No millaiseen autoon temama päädyit?
Meillä kauniimpi osapuoli on ajellut uudella Volkkarilla (tai ohan sillä jo ikaa 2-3 vuotta), mutta mulla on ollut tosi vanha Ooppeli - yli 20 vuotta ikää. Se oli välillä seisonnassa kolmisen vuotta ja kilometrejäkään ei mainaa tulla vuodessa kymmentätuhatta täyteen, joten nyt kesällä matkamittari näytti vasta 130 000km paikkeille. Ajo on lähinnä kaupassa käyntiä kilometrin päässä ja kehä I:n ruuhkissa jurnuttamista kerran viikossa.
Hyvin on ooppeli pelittänyt, eikä ole jättänyt koskaan tielle - mutta onha toi ikä sellainen, että väljyyttä, kitinää, pohjaruostetta, öljyvuotoa ja kaikenlaista alkoi jo olemaan. Eikä maalipintakaan ollut enää valokuvauksellinen:)
Nyt piti tehdä järkipäätös. Montako vuotta vielä perussairauksista kärsivä papparainen (1,5 vuotta niin olen 70) kykenee ajamaan vaarantamatta muita. Jos menis 10 vuotta vielä ajokelpoisena niin hyvä (faija sanoi aikoinaan ettei kenenkään yli 70-vuotiaan pitäis ajaa). Ja jos uusi auto pelittää 10 vuotta ja 100 000km, niin se riittää minulle oikein hyvin.
Päädyin Dacia Sandero Essental:iin, jossa on ilmastointi ja sen verran tehoa, ettei jää jalkoihin ylämäessä. Maavara ei tässä mallissa ole metsäteitä varten, joten valokuvauskohteisiin pitää joko kävellä tai valita toinen paikka.
Mutta kun uuden auton hinta on vain 15000 EUR, se on euroopan myydyin sekä halvin ja englanitilaisessa vikaantumistestissä tuli toiseksi (Lexus voitti), niin voiko rationaaliseksi itsensä kuvitteleva tehdä paremman valinnan. Tiedä häntä, mutta toivon tämän olevan mun viimeinen auto.
Ens viikolla pitäis päästä uuden papparaisauton rattiin:)
Suomen halvin auto:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 42f7dbf749