mremonen kirjoitti:Kennon lukunopeuden kasvattaminen on innovatiivista samalla tavalla kuin auton huippunopeuden nostaminen 120 km/h -> 250 km/h. Siinä ei ole tarvittu tehdä mitään varsinaista uutta innovaatiota, ainoastaan lisätty tehoa ja parannettu aerodynamiikkaa.
Jos katsoo sieltä omasta kapeasta poterostaan, niin varmasti on näin. Sen sijaan jos miettii videokuvaajan silmin tätä hommaa, on aivan eri asia onko kennon lukunopeus 1/30 vai 1/250. Tämä, ja lukuisat muut ominaisuudet mitkä on järkkäreihin tullut pitkälti peilittömien myötä, on mullistanut koko tavan miten laadukasta videota voi tuottaa. Siinä missä ennen tarvittiin pystyvän videotuotannon kuljetukseen pakettiauto, tarvii siihen nykyään selkärepun. Kyllä mä pidän sitä aika merkittävänä erona. Edelleen korostan sitä että jos joku ominaisuus ei merkitse itselle mitään, ei se tarkoita että se olisi hyvin merkittävä joillekin muille.
mremonen kirjoitti:Myöskään EVF ei ole innovaatio kuin ehkä siinä mielessä, että miniatyyrinäyttö on liitetty kameraan. Mutta niitäkin on ollut jo -70 -luvulta lähtien videokameroissa. Vai lieneekö jo aiemmin TV-tuotannoissa?
Tässä puhutaan edelleen siitä tietystä ominaisuudesta tietyssä tuotteessa. Eli EVF:stä järkkäreissä. Jos lähdetään tuolle "ei ole mikään innovaatio, koska on ollut jo aiemmin jossain muussa" linjalle, päästään aika maffermaiseen loppumattomaan vänkäämiseen. Esimerkki alla.
mremonen kirjoitti:Matkapuhelin oli innovaatio, vaikka sen yleistyminen kestikin ja vaati sen, että siitä tuli taskuun sopiva kännykkä. Kosketusnäyttö oli innovaatio kännyssä, koska se muutti tavan miten kännyä käytetään. Samoin kameran tuominen kännyyn oli innovaatio, koska se muutti tavan miten ja missä kameraa käytetään. Itse asiassa kännykamerat ovat muuttaneet valokuvausta enemmän kuin mikään muu sitten kinon. Ja yhteiskuntaa enemmän kuin kaikki Magnumin kuvaajat yhteensä, vaikka tämän tiedostaminen voikin joillekin tehdä kipeää. Mutta ei Applekaan ole tuonut enää vuosiin mitään innovatiivista puhelimiinsa.
***ESIMERKKI***
Ai miten niin matkapuhelin oli innovaatio? Puhelin oli keksitty jo aiemmin, radiopuhelin oli keksitty jo aiemmin, näppäimistö keksitty jo aiemmin ja kannettava akkukin oli keksitty jo aiemmin. Ei tossa ollu oikein muuta innovaatiota kuin lyöty ne yhteen. Lisäksi linjoja pitkin viestit on mennyt jo aiemmin vaikka kuinka pitkään. Ja sitä ennen viestimiesten kyydissä. Ei mitään innovaatiota.
Kosketusnäytöt nyt vielä vähemmän mikään innovaatio. Onhan niitäkin ollu jo vaikka ja missä aiemmin.Ei mitään innovaatiota.
Kamera kännykässä? Eli tuota ennen ei muka ollut kameraa tai kännykkää? Juupa juu. Ei mitään innovaatiota.
***ESIMERKKI***
Huomaatko? Näitä nyt voi perustella aina siten mihin haluaa oman navan osoittavan. Jos vähän kykenee avartamaan katsettaan, voi ehkä nähdä asioita myös muussa valossa.
Sanottakoon varmuuden vuoksi että esimerkin mielipiteitä en toki omaa. Ne on typeriä ja lapsellisia. Pointtina vaan osoittaa sitä älyvapaata suuntaa mihin tuommoinen vänkääminen vie keskustelua. Samoin kuin yritin aiemmin tätä:
nsamppa kirjoitti:Pyytäisin huomioimaan että näissä kommenteissani hieman omalta osaltani tätä täällä vallitsevaa ”minun tapani kuvata on ainoa oikea ja muut jotka kuvaavat eri tavalla ovat mistään mitään tietämättömiä aaseja/fanipoikia urveloita ja kuvaavat lisäksi väärin” asennetta. Toisin sanoen sarkasmin avulla yritän tuoda ilmi sen kuinka typerää on tehdä olettamuksia että jos se minulle sopii, se on hyvä ja jos se taas ei sovi, se on silloin huono.
emerik sai sen viestin sisällön tuolla aiemmin napattua aika hyvin.
emerik kirjoitti:Peilittömät ei ole normaalissa valokuvauksessa iso juttu, mutta luulen että videokuvauksessa on iso juttu.
Ei se tämän vaikeampaa ole.