temama kirjoitti:
Mutta asiasta kukkaruukkuun, kertokaas te puolestanne, että miksi teidän on aivan välttämätön hinku hankkia tälläinen vastaleivottu kamerarunko jonka käytöstä on raportoitu vaikka kuinka paljon epävarmuustekijöitä liittyen mm lämpenemiseen?
Eli mikä siinä on? Onko syy vain se, että merkki on oikea, eli Canon? Taitaa olla. Rehellisesti sanottua, siinä se taitaa olla tärkein syy.
Sillä kuvanlaatu ja AF nopeus ei ole todellinen syy. Suunnilleen samanlaista suorituskykyä on saanut vaikkapa Sonyn peilittömistä järkkäreistä jo muutaman vuoden.
Miksi R5? Taisin jo muutaman sanan tästä aiemmin kirjoitella, joten saattaa tulla toistoa. Ensinnä, oli rahaa hankkia uusi runko. Entiset kamerat on Canoneita (50D, 7D2, 5D4, RP, joka korvasi M50:n) ja olen ollut niihin kaikkiin tyytyväinen. Optiikassa on rahaa kiinni 10k€ +- joitakin tonneja.
Kameroissa minulle kaikkein tärkeintä on käyttökokemus, eli kaikki toimii ilman hidasteluja, odotteluja ja käyttö on helppoa. Kaikki edellä mainitut kamerat on ne täyttäneet, paitsi RP joiltain osin. RP:n puutteet olivat tiedossa ennen hankintaa ja hinnan takia ne eivät tulleet kynnyskysymyksiksi. Saisin otettua lonkalta heitettynä yli 95% kaikista kuvistani myös noilla aiemmilla kameroillani, joten siksi hankintaa ei voi perustella. Lähinnä omaksi ilokseni kuvaan. Viimeisen pääle paras kenno tai muut ominaisuudet ovat olleet ja ovat edelleen toissijaisia.
R5 on helpottanut kuitenkin merkittävästi erityisesti eläinkuvien ottamista. Ja se on jo nyt muutaman viikon aikana antanut niin paljon ”hyvän olon tunnetta” tai jotain muuta tuon tyylistä, minkä kuvaaminen sanoin on vaikeaa, että se on ollut jokaisen euron arvoinen. Toiveissa oli, että saisin korvattua tällä tuon 5D4:n ja 7D2 ja sen tehtävän se täyttää minun osalta täydellisesti. Ei ole tarvinnut enää niihin koskea. RP tulee säilymään superzoomin kanssa pienenä yhden linssin kamerana ja R5 on tarkoitettu sitten vähän vakavahenkisempään kuvaukseen, jos harrastajan osalla niin voi sanoa.
Kuvat tuskin paranee uuden kameran myötä, mitä nyt on enemmän valita sarjatulella otetuista kuvista mitä laittaa näytille. Teknisesti onnistuneiden kuvien määrä lisääntyi vaativissa tilanteissa merkittävästi. Samaan olisin luultavasti päässyt muutamilla kilpailijoiden kameroilla. Silloin olisin joutunut myymään kaikki Canonit ja silti olisin saanut vain osan käyttämästäni optiikasta saman tasoisena tai parempana. Nyt vanhat EF optiikat toimii pääosin paremmin R5:llä kuin noilla aiemmilla kameroilla. Ainoan poikkeuksena olen huomannut EF100-400mm L IS II + 1.4x jatke tarkentaa hitaammin kuin 5D4:ssä. Tuntuu siltä, että sen tarkennusmoottori ei pysy kameran vauhdissa mukana.
Yksi suuri Canonin hankintaa puoltanut oli myös noiden RF optiikoiden laatu, erityisesti L merkittyjen osalta. Ovat järestään olleet erinomaisia, joskin hintavia. Harrastelijana on aikaa kytätä tarjouksia ja ei ole mitään tarvetta saada heti kaikkia EF optiikoita korvattua vastaavilla RF:llä. Kilpailijoilta olisi suurelta osin löytynyt myös vastaavaa tasoa olevaa optiikka mutta eivät nekään mitenkään edullisia näyttäneet olevan. Sitten oli vielä se merkittävä riski, että mitä jos kilpaileva kamera ei olisikaan minulle käytettävyydeltään niin hyvä kuin vanhat Canonit? Olisiko seuraavan rungon uusinnan yhteydessä joutunut sitten vaihtamaan koko järjestelmän Canoniin, kun ei sopinutkaan omiin käsiin kilpailijan rungot. Mm. näitä tuli pohdittua.
Käsittääkseni R5:n epävarmuustekijät liittyvät edelleen ainoastaan videokuvaukseen. Ainakaan valokuvauksessa en niihin ole törmännyt. Ja niidenkin osalta tiloihin joita vastaavia löytyy vain muutamasta kilpailijoiden malleista. Pois lukien 8k ja siitä ylinäytteistetty 4k, joita ei muista saman hintaluokan laitteista edes löydy. Itse piti oikein ihmetellä, miten videotilaan pääsee koska mode kiekossa ei ole mitään erillistä tilaa videokuvaukselle. Erikseen piti vaihtaa mode kiekon tila videokuvauksen puolelle, että sinne pääsin. Tätä kameraa voi käyttää, kuin siinä ei videokuvausmahdollisuutta edes olisi. Jos nuo videotilan heikkoudet tulee jollekin kameran ostajalle yllätyksenä, niin kovin heikosti on hankkimaansa kameraan ennakkoon tutustunut. Niin paljon tuosta jaksetaan vieläkin jauhaa, että on varmasti jokaisen vähänkin kamerasta netistä lukeneen tiedossa kyseiset puutteet.
Tällä hetkellä näyttää, että Canonin R-järjestelmällä tulen kuvaamaan seuraavat 10+ vuotta. En näe yhtään syytä, miksi pitäisi vaihtaa järjestelmää tai palata vanhaan. R5:n myötä valokuvausharrastus on ottanut vaihteeksi myös niskalenkin kameraharrastuksesta. Enemmän kuvausta, vähemmän kamerapalstoilla roikkumista :)