Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:Resoluution määrä on tässä kohtaan vain teknologiademo. Sori ny, mutta toteutus ei tee millään tavalla oikeutta tekniselle "edistykselle" mitä ei juurikaan edes ole. Huhu siitä Sonyn 48MP RGB-kennosta olisi edistystä digikamerassa ja samalla 20MP Foveon FF:n kuolema ensi-iskulla.
Mutta jos taas valokuvaus on se, mikä kiinnostaa, mitä tämä muuttaa vaikka kuvaamiseen A73:lla? Ei mitään. Nyt on hitaampi sensori ja enemmän ongelmia siitä juontuen.
Tottakai se on jonkinlainen demo, mutta mitä historiassa nuo muut ovat olleet, ihan samoja. Olihan ensimmäinen kino peilitönkin (Sony) varsinainen demo jolle kaikki nauroi, nyt kaikki tekee peilittömiä ja isoilla merkeillä ne on edelleen useita vuosia myöhemmin... demoja.
No millätavoin D800 erosi vaikka D610 kuvaamisesta? Tai D810 verrattuna D850. Tai 5Ds 5D Mark III kuvaamisesta?
Ainoa aito turhake noissa äRRissä on tuo pixel shift, useasti olen täälläkin sitä kysynyt ja vailla vastausta edelleen. En ole kummallakaan edes kokeillut, voin sen tehdä jos joku sanoisi että mihin sitä tarvitaan, oikeasti?
Miksus kirjoitti:Vastaan Sampan puolesta, hän tarkoittanee että kun eroa ei tosiaan juuri missään ole. Niitä vastaavia esimerkkejä tuossa itsekin listailin.
Juurikin näin. Eli se mallien minimaalinen parantelu, jotta saadaan nyhdettyä massit uudelleen ilman että mitään todellista kehitystä juuri tapahtuu.
D800 ja D610 ei voi verrata mitenkään enää. Jälkimmäinen on fyysisesti paskottu lähtökuoppiinsa. Sonylla sama olisi verrata kakkosseiskaa johki nex-5:een.
Pixel-shift on suurin teknologinen hyppäys tässä jos se vaan toimisi. Mut ei se toimi. Panasonic osaa maskata liikkuneet osaset ja antaa yhden ehjän tiedoston. Sony antaa 4-16 palapelin palaa eikä käytä mitään järkeä palapelin kasaamisessa.
Maffer kirjoitti:D800 ja D610 ei voi verrata mitenkään enää. Jälkimmäinen on fyysisesti paskottu lähtökuoppiinsa. Sonylla sama olisi verrata kakkosseiskaa johki nex-5:een.
Pixel-shift on suurin teknologinen hyppäys tässä jos se vaan toimisi. Mut ei se toimi. Panasonic osaa maskata liikkuneet osaset ja antaa yhden ehjän tiedoston. Sony antaa 4-16 palapelin palaa eikä käytä mitään järkeä palapelin kasaamisessa.
Pixel-shift se on todellinen teknologia demo, käyttötarkoitus vaan on täysin hukassa.
Yhtäältä 61 kenno on liian suuri, toisaalta siitä saatava hirmukoko on se juttu? En ymmärrä. Ja sen lisäksi sen käyttötarkoitusta, todellista sellaista, ei kukaan osaa kertoa.
Pixelshift päästää parhaimmillaan todelliseen 61mpix -värierotteluun.
Sitä minäkään en ymmärrä, että miksi siitä pitää tulla ulos joku 200+ mpix -kuva kun se tärkein seikka olisi nimenomaan Bayerin väriruudukon bugien kumoaminen.
Niin juuri. PS on bayerin poistaja. Bayer on suurimpia teknologisia esteitä digin laadun parantamiselle.
20MP Foveon menee heittämällä ohi 61MP bayerista koska lopputuotteena voi käyttää 1:1 pikselitason zoomia. Eli vaikka nettijakelussa kukaan ei tajua mitään jos kuva onkin 100% kroppi.
Kumman ny otatte? Gigapixel AI syntetisoidun 42MP > 120MP kuvan vai 48MP RGB-kennon kuvan? Toisessa on olemassa olevia detaileja, toisessa keksittyjä (mikä näyttää silti paremmalta kuin 61MP muhjukenno).
Maffer kirjoitti:Niin juuri. PS on bayerin poistaja. Bayer on suurimpia teknologisia esteitä digin laadun parantamiselle.
20MP Foveon menee heittämällä ohi 61MP bayerista koska lopputuotteena voi käyttää 1:1 pikselitason zoomia. Eli vaikka nettijakelussa kukaan ei tajua mitään jos kuva onkin 100% kroppi.
Kumman ny otatte? Gigapixel AI syntetisoidun 42MP > 120MP kuvan vai 48MP RGB-kennon kuvan? Toisessa on olemassa olevia detaileja, toisessa keksittyjä (mikä näyttää silti paremmalta kuin 61MP muhjukenno).
Edelleenkään kukaan ei vastaa mihin tarvitaan PS...
Kuvahan sommitellaan jaloilla, eihän edes kuvasuhdetta sovi jälkeenpäin muuttaa ja sehän tekee 3:2 ihan p*askan. Joten 100% cropin laadulla mitään väliä ole.
Minä otan mieluummin sen mikä on saatavilla kaupan hyllystä, lasivalikoimaa unohtamatta.
Pixel-shiftiä tarvitaan bayerin kumoamiseen. Kuten sanottu 1973683 kertaa. Suora hyöty on jopa kolminkertainen erottelukyky vastaavaan bayer-kennoon yhdellä valotuksella (RGB-kenno) ja jokaiselle päävärille puhdas värikanava.
Resoluutio voidaan palauttaa takaisin sinne 20MP luokkaan, himmentää niin paljon kun optiikasta lähtee ja silti saada 61MP teoreettisen bayer muhjukennon laatu. Eikö tosiaan kelpaa?
Tämä kaikki saadaan Foveonilla. Haittoja on varmasti laskeva kuvanlaatu korkeammalla herkkyydellä. Paljonko se laskee? 800 oli kroppifoveonille kova pala.
61MP Sony, tuleva Nikon sekä huhuttu 83MP EOS R edustaa lajinsa viimeisiä.
Viimeksi muokannut Maffer, Loka 16, 2019 11 : 51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A7Riv on kuin 80000€ auto. Sen herkkuja osaa arvostaa kenellä varaa hankkia se, vaikka 30000€ autolla pystyy käytännössä suoriutumaan itse hommasta melkein yhtä hyvin. Eli siirtymään paikasta A paikkaan B...nykyään alle tonnin järkkäleillä saa erittäin laadukasta jälkeä aikaiseksi ;-)
Esim. Pentaxilta saa pixel shift järkkärin säösuojauksella 599€:lla!!
Ei se kyllä ole mikään pelkkä nettietu jos 500€ kameralla saa samanlaisen 1.5m leveän vedoksen kuin 3000€ Sony Full-Frame Kameralla. Jos kuitenkin haluaa änkeä kuutiota pyöreään koloon, saa toki änkeä. Nyt takerrutaan liikaa pelkkään resoluutioon numerona ymmärtämättä ikivanhan väriapproksimaation järjettömyyttä nykyisillä spekseillä.
Maffer kirjoitti:
Resoluutio voidaan palauttaa takaisin sinne 20MP luokkaan, himmentää niin paljon kun optiikasta lähtee ja silti saada 61MP teoreettisen bayer muhjukennon laatu. Eikö tosiaan kelpaa?
Tämä kaikki saadaan Foveonilla. Haittoja on varmasti laskeva kuvanlaatu korkeammalla herkkyydellä. Paljonko se laskee? 800 oli kroppifoveonille kova pala.
Tämä kuulostaa hyvältä. Mistä voin tällaisen hankkia, tänään?