Maffer kirjoitti:Onhan siinä paljonkin. Esimerkiksi polkupyöräkasan ympärillä seinissä näkyy sinertävänä hirsissä olevaa kasvustoa mikä näkyi silmillä vain harmaana pölynä. Mutta miksi ihmeessä mitään tutkimusta varten ottaisin näitä kuvia?
OK. En minä sinusta tiedä, mutta minä vain vähän mietin, että väärävärikuvausta voisi olla kiinnostavaa joskus kokeilla. Enemmän huvin kuin oikean tutkimuksen takia, mutta haluaisin kutenkin nähdä ja oppia jotain luonnosta, hassut värit eivät minua kiinnosta mutta tuollainen homekasvusto (tai mikä lienee), joka tulee näkyviin jollan aallonpituuskaistalla, on heti paljon mielenkiintoisempi asia kuin vanhat romut. Romuun kompastelee kotonakin. Ja hienointa olisi, jos löytäisi jostain nimen sille ja oppisi erottamaan sen toisesta silmin nähden samannäköisestä homeesta.
Jos vaikka hommaisi halvan värisuodattimettoman kameran (niitä saa astronomiakäyttöön tarkoitettuna) ja lainaisi töistä erilaisia optisia filttereitä. Mutta eipä kai minulla ole oikeasti ennen eläkeikää aikaa ja varsinkaan jaksamista sellaiselle. Nuo ovat yleensä hommia, joita saa ährätä hyvän tovin ennen kuin saa aikaan mitään kiinnostavaa, kiinnostus lopahtaa ja autotallin lattialla on yksi laatikko lisää kallista romua, joka odottaa "uutta inspiraatiota".
Valokuvaus on minulla vähän suvannossa nyt ja pitäisi keksiä joku uusi juttu, joka toisi kiinnostuksen takaisin. Pelkkä kamojen päivittäminen uusimpiin ja kalliimpiin suurempien (tai pienempien) numeroiden takia ei oikein iske.