Kännykkäkamerat / smartphone photography
-
Re: Kännykkäkamerat / smartphone photography
Minulla oli kanssa joskus tuo Z1 (ja itseasiassa hommasin sen silloin myös murrosikäikäiselle pojalleni). Hyvä luuri silloin, vaikka lasinen takaosa ei minusta ole käytännöllinen mihinkään luuriin. Onnistuttiin pitämään Z1:t ehjänä.
Edelleen minulla on jonkinsortin varakännykkänä Sony Xperia Z3 Compact joka on ollut erityisen kestävä.
Nykyisenä varsinaisena käyttöluurina minulla on Huawei P20Pro jonka olen varustanut panssarilasilla. Yhden kerran olen joutunut uusimaan panssarilasin kun siihen tuli särö. Itse puhelin on pysynyt ehjänä muutamasta pudotuksesta huolimatta.
Edelleen minulla on jonkinsortin varakännykkänä Sony Xperia Z3 Compact joka on ollut erityisen kestävä.
Nykyisenä varsinaisena käyttöluurina minulla on Huawei P20Pro jonka olen varustanut panssarilasilla. Yhden kerran olen joutunut uusimaan panssarilasin kun siihen tuli särö. Itse puhelin on pysynyt ehjänä muutamasta pudotuksesta huolimatta.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Varsinaisista älyluureista kokemusta seuraavista muistamistani luureista (listasta uupuu jo unohtamani muutama työluuri, joita ollut androideja + i-luureja)
- Sony Experia Z3 (siviili)
- Samsung Xcover 3 ja 4 mallit (työ)
- Samsung 5 (muistini mukaan malli tuo) (työ)
- Samsung Galaxy S7 Edge (siviili)
- iPhone 4 (siviili)
- iPhone 6 (siviili)
- Huawei P30 Lite (siviili/työ koska tupla-sim)
Huonoin noista oli Sony Z3, joka säröille heti ensimmäisestä tipahtamisesta lonkan korkeudelta asfalttiin ja muutoinkin melko nitesevä/taipuisa konstruktio äärettömän huonolla kameralla.
Samsungin kumpikin Xcover siitä onnettomia, että vaikka ns. "työmies-malli, aina pudotessaan akkukansi + akku irtosivat ja pisteenä i:n päälle, nelos-malli lopetti toimintansa kokonaan 1,5 vuoden käytön jälkeen.
Samppa 5 niin vähän aikaa käytössä (3kk), ettei sen enempää poikkipuolista sanaa.
Sampan Galaxy S7 Edge yli 3-v käytössä, uudesta asti suojakuorissa, muutamat pudottamiset ja yhä edelleen toiminta/kunto kaikin puolin kuin uudessa.
iPhone 4 vuosia käytössä, edelleen virheettömänä jossain laatikossa.
iPhone 6 vuosia käytössä, edelleen virheettömänä jossain laatikossa.
Huawei sen verran uusi, ettei vielä voi kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa, yleisellä tasolla pidän tuotteesta. Melko hyvä hinta/laatusuhde.
Mutta summa summarum, kun koko perheen saldoa peilaan taaksepäin, kun ollut useampia luureja, Samsungeja, yksi Honor, edelleen 2 kpl One Plus 5T, iPhone 7+ sekä muita i-luureja joita en edes muista, ym, ym, niin aivan höpö höpöä väittää että iPhonet olisivat sen huonompia kuin muutkaan.
Vaimolla edelleen käytössään tuo yli kolmevuotias iPhone 7+ ja ollut kaikin puolin aivan loistava kampe, niin kuin tuo oma Samsung Galaxy S7 Edgekin, kestäneet mokomat käyttöä siellä sun täällä ja ostettu semi samaan aikaan ja kumpikin toimii kuin uutena konsanaan.
Niin ja listastani unohtui lukuisat työluurit mitä omistanut vuosien varrella, niin i-luureja kuin androidejakin, elikäs kun käyttänyt kaikkea ja kaikkialla ja oman tyyppisessä duunissa (plus aktiiviliikunnassa), jossa luurin pinnalta saa pyyhkiä suurimmat kosteudet pois imukykyisillä liinoilla, kun hiki/sade kastelleet mokomat umpimäriksi ja samalla lipsauttanut märän luurin kädestään ties mille alustalle, niin ei ole olemassa toistaan huonompaa tai parempaa tuotetta, kaikki hajoaa tai kestää, merkistä/mallista riippumatta, ei ole olemassa mitään vakioiden summaa eri tuotteiden kesken.
En jaksa käsittää noita joidenkin merkkien fanittamista/haukkumista, ihme käsittämätöntä urvellusta aikuisilta ihmisiltä, jonka voisi ymmärtää henkisen kehityskaarensa alkutaipaleelta olevalta teiniyksilöltä, joka kuten todettua, ei ajatusmaailmaltaan vielä täysin kehittynyt, mutta aikuiset ihmiset (tai niin no, toiset eivät kehity koskaan...), huh huh.
- Sony Experia Z3 (siviili)
- Samsung Xcover 3 ja 4 mallit (työ)
- Samsung 5 (muistini mukaan malli tuo) (työ)
- Samsung Galaxy S7 Edge (siviili)
- iPhone 4 (siviili)
- iPhone 6 (siviili)
- Huawei P30 Lite (siviili/työ koska tupla-sim)
Huonoin noista oli Sony Z3, joka säröille heti ensimmäisestä tipahtamisesta lonkan korkeudelta asfalttiin ja muutoinkin melko nitesevä/taipuisa konstruktio äärettömän huonolla kameralla.
Samsungin kumpikin Xcover siitä onnettomia, että vaikka ns. "työmies-malli, aina pudotessaan akkukansi + akku irtosivat ja pisteenä i:n päälle, nelos-malli lopetti toimintansa kokonaan 1,5 vuoden käytön jälkeen.
Samppa 5 niin vähän aikaa käytössä (3kk), ettei sen enempää poikkipuolista sanaa.
Sampan Galaxy S7 Edge yli 3-v käytössä, uudesta asti suojakuorissa, muutamat pudottamiset ja yhä edelleen toiminta/kunto kaikin puolin kuin uudessa.
iPhone 4 vuosia käytössä, edelleen virheettömänä jossain laatikossa.
iPhone 6 vuosia käytössä, edelleen virheettömänä jossain laatikossa.
Huawei sen verran uusi, ettei vielä voi kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa, yleisellä tasolla pidän tuotteesta. Melko hyvä hinta/laatusuhde.
Mutta summa summarum, kun koko perheen saldoa peilaan taaksepäin, kun ollut useampia luureja, Samsungeja, yksi Honor, edelleen 2 kpl One Plus 5T, iPhone 7+ sekä muita i-luureja joita en edes muista, ym, ym, niin aivan höpö höpöä väittää että iPhonet olisivat sen huonompia kuin muutkaan.
Vaimolla edelleen käytössään tuo yli kolmevuotias iPhone 7+ ja ollut kaikin puolin aivan loistava kampe, niin kuin tuo oma Samsung Galaxy S7 Edgekin, kestäneet mokomat käyttöä siellä sun täällä ja ostettu semi samaan aikaan ja kumpikin toimii kuin uutena konsanaan.
Niin ja listastani unohtui lukuisat työluurit mitä omistanut vuosien varrella, niin i-luureja kuin androidejakin, elikäs kun käyttänyt kaikkea ja kaikkialla ja oman tyyppisessä duunissa (plus aktiiviliikunnassa), jossa luurin pinnalta saa pyyhkiä suurimmat kosteudet pois imukykyisillä liinoilla, kun hiki/sade kastelleet mokomat umpimäriksi ja samalla lipsauttanut märän luurin kädestään ties mille alustalle, niin ei ole olemassa toistaan huonompaa tai parempaa tuotetta, kaikki hajoaa tai kestää, merkistä/mallista riippumatta, ei ole olemassa mitään vakioiden summaa eri tuotteiden kesken.
En jaksa käsittää noita joidenkin merkkien fanittamista/haukkumista, ihme käsittämätöntä urvellusta aikuisilta ihmisiltä, jonka voisi ymmärtää henkisen kehityskaarensa alkutaipaleelta olevalta teiniyksilöltä, joka kuten todettua, ei ajatusmaailmaltaan vielä täysin kehittynyt, mutta aikuiset ihmiset (tai niin no, toiset eivät kehity koskaan...), huh huh.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
Hyvällä ystävällä tuo Sony Z3 Compact ja tilasi viikko takaperin uuden Z5:n (merkkiuskollinen), kun tiputti edellis viikolla omansa sen ensimmäisen ja ainoan kerran mökkimme kuistille pöydän kulmalta ja lasi aivan säröille.aikaarska kirjoitti:Minulla oli kanssa joskus tuo Z1 (ja itseasiassa hommasin sen silloin myös murrosikäikäiselle pojalleni). Hyvä luuri silloin, vaikka lasinen takaosa ei minusta ole käytännöllinen mihinkään luuriin. Onnistuttiin pitämään Z1:t ehjänä.
-
En ole puhelimia onnistunut särkemään tiputtelemalla koskaan, pidän aika huolella.. raudan kanssa ongelmia on ollut ainoastaan sonyn kanssa z5compakki.. se oli kokoajan romuna. Parhaimpia luureja ollut ehkä 1020lumia ja s8, s9.. caterpillar s60 hajos jo ensipuraisulla muistikortti telakka 2kertaa..
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
-
Mä olen onnistunut ainoastaan saamaan jonkun vanhan Nokian peruskännyt "löysäksi" liitännöiltään, kun jouduin ajamaan purjeveneellä muutamia päiviä konevoimalla ja känny tärisi sitloorassa (pehmustamattomalla) penkillä.
-
Ihan mielenkiinnosta, mitä ongelmaa oli raudan kanssa?talonherra kirjoitti:. raudan kanssa ongelmia on ollut ainoastaan sonyn kanssa z5compakki.. se oli kokoajan romuna...
Mulla oli raudan kanssa ongelmia erityisesti Google Nexus 5X kanssa (LG valmistama) Siinä vain hardware ei kestänyt vajaata vuotta enempää. Alkoi sekoilemaan ja buuttailemaan itsekseen. Onneksi meni takuuseen, mutta takuulaiteakaan ei kestänyt kuin sen vajaan vuoden kun alkoi samat ongelmat.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Hmm.. muistaskin.. näyttö meni sekasin x2.. kamera, sammuili, kuumu, mikki,kaiutin..vaihdettiinkohan kerran koko piirilevykin tms.. vaikka hellällä pidolla oli, koskaan ei kastunut tai pudonnut.. 4 kertaa oli huollossa, sitten saimme uuden luurin samanmoisen, se pelas aikalailla ok, mutta sitäkin vaivas kuumeneminen..ja aika monesti jumi niin että ainoostaa boottaamalla käyntiin.. Sen kanssa meinas järki lähtä sen ensimmäisen =D.. ja huolto oli aina vähintään kk..aikaarska kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, mitä ongelmaa oli raudan kanssa?talonherra kirjoitti:. raudan kanssa ongelmia on ollut ainoastaan sonyn kanssa z5compakki.. se oli kokoajan romuna...
Mulla oli raudan kanssa ongelmia erityisesti Google Nexus 5X kanssa (LG valmistama) Siinä vain hardware ei kestänyt vajaata vuotta enempää. Alkoi sekoilemaan ja buuttailemaan itsekseen. Onneksi meni takuuseen, mutta takuulaiteakaan ei kestänyt kuin sen vajaan vuoden kun alkoi samat ongelmat.
Nyt ollut Samsunkin s8 ja s9, noissa ei ole ollut mitää häikkää, ainoostaan pari päivitystä jonka jälkeen syönyt akkua, mutta nekin uudella päivityksellä kadonnut oireet.
Instagram: jani.honkala
-
Ei pitäisi sano ei koskaan...
Testasin juuri vaimon uutta iPhone 11 Pro Maxia semi pimeässä olohuoneessamme jossa 5 m päässä olevien isojen lattiakaiuttimien elementtejä ei hämärän vuoksi erota ja ainut tilan valonlähde kauempana yläkerran portaikon juurella olevan ison kukan yllä oleva pieni huomiovalot joka valaisee kukkaa/porraskaiteita.
Ensin kuva Huawei P30 Lite llä, hyvä tuli, kylläkin oletuksena liiankin tumma muualta paitsi sieltä valon ympäristöstä, kohinaa, ei ollut, siistiä jälkeä, kylläkin sellaista yksityiskohtia hukkaavan "keinotekoisen muovista".
Samasta kohtaa iPhonelle ja suurentelemaan kuvaa ja voi morjens mikä ero.
Keinotekoisesta muovisuudesta ei jälkeäkään. Ensi kosketus i-luuriin melko mykistävä, pitänee syynätä tarkemmin, jahka tajuaa että mistä ihmeestä iPhonen pro-tilan saa päälle, jolloin pääsee kuvamaan rawia jotta pääsee ihmettelemään LR:llä.
Noh, on näillä luureilla hintaeroakin tonnin, mutta siltikin, olen mykistynyt...
Testasin juuri vaimon uutta iPhone 11 Pro Maxia semi pimeässä olohuoneessamme jossa 5 m päässä olevien isojen lattiakaiuttimien elementtejä ei hämärän vuoksi erota ja ainut tilan valonlähde kauempana yläkerran portaikon juurella olevan ison kukan yllä oleva pieni huomiovalot joka valaisee kukkaa/porraskaiteita.
Ensin kuva Huawei P30 Lite llä, hyvä tuli, kylläkin oletuksena liiankin tumma muualta paitsi sieltä valon ympäristöstä, kohinaa, ei ollut, siistiä jälkeä, kylläkin sellaista yksityiskohtia hukkaavan "keinotekoisen muovista".
Samasta kohtaa iPhonelle ja suurentelemaan kuvaa ja voi morjens mikä ero.
Keinotekoisesta muovisuudesta ei jälkeäkään. Ensi kosketus i-luuriin melko mykistävä, pitänee syynätä tarkemmin, jahka tajuaa että mistä ihmeestä iPhonen pro-tilan saa päälle, jolloin pääsee kuvamaan rawia jotta pääsee ihmettelemään LR:llä.
Noh, on näillä luureilla hintaeroakin tonnin, mutta siltikin, olen mykistynyt...
-
iPhonen kameran pro mode on ja taitaapi pysyä sen teräksestä työstettyjen kuorien sisällä. Tietenkin jonkun ei Apple appsein muodossa voi tulla joku pro mode, mutta todennäköisesti lopputulos on käytännössä lähes aina huonompi kuin alkuperäisellä kamera appsilla. Näin varsinkin kun se Deep Fusion ominaisuus tulee kuvioihin mukaan.
-
- Viesti:
Haiskahtaa että habis on ny hoksannu luurien ylivoiman. Siit se lähtee.
-
Höpö höpö arvon Maffer, en minä nyt sentään muniani oo myymässä ;)Maffer kirjoitti:Haiskahtaa että habis on ny hoksannu luurien ylivoiman. Siit se lähtee.
Vaikka hienoa jälkeä tekeekin, ei se siltikään pärjää edes allekirjoittaneen lillerikennoiselle Fujille, mikä tuli eilen ihan kenttätesteillä todennettua.
Olin duunaamassa eilen eräät yksivuotiskuvaukset ulkokuvausteemalla versus vaahteranlehdet ym rekvisiittaa ja vielä kun säänhaltijatkin suosi, niin vaimo kun mukana ja tuo intoutui testaamaan i-luuriaan, niin piti pyytää jotta lähetäppä muutama foto ja niitä sitten LR:llä availin ja kyllä, hyvää jälkeä, menee jollekin janipetterilissulle läpi kuin se kuuluisa väärä raha, mutta että ihan vakavahenkiseen valokuvaukseen, vielä on luurin tekoälyllä matkaa kompensoida kennokoon puutteet versus hyvän järkkäri-combon tuottama jälki, mutta niinkuin todettua, kehitys kyllä kieltämättä huimaa, joten kukapa tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan sillä saralla.
P.s. Ja muuten ne Fujin kuvat duunaan Capture Onella, jälki TÄYSIN TOISTA kuin LR:llä ;)
T: Fuji-mies henkeen ja vereen (kunnes vaihdan ff-kennoon ja loppuun piruksteen iso nauruhymiö =) )
-
Kyllä tämä uusi iPhone 11 pro laittaa kampoihin jo FF järjestelmäkameralle tietyissä tilanteissa, ainakin silloin jos FF rungossa ja lasissa ei ole mitään kuvanvakaaajaa. Esimerkiksi jos kuvataan käsivarsilta hämärässä, tai tilanteessa jossa tarvitaan suurta dynamiikkaa ja iPhone potkaisee HDR moden ja muut avut kehiin.
Videopuolellakin iPhonen kuvanvakaaja toimii hienosta. Enpä usko että FF järkkärillä päästään käsivarsilla yhtä siistiin ja vakautettuun kuvaan esim. silloin kun kuvataan ja kävellään samaan aikaan.
Kokonaisuus kun otetaan huomioon niin uusi järkkäri vielä toki vie voiton kuvanlaadussa. Hinta, koko jne on sitten se toinen juttu.
Videopuolellakin iPhonen kuvanvakaaja toimii hienosta. Enpä usko että FF järkkärillä päästään käsivarsilla yhtä siistiin ja vakautettuun kuvaan esim. silloin kun kuvataan ja kävellään samaan aikaan.
Kokonaisuus kun otetaan huomioon niin uusi järkkäri vielä toki vie voiton kuvanlaadussa. Hinta, koko jne on sitten se toinen juttu.
-
- Viesti:
Muusta en ole iphonen suhteen vakuuttunut kuin siitä, että sitä voi ostaa kaupasta nyt. Kännyköitä tulee, kuten isompiakin, käyttää jalustalta.
-
Voi käyttää jalustalta juu, mutta vähintään 99.99 % kaikista kuvista otetaan ilman jalustaa, ja laitteiden kehitys ottaa tämän huomioon, onneksi.Maffer kirjoitti:Muusta en ole iphonen suhteen vakuuttunut kuin siitä, että sitä voi ostaa kaupasta nyt. Kännyköitä tulee, kuten isompiakin, käyttää jalustalta.
-
- Viesti:
Ruutujen yhdistely käsivaralta hämärässä tuottaa korkeintaan keskinkertaista jälkeä vaikka mikä äly siellä vilkkuu. Iphonen kohderyhmä eli ylemmän keskiluokan pärinäjuomajonne ei saa edes päiväsaikaan terävää kuvaa aikaiseksi.
-
Voipa olla että ruutujen yhdistely tuo keskinkertaisen tuloksen, mutta se voi olla jopa paljon parempi kuin se FF kameran kuva jossa ruutuja ei ole yhdistetty. Olen testaillut. Esim FF kuva f2.8 lasilla, käsivaralta, 26mm polttovälillä ja 1/5 s valotusajalla ei aina ole kovin hyvää kuva, jos ei ole mitään kuvanvakaaja. Ruutujen yhdistelemällä iPhonen kuva on siistimpää katseltavaa, tosin kuvassa ei saa olla paljon liikkuvia elementtejä että näin on.Maffer kirjoitti:Ruutujen yhdistely käsivaralta hämärässä tuottaa korkeintaan keskinkertaista jälkeä vaikka mikä äly siellä vilkkuu. Iphonen kohderyhmä eli ylemmän keskiluokan pärinäjuomajonne ei saa edes päiväsaikaan terävää kuvaa aikaiseksi.
Pärinäjuomajonne saa uusimmalla iPhonella useimmin paremmat kuvat ja videot kuin esim Huawei P20 pro kameralla, asiasta voi olla varma. Molemmat merkit, iPhone ja Huawei ovat massalle tehtyjä laitteita, ja pitää arvostella sellaisena. Toki jokainen voi ottaa yhden parametrien tikun nokkaan ja julistaa että tämän parametrien ansiosta laite on ylivoimainen.
-
- Viesti:
Ei saa. Mustavalkokenno yksinään takaa m4/3 kameroita paremmat mustavalkokuvat, ollaan suurin piirtein jo APS-C tasolla.
P20 Pro saattaa jäädä legendaksi tuon MV-kennon takia eikä sitä syrjäytetä 5-10 vuoteen.
P20 Pro saattaa jäädä legendaksi tuon MV-kennon takia eikä sitä syrjäytetä 5-10 vuoteen.
-
Joo, taas näitä yhden tempun taikuri juttuja, ilmeisesti ei muussa enää pärjää ja siksi nurkasta huudellaan. Ko. kameralla otettujen MV kuvien osuus kaikista otetuista kuvista lienee suuruusluokkaa 0.0001%. Voidaan siis jättää täysin huomiotta lähes kaikessa keskustelussa. Edelleen, yleisesti ottaen kokonaisuudella on merkitystä, ei yhdellä spesiaalitapauksella. Mikä tahansa premium kamerapuhelin voidaan luokitella legendaksi jos voidaan paremmuus määritellä mielivaltaisesti yhden tapauksen/parametrin perusteella.Maffer kirjoitti:Ei saa. Mustavalkokenno yksinään takaa m4/3 kameroita paremmat mustavalkokuvat, ollaan suurin piirtein jo APS-C tasolla.
-
- Viesti:
Kyllä se legenda on. Harvalla luurilla pystyy metrin vedoksen tekemään niin, että sitä voi vielä katsoa metrin päästä. Ja niinkun totesin, jalustalla luuria käytetään matalimmalla ISO-arvolla mitä löytyy. P20 Prossa ei siis ole minkäänlaista vikaa niinkun koitat ehdottaa vaan detailit ovat tallessa kun kuvaustekniikka on kunnossa. 12MP tuhnu jää siihen luurin näytölle katsottavaksi.
-
En kuvaa mustavalkokuvia. En kuvaa kännykällä jalustalla, kännykällä pitää pysyä kuvaamaan nykypäivänä ilman jalustaa, muuten sillä ei tee yhtään mitään. Monella on kännykkä taskussa mutta harvalla on kamerajalusta taskussa. Ei siis tee mitään tuolla P20 Pro :lla kun saa vaan (hyviä) MV kuvia jalustalta, niinkö se sitten pitää ajatella, näin voisi kommentoida olemalla kapeakatseinen ja rajoittunut näkökannoissaan?Maffer kirjoitti:Kyllä se legenda on. Harvalla luurilla pystyy metrin vedoksen tekemään niin, että sitä voi vielä katsoa metrin päästä. Ja niinkun totesin, jalustalla luuria käytetään matalimmalla ISO-arvolla mitä löytyy. P20 Prossa ei siis ole minkäänlaista vikaa niinkun koitat ehdottaa vaan detailit ovat tallessa kun kuvaustekniikka on kunnossa. 12MP tuhnu jää siihen luurin näytölle katsottavaksi.
Edelleen, MV kuvat ovat marginaalinen osa valokuvausta, ja edustaa tänä päivänä aivan mitätöntä osaa kokonaisuudesta, niin mitätöntä että voi jättää kokonaan huomiotta. Edelleen, kokonaisuus on se joka ratkaisee.