Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska kirjoitti:Tarkoitin lähinnä, että Pentax ei tosiaan ole mukana missään varustekilpailussa, vaan tekee sellaisia tuotteita kun katsoo tarpeelliseksi. Yleensä laadukkaita ja tarkoituksenmukaisia.
Se on tänä päivänä liiketaloudellisesti tuhon tie. Rahaa tehdään sillä mitä asiakkaat katsovat haluttavaksi.
Ja siitä tulee yksi Pentaxin ongelma vakavammin harrastavalle, joka tietää jo mitä haluaa. Pentax roikkuu järjestelmänä löysässä hirressä. On vain ajan kysymys, koska Ricoh lopettaa homman ja myy nimenkäyttöoikeuden jollekin muulle, josta ei tiedä mihin aikoo sitä käyttää ja millä aikataululla. Sitten yhteensopivien tuotteiden heikko saatavuus romantaa entisestään. Sekin voi sopia jonkun harrastusfilosofiaan, mutta ei valtavirralle, joka haluaa päivityksiä päivitysten ilosta aina kun tilille kertyy vähän katetta.
Jos automaattitarkennus on toissijainen tarve tai ei tarvi ollenkaan, ei Pentaksia parempaa oikein saa kaupasta järkevään hintaan. Tonnilla K-1 uutena on aivan lyömätön pohja systeemille. Se tarjous taas oli hetken äskettäin ja on toistunut useasti.
aikaarska kirjoitti:Toisaalta, eihän esimerkiksi Leica ole mikään valtavirran merkki.
Leica on selvästi luksustuote. Se myy ihmisille, jotka haluavat erottua varakkaina erikoisuudentavoittelijoina. Mitään teknistä tai käytännöllistä syytä valita ylihintaista luksusjärjestelmää ei ole. Mielestäni Pentax ei selvästikään yritä luksuskategoriaan. Sen pitäisi tehdä muutama sikahintainen erikoislasi (jotain f/0.95 -älyttömyyksiä) ja pistää nolla K1:n hintalappuun perään. Luksustuotteen menekki laskee, jos se on liian halpaa ja määrä on oltava niin pieni, ettei porukoissa tule montaa samanlaista vastaan.
Ehkä Ricoh olisi voinut valita sen tien alusta asti. Pentax on maineikas brändi, jolla on pitkä historia, niin kuin Leicakin. Nyt näyttää siltä, ettei niillä ole koskaan ollut selkeää visiota miten ne tekevät bisnestä Pentaxin brändillä tai sen toteutus on keskeytynyt alkuunsa. Jos pitäisi arvata, niin olisikohan sieltä joku johtaja, jonka visio homma oli, jäänyt pois kriittisessä vaiheessa ja muut ovat lähinnä ihmetelleet että mitä tuollakin pitäisi tehdä.
Maffer kirjoitti:Jos automaattitarkennus on toissijainen tarve tai ei tarvi ollenkaan, ei Pentaksia parempaa oikein saa kaupasta järkevään hintaan. Tonnilla K-1 uutena on aivan lyömätön pohja systeemille. Se tarjous taas oli hetken äskettäin ja on toistunut useasti.
Miten optiikan laita oli? Muistaakseni olit taannoin kovin nyreissäsi, kun ties kuinka mones yritys oli jostain reunasta suttua aina vaan. Mutta ehkä optiikkakin kuuluu niihin toissijaisiin tarpeisiin tätä nykyä. Linssinsuojus on ihan riittävä kohde moderniin kuvailmaisuun. Jos nyt on ihan pakko kuvata valoisassa, pieni muovivalumöykky riittää ja kuvan voi tehdä tekoälyllä - puhelimessa tietenkin.
Välillä mua kaduttaa, että myin K-1 systeemin pois. Mulla oli silloin kahden systeemin loukku. Sony FE ja Pentax. Toisesta piti luopua, kun en halunnut pyöritellä kahta järjestelmää. Valitsin modernimman, jossa AF idiootti täsmällinen . Ja elektroniset manuaalitarkennusavut. Ja hyvä 42mp kenno.
Silti Pentax K-1 on sellainen kamera, että sillä on paikkansa, ja se on myös erittäin monipuolinen laite. Jos kuvaisin pelkkää maisemaa ja sen tyyppistä stabiilia kohdetta rauhassa, ilman kiirusta, niin olisin varmaan jättänyt Pentax systeemin itselle. Mutta itse valokuvaan niin paljon kaikenlaista ja välillä myös videoklippejä muistoksi, niin Sony oli melko selvä valinta.
Objektiivihommat ovat vähän sellaisia, että tuntuu, että niitä maanantaikappaleita löytyy merkiltä kuin merkiltä. Ja yleensä ne voi palauttaa, kun ostaa sellaisesta kaupasta jossa palautusoikeus. Kunnon valokuvausliikkeessä kyllä ymmärretään valokuvaajan tarpeita eikä leimata vaativaa asiakasta heti pilkunviilaajaksi.
Verkkokauppa.com taas ymmärtää hyvän asiakaspalvelun merkityksen, vaikka eivät varsinainen fotoliike olekaan. Ja kyllä sielläkin foto-osaston myyjä olisi anatanut minun testata objektiiviyksilöä ennen ostoa, jos olisi ollut suoraan myymälän hyllyllä. Mutta koska se oli vain varastossa, niin sanoivat, että osta se vaan pois ja palauta jos et tykkää. Niin tein, ja onneksi sain suhteellisen hyvän Sony FE 28/2 yksilön. Sitä ennen olin testannut yhtä toisessa fotoliikkeessä (heidän ainoa yksilö, ja sekin käytetty), joka oli lievästi epäkeskinen optisesti.
En mä ole ajatellut, että pentaxin lasit olisivat jotenkin enemmän epäkeskisiä tai muuten virheellisiä.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska kirjoitti:En mä ole ajatellut, että pentaxin lasit olisivat jotenkin enemmän epäkeskisiä tai muuten virheellisiä.
En minä sitä epäile. Kaikki ne ovat susia nykyään, jos liian tarkkaan syynätään. Vaadin edelleen, että kuluttajansuojan nimissä ne pahamaineiset "speksit", joiden mukaan firmat tuomitsevat susikappaleet ehjiksi, pitäisi määrätä julkisiksi, että jokainen voisi ennen ostoa perehtyä mitä firma oikeasti sitoutuu tarjoamaan. Hyväksyttävä minimi tuntuu olevan aika kalpea aavistus hyvästä yksilöstä.
Ei niitä uusia Penrax Tamroneita kannatakaan hankkia yhden ainutta. Keskipiste-AF toimii Limited-obiskoilla verkkaisesti ja muutama Zeissi siinä ohessa. Nyt on saapumassa tilaustyönä tehdyt Leitax-bajonetit että saan pari ääretönongelmaista obiskaa kuntoon.
aikaarska kirjoitti:En mä ole ajatellut, että pentaxin lasit olisivat jotenkin enemmän epäkeskisiä tai muuten virheellisiä.
En minä sitä epäile. Kaikki ne ovat susia nykyään, jos liian tarkkaan syynätään. Vaadin edelleen, että kuluttajansuojan nimissä ne pahamaineiset "speksit", joiden mukaan firmat tuomitsevat susikappaleet ehjiksi, pitäisi määrätä julkisiksi, että jokainen voisi ennen ostoa perehtyä mitä firma oikeasti sitoutuu tarjoamaan. Hyväksyttävä minimi tuntuu olevan aika kalpea aavistus hyvästä yksilöstä.
Ne speksit ja niiden mainitseminen tarkoittaa vain sitä, että nyt sua kusetetaan ja kovaa.
Suomessa ei taida olla kovin montaa rehellistä kameraliikettä, kun omia kokemuksia alkaa käydä läpi. Taitaa rehellisimpiä olla ne, joista en ole koskaan ostanut mitään. Melkein jokaisesta josta tavaraa on tullut ostettua, on tullut lopulta se yksilö, joka täyttää tehtaan toleranssit tai sitten se susipska reunasuttu on palautuksen jälkeen lyöty suoraan myyntivitriiniin, vaikka testikuvat on laitettu mukaan ja laite on ollut täysi jojo.
Porukan pitäisi pikku hiljaa alkaa tajuta, että niille myydään olematonta optista suorituskykyä ja suorastaan kustaan silmään. Tehkää heti jokaiselle uudelle ja käytetylle objektiiville kunnon testikuvaus hyvässä valossa ja päättäkää vasta sitten oliko hyvä ostos vai ei.
T71 kirjoitti:Tehkää heti jokaiselle uudelle ja käytetylle objektiiville kunnon testikuvaus hyvässä valossa ja päättäkää vasta sitten oliko hyvä ostos vai ei.
Testikuvaus ?
Mitä tällä tarkoitat, pitääkö olla jokin testitaulu vai riittääkö ihan perus-maisemaräpsy ?
Näet itselleni riittää objektiivin x kohdalla se kun laitan runkoon kiinni, otan muutaman kuvan sieltä sun täältä ympäristöstä eri aukoilla ja voila´
En kuvaa testikäppyröitä enkä hae äärimmäistä nurkkapiirtoa ja itselleni riittää kun objektiivi piirtää ns. kelvollisesti ilman suuria silmämääräisesti (ei tarvitse edes kuvaa cropata, kyllä sen heti näkee koneen näytöltä muutoinkin) tarkasteltuja virheitä.
Itselleni vuoden 80 jälkeen tullut yksi ainut epäkelpo pettymyksen aiheuttanut objektiivi vastaan jonka palautin saman tien ja se oli joka paikassa hehkutettu Fujin 18-55 "kitti", eli ilmeisesti olen sitten siinä suhteessa aikamoinen hannu hanhi, tahi omistan melkomoiset puusilmät, tai sitten en kuulu niihin pikseliviilajiin, jotka tarkastelevat jokaista ostamaansa tuotetta lähes pipeteettisellä tarkkuudella, mene ja tiedä...
Vain makrolasia tai superteleä kannattaa testata jollain testitaululla koska niiden tarkennustaso on kohtuullisen lättänä. Muuhun käyttöön niistä tauluista ei ole mitään virkaa. Normaalikäytössä harvemmin kuvataan parin metrin päässä olevaa lappua seinässä vaan kohde voi olla kaukana, keskietäisyydellä tai lähellä ja laajiksen tai peruszoomien tarkennustaso ei ole koskaan tasainen levy eikä tasaisin kivikään pystysuora seinä.
Ilman testiä ei kannata edes aloittaa kuvaamista hikipäissään missään nimessä. Ei varsinkaan jos se kakkula on maksanut tonnin tai enemmän. Takaisin vain ja uusi tilalle toistaen kunnes on ehjä. Todennäköisyys ehjälle on n. 1/3 ollut semmoinen kymmenen vuotta. Superteleissä voi olla kontrolli paremmalla tolalla, mutta ei niitä kannata tarkistamatta jättää.
Onko myytti objektiivien heikentyneestä laatukontrollista totta vai tarua?
Mielenkiintoinen asia. Se on ainakinkin varmaa, että nykyajan digeillä on paljon helpompi huomata virheitä objektiivien suorituskyvyssä kuin mitä aikanaan filmillä. Filmi antoi jossain määrin myös enemmän anteeksi esim. kulmapiirron suhteen.
Mutta tehtiinkö objektiivit huolellisemmin esimerkiksi 20-40 vuotta sitten?
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Runkojen tarkkuus on noussut 5D1-ajoista. Markkinoita hämmentää PingPong, Glönks ja Mörkö-Göbbelsit syöden valtamerkkien ateriaa, mikä on omiaan kustannustason halventamiseen tehtailussa. Kuluttajilta huijataan kuitenkin samat summat ja enemmänkin.
Juu, määrää löytyy enemmän, täyskennoa ja suurta pikselimäärää samoin. Eli nykyään suttu jää kiinni helpommin. Olettaisin myös, että kun tavaraa tehdään edullisemmin ja nopeammin, ei pikkutarkalle syynäämiselle ole taloudellisesti kannattavaa syytä. Parempi myydä 50 hyvää, 45 melkein hyvää ja 5 suttua. Ja ne sutut palautetaan liikkeeseen joka laittaa sen takaisin verkkokaupan listoille... Tai sitten omistaja ei ole niin tarkka. Tai laittaa vahingon kiertämään.
Jotakuinkin näin. Ja sehän on tosiaan aivan varmaa, että moni käyttäjä ei vähän suttuja edes erota. Uskoisin, että tämänkin foorumin aktiivikäyttäjistä suurin osa kuuluu sellaiseen vähemmistöön jotka syynää objektiivit tarkemmin.
Onneksi nykyajan nettimaailma on melko armoton tiedottamaan näistä asioista. Valmistajien täytyy olla varpaillaan negatiivisen julkisuuden ja testituloksien takia.
Valmistajat varmaan optimoi näitä yhtälöitä. Kaiken perusta on maksimaallinen voitto ja raha.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Jos ei välitä kunnon hifistä, ei digiä tarvi mihinkään. Epäkesko obiska on aivan karsean näköistä vähän isommassa vedoksessa. Siittä vain vaikkapa epäkesko 24-70GM kaupasta ja lopputulos ei ole yhtään parempi kuin 40v vanhalla filmikameralla ja hinnat alkaen 24mm sutulla. Ei se mittää, kunhan on Sony ja maksoi paljon.
Sit vielä ihmetellään miksi ei näe omissa kuvissa eroa bayer ja superresoluution välillä - no ei varmasti näe jos edes MTF10 tasolla ei käppyrä onnistu.
Mikä tahansa pakasta vededetty Huawei P20+ Pro on parempi kuin kehno Sony 28/2 A7R4:n jatkeena.
Maffer kirjoitti:Jos ei välitä kunnon hifistä, ei digiä tarvi mihinkään. Epäkesko obiska on aivan karsean näköistä vähän isommassa vedoksessa. Siittä vain vaikkapa epäkesko 24-70GM kaupasta ja lopputulos ei ole yhtään parempi kuin 40v vanhalla filmikameralla ja hinnat alkaen 24mm sutulla. Ei se mittää, kunhan on Sony ja maksoi paljon.
Sit vielä ihmetellään miksi ei näe omissa kuvissa eroa bayer ja superresoluution välillä - no ei varmasti näe jos edes MTF10 tasolla ei käppyrä onnistu.
Juppajuu. omalal tavalaan asiaa, mutta vedit lopuksi ihan turhan provon sonyyn , ja tämä epätosi väite vesittää sun koko kirjoituksen.
limboja tulee nimittäin joka valmistajalta. Lensrentals on julkaissut tilastoja objektiivien yksilövaihteluista merkeittän. Heidän kauttaan kulkee tuhansia objektiiveja ja siellä myös huolletaan niitä. Rautainen tietotaito lensrentallsilla.
Sony ei erottunut negatiivisesti muiden isojen merkkien joukossa!
Muuten olen kyllä samaa mieltä, ja kyllähän se ärsyttää jos kalliissakin objektiivissa on jotain probleemaa. Ei se niin saisi mennä. Ja tulevaisuudessa tuskin meneekään. Jengistä tulee tarkempaa, tai sitten ne vaihtaa älyluuriin kun huomaa, että sillä pikku pirulaisella saikin terävempää jälkeä laidasta laitaan.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Maffer kirjoitti:Jos ei välitä kunnon hifistä, ei digiä tarvi mihinkään. Epäkesko obiska on aivan karsean näköistä vähän isommassa vedoksessa. Siittä vain vaikkapa epäkesko 24-70GM kaupasta ja lopputulos ei ole yhtään parempi kuin 40v vanhalla filmikameralla ja hinnat alkaen 24mm sutulla. Ei se mittää, kunhan on Sony ja maksoi paljon.
Sit vielä ihmetellään miksi ei näe omissa kuvissa eroa bayer ja superresoluution välillä - no ei varmasti näe jos edes MTF10 tasolla ei käppyrä onnistu.
Mikä tahansa pakasta vededetty Huawei P20+ Pro on parempi kuin kehno Sony 28/2 A7R4:n jatkeena.
Joo, no siinä mielessä höpöjä, että olen testaillut juurikin kyseistä Huawei P20Pro puhelinta. Ja sen 40mp suorituskykyä vs. Sony A7RII (42mp) + Sony 28-75/2.8 (28mm), päivänvalossa.
Ja kyllähän tuo järkkärikombo pesi Huawein 5-0... Se on sitten eri asia, jos kumpaakin pienentää vaikka 10mp resoihin, niin tottakai erot muuttuu pienemmäksi.
Sony FE 28/2 on hyvä lasi hintaisekseen, mutta täydellä aukolla se ei pysty tekemään laidasta laitaan samaa kuin vaikkapa f/4 aukolla, esimerkiksi maisemissa. Mutta tilannekuvissa se on mainio jo täydellä aukolla, hyvä sosiaalisissa tilanteissa, helppo saada 3D tyyppistä ilmettä tilannekuviin jne. Maisemissa kannattaa valita f/4-f/8 aukko jos haluaa laidasta laitaan terävää.
Maffer kirjoitti:Jos ei välitä kunnon hifistä, ei digiä tarvi mihinkään. Epäkesko obiska on aivan karsean näköistä vähän isommassa vedoksessa. Siittä vain vaikkapa epäkesko 24-70GM kaupasta ja lopputulos ei ole yhtään parempi kuin 40v vanhalla filmikameralla ja hinnat alkaen 24mm sutulla. Ei se mittää, kunhan on Sony ja maksoi paljon.
Sit vielä ihmetellään miksi ei näe omissa kuvissa eroa bayer ja superresoluution välillä - no ei varmasti näe jos edes MTF10 tasolla ei käppyrä onnistu.
Mikä tahansa pakasta vededetty Huawei P20+ Pro on parempi kuin kehno Sony 28/2 A7R4:n jatkeena.
Taas puhut höpöjä.
Vieläkin hiertää kengässä paha Sony-kivi, ei ole tuonut onnen tunnetta uudet Pentax ja Nikon merkkiset pohjalliset, joiden piti poistaa kaikki mahdolliset Sony-kivien ikävät tuntemukset herkistä aku-pisteistä.