Niin ärsyttävää kun se karkaaminen onkin, siihen on jo keksitty monenlaisia korjauskeinoja, jalustan kun laittaa etelä pohjoissuuntaan ja kallistus sinne 60 asteen nurkille pystyy sitä karkaava juttua seuraamaan manuaalisesti tai sähkön voimin tuo järkkärin kuoleminen on aika ikävää, minullakin niitä kaksi.hkoskenv kirjoitti: ↑Heinä 13, 2022 12 : 38Jaa. Outoja ovat tätä planeettaa kansoittavat vähäkarvaiset apinat. Minulle riitti sitä lajia kyllä tulitikkuaskin kokoinen mustavalkokuva jossain ikivanhassa tähtitieteen kirjassa, jota lapsena luin. Uskoin ihan suosiolla, että maapallo pyörii ihan oikeasti. Sen jälkeen siitä on ollut vain haittaa (niinä noin 10 kertana, kun olen tähtiä kuvannut kokeillakseni kameraa ja vähän useammin kaukoputken kanssa katsellessa, kun kohteet karkaavat näkökentästä, kun yrittää esimerkiksi näyttää lapselle jotain).
No ehkä se sitten on hyväksyttävä, että järkkäreillä oli aikansa mutta maailma kehittyy eteenpäin.Yksi naula lisää järkkärin arkkuun.
Kännykkäkamerat / smartphone photography
-
- Viesti:
Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
-
Joo, onhan sitä kaikenlaista krääsää myynnissä. Mutta sekin on hommaa, jossa katselaan mitättömiä suhruja taivaalla. Kolmen tonnin putkella näkyy ihan samanlaisia suhruja kuin kolmen sadan putkella, mutta niillä on vain eri luettelokoodi. Minun into loppui M51:een.
Maailma on täynnä kiehtovia harrastusvälineitä. Paljon enemmän kuin ainakaan minulla on aikaa ja jaksamista kokeilla tai rahaa ostaa. Jos kamerat muuttuvat tylsiksi ja minulle kelpaavia ei enää myydä, harrastan sitten jotain muuta. Ehkä ostan kaukoputken ja kokeilen uudelleen. Niillä on ikävämpää, joiden elinkeino on kiinni taantuvilla aloilla.tuo järkkärin kuoleminen on aika ikävää, minullakin niitä kaksi.
Hannu
-
- Viesti:
Kuulepas, jos joku kuiva proffa ei osaa ajatella efektiä millään muulla tavalla kuin pallon pyörimisen todentamiseen, on se sen, tai ehkä myös sinun, ongelma. Sellaiset haamut joutaa itse museoon.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Ei osaa enään lainata...
-
- Viesti:
...
-
Onneksi vähäinen ongelma, kun en harrasta astronomiaa. Ja siinäkin kohtuullisen hyvin ostokamalla korjattavissa, jos oikeasti alkaa harrastaa, joten ongelma on vähäinen. Ihmettelin vaan noin muuten, mutta en tosiaan ole koskaan käsittänyt kaikenlaisten todellisuutta vääristävien efektien ihanuutta. En varsinkaan sitä, että niistä tehdään ihan toiminto kuvia ottavaan laitteeseen.
Hannu
-
- Viesti:
Pointti oli se että niiden tuhrujen tuijottamiseen tarvittava aika ja rahamäärä ei ihan omassakaan taloudessa lyö järkeen, ehkäpä jatkossa tarvitaan pelkkä kännykkä millä zoomataan galaksin kylkeen.
-
Minulla tuollaisessa on se ongelma, että helppous tekee tekemisestä tylsää. Teknisen harrastuksen viehätys on 90 % laitteissa ja niistä haaveilemisessa ja hankkimisessa ja 10 % itse tekemisessä. Jos saan puhelimella käyttökelpoisen kuvan jostian lähigalaksista, mitä minä sillä teen? Netti on täynnä aivan valtavasti parempia kuvia ihan mistä tahansa.
Se on varmaan romauttanut kuvausinnonkin, kun ei ole enää tarjolla mielekästä parannusta laitteisiin. Saan vain isompia numeroita tai mahdollisuuden zoomata vähän syvemmälle, mutta jos laitan koko kuvan ruudulle tai järkevän kokoiseksi vedokseksi, uudet kamerat eivät eroa millään mielekkäällä tavalla minun 5D3:sta. En minä osaa ottaa kuvaa, jossa on yli 6 megapikselin verran jotain oikeasti kiinnostavaa informaatiota. Tai sitten se on jotain vanhenemisen tuomaa kyynistymistä.
Hannu
-
- Viesti:
On parempi kun ottaa vaan huonoja kuvia, aina on varaa parantaa ja käytännössä pystyt ruokkimaan sitä valtavan hyvän olon tunnetta loputtomiin näin toimimalla.hkoskenv kirjoitti: ↑Heinä 13, 2022 13 : 32Minulla tuollaisessa on se ongelma, että helppous tekee tekemisestä tylsää. Teknisen harrastuksen viehätys on 90 % laitteissa ja niistä haaveilemisessa ja hankkimisessa ja 10 % itse tekemisessä. Jos saan puhelimella käyttökelpoisen kuvan jostian lähigalaksista, mitä minä sillä teen? Netti on täynnä aivan valtavasti parempia kuvia ihan mistä tahansa.
Se on varmaan romauttanut kuvausinnonkin, kun ei ole enää tarjolla mielekästä parannusta laitteisiin. Saan vain isompia numeroita tai mahdollisuuden zoomata vähän syvemmälle, mutta jos laitan koko kuvan ruudulle tai järkevän kokoiseksi vedokseksi, uudet kamerat eivät eroa millään mielekkäällä tavalla minun 5D3:sta. En minä osaa ottaa kuvaa, jossa on yli 6 megapikselin verran jotain oikeasti kiinnostavaa informaatiota. Tai sitten se on jotain vanhenemisen tuomaa kyynistymistä.
-
- Viesti:
Kuvat ottamatta jättäminen parantaa kuvanlaatua eniten.
-
Höpö höpö mitään nauloja järkkärien arkkuun...
Kohta luurit leipoo tekoälyillään naapurin Lissunkin kasvoista Angelina Jolien, pelkästään yhtä täppiä painamalla, siirtäen myös katseen vasemmalta oikealle ilman, että kukaan huomaa negatiivista lopputuloksessa.
Mutta, tässä piilee se luurin ansakuoppa, kun jengi tovin leikittyään kyllästyy aivottomaan automatiaan ja kas, paluu juurille on valmis, eli taas kaivetaan järkkärit naftaliinasta ja koetaan sitä aitoa itse tekemisen iloa.
Olin eilen ottamassa potrettikuvia, messissä salamakalusto muokkaimineen.
Se koko fiilis paikanpäällä kuvausympäristössä kamoja pystyttäessä/säätäessä, kamojen purku ja kotona kun kävin settiä läpi Capturella ja ne säätötoimenpiteet, aivan parhautta aivan joka ikinen työvaihe alusta loppuun.
Sitä samaa tekemisen fiilistä en millään voisi kuvitella saavani jollain kännykällä, jolla tekoäly tekee lähes kaiken puolestani, ei ja vielä kerran, ei kiitos.
Kohta luurit leipoo tekoälyillään naapurin Lissunkin kasvoista Angelina Jolien, pelkästään yhtä täppiä painamalla, siirtäen myös katseen vasemmalta oikealle ilman, että kukaan huomaa negatiivista lopputuloksessa.
Mutta, tässä piilee se luurin ansakuoppa, kun jengi tovin leikittyään kyllästyy aivottomaan automatiaan ja kas, paluu juurille on valmis, eli taas kaivetaan järkkärit naftaliinasta ja koetaan sitä aitoa itse tekemisen iloa.
Se koko fiilis paikanpäällä kuvausympäristössä kamoja pystyttäessä/säätäessä, kamojen purku ja kotona kun kävin settiä läpi Capturella ja ne säätötoimenpiteet, aivan parhautta aivan joka ikinen työvaihe alusta loppuun.
Sitä samaa tekemisen fiilistä en millään voisi kuvitella saavani jollain kännykällä, jolla tekoäly tekee lähes kaiken puolestani, ei ja vielä kerran, ei kiitos.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
Noin se menee meillä harrastajilla. Mutta ei niille, jotka haluavat vain hyviä kuvia jaettavaksi ja unohdettavaksi. Ketä kiinnostaa viiime viikon muotijulkiksen näköiseksi prosessoidut kuvat viime viikonlopun festarilta, kun tänään on uudet bileet ja uusi julkkis muodin huipulla? Järkkärien ja muiden kameroiden arkun naulat tulevat siitä, että siinä missä ennen jokaisen, joka halusi millaisia kuvia tahansa mihin tarkoitukseen tahansa, piti ostaa jonkinlainen kamera. Se teki kameroista massatuotteita ja niiden tekemisestä ja kehittämisestä isoa bisnestä. Nyt kun vain ammattilaiset ja vakavat harrastajat tarvitsevat erillisen kameran objektiiveineen ja lisävarusteineen, myynti on romahtanut ja se vaikuttaa koko tuotantoketjuun. Tuskin järjestelmäkamerat katoavat, mutta niistä tulee pienien firmojen tekemiä erikoisia tuotteita. Valikoimat pienenevät, tuotekehitys hidastuu merkittävästi ja hinnat nousevat. Kaikki kehityksen merkit ovat olleet näkyvissä pitkän aikaa. Jossain vaiheessa, kun hinnat nousevat yli keskiluokkaisen kipurajan tai inflaatio heikentää keskiluokan ostokykyä niin että harrastusbudjetit pienenevät, jätit alkavat myydä kameratoimintojaan pienemmille firmoille, koska ne eivät tuota niin paljoa että jättifirmaa kiinnostaa.habannaama kirjoitti: ↑Heinä 13, 2022 14 : 38 Höpö höpö mitään nauloja järkkärien arkkuun...
Hannu
-
Jos tuota ajatusta jalostaa vähän pitemmälle, hengittämättä jättäminen parantaa elämänlaatua eniten - kaikki laatua heikentävät ongelmat ratkeavat lopullisesti 5 minuutissa ja prosessissa muodostuvat uudet ongelmat ovat jonkun muun ongelmia.
Hannu
-
- Viesti:
Pysy aiheessa. Nyt menit solvaamiseen. Aihe on 1800-luvun valotuskonseptiin nojaavat reliikit ja niiden huonous.
-
Itse sinä aloit solvata meidän kuvia niin huonoiksi, että parempi olisi olla ottamatta. Joka leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön.
Varmaan kaikissa uusissa kameroissa, joitain hipsteripellemalleja lukuunottamatta, on ollut vihrän neliön tila ainkin noin vuodesta 2000, jolloin minä aloitin kuvaamisen. Vanhaa valotuskonseptia ei siis ole mikään pakko käyttää, jos ei halua - ja vain pienen pieni osa kuvaajista tekee niin. Mutta silloin kun halutaan kontrollia tekemisiin, keskeisten fysikaalisten parametrien suora säätö on kaikkein tehokkain ja laajimmat toimintamahdollisuudet antava tapa.
Hannu
-
- Viesti:
No eihän se ollu pointti. Vaan se, että laitteesta riippumatta reissusta riittää usein 0-2 kuvaa harrastajalle. Loput voi jäädä muhimaan ajatuksena.
Suoran kontrollin rikkoi viimeistään ISO-invarianssi. Ei käy vaan tulisi ajatella uudestaan.
Jatketaas tota suoraa säätöä - laitat ISO100 > 3200. Laite softaa kirkkautta kuvaan ja päättää pakkossuotimen. Missä kontrolli?
Suoran kontrollin rikkoi viimeistään ISO-invarianssi. Ei käy vaan tulisi ajatella uudestaan.
Jatketaas tota suoraa säätöä - laitat ISO100 > 3200. Laite softaa kirkkautta kuvaan ja päättää pakkossuotimen. Missä kontrolli?
-
Anteeksi, heräsin juuri kolmen tunnin päikkäreiltä, kuppi sumppia vieressä, enkä täysin vielä herännyt tähän maailman, mutta mitä ihmettä selität ja ajat takaa?Maffer kirjoitti: ↑Heinä 13, 2022 16 : 16 No eihän se ollu pointti. Vaan se, että laitteesta riippumatta reissusta riittää usein 0-2 kuvaa harrastajalle. Loput voi jäädä muhimaan ajatuksena.
Mene ja katso niitä monia netistä löytyviä paremman luokan linnunratakuvia (ym, ym, ym), jotka otettu mitä erilaisimmilla järkkäreillä, mikä niissä vikana?
En nyt tajunnut, jos laitan ISO 100 ja siitä 3200:n ja säädän sen mukaan muita parametrejä, niin saan juuri täten haluamani lopputuloksen. Missä siinä luuraa se kuvani "pilaava" pakkosuodin? Kas kun ei ole tullut vielä vastaan?
Tehdäänkö taas ongelmaa, jota ei oikeasti edes ole?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
- Viesti:
No on otettu antiikkisella 1200 luvun tekniikalla, ei voi tulla hyvää jälkeä moisilla historiallisilla jäänteillä, siellä on käytetty kuitenkin springelspurkin kanteen perustuvaa valoitusta.habannaama kirjoitti: ↑Heinä 13, 2022 19 : 50Anteeksi, heräsin juuri kolmen tunnin päikkäreiltä, kuppi sumppia vieressä, enkä täysin vielä herännyt tähän maailman, mutta mitä ihmettä selität ja ajat takaa?Maffer kirjoitti: ↑Heinä 13, 2022 16 : 16 No eihän se ollu pointti. Vaan se, että laitteesta riippumatta reissusta riittää usein 0-2 kuvaa harrastajalle. Loput voi jäädä muhimaan ajatuksena.
Mene ja katso niitä monia netistä löytyviä paremman luokan linnunratakuvia (ym, ym, ym), jotka otettu mitä erilaisimmilla järkkäreillä, mikä niissä vikana?
En nyt tajunnut, jos laitan ISO 100 ja siitä 3200:n ja säädän sen mukaan muita parametrejä, niin saan juuri täten haluamani lopputuloksen. Missä siinä luuraa se kuvani "pilaava" pakkosuodin? Kas kun ei ole tullut vielä vastaan?
Tehdäänkö taas ongelmaa, jota ei oikeasti edes ole?
-
aikaarska kirjoitti: ↑Heinä 13, 2022 11 : 06 Huawei P20pro. En muista tarkalleen mikä moodi, mutta joku star trailsin tekemiseen tarkoitettu. Jos tähtitaivaan edessä on vaikka puu, niin puhelin piirsi tähtivanaa puun rungon päälle, vaikka se on oikeasti fyysisesti mahdotonta, että tähtien valo paistaisi puun rungon läpi...tässä kohtaa puhelimen softa taitaa keksiä jotakin ihan itse....
Oli ihan pakko tarkastaa uudelleen tämä 3 vuotta sitten havainnoimani puiden läpi piirtyvät vanat.
Nyt kun katsoin niitä uudelleen, niin kyllä se varmaan niin on, että pitkän valotuksen aikana tapahtunut puiden oksien liikkuminen on päästänyt tähtien valoa läpi, puiden jykevämpien runkojen kohdalla ilmiötä ei näy. ...Eli tässä kohtaa P20pro ei sentään keksinyt ihan omiaan tähtivanojen suhteen.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'