Maffer kirjoitti: ↑Tammi 07, 2022 11 : 14
Kyllä se vertailu on mielestäni aivan paikallaan. Omaltakin levyltä löytyy kasapäin 24MP kinokuvia, enkä näe niissä olevan mitään erikoista tähän pikkufujiin nähden, sillä sen verran teknisesti on pikkukennoiset parantuneet. 35mm GM tarjoaisi Sonin perässä
sulavan boken ja f/1.4:n mahdollistaman syväterävyyden, mutta siinähän se sitten on. Harva kino-35mm tarkentaa yhtä lähelle kuin Fuji (Tamron OSD ainoa?). Fujin boke on taas hieman rosoisempi.
Juu, aina kannattaa vertailla. Kino on vähän sama kuin huippuvalovoimaiset objektiivit. On tietyt asiat, joissa ne loistavat, ja käyttämällä niitä antaa itselleen mahdollisuuden toteuttaa niitä. Muussa kuvaamisessa ne eivät ole sen parempia kuin pienemmät ja halvemmat laitteet. Se on sitten omista preferensseistä kiinni onko se erityinen mahdollisuus hinnan ja raahaamisen väärtti.
Minä en koe tuollaista ristiriitaa niin pahana, koska minulla ei ole pakkomiellettä käyttää aina kaikkien laitteideni ominaisuuksia 100 %:sti. Joskus mennään 25 %:lla, joskus 50 %:lla, mutta maksimisuorituskyky on mukana tuomassa mahdollisuuksia - mikä realisoituu usein vain mukavuuden tunteeksi, kun tietää, että ne mahdollisuudet ovat mukana, vaikka tosielämässä on liian laiska hyödyntämään niitä.
Kyllä sitä useinkin miettii, kun raahaa 2.5 kg:n romuja radanvarsien lepikoissa, että fiksu pääsisi vähemmällä ja saisi ihan samat läpiterävät kuvat (se se vasta harmittaa, jos tarkentaa veturiin ja huomaakin, että kolmantena junassa olisi joku mielenkiintoinen vaunu, mutta sen sarjanumerosta ei saa selvää lyhyen syväterävyyden takia). Mutta toisaalta, sitten päässä takoisi tieto siitä, että mahdollisuudet ovat rajallisemmat. Ja puhelimien kosketusnäytöstä ja rimpulamaisesta muodosta en tykkää yhtään. Olisivat edes pieniä, mutta ei, pienimmät ovat puolen A4:n kokoisia. Liian isoja puhelimiksi mutta liian pieniä tietokoneiksi. Ja ei sitä viitsi ostaa kevyttä kakkoskalustoa, kun kuitenkin omistaa jo raskassarjalaisen ja haluaa joskus käyttää sen ominaisuuksia.
Mut ottaisinko jonnekin hupimatkalle kinon ja 35mm kakkulan? En ottaisi, vaan tämän pikkufujin jos erillinen kamera on aivan välttämätön vaatimus. Pelkästään se, et taivaalla ei ole yhtään kennopölypalleroa koskaan, on melkoinen helpotus vaikkei niin ensialkuun varmasti kukaan ajattele.
No eipä ole pölypallot tähän asti elämää haitanneet. On niitä joskus ollut, mutta ne lienevät "kriittisille katsojille" pienin ongelma minun kuvissa. Ei kino ole varsinainen hupimatkakamera, vaan valokuvausreissuja varten. Minä en viitsi kuvata ollenkaan huvimatkoilla, mutta epäilemättä luurit tai minikamerat syrjäyttäisivät äkkiä 5D:n ja 70-200/2.8:n, jos haluaisin niin tehdä.