja keinovalo-ongelmat. Nikon tekee älyttömiä mokia mitkä kuuluivat Sonin mokapakkiin 10v sitten.
Oletettavasti et ole Z9:llä kuvannut, joten kokemuksesi "keinovalo-ongelmista" on myöskin olematon.
Minä en ole juuri mitään erityisiä ongelmia havainnut, päinvastoin erittäin nopean skannausnopeuden ansiosta näitä on huomattavasti vähemmän kuin muilla peilittömillä, joissa ei ole stacked-sensoria, kun käytetään sähköistä suljinta (esim. silent-tilassa kuvatessa). Mekaaninen suljin ei ole juurikaan nopeampi, mutta koska se kulkee muutaman millin sensorin edessä, pehmentää se välkkymisen aiheuttamaa efektiä joissain tapauksissa.
Edelleenkään en ymmärrä nimimerkki Mafferin mielipuoliselta vaikuttavaa kirjoitustyyliä. Jos et kameraa aio hankkia, etkä kiinnostunut koko laitteesta, miksi ihmeessä spammaat satoja viestejä täyttä soopaa aiheesta?
Mitä tarkoitat? Jos halihali-pusipusi kirjoitukset on ainoita mikä kiinnostaa, vaihda peukkumediaan. Juurihan yksi kirjoittaja kertoi ettei keinovaloissa onnistu ja piti vaihtaa peilivehkeeseen.
Ei tuollainen vain ole hyväksyttävää. Yhtä suuri osa kentän laidalla kuvaamisista tapahtuu keinovaloissa kuin päivänvalossa. Pelkästään noiden keinovalorapsojen perusteella en tule ikinä euroakaan laittamaan tällaiseen himmeliin. Se ei silti estä kirjoittamasta mietteitä näistä peilikameran korvikkeista.
Mielipuolista sen sijaan on arvostella muita mielipuoliksi sen perusteella etteivät osta päivitettyjä numeroita rahalan hyllystä. Tuollainen hyökkiminen kertoo vain että argumentit ovat loppu. Laske uudestaan sadat viestisi. Montako omaasi käsittelee ainuttakaan teknistä näkökulmaa laitteeseen liittyen ja montako solvaa toista kirjoittajaa?
Kaikki eivät selvästikään ole aivan perillä minkälainen ominaisuus-paketti maffers on, mutta ei kannata liikaa hiiltyä mafferssin kommenteista. Hän tykkää viljellä jyrkkiä mielipiteitä, mutta on ihan hyvä tyyppi täällä. Maffer laukoo tinkimättömän negatiivisen sävyyn eri kameroiden ominaisuuksista, jos niissä on hänen mielestään jotain vikaa tms. Ei siis vain Nikoneista!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
villeh kirjoitti: ↑Heinä 09, 2022 2 : 08
Lisäksi vaikka high flicker mode oli päällä, niin vanhan rakennuksen kaikki valot vilkku todella ikävästi etsimessä kokoajan. Toki kuviin tämä ei siirry, mutta etsimeen se oli todella ikävä.
Itse löysin pikaisella etsinnällä yhden valonlähteen, tietyn LED-loisteputken, joka aiheuttaa välkkymistä Z9 etsimessä (ei LCD:ssä).
Etsimen välkkyminen hävisi kokonaan, kun kytkin asetuksen d20 “High FPS Viewfinder Display” pois päältä. Eli 120fps taajuus pois päältä, ja perus 60fps tilalle. Tätä ehkä kannattaa kokeille, jos välkkymistä esiintyy.
Muilla noin 10 erilaisella keinovalon lähteellä en välkkymistä havainnut nopeammallakaan taajuudella.
MonteZ kirjoitti: ↑Heinä 14, 2022 18 : 36
Itse löysin pikaisella etsinnällä yhden valonlähteen, tietyn LED-loisteputken, joka aiheuttaa välkkymistä Z9 etsimessä (ei LCD:ssä).
Etsimen välkkyminen hävisi kokonaan, kun kytkin asetuksen d20 “High FPS Viewfinder Display” pois päältä. Eli 120fps taajuus pois päältä, ja perus 60fps tilalle. Tätä ehkä kannattaa kokeille, jos välkkymistä esiintyy.
Muilla noin 10 erilaisella keinovalon lähteellä en välkkymistä havainnut nopeammallakaan taajuudella.
Oi oi. Ihan väärin kuvattu. Oikea kuvaaja olisi heittänyt kameran suohon ja rynnännyt kirjoittamaan kuinka surkean mitääntekemätön romu se on. Ongelmien ratkaisu on ihan nuubimoka valokuvauksessa. Rangaistukseksi kamera valtiolle ja 5 vuoden kuvausvälineiden hallussapitokielto. Sitten loppuikä luurilla.
Maffer kirjoitti: ↑Heinä 14, 2022 17 : 42
Ei tuollainen vain ole hyväksyttävää. Yhtä suuri osa kentän laidalla kuvaamisista tapahtuu keinovaloissa kuin päivänvalossa. Pelkästään noiden keinovalorapsojen perusteella en tule ikinä euroakaan laittamaan tällaiseen himmeliin. Se ei silti estä kirjoittamasta mietteitä näistä peilikameran korvikkeista.
Onhan tuota käytetty jo useita kuukausia tiest kuinka monien urheilukuvaajien toimesta, eikä kentän laidalla keinovalossa kuvaaminen ole esimerkkien perusteella aiheuttanut ongelmia. Ehkä tarkoitat nyt dpreview:n juttua, jossa taustalla näkyvässä mainospaneelissa näkyy hieman terävää raitaviivaa, mutta nyt on kyse eri asiasta, eli kun kuvataan keinovalo päävalonlähteenä.
Juuri äsken kokeilin Z7II ja Z9 rinnakkain LED-putkella, joka edellisellä aiheuttaa kuviin koko kuva-alalla näkyvää tummaa raidoitusta e-shutterilla, kun suljinnopeus on yli 1/100s. Z9:llä ei vastaavaa ilmiötä esiintynyt, vaikka suljinnopeutta nosti esim. 1/4000s, vaan valaistus pysyi tasaisena ilman raidoitusta. Toisessa valonlähteessä olevalla LED-putkella ei raidoitusta tullut edes Z7II:lla. Eli tietyillä valonlähteillä Z9:n nopeampi skannausnopeus auttaa todella paljon.
Täytyy muistaa, ettei mekaaninen verhosuljin ole sekään pomminvarma keinovalonlähteissä kuvatessa. Epätasaisuutta valonlähteen voimakkuudessa on peilikamerallakin havaittu.
Viimeksi muokannut MonteZ, Heinä 14, 2022 19 : 10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MonteZ kirjoitti: ↑Heinä 14, 2022 18 : 36
Oi oi. Ihan väärin kuvattu. Oikea kuvaaja olisi heittänyt kameran suohon ja rynnännyt kirjoittamaan kuinka surkean mitääntekemätön romu se on. Ongelmien ratkaisu on ihan nuubimoka valokuvauksessa. Rangaistukseksi kamera valtiolle ja 5 vuoden kuvausvälineiden hallussapitokielto. Sitten loppuikä luurilla.
Miten sitä on pärjätty 20-30 vuotta sitten, aika kultaa varmaan muistot mutta en muista -90 luvulla että ongelmia olisi ollut läheskään niin paljoa kun nykyään, nyt on muotia kauhia angsti joka asiasta, uhriudutaan ja itketään jokaisesta pikku ongelmasta kun kuvaaminen ei onnistu kun nappi on 0,5mm liian pieni tai säätörullan valmistusaine tuntuu kovin ikävältä sormenpäässä.
Suurin osa päivästä menee siihen että haetaan keskusteluita joihin voi mennä purkautumaan ja kertomaan miten pas.kaa kaikki on ?
Maffer kirjoitti: ↑Heinä 14, 2022 17 : 42
Mielipuolista sen sijaan on arvostella muita mielipuoliksi sen perusteella etteivät osta päivitettyjä numeroita rahalan hyllystä. Tuollainen hyökkiminen kertoo vain että argumentit ovat loppu. Laske uudestaan sadat viestisi. Montako omaasi käsittelee ainuttakaan teknistä näkökulmaa laitteeseen liittyen ja montako solvaa toista kirjoittajaa?
Maffer, unohdat sen että moni DSLR-kuvaaja vaihtoi ihan omasta halusta peilittömään, koska omassa kuvaamisessa se antaa ehdottomia etuja. Eivät kaikki peilittöminen käyttäjät ole hölmöjä, eikä kukaan halua että SINÄ hankit peilittömän vain hankkimisen vuoksi. Se mikä tässä mättää, on se että lyttäät koko konseptin ties mihin kongnitiiviseen hevonsheisseen vedoten.
Itse hankin Nikonin peilittömän, ja helvetin hyvä päätös oli, myös kuvista päätellen.
Maffer kirjoitti: ↑Heinä 13, 2022 12 : 33
Integroitu grippi paskoo ergonomian jos nappulat eivät ole tasan samassa kulmassa, paikassa ja etäisyydellä käännettäessä. Se jopa heikentää kognitiivista kapasiteettia hetkellisesti. Siksi tulisi siirtyä 36x36mm kennoihin. 1:1 kuva ei kaadu kyljelleen.
D1 sarjasta lähtien kuvannut integroidulla kahvalla ja en kyllä allekirjoita ainuttakaan kokemustasi.
Välissä oli Z6II ja nimenomaan luovuin siittä sen surkean ergonomian takia kun tottunut D4,D5 kahvaan ja ergonomiaan. En kyllä käsitä miksi tämä nimimerkki Maffer saa trollailla näitä kaikkia ketjuja täällä pilalle.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa