Canon EOS R5
-
- Viesti:
Re: Canon EOS R5
Jos on kaksi vierekkäistä nappulaa ja ne ovat edelleen kahvan vieressä, niin tietenkin peukalon pituus on egonomian kannalta oleellinen. Peukalon pää on se millä sitä nysää tai nappia painellaan ja tietysti niin ettei peukaloa tarvi koukistaa tai sen levityskulmaa muuttaa ikinä. Siinä on vain kramppi lopputulos kun vuosia rasittaa peukaloa turhaa romun Canonin takia.
Ei sellaista autoakaan uutena kukaan hanki missä ei voi säätää ratin etäisyyttä ja kulmaa. Miksi sitten hiljaisesti hyväksytään kallis cripplattu teknohimmeli? Nouskaa barrikaadille vaatimaan skandinaaveille skandinaavien työkalua. Viiden tonnin kamerassa on se kaksi tonnia kameraa ja kolme tonnia ilmaa. Ilman tilalle on saatava alkuun tonnilla ergonomiaa.
Ei sellaista autoakaan uutena kukaan hanki missä ei voi säätää ratin etäisyyttä ja kulmaa. Miksi sitten hiljaisesti hyväksytään kallis cripplattu teknohimmeli? Nouskaa barrikaadille vaatimaan skandinaaveille skandinaavien työkalua. Viiden tonnin kamerassa on se kaksi tonnia kameraa ja kolme tonnia ilmaa. Ilman tilalle on saatava alkuun tonnilla ergonomiaa.
-
Ompa huono tää auto vertaus, tän vertauksen mukaan kameran rungosta pitäisi pystyä säätämään rungon korkeutta ja kahvan paksuutta, että se voisi olla ergonominen eri kokoisiin käsiin.Maffer kirjoitti:Jos on kaksi vierekkäistä nappulaa ja ne ovat edelleen kahvan vieressä, niin tietenkin peukalon pituus on egonomian kannalta oleellinen. Peukalon pää on se millä sitä nysää tai nappia painellaan ja tietysti niin ettei peukaloa tarvi koukistaa tai sen levityskulmaa muuttaa ikinä. Siinä on vain kramppi lopputulos kun vuosia rasittaa peukaloa turhaa romun Canonin takia.
Noita nappuloita on myös helpompi käyttää, kun se peukalo on vähän koukussa.
Itselläkin esim. 5D4 ilman akkukahvaa, kun rungon laittaa parhaimpaan/tukevimpaan paikkaan kämmeneen, niin peukalo jää reilusti koukkuun AF-ON napille ja R5 on vielä matalampi runko.
Hyvä tietysti olisi jos näihin romuihin saisi eri paksuisia korokepaloja millä ei olisi välttämättä muuta functiota.
-
- Viesti:
Niin juuri, se ei olisi mikään temppu tehdä kahvamoduulia niin että a) etäisyyttä rungosta voi säätää b) kallistuskulmaa voi säätää (huom. videojonnet) ja c) korkeutta runkoon nähden voi nostaa/laskea.
Autovertaus on tässä melkein 1:1. Myyntikielto vaan kunnes hallintalaitteet on kunnossa.
Autovertaus on tässä melkein 1:1. Myyntikielto vaan kunnes hallintalaitteet on kunnossa.
-
Jopas nyt taas jotakin. Olen kyllä sitä MIELTÄ, että MUN peukalo osui mukavammin 5D4:n joikkarille kuin R5:n. En siitä syytä Canonia tai ketään muutakaan. Ei ole kynnyskysymys varsinkaan pitkässä juoksussa, kunhan sisäistää nämä uudet asetukset ja painikkeet. Kuten aiemmin sanoin, on runko kokonaisuutena erittäin hyvä mun käsille.
Videopainikkeelle luultavimmin etsin paremman käyttötarkoituksen, kunhan ehdin asiaan perehtyä.
Tänään ihmettelin asetuksia FTM:n ja suurennoksen osalta. Mikähän siihenkin lie syynä, ettei jatkuvalla tarkennuksella saa auttaa tarkennusrenkaasta noissa focushunt tilanteissa... Toinen outous on se, ettei etsinkuvaa voi suurentaa silmätarkennuksen kanssa.
Erikoista oli sekin, että niin joikkari kuin ftm on poissa käytöstä tehtaan jäljiltä...
Videopainikkeelle luultavimmin etsin paremman käyttötarkoituksen, kunhan ehdin asiaan perehtyä.
Tänään ihmettelin asetuksia FTM:n ja suurennoksen osalta. Mikähän siihenkin lie syynä, ettei jatkuvalla tarkennuksella saa auttaa tarkennusrenkaasta noissa focushunt tilanteissa... Toinen outous on se, ettei etsinkuvaa voi suurentaa silmätarkennuksen kanssa.
Erikoista oli sekin, että niin joikkari kuin ftm on poissa käytöstä tehtaan jäljiltä...
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
-
Ei ehkä kovin vaikea toteuttaa, mutta jos tuollaisesta kestävä/tukeva ja vielä noilla säädöillä halutaan, niin hintaa ja painoa tulee rutkasti lisää.Maffer kirjoitti:Niin juuri, se ei olisi mikään temppu tehdä kahvamoduulia niin että a) etäisyyttä rungosta voi säätää b) kallistuskulmaa voi säätää (huom. videojonnet) ja c) korkeutta runkoon nähden voi nostaa/laskea.
Luulempa ettei valmistaja eikä suurin osa ostajista halua noita "lisiä" maksaa eikä kantaa.
Ergonomia ei kuitenkaan ole niin huono suurimmassa osassa runkoja, pahimpia on rungot missä ei käytännössä ole kahvaa nimeksikään ja suurin osa rungoista pystykuvauksessa ilman akkukahvaa.
Mutta eikös runkoja voisi olla 3-5 eri koko samoilla sisuskaluilla, ei se rungon suurentaminen tuo paljon lisäpainoa tai hintaa.
Viimeksi muokannut hama, Syys 29, 2020 18 : 44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Ja totuushan on, että kaikille täytyy R5 joikkarin paikan olla parempi kuin 5D4. Ainakin minulla se menee niin :)
5D4 joikkari tulee mulla ikävästi peukalon nivelen kohdalle. Sitä pystyi kuitenkin käyttämään, kun sen nystyt tuntui sormessa. Jos yritän käyttää sitä peukalon päällä, käsi on luonnottomassa asennossa ja ote kamerasta on huono tai sitten sormet alkaa kramppaamaan.
R5 joikkari tulee sopivasti kauemmaksi ja sen käyttö on paljon helpompaa. Tämä sitten aiheuttaa sen, että vieressä olevaan AF-nappiin peukalo menee luonnottomaan asentoon. Nappi on ihan tunnoton, kun se osuu normiotteella juuri sormen nivelen kohdalle. Pitäisi muuttaa koko ote kamerasta, jotta sen saisi paremmin käytettäväksi. Se taas tekee joikarin käytön vaikeammaksi. Sama ongelma koskee * nappia ja tarkennustavan valintanappia. Näiden takia on akkukahvan hankinta harkinnassa.
5D4 joikkari tulee mulla ikävästi peukalon nivelen kohdalle. Sitä pystyi kuitenkin käyttämään, kun sen nystyt tuntui sormessa. Jos yritän käyttää sitä peukalon päällä, käsi on luonnottomassa asennossa ja ote kamerasta on huono tai sitten sormet alkaa kramppaamaan.
R5 joikkari tulee sopivasti kauemmaksi ja sen käyttö on paljon helpompaa. Tämä sitten aiheuttaa sen, että vieressä olevaan AF-nappiin peukalo menee luonnottomaan asentoon. Nappi on ihan tunnoton, kun se osuu normiotteella juuri sormen nivelen kohdalle. Pitäisi muuttaa koko ote kamerasta, jotta sen saisi paremmin käytettäväksi. Se taas tekee joikarin käytön vaikeammaksi. Sama ongelma koskee * nappia ja tarkennustavan valintanappia. Näiden takia on akkukahvan hankinta harkinnassa.
-
Tämän tarkennushaarukointi näyttää toimivan yllättävän hyvin ihan käsivaraltakin. Omaksi iloksi kuvaavana olen saanut sillä useita riittävän kelvollisia kuvia aikaiseksi ilman jalustaa. Kamera ottaa noin 20 kuvan pinon kuvia sekuntiin (ainakin osalla linsseistä). Tuossa tilassa näyttäisi olevan elektroninen suljin pakotettuna nopealla sarjakuvauksella päälle. Harmittavasti vaan salaman käyttö ei ole tällöin mahdollista.
-
What, R5:ssä nappulat samalla korkeudella ja 5D4:ssä joikkari 2,5cm alempana ja silti molemmissa osuu nivelen kohdalle ja 5D4:n joikkaria pystyy kuitenkin käyttämään, mutta R5:n AF-ON lähes käyttökelvoton ??????mvert kirjoitti:Ja totuushan on, että kaikille täytyy R5 joikkarin paikan olla parempi kuin 5D4. Ainakin minulla se menee niin :)
-
- Viesti:
Niin? Jos ja kun nysän muotoilu on erilainen, saattaa se olla liikutettavissa muullakin kuin sormen päällä mikäli vain tarttuu kiinni. Matala nysä vaatii aina enempi voimaa.
-
Kannattaa käydä kokeilemassa itse, on varmasti iso ero minkä kokoisella räpylällä näitä käyttää. Myös optimaalinen ote saattaa muuttua kameroiden välillä. Toiselle sopii 5D4 paremmin, toiselle taas R5 tai joku muu.
Edit: lisäyksenä vielä, että mun käden koko on ainoastaan jotain 9-10 välillä ja silti R5 koko vaikuttaa hieman pieneltä.
Edit: lisäyksenä vielä, että mun käden koko on ainoastaan jotain 9-10 välillä ja silti R5 koko vaikuttaa hieman pieneltä.
-
Ei kannata - paljon tärkeämpää on mutu-pohjalla kerto muille, et katoin camerasize.com:sta mitat ja koska luvut niin tiedän miten asia makaa - kaikilla ihmisillä riippumatta kehon mitoista.mvert kirjoitti:Kannattaa käydä kokeilemassa itse, on varmasti iso ero minkä kokoisella räpylällä näitä käyttää. Myös optimaalinen ote saattaa muuttua kameroiden välillä. Toiselle sopii 5D4 paremmin, toiselle taas R5 tai joku muu.
Sinänsä hauska, et mulla on kans toi af-on aika liki nivelen kohdalla ja pidän sitä erinomaisena, koska peukalon asentoa ei tarvii juuri muuttaa. Käytän joikkaria aika vähän, koska on helpompi ottaa kiinni servolla ja sommitella (nyt kun ärrät pysyy jo kiinnikin kohteessa). Itseasiassa mun kuvauksessa ja käytössä voisin melkein liimata käteni (myös peukun) kameraan kiinni, koska kaikki on hyvin pienien liikeratojen päässä (mä en zoomaile näytöllä tai painele infoa - en edes säätele aukko niin usein, et pitäs jumpata sormea). M-fn:llä servo/kerta, laukasimessa af (yleensä piste), af-on (silmä, joka on alue jos ei löydä silmää). Näillä räiskin vaikka yhdellä kädellä (toisessa salama, huntu tai olutuoppi - kuka hullu kuvaa selvinpäin). Mut käsissä on eroja - ja ergonomian merkitys riippuu siitä mitä tekee - lähikauppaan menee fillarilla hakemaan bisseä vaikka satula/tanko olis väärinpäin - tai ilman satulaa. 10h fillarilenkillä alkaa miettimään, et pitäskö noitakin asioita jotenkin pohtia. Ja jatkuvilla asentovirheillä saakin sit kroonisen vaivan - usein vielä siten, et ongelman huomatessaan korjaaminen on työlästä. Mulla on onneksi fyssari luontaisetuna.
Ja samaa mieltä - 5D IV on kädessä erilainen, mut siinä tattia on liki pakko käyttää ja käyttö (erityisesti af) on muutenkin erilainen.
Nappuloiden ja ergonomian osalle nää uutuudet sopii mulle kuin hanska - luotettavuus tässä eniten risoo.
-
Paremmin pysyy mielipiteet omina, kun ei testaa :) Voi lisäksi kertoa muille vielä totuuksia, että kyllä ne napit on hyviä :D
Tunnottomuus tuossa af-napissa on pahin puute, tulee ehkä siitä, että on niin lähellä joikkaria. Vähän kun on sormat viileämmät, niin ei mitään hajua onko se nappi edes sormen alla. Hanskat kädessä veikkaan sen olevan vielä paljon huonompi, en ole vielä kokeillut. Onneksi sitä tosiaan tarvitsee harvoin. Joikkaria ei minkään liikkuvan kuvaamisessa ole myöskään juuri tarvinnut. Jotain paikalla olevaa kuvatessa one shotilla taas tulee käytettyä.
Mulla kamera asetettu yleensä servolle alkupisteellä. Sen neliön kun sutaisee johonkin ja painaa laukaisimen puoleen väliin, niin se pysyy siinä ihan kohtuu hyvin (pimeämmillä putkilla heikommassa valossa huonommin). Laukaisimessa on ihan normaali tarkennus ja valotuksen mittaus. Tuossa takana olevassa af-napissa on nyt pienin tarkennuspiste keskellä, siitä on olkut apua, kun yrittää pikkulintuja etsiä puskista.
Infoa joutuu välillä käyttämään, kun haluan saada etsimestä joskus histogrammin pois tieltä. Vaikka histogrammin on pienemmällä asetuksella se tulee välillä sommitelun tielle. Saisivat lisätä valinan, jolla sen saisi oikeasta ylänurkasta myös muihin nurkkiin halutessaan.
Mulla M.fn napissa taas on tarkennustilan / kuvaustilan valinta. Tarkennustiloista vain silmä ja normaali tarkennuspiste valittavissa. Takanapeista sitten *-napissa on silmätarkennus automaattisella tunnistuksella ja tarkennuspisteen valinnasssa one shot / servo. Näillä pärjännyt omassa kuvaamisesa.
Tunnottomuus tuossa af-napissa on pahin puute, tulee ehkä siitä, että on niin lähellä joikkaria. Vähän kun on sormat viileämmät, niin ei mitään hajua onko se nappi edes sormen alla. Hanskat kädessä veikkaan sen olevan vielä paljon huonompi, en ole vielä kokeillut. Onneksi sitä tosiaan tarvitsee harvoin. Joikkaria ei minkään liikkuvan kuvaamisessa ole myöskään juuri tarvinnut. Jotain paikalla olevaa kuvatessa one shotilla taas tulee käytettyä.
Mulla kamera asetettu yleensä servolle alkupisteellä. Sen neliön kun sutaisee johonkin ja painaa laukaisimen puoleen väliin, niin se pysyy siinä ihan kohtuu hyvin (pimeämmillä putkilla heikommassa valossa huonommin). Laukaisimessa on ihan normaali tarkennus ja valotuksen mittaus. Tuossa takana olevassa af-napissa on nyt pienin tarkennuspiste keskellä, siitä on olkut apua, kun yrittää pikkulintuja etsiä puskista.
Infoa joutuu välillä käyttämään, kun haluan saada etsimestä joskus histogrammin pois tieltä. Vaikka histogrammin on pienemmällä asetuksella se tulee välillä sommitelun tielle. Saisivat lisätä valinan, jolla sen saisi oikeasta ylänurkasta myös muihin nurkkiin halutessaan.
Mulla M.fn napissa taas on tarkennustilan / kuvaustilan valinta. Tarkennustiloista vain silmä ja normaali tarkennuspiste valittavissa. Takanapeista sitten *-napissa on silmätarkennus automaattisella tunnistuksella ja tarkennuspisteen valinnasssa one shot / servo. Näillä pärjännyt omassa kuvaamisesa.
-
Onko tullut luotettavuuden kannsa jotain erityisiä huomioita? Itsellä tullut mm. seuraavia huomioita.ttuplai kirjoitti:Nappuloiden ja ergonomian osalle nää uutuudet sopii mulle kuin hanska - luotettavuus tässä eniten risoo.
Softassa on ainakin wifin osalta ties kuinka paljon bugeja. Ensikosketuksella kamera meni totaalisen jäähän, kun yritin liittää sitä wifin kautta canon image palveluun. Kerran unohdin wifin päälle kamerassa ulkona olleessa ja kentän ollessa heikko sisällä olevaan tukiasemaan, kuva etsimeen tuli välillä vasta useiden sekuntien päästä, kun oli laukaisimen painanut puoleen väliin. Korjaantui kun otti wifin pois päältä.
Kameran usb-c liitin vaikuttaa todella heiveröiseltä, varsinkin kun vertaa 5D4:n ja 7D2 leveään usb3 liitäntään. Pakko hommata lukija kuvien koneelle siirtoa varten.
Normi käytössä ei ole onneksi mulle mitään show stoppereita tullut luotettavuuden suhteen. Tuon wifin käyttöä kyllä varoisin jos ammatikseni kuvaisin. Menettelee ehkä jossain studiossa jossa ei ole liikaa häiriöitä ja etäisyydet on lyhyitä.
-
USB-C on ihan parhautta. Voi käyttää suoraan varavirtaa, ladata sitä kautta tai usb-c latureilla. Akun varausprosentin kun ois vielä nähny ylänäytöstä (latauksen aikana) ja tuo porttien kumilärpäke ois ollut kunnon luukku. Nooh. Kaikkea ei voi saada...
-
- Viesti:
Örr. Oikea ratkaisu olisi tuo kuvassa näkyvä 10 000. Eli sellainen akku suoraan kameraan. Toivotonta näppäilyä tuhnut tulitikkuaskin kokoiset vahinkopalat.
-
Onhan tuo USB-C tuohon tarkoitukseen oikein hyvä, siitä ihan samaa mieltä. Pitäisi vaan aina käyttää sitä kameran mukana tullutta vedonpoistajaa, ettei tule kallista korjausta vahingon sattuessa. Pöydällä lienee ok, kun ei liikuttele ja toimii varovasti.
Tuo liitin on purkukuvien perusteella isolla piirilevyllä, jossa paljon muita komponentteja. Liittimen pienen koon takia kaikki vääntö aiheuttaa melkoisia voimia juotoksille ja piirilevylle. Ei kannata liikaa hosua kytkieässä ja irroittaessa piuhaa. Jos se hajoaa, niin menee koko piirikortti vaihtoon. Lens Rentalsin purkuartikkelista:
”The I/O side comes off next, and again we see that big rubber lip sealing the entire piece. Also, note that both the HDMI and digital out ports are part of the main PCB, so secure your cables; tugging these ports loose will be an expensive main PCB replacement.”
Tuo liitin on purkukuvien perusteella isolla piirilevyllä, jossa paljon muita komponentteja. Liittimen pienen koon takia kaikki vääntö aiheuttaa melkoisia voimia juotoksille ja piirilevylle. Ei kannata liikaa hosua kytkieässä ja irroittaessa piuhaa. Jos se hajoaa, niin menee koko piirikortti vaihtoon. Lens Rentalsin purkuartikkelista:
”The I/O side comes off next, and again we see that big rubber lip sealing the entire piece. Also, note that both the HDMI and digital out ports are part of the main PCB, so secure your cables; tugging these ports loose will be an expensive main PCB replacement.”
-
- Viesti:
-
Juuri tuosta syystä se onkin hankintalistalla :) Ei tarvitse kuin epähuomiossa napata kamera pöydältä, kun piuha on vielä kiinni kamerassa ja liitin on irti.Maffer kirjoitti:Juu ja siinä yksi syy miksi kortinlukija eikä piuha.
-
Yhtään usb -porttia en ole onnistunut hajottamaan yli 20 vuoden aikana, mutta kait se on mahdollista. Micro usb -portit on on tuntunu heiveröisimmiltä. Käytössä ollut ainakin Type A, B, B mini, C, B micro USB3.
-
Nuo mikro usbit ovat olleet heiveröisimpiä, niissä kun yrittää väärinpäin runtata kaapelia sisään, niin tulee helposti rumaa jälkeä levylle. Näiden USB-C liittimien kesto on luultavasti parempi, kun liitintä ei voi väärinpäin työntää paikalleen. Sekään ei kuitenkaan poista noiden kaapelin unohtamisia ja kameran mukaan riuhtasuja aiheuttamasta kovia voimia juotksille.
En ole itsekkään mitään rikki saanut, mutta heiveröinen tämä rakenne on. Ja tämä mielipide perustuu tällaiseen täydelliseen tietoon, eiku vahvaan nettimutuliluun :)
En ole itsekkään mitään rikki saanut, mutta heiveröinen tämä rakenne on. Ja tämä mielipide perustuu tällaiseen täydelliseen tietoon, eiku vahvaan nettimutuliluun :)