Pieni kalusto makropainotteiseen kuvaamiseen

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
hkoskenv

Pieni kalusto makropainotteiseen kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Meillä lapset (15 v) ovat alkaneet vähän miettiä hyönteisten ja hämähäkkien kuvaamista. Olen itse harrastanut lähinnä toisen ääripään laitteita, mutta jostain syystä he eivät pidä 5D3 & EF 100/2.8 yhdistelmää näppäränä jokapaikanhöylänä, enkä tiedä pienemmistä kameroista mitään ja minulla on muutenkin tapana lähteä laukalle saman tien kun pitäisi hommata teknistä lelua. Mikähän olisi järkevä ratkaisu ongelmaan? Tytöt ovat luonteeltaan enemmän casual-tyyppisiä harrastajia, joille luonnon otusten ihmettely ja hauskuus on tärkeämpää kuin suorituksen tai välineiden täydellisyys. Kuvia katsellaan lähinnä tietokoneelta tai tulostetaan seinälle. Mitään 7 m x 4 m tulosteita, joissa näkyy luupilla punkin ihon molekyylirakenne, ei kuitenkaan nyt tavoitella.

Vai onko pienikennoinen puhelin paras? Eivät ainakaan tavalliset mallit tarkenna kovin lähelle.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
KSK

Re: Pieni kalusto makropainotteiseen kuvaamiseen

Viesti Kirjoittaja KSK »

...
Viimeksi muokannut KSK, Syys 12, 2020 20 : 24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
xorsa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xorsa »

Tuo Sigman 150mm macro painaa turhan paljon, ennemmin joku Olympus tai vastaava, siinä 60mm macro on jo 120mm. Loittoa saa siihenkin laittaa väliin, jos noita pienempiä, eli alle 2mm kuvailee. Toinen vaihtoehto on tietty lähilinssi.
Vanhakin oppii vielä
Juha Sa

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Itse kuvaan perhoset ja sudenkorennot Nikon 1 J5 + Nikon 300 pf -yhdistelmällä ja se on kyllä arempien ötököiden kuvaamiseen huippupeli vaikka rajoituksena on pelkkä keskipistetarkennus.
Eli jokin pienempikennoinen runko ja lähelle tarkentava linssi on helposti mukana kulkeva yhdistelmä.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Tuo halpa Canonin muovirunko olemassa olevan 100 mm makron kaveriksi voi olla hyvä idea alkuun. Minäkin hommasin sen alun perin hopeakuulan kaveriksi. Ehkä voin lainata sellaisen että pääsevät kokeilemaan. Tässä on riski, että innostus on katoavaista.

Kuvattavat ovat suurempia hyönteisiä ja hämähäkkejä. 1:1 on ihan riittävä suurennus.
Hannu
jopisalo

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

Tervehdys
Minulla olisi Olympoksen tough tg4 tarpeettomana kun ostin kutosversion. Hyvät makroiluominaisuudet ja vesitiivis . Olympus fi sivustolta voi ladata käyttöohjeen jos kiinnostaa. Porissa
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Minun ehdotukseni on Canon M50 + EF-M 28/3.5 .
KSK

Viesti Kirjoittaja KSK »

...
Viimeksi muokannut KSK, Syys 12, 2020 20 : 24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saloma-3

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

Olympus Tough TG-6
Olaus

Viesti Kirjoittaja Olaus »

Ehdotan, että joku pienempikennoinen kamera, jossa makro-ominaisuus. Sellaisesta löytyisi varmaan myös takanäyttö, josta voi sommitella kohdistusta. Pieni kenno tekee suuremman syväterävyyden. Takanäytön kanssa pääsee hankaliinkin paikkoihin kätevästi, eikä kuvaaja itse varjosta ja säikyttele kohdetta.
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Olaus kirjoitti:Ehdotan, että joku pienempikennoinen kamera, jossa makro-ominaisuus. Sellaisesta löytyisi varmaan myös takanäyttö, josta voi sommitella kohdistusta. Pieni kenno tekee suuremman syväterävyyden. Takanäytön kanssa pääsee hankaliinkin paikkoihin kätevästi, eikä kuvaaja itse varjosta ja säikyttele kohdetta.
Tässä on ideaa. Kohdetta joutuu lähelle, mutta se opettaa myös lähestymistä ja kasvattaa kyttäämishermoja :-)

Laadukas, lähelle tarkentava pokkari helpottaa kaikkea muuta makrokuvauksessa paitsi kuvausetäisyyttä.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

hkoskenv kirjoitti:Meillä lapset (15 v) ovat alkaneet vähän miettiä hyönteisten ja hämähäkkien kuvaamista. Olen itse harrastanut lähinnä toisen ääripään laitteita, mutta jostain syystä he eivät pidä 5D3 & EF 100/2.8 yhdistelmää näppäränä jokapaikanhöylänä, enkä tiedä pienemmistä kameroista mitään ja minulla on muutenkin tapana lähteä laukalle saman tien kun pitäisi hommata teknistä lelua. Mikähän olisi järkevä ratkaisu ongelmaan? Tytöt ovat luonteeltaan enemmän casual-tyyppisiä harrastajia, joille luonnon otusten ihmettely ja hauskuus on tärkeämpää kuin suorituksen tai välineiden täydellisyys. Kuvia katsellaan lähinnä tietokoneelta tai tulostetaan seinälle. Mitään 7 m x 4 m tulosteita, joissa näkyy luupilla punkin ihon molekyylirakenne, ei kuitenkaan nyt tavoitella.

Vai onko pienikennoinen puhelin paras? Eivät ainakaan tavalliset mallit tarkenna kovin lähelle.
Kyllä minultakin menee ääni Olympuksen m43 järkkärille. Aluksi vaikka se 60mm macro lasi siihen. Ja sellainen Olympuksen malli mistä löytyy "focus stacking"...Eli sitten kun taidot ja into kehittyy, niin tuolla Olyn hyvin toteutetulla toiminnolla voi ottaa macrokohteesta kasan kuvia joista kamera osaa koota yhden otoksen josta löytyy laajempaa syväterävyyttää. Usein hyödyllistä makrokuvissa.
Ja kannattaa ilman muuta hankkia sellainen Olyn malli jossa kääntyvä takanäyttö.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Explorer

Viesti Kirjoittaja Explorer »

Noilla olympus toughtteilla saa kyllä loistavia macrokuvia ja tuohon kameraan saa edullisesti kätevän rengassalaman. Toinen hyvä puoli on että kamera kestää kolhuja ja pudotteluakin paremmin kuin muut kamerat. Kolmas plussapuoli on edullinen hinta. Miinuspuolena mainitsisin että "tavalliset" valokuvat eivät mitään huipputasoa ole ja saattavat hyvinkin hävitä huippupuhelinten kameroille.
xorsa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xorsa »

N1kon kirjoitti:Noilla olympus toughtteilla saa kyllä loistavia macrokuvia ja tuohon kameraan saa edullisesti kätevän rengassalaman. Toinen hyvä puoli on että kamera kestää kolhuja ja pudotteluakin paremmin kuin muut kamerat. Kolmas plussapuoli on edullinen hinta. Miinuspuolena mainitsisin että "tavalliset" valokuvat eivät mitään huipputasoa ole ja saattavat hyvinkin hävitä huippupuhelinten kameroille.
Vain häviävät huippupuhelinten kameroille. No eipä noilla kännyköillä isommin macrokuvia pari millisistä ötököistä oteta, eli älä unta näe.
Vanhakin oppii vielä
Explorer

Viesti Kirjoittaja Explorer »

xorsa kirjoitti:
N1kon kirjoitti:Noilla olympus toughtteilla saa kyllä loistavia macrokuvia ja tuohon kameraan saa edullisesti kätevän rengassalaman. Toinen hyvä puoli on että kamera kestää kolhuja ja pudotteluakin paremmin kuin muut kamerat. Kolmas plussapuoli on edullinen hinta. Miinuspuolena mainitsisin että "tavalliset" valokuvat eivät mitään huipputasoa ole ja saattavat hyvinkin hävitä huippupuhelinten kameroille.
Vain häviävät huippupuhelinten kameroille. No eipä noilla kännyköillä isommin macrokuvia pari millisistä ötököistä oteta, eli älä unta näe.
Niin siis macrokuvissa Olympus voittaa 100-0 mutta yleiskuvissa saattaa hyvinkin jäädä kakkoseksi.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Minulla oli Olympus tough4. Ainoa kamera joka on mykistynyt kerta iskusta romuksi. Toinen moite oli, että telepäässä lähimmällä tarkennusetäisyydellä teki lilan ympyrän kuvan keskelle.
Vastaa Viestiin