Pentax K-1, K-1 II
-
Re: Pentax K-1, K-1 II
Tyylikästä!
Vaikkakaan ei erikoista nykyään. ite olen kattellut nötflixistä Blacklist nimistä sarjaa, ja siellä ollaan kovia käyttämään Sony-merkkisiä kameroita. Ainakun agentit ja muut kuvailee, on tuttu merkki näkyvillä.
Vaikkakaan ei erikoista nykyään. ite olen kattellut nötflixistä Blacklist nimistä sarjaa, ja siellä ollaan kovia käyttämään Sony-merkkisiä kameroita. Ainakun agentit ja muut kuvailee, on tuttu merkki näkyvillä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
Palataas siihen 31 Limited:n hajonneeseen tarkennukseen.
Kameraservice Kungsör tosiaan tilasi uudet osat Japanista. Pientä mutkaa tuli siitä että kun ensimmäisen kerran lähettivät ne tänne päin niin eivät muistaneet kertoa minulle. Eivät sitten laittaneet ilmeisesti myöskään oikeita yhteystietojani mukaan kun koskaan en saanut ilmoitusta saapuneesta paketista.
Paketti palautettiin aikanaan Ruotsiin ja ihmettelivät miksi en noutanut pakettia lähikaupan pakettipisteeltä. No ymmärsivät yskän ja toisella kerralla sain sitten seurantanumeron ja ilmoitus saapuneesta paketista tuli sähköisesti niin kuin pitääkin.
Paikalleen asennus olikin sitten nopeaa ja 31 Limited pelaa taas hienosti.
Tuossapa vähän kuvaa vanhasta ja uudesta palikasta.
Kameraservice Kungsör tosiaan tilasi uudet osat Japanista. Pientä mutkaa tuli siitä että kun ensimmäisen kerran lähettivät ne tänne päin niin eivät muistaneet kertoa minulle. Eivät sitten laittaneet ilmeisesti myöskään oikeita yhteystietojani mukaan kun koskaan en saanut ilmoitusta saapuneesta paketista.
Paketti palautettiin aikanaan Ruotsiin ja ihmettelivät miksi en noutanut pakettia lähikaupan pakettipisteeltä. No ymmärsivät yskän ja toisella kerralla sain sitten seurantanumeron ja ilmoitus saapuneesta paketista tuli sähköisesti niin kuin pitääkin.
-
jmra kirjoitti:Palataas siihen 31 Limited:n hajonneeseen tarkennukseen.
Kameraservice Kungsör tosiaan tilasi uudet osat Japanista.
Suostuivatko toimittamaan pelkän osan ?
-
Kyllä joo. Eli tuo rataspaketti sieltä tuli. Itse tuon alunperin tutkin mikä on vialla ja kyselin että saako uutta osaa. Tuo onneksi on hyvin pienellä purkamisella esillä niin nopeasti löytyi vika ja oli helppo vaihtaa.
-
Tämä yksi hammasratas siis haljennut.
-
- Viesti:
Mä korjasin 31mm limitedin 28/2 zeissillä. 31mm oli melkolailla ~30mm käytännössä ja zeississä enempi jytyä. Toki se AF meni.
-
Kappas vain. Täytyy nostaa hattua Kungsörille. Aika usein nämä merkkihuollot kieltäytyvät myymästä osia muutoin kuin paikalleen asennettuna.jmra kirjoitti:Kyllä joo. Eli tuo rataspaketti sieltä tuli. Itse tuon alunperin tutkin mikä on vialla ja kyselin että saako uutta osaa. Tuo onneksi on hyvin pienellä purkamisella esillä niin nopeasti löytyi vika ja oli helppo vaihtaa.
-
Nämä Pentaxin laadukkaat limitedit on kyllä kuin hyvä mekaaninen kello. Aina vaivan arvoinen korjata. Järkevää mekaniikkaa sisällä joka suhteellisen kiitollista korjata. Hyvää työtä jmra! 31 limited on legendaarinen lasi, ja varsinkin kinossa se rokkaa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viesti:
Onhan tuo ero melkoinen vaikkapa Samyangiin. Toinen on tehty pitkää ikää silmällä pitäen, toinen on möykky sisältä jonka saa jotenkin purettua, muttei koskaan enää kasattua.
-
Eikä maksa paljon! K-1 classic on nyt tämän viikon tarjouksessa, 999 €:
https://www.topshot.fi/product/11027/pentax-k-1-runko" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.topshot.fi/product/11027/pentax-k-1-runko" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Halpahan tuo on, mutta vähän on mennyt usko koko firman pystyssä pysymiseen. Jonkinlainen tiedotuspolitiikka olisi ihan suotavaa...varsinkin kun tuo uusien mallien julkaisutahti on mitä on. Katselin camerastoren arvostelun ja kaikki näytti olevan kohdillaan paitsi video ja tarkennus urheilu- tai lintukuvauksessa.
-
Näinhän se on. Mutta muuten sitten onkin tosiaan kaikki kohdillaan. Pentaxiin on ehkä vaikea mennä puhtaalta pöydältä tässä tilanteessa, mutta jos PK objektiiveja löytyy entuudestaan, tai pärjää vain muutamalla niin onhan tuo melko riskitön sijoitus.
-
- Viesti:
Putkien kaivaminen kiven alta on se kynnyskysymys, mutta sen jälkeen ollaan pitkällä tavallisten tusinapeilittömien ulottumattomissa niiden kivien kuvailussa.
-
Tietysti tuotakin voi jäädä miettimään, mutta toisaalta kyllä sillä voi kuvata vielä pitkän aikaa. Kun pääasiassa kuvailen ulkona paikallaan olevia kohteita, niin tarkennus ei ole mikään ongelma. Enemmän ratkaisee se, että ei ole kovin herkkä sateellekaan. Ja toisaalta kyllä siellä vilkkaasti liikkuvien kohteiden kuvissa on ihan riittävästi ollut teräväksitarkentuneita. Jos tarkennus on nykyään ongelma, niin lisää treeniä vaan, kyllä se tuollakin onnistuu, vaikkei olekaan se markkinoiden paras.ruutu kirjoitti:Halpahan tuo on, mutta vähän on mennyt usko koko firman pystyssä pysymiseen. Jonkinlainen tiedotuspolitiikka olisi ihan suotavaa...varsinkin kun tuo uusien mallien julkaisutahti on mitä on. Katselin camerastoren arvostelun ja kaikki näytti olevan kohdillaan paitsi video ja tarkennus urheilu- tai lintukuvauksessa.
-
Juurikin näin.
Vielä vähän tuosta Pentaxin AF tarkennuksesta (olen entinen Pentax K-1 ja muiden Pentax runkojen omistaja). Minua ei AF tarkennuksessa niinkään nyppinyt sen nopeus, vaan luotettavuus.
En aina voinut olla varma, että AF tarkennus oli lukittautunut juuri oikeaan kohtaan. Riippuen objektiivista, siinä saattoi olla hitunen taka- tai etutarkennusta. Eikä kysymys ollut objektiivin AF säädöistä, vaan ihan randomista epätäsmällisyydestä.
Minulla ei kuitenkaan ollut käytössä Pentaxin uusimpia 15-30/2.8 ja 24-70/2.8 laseja. Voihan olla, että niiden kanssa K-1 olisikin ollut täsmällisempi AF suhteen.
Tämä oli kuitenkin suurin syy miksi lopulta luovun K-1:stä. Koska siinä ei ole elektronista etsintä, niin edes etsimestä ei voinut tarkentaa täysin luotettavasti manuaalisesti, toisin kuin peilittömän EVF:llä. Takanäytöstä kyllä pystyi (käyttäen liveview).
Minulla oli jonkun aikaa yhtäaikaa käytössä Pentax K-1 ja Sony A7RII. K-1:ssä oli monet asiat parempi kuin A7RII:ssa, mutta kuitenkin vaakakuppi kallistui A7RII puoleen. Seuraavista syistä:
- Tarkennuksen täsmällisyys niin AF kuin MF
- En tarvinnut DSLR kokoista järkkäriä
- uudempi 42mp kenno (vs. vanhempi mutta hyvä 36mp)
Mutta Pentax K-1 on loistava valinta, jos:
- haluat kino DSLR kokoisen järkkärin
- tykkäät optisesta etsimestä ja olet sinut sen kanssa esim. manuaalitarkentamisessa
- haluat hyvin kääntyvän takanäytön
- haluat hyödyntää pixel shift tekniikkaa. Pixel shiftillä saa oikeasti todella laadukkaita kuvia jos kohteessa ei ole liikaa liikkuvia elementtejä
- käytön logiikka on hyvin käyttäjäystävällistä ja tehokasta
- parempi sääsuojaus
Yhteenvetona voin kuitenkin sanoa, että varsinkin 999€ hintaan Pentax K-1 on hyvä valinta, monet pitävät sitä parempana kuin uudempi K-1II (koska K-1 classic mallissa ei ole pakotettua kohinavaimennusta isoilla herkkyyksillä).
Jos minulla olisi liikaa ylimääräistä rahaa, niin voisin ostaa tämän tonnilla A7RII:n rinnalle, niin hyvä se on, vaikka onkin eri mountti kuin Sonyssa.
Pentax K-1 on yhä yksi parhaista esimerkiksi sellaisiin tilanteisiin jossa pystyy tarkentamaan rauhallisesti takanäytöltä (kuten maisemat ja makroilu).
Videotouhuihin se on vain välttävä, korkeintaan tyydyttävä.
Vielä vähän tuosta Pentaxin AF tarkennuksesta (olen entinen Pentax K-1 ja muiden Pentax runkojen omistaja). Minua ei AF tarkennuksessa niinkään nyppinyt sen nopeus, vaan luotettavuus.
En aina voinut olla varma, että AF tarkennus oli lukittautunut juuri oikeaan kohtaan. Riippuen objektiivista, siinä saattoi olla hitunen taka- tai etutarkennusta. Eikä kysymys ollut objektiivin AF säädöistä, vaan ihan randomista epätäsmällisyydestä.
Minulla ei kuitenkaan ollut käytössä Pentaxin uusimpia 15-30/2.8 ja 24-70/2.8 laseja. Voihan olla, että niiden kanssa K-1 olisikin ollut täsmällisempi AF suhteen.
Tämä oli kuitenkin suurin syy miksi lopulta luovun K-1:stä. Koska siinä ei ole elektronista etsintä, niin edes etsimestä ei voinut tarkentaa täysin luotettavasti manuaalisesti, toisin kuin peilittömän EVF:llä. Takanäytöstä kyllä pystyi (käyttäen liveview).
Minulla oli jonkun aikaa yhtäaikaa käytössä Pentax K-1 ja Sony A7RII. K-1:ssä oli monet asiat parempi kuin A7RII:ssa, mutta kuitenkin vaakakuppi kallistui A7RII puoleen. Seuraavista syistä:
- Tarkennuksen täsmällisyys niin AF kuin MF
- En tarvinnut DSLR kokoista järkkäriä
- uudempi 42mp kenno (vs. vanhempi mutta hyvä 36mp)
Mutta Pentax K-1 on loistava valinta, jos:
- haluat kino DSLR kokoisen järkkärin
- tykkäät optisesta etsimestä ja olet sinut sen kanssa esim. manuaalitarkentamisessa
- haluat hyvin kääntyvän takanäytön
- haluat hyödyntää pixel shift tekniikkaa. Pixel shiftillä saa oikeasti todella laadukkaita kuvia jos kohteessa ei ole liikaa liikkuvia elementtejä
- käytön logiikka on hyvin käyttäjäystävällistä ja tehokasta
- parempi sääsuojaus
Yhteenvetona voin kuitenkin sanoa, että varsinkin 999€ hintaan Pentax K-1 on hyvä valinta, monet pitävät sitä parempana kuin uudempi K-1II (koska K-1 classic mallissa ei ole pakotettua kohinavaimennusta isoilla herkkyyksillä).
Jos minulla olisi liikaa ylimääräistä rahaa, niin voisin ostaa tämän tonnilla A7RII:n rinnalle, niin hyvä se on, vaikka onkin eri mountti kuin Sonyssa.
Pentax K-1 on yhä yksi parhaista esimerkiksi sellaisiin tilanteisiin jossa pystyy tarkentamaan rauhallisesti takanäytöltä (kuten maisemat ja makroilu).
Videotouhuihin se on vain välttävä, korkeintaan tyydyttävä.
Viimeksi muokannut aikaarska, Maalis 06, 2020 11 : 26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Periaatteessa menin Pentaxiin melko puhtaalta pöydältä, kun K-1 tuli. Vaikka aiemmin oli ollut kroppikennoisia Pentaxeja, niin ei minulla ole enää yhtään sen aikaisia objektiivejä. Pääasiassa käytössä olevat omat objektiivit ovat D FA 70-200 /2.8 mm, D FA 50 mm /1.4 ja DA 11-18 /2.8, ja eihän ne muillakaan merkeillä ole paljon uudempia ne peilikameroiden objektiivit. Noista viimeisin toimii kinokennolla täysin vain 16-18 mm välillä, mutta silti koen sen parempana vaihtoehtona itselle kuin esim 15-30 mm zoomin.aikaarska kirjoitti:Näinhän se on. Mutta muuten sitten onkin tosiaan kaikki kohdillaan. Pentaxiin on ehkä vaikea mennä puhtaalta pöydältä tässä tilanteessa, mutta jos PK objektiiveja löytyy entuudestaan, tai pärjää vain muutamalla niin onhan tuo melko riskitön sijoitus.
Mutta siis tottakai jokainen tekee omat hankintansa omien harkintojensa mukaan. Joillekin jo paino voisi olla este hankkia noin järeää kalustoa. Runko on itsessään jo kohtalaisen kokoinen, mutta esim 40 mm limited ja 70 mm limited tarjoavat mahdollisuuden melko pieneen kokonaisuuteen, ja nuo molemmat ovat kinokennollekin riittäviä.
-
Ja sitten pieni tärppi. Halvat Pentax smc DA L 35mm f2.4 A ja Pentax smc DA 50mm F1.8 toimivat ihan hyvin myös kinokennon kanssa.
Ja myös Samyang tarjoaa monia mallejaan myös Pentaxille. Samyangin Pentax malleissa on myös sähköinen kontakti runkoon, vaikka muuten ovatkin manuaalitarkenteisia.Pentaxiin saa myös Samyangin 24 tilt&shift objektiivin.
Eli tarvittaessa voit koota todella edullisen, mutat laadultaan järkevän järjestelmän K-1 rungon ympärille.
Ja myös Samyang tarjoaa monia mallejaan myös Pentaxille. Samyangin Pentax malleissa on myös sähköinen kontakti runkoon, vaikka muuten ovatkin manuaalitarkenteisia.Pentaxiin saa myös Samyangin 24 tilt&shift objektiivin.
Eli tarvittaessa voit koota todella edullisen, mutat laadultaan järkevän järjestelmän K-1 rungon ympärille.
-
Minulla ei ole ollut tuollaisia tarkennusongelmia. Enkä varmasti minäkään kuvaisi K-1:llä, jos olisi. Se on kyllä niin, että tarkennuksen suhteen pitää nykyään päästä käytännössä 100 % tuloksiin.aikaarska kirjoitti:Juurikin näin.
Ensimmäinen, minkä huomasin, oli, että jokaiselle objektiiville pitää tallentaa oma hienosäätö, vaikka sen arvo olisikin nolla. Ja kyllä esim vanha FA 100 mm Macro tarkentuu täsmällisesti ja nopeasti, joten ei ne objektiivit ihan uusiakaan tarvitse olla.
Toiseksi niitä automaattitarkennusvaihtoehtoja on aika monia, joten helposti sieltä on valittuna sellainen, joka ei siihen tilanteeseen ole se paras. Tietysti olisi hyvä, että automaattitarkennus olisi aidosti automaattitarkennus, eli aina heti täysin toimiva laatikosta otettaessa. Mutta eihän ne valotuksen automaatitkaan toimi vieläkään ihan niin, vaikka niillä historiaa on vähän enemmän.
-
Joo, en oikein tiedä sitten. Mutta se täytyy sanoa, että live viewn kautta kontrastipohjainen AF tarkennus toimi yllättävän hyvin ja tarkasti. Ainakin sellainen mielikuva minulle jäi.
-
Tarkennushan se juuri minuakin askarrattaa, koska kokemusta on K10d:stä ja k5:sta, joissa on omat ongelmansa: K10d tarkentaa hitusen taakse ja k5 takeltelee da50/1,8:n kanssa. Tarkennan k5:lla takanapilla ja se on vähän auttanut. Tarkennusongelmia sen sijaan ei ole ollut Nikonin 1-sarjalaisen, eikä Olyn Em 5:n kanssa. Tekisi mieli kokeilla täysikennoista vanhojen lasien kanssa, mutta järki sanoo että unohda koko Pentax ja osta parempikennoinen peilitön...