Kännykkäkamerat / smartphone photography

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Maffer
Viesti:

Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei se niin mene. iLuuri on hyvä näpsimiseen mutta jalustahommissa sillä ei tee mitään. Sen sijaan parhaat Huaweit ja Xiaomit korvaa digijärkän myös rantakivihommissa.

DxO-mobile on tasan yhtä huono kuin isompikin saitti eli siellä ei hyödynnetä kameroita mihinkään järkevään.

Jos ei kännykällä luonaa kuin maitopurkki, tuskin "oikeallakaan" kamerallakaan kovin erilaisia kuvia tulee. Tai ainakin asenne on pahasti poskellaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, ei se ihan niin mene kuten dxo listauksista voisi katella. mulla on pojalla uusin iPhone ja itsellä Oneplus 9pro. Vaikka Oneplus 9Pro ei ollut aivan dxo kärjessä, niin voin sanoa, että saan op9Prolla teknisesti parempia kuvia jos haluan. Tämä tosin johtuu siitä, että käytän OP:ssa GCamia (google camera).
Mutta täytyy silti sanoa, että yleisluontoiseen räiskimiseen (kuten aika moni kännykällä tekee) iPhone on aika idioottivarma valinta tällä hetkellä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

Oon sanonut ennenkin, sanon taas. Noiden testisivustojen ongelma on se, että testit tehdään luurin vakioasetuksilla ja vertaillaan vain 10-12 Mp jpegejä. Jos se riittää omaan räpsimiseen, on aika sama minkä valitsee, erot eri mallien välillä ovat pienet.

Mutta jos etsii omaan puuhasteluun ne sopivammat asetukset, kuvaa aina täydellä resolla ja käsittelee kuvat huolella itse, luurien kuvanlaaduille saa kyllä selviäkin eroja. Alkaen jo siitä, että useista vehkeistä (mm. kaikki Iphonet) ei saa ulos muuta kuin sen 12 Mp.
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

elmar kirjoitti: Maalis 04, 2022 12 : 23 Oon sanonut ennenkin, sanon taas. Noiden testisivustojen ongelma on se, että testit tehdään luurin vakioasetuksilla ja vertaillaan vain 10-12 Mp jpegejä. Jos se riittää omaan räpsimiseen, on aika sama minkä valitsee, erot eri mallien välillä ovat pienet.

Mutta jos etsii omaan puuhasteluun ne sopivammat asetukset, kuvaa aina täydellä resolla ja käsittelee kuvat huolella itse, luurien kuvanlaaduille saa kyllä selviäkin eroja. Alkaen jo siitä, että useista vehkeistä (mm. kaikki Iphonet) ei saa ulos muuta kuin sen 12 Mp.
Siis voi saada paremman kuvan jos itse käsittelee jälkeenpäin. Voi saada myös huonomman kun mitä olisi se kameran itse leipoma kuva. Useimmat kännykkäkamerat tuottaa n. 12 Mp kuva sen vuoksi että niissä on n. 12 Mp bayer suodin, vaikka kameraa markkinoidaan esim 108 Mp kamerana. Siihen on syy miksi siellä on se 12 Mp bayer, se on siellä siitä syystä että kuva on parempi hieman heikommassakin valossa kun käytetään pixel binning tekniikkaa. Jos et käytä pixel binning tekniikkaa niin pelkkää kuraa tulee jos kuvataan ei ideaalivalossa.

Ei siis kannata kuvata aina täydellä resolla.
elmar

javal kirjoitti: Maalis 04, 2022 14 : 17 Siis voi saada paremman kuvan jos itse käsittelee jälkeenpäin. Voi saada myös huonomman kun mitä olisi se kameran itse leipoma kuva. Useimmat kännykkäkamerat tuottaa n. 12 Mp kuva sen vuoksi että niissä on n. 12 Mp bayer suodin, vaikka kameraa markkinoidaan esim 108 Mp kamerana. Siihen on syy miksi siellä on se 12 Mp bayer, se on siellä siitä syystä että kuva on parempi hieman heikommassakin valossa kun käytetään pixel binning tekniikkaa. Jos et käytä pixel binning tekniikkaa niin pelkkää kuraa tulee jos kuvataan ei ideaalivalossa.
Ei kyl pidä paikkaansa. 108 Mp Xiaomit tekee pixel binningillä 27 Mp filettä, joka on parempi kuin yksikään 12 Mp. Jos hallitsee kuvankäsittelyn, Xiaomien 108 Mp:stä tekee itse vielä parempilaatuisen n. 25-30 Mp kuvan. Usko tai älä.
javal kirjoitti: Maalis 04, 2022 14 : 17 Ei siis kannata kuvata aina täydellä resolla.
Totta. Esim. Samsung S21 Ultran 108 Mp oli käsittämättömän huonolaatuista sköntsää. Kuvailin sillä aikoinaan kahdesti, se riitti ja palautin.

Edit. ;)
Didymos

Viesti Kirjoittaja Didymos »

Maffer kirjoitti: Maalis 04, 2022 9 : 01 Jos ei kännykällä luonaa kuin maitopurkki, tuskin "oikeallakaan" kamerallakaan kovin erilaisia kuvia tulee. Tai ainakin asenne on pahasti poskellaan.
Hahhahaa. Tämähän on kuin sanoisi, että jos Fiskarsin 25 sentin retkikirveellä ei saa tehtyä halkomottia, niin ei se luonnistu kunnon halkaisukirveelläkään.

Ei asenne, vaan ehkä motivaatio. Kännykällä on kiva ja helppo etsiä kuvakulmia, mutta pakkasessa jäätyvät näpit. Kynsikkäätkään eivät auta, kun sormenpäät jäätyvät. Ja jostain syystä kosketusnäyttösormikkaat eivät toimi kylmässä. Tai en vain osaa. Siksi kuvaan mieluummin kameralla, jota voi käyttää kintaat kädessä. Sanon tämänkin, vaikka Maffer ehkä tulkitsee senkin asenneongelmaksi: vaikuttaa siltä, että kännykän käyttö niin että siitä saa irti parhaan mahdollisen kuvanlaadun on sellaista valikkorumbaa, että sitä ei pysty tekemään kuin optimaalisissa olosuhteissa.

Mutta voin olla väärässä. Ei ole toistaiseksi ollut tarvetta (tai motivaatiota) syventyä asiaan. Otin kantaa itse asiassa vain tuohon jonkun linkkaamaan dxomark -listaukseen ja kysyin asiasta puhtaasta uteliaisuudesta.
Maffer
Viesti:

No sen peilittömän kanssa on ihan samat ongelmat pakkasessa. Aivan tarpeeksi käyty ny romuja läpi ja aina kaatuu samaan pullonkaulaan - viisivuotiaan kädelle tehty runko.

Puupöntöstä kännykkään, kaikilla saa kuvat. Ja halkomotti onnistuu sillä 25cm kirveellä.
javal

elmar kirjoitti: Maalis 04, 2022 16 : 03
javal kirjoitti: Maalis 04, 2022 14 : 17 Siis voi saada paremman kuvan jos itse käsittelee jälkeenpäin. Voi saada myös huonomman kun mitä olisi se kameran itse leipoma kuva. Useimmat kännykkäkamerat tuottaa n. 12 Mp kuva sen vuoksi että niissä on n. 12 Mp bayer suodin, vaikka kameraa markkinoidaan esim 108 Mp kamerana. Siihen on syy miksi siellä on se 12 Mp bayer, se on siellä siitä syystä että kuva on parempi hieman heikommassakin valossa kun käytetään pixel binning tekniikkaa. Jos et käytä pixel binning tekniikkaa niin pelkkää kuraa tulee jos kuvataan ei ideaalivalossa.
Ei kyl pidä paikkaansa. 108 Mp Xiaomit tekee pixel binningillä 27 Mp filettä, joka on parempi kuin yksikään 12 Mp. Jos hallitsee kuvankäsittelyn, Xiaomien 108 Mp:stä tekee itse vielä parempilaatuisen n. 25-30 Mp kuvan. Usko tai älä.
Pitää paikkaansa. Suurin osa kännyköista käyttää noin 12 Mp bayer filtteriä. Muutama poikkeus on, esim Xiaomi Mi 11 jossa on 27 Mp bayer suodin ja joka tuottaa yleensä päivänvalossa ihan asiallista kuvaa kuten sanoit, mutta sitten taas kyykkää vähässä valossa, vaikka saattaa käyttää jopa 4x pitempää valotusaikaa kilpailijoihin verrattuna ja täten liike-epäterävyys on aivan kamalan iso. Ilmeisesti ei ole kokonaisuudessaan toimiva konsepti tämä 27 Mp bayer ratkaisu, sillä Xiaomi 12 sarja palaa takaisin 12 Mp bayer ratkaisuun.
elmar kirjoitti: Maalis 04, 2022 16 : 03
javal kirjoitti: Maalis 04, 2022 14 : 17 Ei siis kannata kuvata aina täydellä resolla.
Totta. Esim. Samsung S21 Ultran 108 Mp oli käsittämättömän huonolaatuista sköntsää. Kuvailin sillä aikoinaan kahdesti, se riitti ja palautin.

Edit. ;)
Pitää paikkansa myös Xiaomin Mi11 kohdalla, ainakin GSMarena :n mukaan. Kertovat että ei maksa vaivaa lähteä säätämään 108 Mp kuvasta yhtään mitään.
The Mi 11 has a dedicated 108MP mode. These high-resolution images look okay but are a bit noisy and not very detailed. Downscaling a 108MP photo to 27MP may or may not yield slightly better results in more complex scenes - better-defined foliage and brick patterns, a bit more developed grass or stones, but nothing that will be worth this lengthy process and hassle.

Ja Xiaomi Mi11 Ultran kohdalla lausunto on seuraava, ei tuota riittävän paljon parannusta että kannattaisi kasvattaa tiedostokokoa 3x.
We're used to expecting a significant hike in noise when shooting in the full-res modes, but that's not the case with the Mi 11 Ultra - there's barely an increase here on the main camera. There is some softness and a decrease in contrast, however. A marginal improvement in resolved detail can be observed in the right subjects - check out the floodlights in the first sample below, but it's hardly a difference that can justify the 3x file size.

Xiaomi Mi 10 Pro, ei myöskään maksa vaivaa
Shooting in 108MP is possible. The photos look okay but are noisy and not that detailed. Downscaling a 108MP photo to 25MP will not yield better results in most, if not all, cases. And mind you, when shooting in 108MP, the phone takes significantly longer to save the image, and they are about 30MB in size. 25MP is more than enough, better use that one.

Ja Huawei P50 Pro 50 Mp vasta villi tapaus onkin. Loppukommenttina se että molemmat 50Mp modet ovat täysin hyödyttömät.
There is a dedicated high-res mode within the camera app, and it offers two choices - 50MP and 50MP AI. The default 50MP option saves upscaled versions of the 12.5MP images, and they are of no use.

The 50MP AI was once called AI Ultra Clarity, and like the Night Mode, it requires a couple of seconds to capture a few 50MP images and stack them together. The 50MP AI samples are more detailed than the standard 50MP ones, but if downsized to 12.5MP, they won't be better than the default ones, on the contrary. And that's why we think no one will use either of these 50MP options - there are simply no benefits.

Tollaisa kommentteja siis heiltä joka näitä työkseen testaa, vieläpä kohtalaisen monipuolisesti.
Didymos

Viesti Kirjoittaja Didymos »

Senpä vuoksi myinkin peilittömän Sonyn pois (a6300 ). Annoin sille monta mahdollisuutta, opettelin valikot, konfiguroin näppäimet mieluisiksi. Ihastuin 24mm Zeissiin. Sain adapterilla runkoon kiinni vanhat manuaalizuikot (mm. upean 100mm f.2). Mutta ei. Käytettävyys tökki, hyvissäkin olosuhteissa. Tämä yritys keventää mukana kulkevaa kamerarompetta epäonnistui. Asennetta oli, ja motivaatiota. Kannan vielä varmaan pari vuotta mukana Nikonin d850 peililäpsyä. Katsotaan sitten, mitä on tuolla peilittömällä puolella tarjolla. Jos mitään, kun tämä maailmantilanne on näin hirvittävä juuri nyt….

Mulla kulkee reissussa mukana Fiskarsin retkikirves x7. En silläkään kyllä saisi halkomottia tehtyä. Hatunnosto Mafferille.

Mutta ihan aidosti kiinnostuneena seuraan tätä kännykkäkamerakeskustelua. Ehkä vielä vastaisuudessa annan jollekin kännykkäkameralle mahdollisuuden. Ja omistautumiseni.
elmar

javal kirjoitti: Maalis 04, 2022 19 : 06 Kertovat että ei maksa vaivaa lähteä säätämään 108 Mp kuvasta yhtään mitään...

Tollaisa kommentteja siis heiltä joka näitä työkseen testaa, vieläpä kohtalaisen monipuolisesti.
No, olen eri mieltä. GSMarena ei koskaan kerro millä asetuksilla ne kuvansa ottavat. Esim. Xiaomeissa on ainakin 2 AI- ja 3 HDR-astetta, joita voi käyttää yhdessä tai erikseen. Mistä tietää onko ne kaikki "off", jolloin laatu on kaikilla kännyillä huono? Mikä noiden känny-friikkien kuvankäsittelyosaaminenkaan on? Veikkaan että "auto"... Koska oikeilla asetuksilla ja osaavalla kuvankäsittelyllä 108 Mp:stä saa selvästi enemmän ulos kuin antamalla luurin muhjata fileen. Piste.

Sulla on kova tarve jankata, vaikka omaa kokemusta aiheesta ei taida olla. Mut jatka vaan, kyl maailmaan höpötystä mahtuu, noita on ihan viihdyttävää lukea. Cheers. :)
javal

elmar kirjoitti: Maalis 04, 2022 20 : 13
javal kirjoitti: Maalis 04, 2022 19 : 06 Kertovat että ei maksa vaivaa lähteä säätämään 108 Mp kuvasta yhtään mitään...

No, olen eri mieltä. GSMarena ei koskaan kerro millä asetuksilla ne kuvansa ottavat. Esim. Xiaomeissa on ainakin 2 AI- ja 3 HDR-astetta, joita voi käyttää yhdessä tai erikseen. Mistä tietää onko ne kaikki "off", jolloin laatu on kaikilla kännyillä huono? Mikä noiden känny-friikkien kuvankäsittelyosaaminenkaan on? Veikkaan että "auto"... Koska oikeilla asetuksilla ja osaavalla kuvankäsittelyllä 108 Mp:stä saa selvästi enemmän ulos kuin antamalla luurin muhjata fileen. Piste.

Sulla on kova tarve jankata, vaikka omaa kokemusta aiheesta ei taida olla. Mut jatka vaan, kyl maailmaan höpötystä mahtuu, noita on ihan viihdyttävää lukea. Cheers. :)
Joo, voit olla eri mieltä ihan vapaasti. Toin vain esiin sen että kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä, eivät eritoten he joilla on omaa kokemusta jokaisesta kamerasta josta puhuvat. Sinullakaan ei liene kokemusta jokaisesta laitteista jota minun edellinen viestini koski, mutta silti olet valmis kumoamaan heidän kommentit joilla kokemusta laitteesta on - ei näin.

Eihän toi GSMarena ota testeissään mistään kännykamerasta kaikkea irti, ei vaikka se vaatisi vain yhden oletusasetuksen kertaalleen muuttamista ja sen jälkeen ko. asetuksen voisi jättää iäksi sikseen ilman ainoatakaan negatiivista vaikutusta kuvanlaatuun kuvaustilanteesta riippumatta.

Se että jostakin kamerasta löytyy 2 AI- ja 3 HDR asetusta on vain osoitus huonosta tai kesken jääneeseen suunnittelusta. Menee pelkästään arpomiseksi millä kulloinkin saa parhaan kuvan. Jos näin ei ole, niin voisitko ystävällisesti antaa lyhyen opastuksen mihin kuvaustilanteeseen kukin mahdollinen asetuskombinaatio on aina sopivin. Siitä olisi varmasti hyötyä monelle.
elmar

javal kirjoitti: Maalis 05, 2022 19 : 19 Sinullakaan ei liene kokemusta jokaisesta laitteista jota minun edellinen viestini koski...
No ei tietenkään ole jokaisesta, mutta näillä 108 Mp:läisillä olen kuvannut ihan omin kätösin:

- S21 Ultra
- Mi 10 Ultra
- Mi 11

Noihin perustuvalla kokemuksella voin sanoa, että Samsungin 108 Mp on varsin heikko, siihen ei auta asetusten muuttamiset eikä pienemmäksi skaalaamiset. Syyksi veikkaan vaatimatonta AI:ta, kennohan on näissä kaikissa sama 108 Mp Samsung. Molemmat Xiaomit taas ovat parhaimmillaan hyviä luurikameraksi, mut väärillä asetuksilla niilläkin saa aikaan "känny-shaissea".

Muista hyvistä kännyistä oon kokeillut P40 Pro:ta (50 Mp) ja Mi 11 Ultraa (50 Mp), joka on nykyinen luurini ja kuvanlaadultaan näistä paras (pääkameroista siis kyse).
javal kirjoitti: Maalis 05, 2022 19 : 19 Se että jostakin kamerasta löytyy 2 AI- ja 3 HDR asetusta on vain osoitus huonosta tai kesken jääneeseen suunnittelusta.
En sanonut asetusta, vaan astetta:

- AI on, AI off (2 kpl)
- HDR on, HDR auto, HDR off (3kpl)

Eli yhdistelemällä noita, tulee erilaisia lopputuloksia. Jos molemmat ovat "off", jälki on melko karkeaa ja kohinaista, pahimmillaan siis sitä "känny-shaissea". Usein HDR "auto" on sama kuin "off", eli se ei tee kuvalle juuri mitään. Omaan makuun paras jpeg-laatu tulee kun molemmat ovat "on", joka vastaa suunnilleen samaa millaiseksi säätäisin kuvan Lightroomilla. Joskus AI voi tehdä omia outouksiaan, jolloin se kannattaa laittaa "off". Mutta makuja on monia, mun horinat aiheesta olkoon tässä.
aikaarska

Luuri BW kuvausta filttereillä!

Testaukset jatkuu. Käytössä mafferin 3D tulostama luuri&filtteriteline, josta lisää täällä:

viewtopic.php?f=16&t=12759355&start=919

Nyt tuli postista keltainen, sininen, oranssi ja punainen suodin jota kokeilin Huawein P20Pro puhelimen aidon BW kameran kanssa (yksi kameroista siis 20mp monochrome kenno).

Testiä tänään kevätauringon paistaessa kuvassa vasemmalta ylhäältä.

- ensin normaali värikuva:

KuvaHuaweiP20ProColorNormal by Aika Arska, on Flickr

- Huawei P20Pro mustavalkokuva ilman filttereitä:

KuvaP20ProBWnoFilter by Aika Arska, on Flickr

- Nyt käytössä SININEN filtteri:

KuvaP20ProBWblueFilter by Aika Arska, on Flickr

- PUNAINEN filtteri:

KuvaP20ProBWredFilter by Aika Arska, on Flickr

- KELTAINEN filtteri:

KuvaP20ProBWyellowFilter by Aika Arska, on Flickr

- ORANSSI filtteri:

KuvaP20ProBWorangeFilter by Aika Arska, on Flickr

temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Haa!! mielenkiintoista!! tattista testikuvista!

Mulla on kanssa tää huihaiwein P20Prö. Tosin en ole käyttänyt sen B&W kameraa kovinkaan paljon, vielä.

Mutta tää filsuhomma vois muuttaa asiaa. Mä olen nähnyt, että P20Pro puhelimeen myydään sellaisia suojakuoria, jossa on suodinkierteet filsuille. Täytyy huikkasen katsastaa tilannetta.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viesti:

Kyllä tuo on hieno systeemi. Tässä punaisella suotimella (BW Deep Red, lähellä infrapunaa, n. 570nm) mikä korostaa luonnonvaloa dramaattisesti ja tummentaa taivasta:

Kuva

Punainen filtteri (+ polarisaattori alla veden vuoksi) näytti suoraan auringon ja horisontin usvan takaa mitä ei silmillä nähnyt juuri lainkaan:

Kuva

Sinisellä filtterillä voi taas korostaa nimenomaan usvaa jos niin haluaa.
aikaarska

Hyviä vinkkejä. Täytynee kokeilla tuota pola+red filter yhdistelmää .

Olin sen verran tyytyväinen noihin suotimiin, että tilasin samasta puljusta vielä yhden Vihreän suotimen.

Maffer
Viesti:

P50 Pro kiinnostaa paljon sekä parhaan kamerapaketin että myös MV-kennon paluun takia. Pitäisi jotenkin sisäistää et se ois sit pelkkä kamera :) SIMmiä siihen epägoogleen en jaksa survoa.

Värisuotimilla kuvatessa ideahan on hyödyntää sitä filsun korostamaa valkoista (esim. punainen filsu muuttaa punaisen paidan kuvassa puhtaan valkeaksi ja mustaa toisen pään eli sinisen mustaksi). Tämän kun hoksaa, aukeaa MV-kuvaus aivan kaikilla medioilla ihan uudella tavalla eikä se tarkoita enää mitään saturaatio -100 asetusta. Puupöntönkin mukana pidän aina keltaisen ja punaiden suotimen. Keväällä vihreä suodin on kaunis valinta puiden kanssa - melkein vastaa IR-kuvausta ilman sen ongelmia.

3x50MP MV-kennopatteri omilla värisuotimilla lätkisi jo kinoja poskille kun niistä tehtäisiin RGB-kuva tai muuten vaan kuvaisi sopivalla MV-kameralla tilaisuuden tullen.
aikaarska

Maffer kirjoitti: Maalis 10, 2022 23 : 18 P50 Pro kiinnostaa paljon sekä parhaan kamerapaketin että myös MV-kennon paluun takia. Pitäisi jotenkin sisäistää et se ois sit pelkkä kamera :) SIMmiä siihen epägoogleen en jaksa survoa.

Värisuotimilla kuvatessa ideahan on hyödyntää sitä filsun korostamaa valkoista (esim. punainen filsu muuttaa punaisen paidan kuvassa puhtaan valkeaksi ja mustaa toisen pään eli sinisen mustaksi). Tämän kun hoksaa, aukeaa MV-kuvaus aivan kaikilla medioilla ihan uudella tavalla eikä se tarkoita enää mitään saturaatio -100 asetusta. Puupöntönkin mukana pidän aina keltaisen ja punaiden suotimen. Keväällä vihreä suodin on kaunis valinta puiden kanssa - melkein vastaa IR-kuvausta ilman sen ongelmia.
Tosin P50Prossa on vain 13mp ultralaajis...Se on vähän vaatimaton ratkaisu, mutten vaikuttaa erittäin hyvältä 40mp B&W kennoineen.

Joo, sen vihreän suotimen ajattelin juurikin puita ja kasveja varten.

Maffer
Viesti:

Juu no, itsellä on tyyli ajanut ohi noista superlaajiksista enkä kaipaa niitä muuten kuin perspektiivinkorjausversioina.
aikaarska

Niin, ja onhan P50Pro:ssa suht. hyvä periskooppi tele joka tasapainottaa tilannetta välttävän ultralaajiksen osalta. Eli kaikenkaikkiaan erinomainen paketti. Ja tietysti Huawein hyvä kamerasofta siihen päälle.

Vastaa Viestiin