Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
©pjm
Viestit: 6446
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

JL Anttola kirjoitti: Pohjosen kulkureista sen verran, että jos on tiukasti portti lukittuna, ja yks sopivalla korkeudella oleva puomi mistä mahtuu kallellaan ali, voip se enduropyörä mennä sellaseen paikkaan mihin ei jeeppi mee.
JL Anttola
Selkä suorana ja autolla pääsee kun on mukana akkulaikkakone ja kipinöimätön laikka.
JL Anttola kirjoitti:PS. Oiskos veli Mafferin aika laittaa pian kuvia lissää, ettei mee joutavaksi höpinäksi koko topiikki...
?????
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Voi olla että kuvat.fi oli kipannu eikä uusia näkynyt. Ei olis eka kerta.
JL Anttola

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Eikäku sitä vaan tarkotin, että omat höpinäni alko karata käsistä; ei Mafferin kuvissa, niiden näkymisessä, julkaisuaikatauluissa, eikä varsinkaan kuvien laadussa oo pienintäkään moitteen sijaa. Tää sarja on kertakaikkisen hieno,(niiko on pjm:n autiotkii)! Ees inhrapuna ei oo Mafferin kuvissa ennää häirinny aikoihin!

Jos pjm tarkotit sitä pommin osumaa, ni en laita kun en oo ite isännän kanssa mittään jutellu ja sopinu. En, vaikka kynnet syyhyäis... tai on siitä tuolla yhessä aikasemmassa sarjassa pieni häiväys näkyvissä. Käy joskus matkas varrella poimimassa, siulla on nopiammat jalat, jos tullee ajolähtö?

JL Anttola

PS. Akkuvinku ois, piti kerran yhteen kertakäyttöön Makita hakea. Makita siks, ko siihen oli akkuja ja laturi valmiiks. Ei oo vaan tullu mieleen käyttö portin avauksessa... leikkienduroreissuilla on muutaman kerran pitäny nöyrtyä ali menemään, ko oli pitkän metsätaipaleen lopussa puomi kiinni eikä ois pensa riittäny ennää takasii.
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pistetää lisää kuvia kun kerran pyydetään ;D Mulla jäi vahingossa välistä yksi kansio mikä liittyi paluumatkaan Utsjoelta majapaikalle. Muistan yön hyvin, ensimmäisiä tuuheita hellepäiviä heinäkuussa ja siinä klo 2 yöllä aamuhämärissä heittelin kiviä jokeen samalla kun jaloittelin hieman. Aikalailla tien vieressä oli nätti autio miksi oikeasti pysähdyin.

Kuva

Huomatkaa talo + mummoska -combo. Pihavajan seinustalla oli nätti vanha mopo.

Kuva

Nimittäin ihka aito pappatuna elikkä tunturipyörä.

Kuva

Siinä vähän speksejä kun Sonyn kamerassa konsanaan (linssikiinnityksen juuressa lukee suurella 35mm full-frame sensor jos joku ihmettelee). Tässä vaiheessa reissua oli ensimmäisiä päiviä kun ajan taju oli jo aikalailla kadonnut enkä ollut varma viikonpäivästäkään 100%. Sen kunniaksi kuva kuutamosta keskeltä autiota nelostietä.

Kuva

Hyttysiä oli enemmän lähistöllä kuin pikseleitä Fujissa (24MP).
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tämän jakson aihe on suohon dumpatut kulkupelit. Nämä majailivat lähellä edellistä autiokylää.

Kuva

Kuva

Kuva

Mahtaa nousta kädet pystyyn arkeologeilla 3000 vuoden päästä. Nämä romut liittyvät paikkaan jonka kuvasin puupöntöllä kaksi vuotta sitten.

Kuva

Kuva
©pjm
Viestit: 6446
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Onko tossa vimosessa kulkijassa Folkkarin kone vai mikä?

Tuon viimeisen tuulen tuivertaman kuvan muistan kyllä.
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Takamoottorin ohessa oli polkimet ja vaihteet keppeineen. Lienee varmaan auton pohjalle kasattu.
©pjm
Viestit: 6446
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Ok. Winha wekotin!
temama
Viestit: 10646
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja temama »

Huhuuu, Maffers!!??

Odottelen innolla miten se modauksesta tullut Penataxin K-1 futaa!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pärrrr. Hypätään ajassa eteen päin monta kuukautta edellisestä osasta (palataan toki takaisin). Marraskuun kunniaksi sarja vanhan nelostien varresta.

Kuva

Baarin nimiplakaatissa lukee Highway Hill Saloon...mutta onko sittenkään?

Kuva

Kuva

Tässä kohtaan piti hieraista silmiä:

Kuva

Nimittäin, IR-suodattimella paljasti yrityshämäyksen bannerin läpi.

Kuva

Tähän sen jätin.

Kuva

Alfa Romulo

Kuva

S niin kuin Istuin.

Kuva

Milloin lie mylly pyörinyt viimeksi?

Kuva

Pumputkin pyörineet useamman vuosikymmenen. IR-suotimella näkyi polttoainelaatujen tarroituksesta sukkana läpi vanhat lukemat.

Kuva
©pjm
Viestit: 6446
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Hito hyvä mesta!

Tullu tuolla ajeltua yleensä pimeen aikaan ja huomaamatta on jäänyt....

Yllättävä juttu tuo Cokis banderollin läpivalaisu.

Eedit: Netistä lainattu: Kiinteistössä oli polttoaineiden jakeluasema vuosina 1966-93
aikaarska
Viestit: 12942
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, nyt on kyllä helmi mesta tälläisille valokuville!!

Varsinainen länkkärimesta . Clint Eastwood vain puuttuu kuvista ;-)

Teki myös vaikutuksen, miten IR kuva paljastaa alla olevia merkintöjä yms. Näkyykö se IR näkymässä suoraan noin selvästi, vai täytyykö kikkailla kanavilla tai muilla jipoilla?

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
temama
Viestit: 10646
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja temama »

Nyt ruoes kiinnostaa!!!

Näkeeks tolla IR kameralla naikkosten vaatteidenkin läpi? häh??!!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Näkyy suoraan etsimestä (jos EVF) ja takanäytöltä läpi modatulla kameralla kun ei tartte valottaa viittä minuuttia. Siinähän se hieman hyppäs silmille ja piti oikein alkaa kattoa mitä takatöllössä oikein näkyy kun silmillä näkyy cokis-banneri. Ohuesta muovikalvosta menee läpi ja vaikkapa auton tummennetut ikkunat on suoraan tavallisen lasin näköistä eli ei himmennä ollenkaan. Bannerissa ilmeiseti likaantunutta hienojakoista harsoa/kalvoa tuossa mistä ei silmällä näe läpi oikein millään.
hkoskenv
Viestit: 4483
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

temama kirjoitti:Nyt ruoes kiinnostaa!!!

Näkeeks tolla IR kameralla naikkosten vaatteidenkin läpi? häh??!!
Ei näe. Joskus kauan sitten oli jotain juttua siitä ja pitihän sitä tietysti kokeilla työpaikan ir-kameralla opiskelijatyttösiin. Ei se toimi noilla aallonpituuksilla, joita piikenno näkee, normaalien vaatteiden läpi.
Hannu
temama
Viestit: 10646
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja temama »

hkoskenv kirjoitti:
temama kirjoitti:Nyt rupes kiinnostaa!!!

Näkeeks tolla IR kameralla naikkosten vaatteidenkin läpi? häh??!!
Ei näe. Joskus kauan sitten oli jotain juttua siitä ja pitihän sitä tietysti kokeilla työpaikan ir-kameralla opiskelijatyttösiin. Ei se toimi noilla aallonpituuksilla, joita piikenno näkee, normaalien vaatteiden läpi.
voi että. harmi sinänsä. lollkikata!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
©pjm
Viestit: 6446
Liittynyt: Huhti 30, 2015 10 : 08

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

temama kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:
temama kirjoitti:Nyt rupes kiinnostaa!!!

Näkeeks tolla IR kameralla naikkosten vaatteidenkin läpi? häh??!!
Ei näe. Joskus kauan sitten oli jotain juttua siitä ja pitihän sitä tietysti kokeilla työpaikan ir-kameralla opiskelijatyttösiin. Ei se toimi noilla aallonpituuksilla, joita piikenno näkee, normaalien vaatteiden läpi.
voi että. harmi sinänsä. lollkikata!
temama, nautitaan vaan niistä kuumista hellepäivistä pitkin katsein kesäisin, sen lähemmäks ihoa ei päästä.... :(
Maffer
Viestit: 22627
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Aikajanalla pohjoisen reissu jäi heinäkuun loppuun. Toiseksi viimeiseinä päivänä kävin katsomassa miltä Lokassa näyttää, kun on jäänyt paikka katsomatta aikaisemmin. Ympäristö oli jopa yllättävän siisti ja huoliteltu, mutta yhtään ihmistä ei näkynyt koko iltana missään. Koira haukkui kylläkin kylänraitilla.

Kylässä on selvä asutuskeskus ja sieltä löytyi muutama autioi heti läheltä toisiaan.

Kuva

Yksi näistä oli lähivuosina ilmeisesti lopettanut kauppa. Näyteikkunat ummessa ja plakaatti poistettu.

Kuva

Kuva

Sitten itse maha missä painitaan...

Kuva

Padon niskalta katsottuna löytyy melko surreaalinen näkymä - kuin aava meri konsanaan. Se on toisaalta sellainen näkymä, että ihmisen pitää se itse nähdä enkä kuvaa laita. Vähän on hämärään jäänyt, mitä koko altaalla saatiin aikaiseksi.

Ennen hukutusta naapurin partisaanit raidasivat kylän.

Kuva

Paluureitillä kohti Tanhuaa suoralla tiellä keskellä ei mitään pilkotti pöheiköstä talonpahanen ja pihalla tuommoinen Peugeot Farmari.

Kuva

Kuva
aikaarska
Viestit: 12942
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Karuja kuvia, mutta omalla tavallaan mielenkiintoisia. Tuo pato-kuva on melko jämäkkä, ja herättää tosiaan ajatuksia mitä sen takana on...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jopisalo
Viestit: 979
Liittynyt: Joulu 02, 2016 17 : 04

Re: Rautaa ja Rajaseutua (projekti)

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys
Muistoja herättelit: Kävimme kihlaparina Lokassa 1970 (kääkälle: volkkarilla), pato oli hiljan valmistunut ja allasta täytettiin. Altaan alle jäi osa kylän taloista, ilmeisesti ainakin osalle heistä oli rakennettu uutta padon lähelle, siksi normaalia tiheämpi lapinkylä. Altaaseen oli jätetty kaikki rakennukset ja hirmuinen määrä metsää jostain käsittämättömästä syystä. Myöhemmin moka tajuttiin kun puusto lähti osin liikkeelle ja esti kalastuksen.. Allas tyhjennettiin ja osa puustosta otettiin talteen. Porttipahta valmistui myöhemmin ja siellä oltiin viisaampia, puusto korjattiin heti pois.
-Altaisiin varastoidulla vedellä saadaan Kitisen ja Kemijoen voimalaitokset käymään yli talven kun muuten virtaamat ovat talviaikaan kovin pieniä. Lokka virtaa Vuotson kautta Porttipahtaan. Tuossa padossa oli (varmaan vieläkin) joku 50kw luokkaa sähkögeneraattori, sen kautta pitävät luirossa pientä virtausta. -70 kyläläiset olivat hyvin katkeria kun eivät saaneet patogeneraattorista sähköä vaan joutuivat käyttämään agrikaatteja. Myöhemmin se kait korjaantui.
Mulla on yksi padolta pohjoiseen otettu alivalottunut dia(eikä ollut jalustaa) jossa metsä on vielä sulavien jäitten keskellä kesäyön auringossa toukokuun lopulla. Jos sallit laitan tähän linkin( otan pois jos häiritsee):
https://drive.google.com/open?id=1EbRWk ... lpRWs0mM2h" onclick="window.open(this.href);return false;
Meillä on olohuoneen seinällä työkaverin tuosta maalaama isohko taulu.
Alueesta kiinnostuneille ja muutoinkin Lapin taudin eriasteisista vaivoista kärsiville suosittelen Paulaharjun kirjaa Sompio.
Lukittu