Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:Ei se kyllä ole mikään pelkkä nettietu jos 500€ kameralla saa samanlaisen 1.5m leveän vedoksen kuin 3000€ Sony Full-Frame Kameralla. Jos kuitenkin haluaa änkeä kuutiota pyöreään koloon, saa toki änkeä. Nyt takerrutaan liikaa pelkkään resoluutioon numerona ymmärtämättä ikivanhan väriapproksimaation järjettömyyttä nykyisillä spekseillä.
En edelleenkään tiedä missä PS ominaisuutta käytetään, oikeasti?
Sitä suurinta teknologia hyppäystä, kuten kirjoitit. Uskoisin että osaat luetella ne käyttökohteet, joten älä suotta pihtaa tietoa.
nsamppa kirjoitti:Eli pixelshiftiä tarvitaan netissä blaastamiseen? Sen sain irti tuosta vastauksesta.
Klassinen esimerkki: Pihlajapuu jossa on marjoja. Ilman pixelshiftiä iso osa marjoista katoaa (Fujeilla leijonan osa). Pixelshiftillä ne näkyvät.
Mustavalkokuvaaja arvostaa myös sitä, että kontrastien rajalle ei synny artifakti-muhjua joka tuottaa ikäviä halo-efektejä esimerkiksi taivaan ja lehvästön rajaan simuloidessa puna- kelta- tai oranssisuodinta.
nsamppa kirjoitti:Eli pixelshiftiä tarvitaan netissä blaastamiseen? Sen sain irti tuosta vastauksesta.
Klassinen esimerkki: Pihlajapuu jossa on marjoja. Ilman pixelshiftiä iso osa marjoista katoaa (Fujeilla leijonan osa). Pixelshiftillä ne näkyvät.
Mustavalkokuvaaja arvostaa myös sitä, että kontrastien rajalle ei synny artifakti-muhjua joka tuottaa ikäviä halo-efektejä esimerkiksi taivaan ja lehvästön rajaan simuloidessa puna- kelta- tai oranssisuodinta.
"Fujeilla leijonan osa marjoista katoaa", mutta ei tällä otsikon kameralla ei niinkään.
Ja pihlajan vieminen tuulettomaan laboratorio-olosuhteeseen PSsää varten on jo rojekti sinänsä.
nsamppa kirjoitti:Eli pixelshiftiä tarvitaan netissä blaastamiseen? Sen sain irti tuosta vastauksesta.
Klassinen esimerkki: Pihlajapuu jossa on marjoja. Ilman pixelshiftiä iso osa marjoista katoaa (Fujeilla leijonan osa). Pixelshiftillä ne näkyvät.
Mustavalkokuvaaja arvostaa myös sitä, että kontrastien rajalle ei synny artifakti-muhjua joka tuottaa ikäviä halo-efektejä esimerkiksi taivaan ja lehvästön rajaan simuloidessa puna- kelta- tai oranssisuodinta.
Ja tästä pihlajapuusta pitää tehdä se 1,5m leveä vedos? Ainakin minä pystyn elämään ilman tuota ominaisuutta.
E. Mutta eipä tuo kameraa muutenkaan oo lähelläkään mun tarpeita.
Viimeksi muokannut nsamppa, Loka 16, 2019 12 : 42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer kirjoitti:Tämä kaikki saadaan Foveonilla. Haittoja on varmasti laskeva kuvanlaatu korkeammalla herkkyydellä. Paljonko se laskee? 800 oli kroppifoveonille kova pala.
61MP Sony, tuleva Nikon sekä huhuttu 83MP EOS R edustaa lajinsa viimeisiä.
Tässä taitaa käydä samoin kuin peilittömien pikamarssissa. Varmaan ainakin vuodesta 2010 jauhettiin, että seuraavat peililliset ovat viimeisiä ja pian peilittömät jyräävät. Oikeasti siihen meni 10 vuotta, että ne saatiin toimiviksi, ja peilikameroita tehdään vieläkin.
Kumman ny otatte? Gigapixel AI syntetisoidun 42MP > 120MP kuvan vai 48MP RGB-kennon kuvan? Toisessa on olemassa olevia detaileja, toisessa keksittyjä (mikä näyttää silti paremmalta kuin 61MP muhjukenno).
Otamme sen mitä kaupassa myydään, kun päivitysinto herää. Niin kuin aina ennenkin. Haihattelut tulevaisuuden teknomagiasta ovat arvotonta hölötystä ja kuvat otetaan sillä rutkulla mikä on tullut hankittua. Ihan sama kun vauhkoaisi haluaako matkustaa vuonna 7540 Siriukseen lomareissulle välittömästi mutta tylsästi teleporttaamalla vai tunnissa valoa nopeammalla fuusioavaruusaluksella maisemia ihaillen.
Tuolla ajatuksella teille riittää se perus A6000 minkä saa kaupasta ja jossa on AF.
Kuvia dokumentteina ajatellen varmasti. Harrastusmielihyvän tuottamiseen ei riitä. Mutta sen melihyvän voi saada toisenlaisistakin parametreistä kuin älyttömän suuresta resoluutiosta, joten kaikenlaisia "ylihinnoiteltuja rutkuja" tullee olemaan jatkossakin.
zone6 kirjoitti:Klassinen esimerkki: Pihlajapuu jossa on marjoja. Ilman pixelshiftiä iso osa marjoista katoaa (Fujeilla leijonan osa). Pixelshiftillä ne näkyvät.
Ottaa pykälän pidemmän polttovälin ja ottaa panoraman sillä, joten saa vielä paremman julisteen kuin PS:llä.
hkoskenv kirjoitti:Mutta sen melihyvän voi saada toisenlaisistakin parametreistä kuin älyttömän suuresta resoluutiosta
Jep, vaihdoin R2 -> 7III, koska se on monella tavalla parempi (akku, AF, bufferi jne), vaikka kuvanlaatu on huonompi. Kolmosella on paljon mukavampi harrastaa kuvausta.
Pixel-Shiftiä voi käyttää missä tahansa kuvassa missä on osa kuvasta paikallaan sen hetken kun kuvaa otetaan. Universaali tekniikka se on. RGB-kennolla ei tarvi edes murehtia että joku liikkuu kun hyöty on 100% joka kuvassa ilman mitään paikkailua ja teippaamista.
Siirtymä ei ole 10 vuotta vaan kuukautta ensimmäisestä peilittömästä.
Maffer kirjoitti:Pixel-shiftiä tarvitaan bayerin kumoamiseen. Kuten sanottu 1973683 kertaa. Suora hyöty on jopa kolminkertainen erottelukyky vastaavaan bayer-kennoon yhdellä valotuksella (RGB-kenno) ja jokaiselle päävärille puhdas värikanava.
Resoluutio voidaan palauttaa takaisin sinne 20MP luokkaan, himmentää niin paljon kun optiikasta lähtee ja silti saada 61MP teoreettisen bayer muhjukennon laatu. Eikö tosiaan kelpaa?
Tämä kaikki saadaan Foveonilla. Haittoja on varmasti laskeva kuvanlaatu korkeammalla herkkyydellä. Paljonko se laskee? 800 oli kroppifoveonille kova pala.
61MP Sony, tuleva Nikon sekä huhuttu 83MP EOS R edustaa lajinsa viimeisiä.
Niin se oli sitä aikaa kun kroppifoveon oli siinä muodossaan että joka värille oli oma kerrostuma kennossa. 2010 alkua siis. Quattrot ei ole RGB-kennoja.
zone6 kirjoitti:Klassinen esimerkki: Pihlajapuu jossa on marjoja. Ilman pixelshiftiä iso osa marjoista katoaa (Fujeilla leijonan osa). Pixelshiftillä ne näkyvät.
Tällainen on äärimmäisen marginaalinen aihe. Varmaan aikaansaa vau-elämyksen kun ensimmäistä kertaa tekee tai toimii jossain näyttelyssä, mutta sellaisia kuvia ottaa vain hyvin pieni erikoistunut harrastaja ja ammattilaisjoukko ja nekin pieniä määriä. Ne ominaisuudet eivät ole kameramarkkinoiden kehitystä ajavia tekijöitä. Megapikselit myyvät helposti ymmärrettävänä hyvyyttä kuvaavana numerona ja vain ani harva suurresoluutiokennojen ostaja tekee tuollaisia kuvia. Ainakaan muuten kuin ihaillakseen lelujaan. Se on vain yksi tekninen hifistelyn osa-alue siinä missä monet muut.
Ainakin minä haluan ennemmin aina vain parempaa AFää ja suorituskykyä hämärässä. Puun marjojen, metsän lehtien tai kivien mikrokiteiden toistaminen on vain tekninen kuriositeetti, johon en panosta harrastusaikaa enkä -rahaa. Sellaiset aiheet ovat kovin itseään toistavia eikä niillä ole mainittavaa dokumenttiarvoa.
Maffer kirjoitti:Siirtymä ei ole 10 vuotta vaan kuukautta ensimmäisestä peilittömästä.
Se riippuu täysin kaupallisten kennojen suorituskyvystä. Foveon-virityksillä on selvästi jotain isoja ongelmia, kun niistä ei ole saatu kuin marginaalisia tuotteita huomattavasta teknisestä potentiaalista huolimatta. Arvaan, että kehitys vaatisi jonkun läpimurron ja sellaisten ennustaminen on mahdotonta. Markkinamiehet yltiöoptimistisine höpötyksineen ovat yleensä kaikkein eniten väärässä sellaisissa asioissa.
Toisivat nyt ensimmäisenkin kunnolla toimivan tavallisen kuolevaisen ostettavissa olevan täyskennofoveonin, että saisi edes jonkinlaista vihjettä missä kehitys menee. Se, että tuollaista ei ole, ei lupaa hyvää. Ensimmäisestä versiosta kuluu vielä pari kolme markkia siihen, että lastentaudit hiotaan pois ja tuote on tosissaan kilpailukykyinen perinteisten ratkaisujen kanssa (muussa kuin jossain marginaalisessa erikoiskäytössä uhraamalla kaikki muut osa-alueet).
zone6 kirjoitti:Klassinen esimerkki: Pihlajapuu jossa on marjoja. Ilman pixelshiftiä iso osa marjoista katoaa (Fujeilla leijonan osa). Pixelshiftillä ne näkyvät.
Tällainen on äärimmäisen marginaalinen aihe. Varmaan aikaansaa vau-elämyksen kun ensimmäistä kertaa tekee tai toimii jossain näyttelyssä, mutta sellaisia kuvia ottaa vain hyvin pieni erikoistunut harrastaja ja ammattilaisjoukko ja nekin pieniä määriä. Ne ominaisuudet eivät ole kameramarkkinoiden kehitystä ajavia tekijöitä. Megapikselit myyvät helposti ymmärrettävänä hyvyyttä kuvaavana numerona ja vain ani harva suurresoluutiokennojen ostaja tekee tuollaisia kuvia. Ainakaan muuten kuin ihaillakseen lelujaan. Se on vain yksi tekninen hifistelyn osa-alue siinä missä monet muut.
Ainakin minä haluan ennemmin aina vain parempaa AFää ja suorituskykyä hämärässä. Puun marjojen, metsän lehtien tai kivien mikrokiteiden toistaminen on vain tekninen kuriositeetti, johon en panosta harrastusaikaa enkä -rahaa. Sellaiset aiheet ovat kovin itseään toistavia eikä niillä ole mainittavaa dokumenttiarvoa.
Pihlajan marjat nyt on vähän teennäinen esimerkki. MV-kuvaajan jokapäiväiset halo-artifaktit eivät ole.
Toki niistä pääsisi eroon myös modaamalla kamerat mv-kameroiksi. Toisaalta väri-informaatiostakin on hyötyö jälkikäsittelyssä esim. maskaamisen helpottamisessa.
zone6 kirjoitti:
Pihlajan marjat nyt on vähän teennäinen esimerkki. MV-kuvaajan jokapäiväiset halo-artifaktit eivät ole.
Toki niistä pääsisi eroon myös modaamalla kamerat mv-kameroiksi. Toisaalta väri-informaatiostakin on hyötyö jälkikäsittelyssä esim. maskaamisen helpottamisessa.
Varmaan tuo on olemassaoleva ongelma, samoin kuin muut Bayer-interpolaation ongelmat. En minä sitä sano, etteikö tässä keskutellut ongelmat olisi hyvin todellisia joissain erityisissä käytöissä, vaan lähinnä kritisoin sitä näkemystä, että ne hallitsisivat kameroiden teknistä tai markkinoiden kehitystä. Se perustuu lähinnä toivoon omia harrastuksia tukevien asioiden kehittymisestä eikä tekniseeen tai taloudelliseen realismiin.
Se on kuitenkin selvää, että kun ensimmäinen youtube-pätkä joltain sonijonnelta pärähtää RGB-kamerasta, on se heti kuuminta hottia ja vanhat kennot on vanhoja. Kyllähän se on täällä nähty miten äkkiä kelkka kääntyy kaman kilahtaessa eteiseen.
Onko se nyt kovinkaan kummallista jos fiilistellään uudesta julkaistusta tekniikasta/kamerasta/sensorista? Normaalimpaa se on kuin elää jatkuvasti jossain tulevaisuuden "sitku" ja "pitäis olla" haavekuvissa.
Maffer kirjoitti:Se on kuitenkin selvää, että kun ensimmäinen youtube-pätkä joltain sonijonnelta pärähtää RGB-kamerasta, on se heti kuuminta hottia ja vanhat kennot on vanhoja. Kyllähän se on täällä nähty miten äkkiä kelkka kääntyy kaman kilahtaessa eteiseen.
Siinä samaa mieltä että varmasti on kuuminta hottia kun se aika koettaa, jos koettaa, mutta keille se sitten on kuuminta hottia?
Heille keille se viimeinenkin pikseli/kalusto-orjentoituminen ajaa itse kuvasisällön edelle, kun uutta lelua on "pakko" hankkia viimeistään kahden vuoden sykleissä, koska se valtava onnen tunne tuleekin siitä itse valokuvausvälineestä, eikä siitä valokuvasta itsestään.
Tottakai ne vanhat kennot ovat vanhoja, mutta tekeekö se nyt sitten niistä käyttökelvottomia? Ei tee.
Ani harva meistä niitä pihlajanmarjoja kuvista rupeaa laskemaan, jotta montako niitä siinä puussa näkyy, veikkaan että kuitenkin enemmistölle kuvan kokonaisilme on kuitenkin tärkeämpää kuin ne marjat...
Hyvän oloinen julkaisu myös revikan perusteella. Toivottavasti saavat tulevassa firmwaressa focus - trackingiä viilattua hiukan paremmaksi. Sitten tämä voisi olla one-for-all kapine mun käyttöön.
Viimeksi muokannut ptakala0, Loka 16, 2019 15 : 26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myönnän, tönäisin lumipalloa Sampan linkkaamalla arviolla tarkoituksella vähän reippaammin ja tulos oli odotettu.
Alle yksi vuorokausi, ja kamera on hikipäässä todisteltu huonoksi hinnalla sekä kaikenmaailman tulevaisuuden kojeilla jotka pyyhkii tällaisen romun yli ja ohi.
Kuten aiemminkin ja useista lähteistä todettua, on A7rIV todella hieno laite verrattuna mihin tahansa tällä hetkellä myytäviin kilpailijoihinsa.
Sonypaketin arvostelussa todetaan samaan aikaan, että "the camera" ja negapalsta on täynnä issueita mitkä pitäisi olla kunnossa jo 6 vuotta sitten. Ei sovi yhteen millään.
Maffer kirjoitti:Sonypaketin arvostelussa todetaan samaan aikaan, että "the camera" ja negapalsta on täynnä issueita mitkä pitäisi olla kunnossa jo 6 vuotta sitten. Ei sovi yhteen millään.
Rehellisyyden nimissä, kuka ylipäätään osasi 6 vuotta sitten ennustaa vst. peilittömän olemassaoloa?
Ei kukaan, nyt alkaa toistumaan mantra josjakunjosjakun...