Mua ei kauhiasti toi oikeassa oleminen kiinnosta - se on kaikessa keskustelussa muutenkin aika epärelevantti asia. Yleensä ole kuin vähän paremmin perusteltuja ja vähän huonommin perusteltuja vastauksia - ja sit on erikseen Anot ja Anon kaltaiset, jotka ei osu edes liki oikeaan vaik se kävelis ladon seinän kokosena vastaan - en peilais silti maailmaa moisesta esimerkistä, koska kyseessä on aika puhdas ääliö liki kaikilla mittareilla. Netistä tai kirjallisesta ilmasusta ei silti kandee tehdä liikoja johtopäätöksiä - ihmiset tulkkaa muiden mielipiteitä omien linssiensä läpi ja virhearvioinnit on melkosia, kun ilmeet ja eleet jää pois. Netti kärjistää kaiken (netissä yli 160 merkkiä on ihan liikaa ajateltavaa - 6 sanan lause v-mäisellä tokaisulla tai hymiöillä saa parhaat tykkäykset), mut toki kulttuureissa on melkoisesti eroja - suomalaisessa ruokapöytäkeskustelussa varotaan aivan turhan paljon muiden loukkaamista ja siksi myö ollaan varsin herkkähipiäistä sakkia. Saksalaiset onnistuu oman perheenkin kesken kehittämään sunnuntaiperhelounaalla sellasen poliittisen väittelyn, et vierestä kuvittelee kyseessä olevan suurempikin riita - ei ole vaan siellä tiukka väittely kuuluu kunnioitukseen ja väittelyssä kuuluu olla oikeassa (myöhemmin voi sit itekseen vähän asiaa miettiä ja hioa omaa ajatusmaailmaansa). Meillä kunnioitusta on myötäillä kaikkea ja laukoa mitäänsanomattomia mielipiteitä säästä, koska kaikki muu on henkilökohtaisia loukkauksia.nsamppa kirjoitti: ↑Kesä 15, 2021 23 : 37Mjoo. Siis etenkin toi viimeinen on spot on. Kyllähän kaikelle pitää pystyä nauramaan mut välillä se on vain kusipäistä. Kyllähän esim tää yks älykääpiö ano piti hauskaa kuvalla missä miestä tapettiin. Erittäin hauskaahan se on, toki, mut mun kirjoissa aivan kusipäistä. Tuntuu että netti on pessyt osilla ihmisistä käytöstavat pois ja jäljelle jääny vain aito, oma karvakätinen käytös. Ei se niin paljoa maksa tai tee vaivaa olla kohtelias tai jopa ystävällinen muille ihmisille. Oli se sitten kasvokkain tai sitten netin välityksellä.
Ja nyt mennään jo vähän asiasta ohi, mut netti on kyl muutenkin nykyään aika rassaava paikka. Tuntuu ettei kasvokkain tuu näin ääliömäisiä keskusteluja. Ja kunnioittava ja rakentava sävy pysyy jos bittien yli menevässä keskustelussa kaikki tuntee toisensa. Mut auta armias jos ei olla kasvokkain ja vastassa on tuntematon nimimerkki. Silloin voi käyttäytyä miten vain ja ainoa mikä merkitsee että on mielipide ja että on oikeassa. En tiedä. Alkaa vaan rassaamaan tää korona jo hiljalleen niinkuin varmaan kaikkia muitakin. Antaa nyt kaikkien vaan ottaa tää vastaan sellaisena kuin ottaa ja kunnioittaa toisen mielipidettä.
Tai no. Oo mun puolesta oikeassa. Sama se mulle.
Koronasta ei kandee muodostaa jotakin ihmeellistä erityissaareketta - se on vain yksi asia miljoonan muun joukossa eikä edes kovin merkittävä, mut se on massiivisella sirkuksella saatu kasvamaan itseään suuremmaksi - enkä tarkoita tietoista manipulointia vaan netin algoritmit yhdistettynä kaoottiseen ihmismalliin saa pienetkin rippelit kohoamaan taivaaseen. Ihmiset kuolevat koronan jälkeenkin - elämässä oli ja on riskejä edelleen. Korona ei siis ole mikään erityisen suojelun omaava alue, jossa mielipiteet muuttuvat pyhiksi ja hymistely on ainoa oikea tapa suhtautua muiden yliampumisiin suuntaan tai toiseen. Tai sit pitäs kunnioittaa myös rokotevastaisia, salaliittoteoreetikkoja, koronakieltäjiä, yms., mutku mun asteikolla nuo menee saamaan hassuhauskaan sakkiin kuin koronaa vähän enempi pelkäävätkin - ihminen on hauska laji.