Juuri noin. Mielipiteensä kärkevästi esiin tuovat eivät tule katoamaan, mutta se aittaa paljon kun itse käsittelee kaikkia mielipiteitä ikään kuin niihin olisi laitettu se "IMO". Niitä ne kuitenkin ovat, sekä omat että muiden jutut, jos ei kyse ole dokumentoiduista teknisistä mittauksista. Jos nyt jonkun mielestä joku suosittu laite on umpipaska, niin turha siitä on hernettä nenään ottaa, jos sattuu itse pitämään siitä. Ei mikään sovi kaikkien mieltymyksiin.nsamppa kirjoitti:Helpottaa huomattavasti ymmärtämään jos näiden muutamien kommentteihin/mielipiteisiin lisää mielessään sanat ”minun mielestäni”. Ne kun syystä tai toisesta tuppaa unohtumaan ja omat mielipiteet ja kokemukset lavennetaan yleisiksi totuuksiksi, mitä ne nyt luonnollisesti ei ole.
Sony A7RIV
-
Re: Sony A7RIV
Hannu
-
Meinaatko, että joku firma maksaa netissä kiukuttelijoiden kanssa vänkäävästä työntekijästä satasen tunti?Miksus kirjoitti:On se merkillistä, minun mielestäni, että kasvottomasti saa sanoa mitä tahansa ja kaikki pitää hyväksyä. Jos minä olisin ko. yritykseen jotenkin sidoksissa, niin pyytäisin kyllä tukevia faktoja suoranaisille mustamaalaaville väitteille jotka kieltämättä tuntuu melkolailla erikoisilta. Mutta se siitä.
Noin yleisesti some on paljon parempi asia kuluttajille kuin mitä siitä on haittaa. On totta, että somehutkinta voi tuottaa ison ja epäoikeudenmukaisen tappion pienelle firmalle, mutta toisaalta laaja julkisuus se on käytännössä ainoa tapa saada isompiakin firmoja nöyrtymään parempaan asiakaspalveluun ja se pitää firmat hieman skarpimpina sen suhteen minkälainen sikailu kannattaa.
Hannu
-
Uskosi on ihan oikeassa. Kyllä mulla A7III:ssa pikanapit on konffattu aika tavalla eri lailla verrattuna valokuvauspuoleen. Samoin my menu on helpottanut tätä ennestään. Kyllä sillä työnsä tekee ja harrastuksensa harrastaa, joten kyllä mä ihan tyytyväinen siihen oon. Tosin niin olisin varmasti myös johonkin muuhun. Olisin vain opetellut sen heikkoudet ja vahvuudet tai vaihtoehtoisti pannut jo vaihtoon. Fakta kuitenkin lienee se että kamerat on ja on aina ollut enemmän tai vähemmän kompromisseja ja sellaisina ne tulevat pysymään. Paljon hedelmällisempää on opetella mukautumaan näihin kompromisseihin kuin odottaa/vaatia/ruikuttaa semmosen ”just mulle tehdyn kameran perään”, mitä ei todennäköisesti tule koskaan tulemaan. Mulle A7III on aivan kevyesti riittävän hyvä kompromissi. Sillä varmasti pystyn tekemään tulosta seuraavat 5-10 vuotta. Joko pääkamerana tai jatkossa kakkoskamerana. Mun matskut ku suurimmaksi osin menevät kuitenkin kännyn näyttöön niin mitä sitä renkslaamaan.emerik kirjoitti:Kyllä mä uskoisin, että säkin mielellään valikoisit itsellesi ne ominaisuudet kameraan mitä haluaisit. Onhan rivien välistä hiukan voinut lukea, että ihan ne ominaisuudet A7III ei ole sitä mitä sinulle sopisi. Kuitenkin nämä kamerat on aika kalliita nykyään, että sikäli olisi hyvä juttu jos saisi niihin räätälöityä halutut ominaisuudet. Varsinkin kun kameroita myydään entistä vähemmän, niin sitä parempi olisi että valokuvaajien tarpeet huomioitaisiin. Nykyiset kamerat on tavallaan huonoja kompromisseja, joihin kukaan ei ole tyytyväinen pohjimmiltaan.nsamppa kirjoitti:Make Cameras Great Again? Ei vaiskaan. Kyllä nää CaNiSo osasto olla jatkossa hybridikameraosastoa ja hyvä niin. Kyllä mä diggaan siitä. Ja siis nimenomaan valintana itselleni. Mä kun tykkään myös harrastaa valokuvaamista. Sen ku lyö yhteen sen kanssa että on suht köyhä, niin on hyvä että samalla kameralla tehdä työt ja harrastaa. Työpaikalle sen sijaan voiskin olla hyvä joku pelkkä Blackmagic tms. mutta niissäkin oma puutteensa.
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
https://vimeo.com/814152881
-
Niin, meille tekniikkaintoilijoille. Mutta valitettava fakta on se, että tuollaisten valintojen tarjoaminen vain ärsyttäisi keskivertokuluttajaa ja vähentäisi modulaarien mallin myyntiä. Näissä kamoissa pienin kannattava valmistuserä on jotakuinkin kosmisen kokoinen, joten modulaarisuus jää haaveeksi.emerik kirjoitti:Olisihan se ihan hyvä jos valmistajat tarjoasi eri rungot ja sisukset joista kuluttaja voisi muokata mieleisensä kokoonpanon.
Sama se on tietokoneissa. Tietokonenörttejä on sen verran enemmän, että ilmeisesti erillisten osien tarjoaminen hifistelijöille on jotakuinkin kannettavaa, mutta hyvin marginaalinen porukka kokoaa itse koneensa. Veikkaan, että jokaista koneen komponenteista kokoajaa kohti myydään kolminumeroinen määrä valmiita markettikonepaketteja, joissa joku muu on vastannut kysymyksiin siitä, mitä osia minä haluan ja ovatko kaikki varmasti yhteensopivia, ja nelinumeroinen määrä vielä vähemmän modulaarisia läppäreitä.
Millä tavalla erikoista? Valokuvaajat, siis ne, joille kuva on se tärkeä lopputuote, osaavat muuttaa värikuvat mustavalkoisiksi. On aivan ilmeistä, että mustavalkokameran myyntiluvut olisivat täysin kannattamattomat, varsinkin...Se on kieltämättä erikoista, ettei japanilaiset valmistajat ole olleet yhtään kiinnostuneita tuomaan mustavalkoisella kennolla olevaa vaihtoehtoa.
... kun luultavasti suurin yksittäinen mustavalkokuvista kiinnostunut ryhmä voi ostaa omaan tarkoitukseensa optimoituja mustavalkokameroita. Tähtikameroissa on peltier-elementeillä -40 C:hen jäähdytetyt kennot ja minimaalisesti informaatiota hukkaavaa pakollista prosessointia. 500-4000 €:n harrastajahintaluokassa olevat astrokamerat ovat omalla alallaan murskaavan ylivoimaisia kaikkiin järjestelmäkameroihin - mukaanlukien omakotitalon hintaiset keskikoon studiokamerat - verrattuna.Tähtikuvaukseen varten on tehty omia kameroita, joten luulisi mustavalkoisille kameroille olevan myös markkinoita.
Paljonko olisit valmis maksamaan lisää tuosta modulaarisuudesta? Olisiko OK, jos saman tason kamera "ilman turhaa hömppää" maksaisi 3-kertaisesti?Parastahan olisi jos kamerat palaisi enemmän juurilleen ja niistä poistettaisiin esimerkiksi videokuvaukseen liittyvät seikat. Ennen kuin nsamppa vetää herneet, niin heille pitäisi tehdä juuri heitä varten räätälöidyt mallit. Kuten ne mustavalkoisetkin kamerat olisi. Kuten alussa sanoin, niin hienoa olisi jos kamerat voisi räätälöidä tietokoneiden lailla itselleen sopivaksi.
Hannu
-
Jep. Kameroissa on kysymys bisneksestä ja niiden on siksi oltava kompromisseja. Liian hyvä ja kestävä tai pienelle ryhmälle tehty kamera olisi taloudellinen itsemurha. Mitä useampi ostaa laitteen, sitä varmemmin siitä tehdään MKII eikä jotain täysin erilaista mallia.nsamppa kirjoitti:Fakta kuitenkin lienee se että kamerat on ja on aina ollut enemmän tai vähemmän kompromisseja ja sellaisina ne tulevat pysymään. Paljon hedelmällisempää on opetella mukautumaan näihin kompromisseihin kuin odottaa/vaatia/ruikuttaa semmosen ”just mulle tehdyn kameran perään”, mitä ei todennäköisesti tule koskaan tulemaan.
Kuvasin ties kuinka monta vuotta CaNikonin 1-sarjalaisilla. Hyviä pelejä, mutta niissä kaikissa oli yksi oleellinen puute: matala resoluutio ei riittänyt tiettyihin hommiin. Rinnalla piti olla toinen kamera jossa riitti pikseleitä, mutta ne taas olivat liian hitaita ainoaksi kameraksi. Mukana oli näin kaksi erilaista isoa runkoa, joka oli usein käytännössä hankalaa. Kokeilin samalla monia alkuaikojen peilittömiä, mutta niissä toistui sama ongelma: joko liian hitaita tai resoa ei ollut tarpeeksi.nsamppa kirjoitti:Mulle A7III on aivan kevyesti riittävän hyvä kompromissi. Sillä varmasti pystyn tekemään tulosta seuraavat 5-10 vuotta.
Kaksi vuotta sitten kaikki muuttui. A7R3 oli ensimmäinen kamera jossa on omaan käyttöön lähes kaikki palikat kohdallaan. Huomattavasti FF-dslr:iä kompaktimpi koko, resoluutiota ja croppivaraa riittävästi sekä nopeutta tarpeeksi liikkeen kuvaamiseen. Päivitys A7R4:n ei juuri kiinnosta, koska diffraktio tekee lisäresoluutiosta käytännössä lähes hyödytöntä ja täyteen kuvatun bufferin tyhjeneminen kestää entistä pidempään. A7R3:lla mennään vielä vuosia.
-
Mulla ihan sama juttu, mutta kamerana vielä vanhempi A7RII. Sen 42mp riittää vielä vallan mainiosti, ja koska en tarvitse mitään AF hirmua, niin en näe toistaiseksi mitään tarvetta vaihtaa toimivaa kameraa.Räntä kirjoitti:
Kaksi vuotta sitten kaikki muuttui. A7R3 oli ensimmäinen kamera jossa on omaan käyttöön lähes kaikki palikat kohdallaan. Huomattavasti FF-dslr:iä kompaktimpi koko, resoluutiota ja croppivaraa riittävästi sekä nopeutta tarpeeksi liikkeen kuvaamiseen. Päivitys A7R4:n ei juuri kiinnosta, koska diffraktio tekee lisäresoluutiosta käytännössä lähes hyödytöntä ja täyteen kuvatun bufferin tyhjeneminen kestää entistä pidempään. A7R3:lla mennään vielä vuosia.
Voi olla, että kun vaihdan rungon joskus, niin A7RIII jää välistä, ja tulee vaikkapa tuo A7RIV tilalle. Tässä voi odotella ihan rauhassa hintojen laskua.
Hommasin tänään pienen ja pippurisen FE28/2 lasin. Koko aivan naurettavan pieni. Sen kun laittaa kiinni A7RII kokoiseen kameraan niin on oikeasti kompakti setuppi kasassa. AF yllättävän nopea jopa tuon vanhan sotaratsun kanssa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Tietokoneet on hyvä vertailu tässä asiassa. Esimerkiksi Dell tietokoneen voi muokata mieleisekseen ominaisuuksien suhteen heidän nettisivuillaan. Eihän sitä tiedä vaikka joskus kamerat voidaan ostaa valmistajien sivuilta halutessa räätälöitynä.hkoskenv kirjoitti:Niin, meille tekniikkaintoilijoille. Mutta valitettava fakta on se, että tuollaisten valintojen tarjoaminen vain ärsyttäisi keskivertokuluttajaa ja vähentäisi modulaarien mallin myyntiä. Näissä kamoissa pienin kannattava valmistuserä on jotakuinkin kosmisen kokoinen, joten modulaarisuus jää haaveeksi.
Sama se on tietokoneissa. Tietokonenörttejä on sen verran enemmän, että ilmeisesti erillisten osien tarjoaminen hifistelijöille on jotakuinkin kannettavaa, mutta hyvin marginaalinen porukka kokoaa itse koneensa. Veikkaan, että jokaista koneen komponenteista kokoajaa kohti myydään kolminumeroinen määrä valmiita markettikonepaketteja, joissa joku muu on vastannut kysymyksiin siitä, mitä osia minä haluan ja ovatko kaikki varmasti yhteensopivia, ja nelinumeroinen määrä vielä vähemmän modulaarisia läppäreitä.
Itsekasatut pelikoneet on ihan suosittuja ja niitä suositellaan edelleen mieluummin kuin valmiskoneita. Yritys, julkinen ja koulukäytössä mennään sitten valmiskoneissa. Läppäreissä tilanne on toki erilainen, mutta kyllä sielläkin toki löytyy jonkun verran että kasataan halutuista osista pelikone.
Sony A7IV maksaa 4000e ja A9II taas 5500e, niin onhan se aika iso summa. Ei se ihan mahdotonta olisi jos tuossa hintaluokassa puhuttaisiin kameroista jossa voisi muokata ominaisuuksia. Ensimmäinen askel siinä tulee olemaan kun muistikortit korvataan sisäisellä muistilla. Aika näyttää tapahtuuko näin vai onko se jotain täysin muuta.
-
Kuule M10, valehtelijaksi leimaaminen on jo aika helvetin paksua.M1O kirjoitti:Mafferin kaksoisveli se vaan tuli lyömään myllyyn kierroksia, yhtä uskottavia yleistyksiä. Tuonkin viestin kun oikein ajatuksella lukee niin ei siinä monta sanaa totta ole.temama kirjoitti:En tiedä mikä purkaus tou nyt oli T71, mutta mä olen aina kehunut Fokaa. Olen saanut sieltä ammattitaitoista ja hyvää palvelua!
Vinoista Sigmoista en tiedä, mutta ei niitä Foka valmista. Ja Foka tekee sigma huollot täysin sigman sanelemien ohjeiden mukaan, mitä olen ymmrtänyt.
Hankin taannoin 5 vuoden takuulla varustetun yli 1000 euroa maksaneen vinolinssisen (= todella vino terävyystaso) Sigman, jota Foka ei suostunut vaihtamaan ehjään yksilöön. Kaikenlaisia syytöksiä ja selityksiä kyllä tuli luettua ja kaikki data on tallella koekuvineen ja firman pomon selityksineen. Ja ei, en viitsi julkaista tätä settiä, ettei tule useammalle paha mieli. Tää foorumi ei taida enää kestää yhtään ketjua vinoista kennoista tai linsseistä.
Pakko on tässä kohtaa kuitenkin kokemukseni perusteella todeta, että palvelu ei ollut rehellistä tai hyvää. Samalla tuli nähtyä tuo Sigman 5 vuoden takuu, jota ei oikeasti taida olla olemassakaan.
Teillä varmaan on kauheasti positiivista kerrottavaa, mutta vasta tällaisessa tapauksessa kauppias näyttää todelliset karvansa ja tästä syystä en olekaan ostanut yhtään Fokan maahantuomaa Sigmaa, enkä taida ihan heti ostaakaan.
Toisaalta enpä tunne kovin montaa rehellistä kameraliikettä muutenkaan, kun melkein jokainen tuntuu myyvän tieten tahtoen viallista tavaraa. Tämä on myös tullut koettua itse, ettei tarvitse kertoa mitään puolitotuuksia.
-
Tää on nyt huikkasen väärä osasto, mutta olisi hyvä kuulla perustelut miksi Sigma Foka ei halua tehdä vinolinssiselle Sigma objektiiville mitää?
Jos sieltä kerran selityksiä ja perusteluita tuli. Mikä objektiivi kyseessä ja minkälainen epäkeskisyys sitä riivaa ?
Jos sieltä kerran selityksiä ja perusteluita tuli. Mikä objektiivi kyseessä ja minkälainen epäkeskisyys sitä riivaa ?
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
Olen tainnut ennenkin mainita jossain asiayhteydessä, että T71 on syntynyt objektiivien/runkojen suhteen kyllä onnettomien tähtien alla.T71 kirjoitti:Toisaalta enpä tunne kovin montaa rehellistä kameraliikettä muutenkaan, kun melkein jokainen tuntuu myyvän tieten tahtoen viallista tavaraa. Tämä on myös tullut koettua itse, ettei tarvitse kertoa mitään puolitotuuksia.
Henk.koht. ostanut äkkiä muistellen Rajalasta, Digitarvikkeelta, Foto-Monzasta, JAS-Tekniikasta ja Kameraliike.Fi:stä objektiiveja, eikä yhdessäkään mitään valittamista, plus sitten tuohon päälle kaikki käytettyinä ostetut.
Yksi lähti takaisin, vaan sekin yksityismyyjälle, joka väitti tuotteen olevan uutta vastaava, vaikka EF 24-105 oli käynyt elinkaarensa aikana vähintään iranin sodan hiekkamyrskyt ja sieltä niagaran putouksien kautta sysmän perämettän metsurin etutaskun kautta allekirjoittaneelle.
Eli liikkeiden tuotteet juurikin luvattuja, eli T71:n väitteet kameraliikkeiden epärehellisyydestä voi kuitata samanmoisena leimaamisena, kuin mistä...
P.s. Juuri taannoin ostin vaimolleni Nikkorin macron lahjaksi Rajalasta, tuottaa erittäin priimaa jälkeä hänen Nikonissaan ja mitä tuota testannut adapterin kera omassa peilittömässäni, myös tuossa jälki priimaa, eli tuon tasoisiin väitteisiin joissa syytetään kameraliikkeitä epärehellisestä toiminnasta versus viallisten tuotteiden myynti, niin suhtaudun äärimmäisellä skeptisyydellä.
Vaan se siitä, eiköhän jatketa alkuperäisellä aiheella ja T71 voi halutessaan perustaa kameraliikkeiden huijausketjun vaikkapa uudeksi keskusteluosiokseen, jookoskookos?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
No normaalia meininkiä, että täällä taas vähätellään toisen sanomisia. Tai rivien välistä ilmoitetaan jopa valehtelijaksi. Ei se nyt mitään ihmeellistä ole jos tulee huonoja yksilöitä (kaikilla merkeillä tätä on). Laatuvaihtelu tuntuu olevan enemmänkin sääntö nykyään. Mun mielestä foorumille olisi hyvä kirjoittaa ongelmista. Jos ongelma liittyy huoltoon, niin avoin keskustelu voi johtaa parhaimmillaan siihen että kyseisessä liikkeessä voidaan pohtia voisiko asiat tehdä toisin. Toki saa kehua palvelua jos kokee että on sellaista saanut. Tälläkin foorumilla on kirjoitettu joskus, että kuinka hyvin Olympus hoiti Zuikon huollon.
Objektiivin jos ostaa postimyynnin kautta, niin se kannattaa testata huolella parin viikon sisään. Ongelmia jos ilmenee, niin palauttaa sen suosiolla takaisin ja ostaa uuden tilalle. Pääsee varmasti helpoimmalla kuin rupeaa säätämään huollon kanssa.
Objektiivin jos ostaa postimyynnin kautta, niin se kannattaa testata huolella parin viikon sisään. Ongelmia jos ilmenee, niin palauttaa sen suosiolla takaisin ja ostaa uuden tilalle. Pääsee varmasti helpoimmalla kuin rupeaa säätämään huollon kanssa.
-
Tai sitten käy sellaisessa kivijalkaliikkeessä missä voi testata objektiivia kunnolla.emerik kirjoitti:
...Olisi kuitenkin mukava kuulla T71:n Sigmasta, että mikä Sigman tuote on kysymyksessä, ja minkälaista heittoa linssistössä on...Ja, että minkätyyppistä vääntöä Sigman huollossa on ollut asiasta. Tämä palvelisi meitä muitakin objektiivien ostajia. Vetoaako Foka huolto Sigman antamiin toleransseihin, vai kieltävätkö toispuoleisuuden olemassaolon?
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
Kokemuksia on varmasti kaikista liikkeistä sekä myynnissä, että huollossa monen suuntaisia. Itse olen Fokalla huollattanut kaksi Sigmaa (120-300 sport ja 500/F4). Kummankin huollon aikataulu, lopputulos ja hinta oli se mitä hommia tilattaessa sovittiin. Eli mulle huolto on toiminut juuri samalla kokemusella kuin JAS Nikon-kaman kanssa = hyvin.T71 kirjoitti:Hankin taannoin 5 vuoden takuulla varustetun yli 1000 euroa maksaneen vinolinssisen (= todella vino terävyystaso) Sigman, jota Foka ei suostunut vaihtamaan ehjään yksilöön. Kaikenlaisia syytöksiä ja selityksiä kyllä tuli luettua ja kaikki data on tallella koekuvineen ja firman pomon selityksineen. Ja ei, en viitsi julkaista tätä settiä, ettei tule useammalle paha mieli. Tää foorumi ei taida enää kestää yhtään ketjua vinoista kennoista tai linsseistä.
Pakko on tässä kohtaa kuitenkin kokemukseni perusteella todeta, että palvelu ei ollut rehellistä tai hyvää. Samalla tuli nähtyä tuo Sigman 5 vuoden takuu, jota ei oikeasti taida olla olemassakaan
-
En usko, että teillä on eroa onnessa vaan vaatimustasossa. Sinäkin löytäisit samanlaisia "vikoja" objektiiveistasi samalla menetelmällä, mutta kun jokaisen pikselin terävyys ei sinua kiinnosta, et pidä omiasi viallisina. Ei se ole varsinaista kusetusta, vaan kuluttajansuojalakien löysyyttä. Valmistajien ja kauppojen ei ole mikään pakko julkistaa teknisiä speksejä siitä, mitä ne oikein lupaavat. Siksi kuluttajan on jotakuinkin mahdoton vedota virheeseen, jos kalusto on näennäisesti ehjää ja sillä saa kuvia, joiden kohteet ovat joten kuten tunnistettavissa. Valmistaja voi sanoa, että "tällainen tämän kuuluu olla" ja se siitä. Ei se ole luvannut missään mitään muuta. Kuluttaja voi vain ostaa sian säkissä ja toivoa parasta. Ilmeinen ratkaisu olisi, että kuluttajansuojalaki velvoittaisi valmistajia julkaisemaan ne speksit, joihin se ongelmatapauksessa vetoaa. Silloin kuluttaja voisi heti nähdä, mitä valmistaja oikeasti lupaa ja täyttääkö se lupaukset. Voisi vain olla vähän toisenlaista tekstiä kuin maksettujen mainossaittien "mittaustulokset".habannaama kirjoitti: Eli liikkeiden tuotteet juurikin luvattuja, eli T71:n väitteet kameraliikkeiden epärehellisyydestä voi kuitata samanmoisena leimaamisena, kuin mistä...
Jos haluaa olla varma, sitten on ostettava teollisuusoptiikkaa. Siellä kaikki on speksattu huolellisesti. Sitten ei tosin kannata kuvitella saavansa kummallista pullonpohjaa premiumkuluttajaobjektiivin hinnalla, koska valmistajat speksaavat sen huonoimman maanantaikappalen perusteella eivätkä ota parasta sadasta, kenties käsin tuunattua, ja julkaise sillä otettuja kuvia luomaan harhaanjohtavia mielikuvia. Laadukas optiikka maksaa puolestaan kymmeniä tuhansia ja tuskin täyttää keskivetrokuluttajan näkemystä pienestä ja kevyestä, kun kaikki rakenteet ovat paksua umpimetallia (vain senttien paksuinen umpirauta pitää mittansa kenttäoloissa).
Hannu
-
Näin.Räntä kirjoitti:Tuo on maku- ja kuvaustapa-asia. Aikoinaan kun kokeilin noita, pidin pro-Nikon-dslr:ien "oma nappi/kiekko joka asetukselle" käyttölogiikkaa liian hitaana action-kuvaamiseen. Nikoneissa esim. A-mode, keskipiste, kertatarkennus, yksi kuva ei voi vaihtaa yhdellä napilla/kiekolla esim. S-mode 1/3200, kaikki pisteet, jatkuva tarkennus, 11 fps asetuksiksi. Tämä siis D500-, D850- ja D4-sarjalaisissa (muistaakseni D5:n tuli softapäivitys, jolla tuo voidaan tehdä), uusissa Z:issa asian luulisi jo olevan kunnossa.emerik kirjoitti:No ennen siitä kytkimestä vaihdettiin tarkennustapa. Se oli kyllä nopea, kun sai peukalolla väännettyä automaatilta yhden pisteen tarkennukselle. Nykyään se tehdään modernisti valikkojen kautta. Kiitos nikon tuostakin aivopierusta.
Kun kuvaustilanteet vaihtelevat paikallaan seisomisen ja täysillä juoksemisen välillä, on tärkeää että kaikki haluamansa asetukset saa tallennettua ja muutettua yhdellä napilla tai kiekolla kokonaan toisiksi. Tässä suhteessa Canon-dslr:t (Custon Function:it) ja harrastelija-Nikon:it (User Interface:t) ovat toimivia, nykyään pidän Sonyn lähes täydellisestä ohjelmoitavuudesta.
Itsellä on yleensä päällä paikallaan olevan kohteen kuvausasetukset ja objektiivin kyljen nappiin on ohjelmoitu liikkuvan kohteen asetukset. Kuvatessa vaihtelen niiden välillä ja säädän peukalokiekolla vain valotusta. Kun paikallaan seisoskelu yht'äkkiä räjähtää actioniksi, aina ehtii mukaan...
Tämän takia vierastan Fujien ja joidenkin muidenkin kameroiden ideologiaa vaikka joskus eri vuosikymmenellä vielä vannoin sellaisen käyttöliittymän nimiin.
Nikoneissakin pidin erityisesti siitä, että AF-moodin, jopa valotusmoodin, pystyi näkemään hantaakien asennosta. Vielä kun olisi valotusajan/moodin nähnyt suoraan. Ja aukon objektiivin renkaasta.
Nykyään tuo on ehdoton ei. Tiedot pitää näkyä ja niiden pitää näkyä selkeästi kameran päältä (ylänäyttö), etsimestä ja takaruudusta. Kaikkineen.
Tiloja pitää myös pystyä vaihtamaan hetkessä. Joskus kun kuvasi vain maisemia, ihmetteli kaikenlaista polemiikkia kameroiden piirissä. Mikä vain toimi, kamera jalustalle, odottelua, säätelyä, odottelua ja lopulta sulkimen laukaisu.
Sitten kun mukaan jossakin vaiheessa tuli liikkuvat lapset, luonnon elukat, ... Muuttuivat tarpeet ja huomasin kuinka hyödyllistä on pystyä vaihtamaan kaikki asetukset lennossa lyhyeksi aikaa täysin erilaiseen kuvaustilanteeseen sopivaksi ja palata takaisin tilanteeseen josta lähti.
Näitä skenaarioita on vaikka kuinka. Vaikka se uljas hirvi saapuu usvaiselle pellolle roiskien aamukastetta ja pysähtyy. On aikaa kuvata, kertatarkennosta ja hidasta valotusaikaa. Sitten hirvi säntää laukkaan, pitääkin olla maksimi fps, valotusajan 1/1000 tai nopeampi, tarkennuksen seurata jatkuvasti.
Siinä meneekin Fuji-käyttöliittymällä sormet rullalle rullien ja pylpyröiden ympärille kun miettii mitä oikein tehdä.
Monella muulla kameralla se on napin painaus ja homma jatkuu.
Zone VI
-
emerik kirjoitti:Tietokoneet on hyvä vertailu tässä asiassa. Esimerkiksi Dell tietokoneen voi muokata mieleisekseen ominaisuuksien suhteen heidän nettisivuillaan. Eihän sitä tiedä vaikka joskus kamerat voidaan ostaa valmistajien sivuilta halutessa räätälöitynä.hkoskenv kirjoitti:Niin, meille tekniikkaintoilijoille. Mutta valitettava fakta on se, että tuollaisten valintojen tarjoaminen vain ärsyttäisi keskivertokuluttajaa ja vähentäisi modulaarien mallin myyntiä. Näissä kamoissa pienin kannattava valmistuserä on jotakuinkin kosmisen kokoinen, joten modulaarisuus jää haaveeksi.
Itsekasatut pelikoneet on ihan suosittuja ja niitä suositellaan edelleen mieluummin kuin valmiskoneita. Yritys, julkinen ja koulukäytössä mennään sitten valmiskoneissa. Läppäreissä tilanne on toki erilainen, mutta kyllä sielläkin toki löytyy jonkun verran että kasataan halutuista osista pelikone.
Sony A7IV maksaa 4000e ja A9II taas 5500e, niin onhan se aika iso summa. Ei se ihan mahdotonta olisi jos tuossa hintaluokassa puhuttaisiin kameroista jossa voisi muokata ominaisuuksia. Ensimmäinen askel siinä tulee olemaan kun muistikortit korvataan sisäisellä muistilla. Aika näyttää tapahtuuko näin vai onko se jotain täysin muuta.
Muokattavuuden yksi ongelma on olematon jälleenmyynti. Sitä omaan käyttöön räätälöityä kameraa voi olla yllättävän vaikea myydä eteenpäin jos siitä joutuukin luopumaan vuoden-muutaman kuluessa.
Minä leikittelen välillä ajatuksella, että hankkisin Sony A7RII:n maisemakäyttöön ja A7III:n yleiskuvaamiseen. Mutta tuskin hankin, salamat, objektiivit ja kasa muuta sälää kun on toiselle merkille. Eikä sonyllä ole oikein kivaa kroppikennoista elukkakuviin.
Tosin elukkakuvat muutenkin ovat siitä poikkeuksellinen genre, että siihen riittää melkein yksi objektiivi + runko, joten merkillä ei ole niin väliä. Jollei sitä elukkaputkea halua hyödyntää muissakin kameroissa.
Zone VI
-
- Viesti:
Ota R3. Se akku jo on sen arvoinen päivitys että kannattaa isosti. Lisäksi voit koittaa onnea pixel-shiftillä jos sattuu hyvä kivi.
-
Tuossa listassasi oli 1 liike, josta en itse ole ostanut mitään ja 1, josta olen ostanut vain uusia tarvikkeita, mutta 3 liikettä, joista olen ostanut viallisen objektiivin, palauttanut sen ja kyseinen liike on laittanut lasin sitten viallisena takaisin myyntiin seuraavalle onnettomalle ostajalle. Käytännössä nuo 3 liikettä myyvät tietäen viallista tavaraa eikä kyse ole ollut mistään pikkuvioista. Jokainen käytettyjä myyvä liike myy viallista tavaraa, mutta eroja on siinä miten liike suhtautuu reklamaatioon ja etenkin siinä mitä sen jälkeen tapahtuu...habannaama kirjoitti:Henk.koht. ostanut äkkiä muistellen Rajalasta, Digitarvikkeelta, Foto-Monzasta, JAS-Tekniikasta ja Kameraliike.Fi:stä objektiiveja, eikä yhdessäkään mitään valittamista, plus sitten tuohon päälle kaikki käytettyinä ostetut.T71 kirjoitti:Toisaalta enpä tunne kovin montaa rehellistä kameraliikettä muutenkaan, kun melkein jokainen tuntuu myyvän tieten tahtoen viallista tavaraa. Tämä on myös tullut koettua itse, ettei tarvitse kertoa mitään puolitotuuksia.
Eli liikkeiden tuotteet juurikin luvattuja, eli T71:n väitteet kameraliikkeiden epärehellisyydestä voi kuitata samanmoisena leimaamisena, kuin mistä...
Näinhän tämä kamerabusines toimii, että rungot on yleensä ok, mutta optisen suorituskyvyn mittaaminen on monimutkaisempaa ja siitäkin syystä asiakas on heikoilla, kun saa huonon lasin.
Tämä optiikan epätasalaatuisuus ja viallisuus korostuu entisestään mitä enemmän rungossa on pikseleitä. Uuden Sony A7R4:n kanssa tullaan vielä näkemään melkoista optiikkajumppaa, sanokaa mun sanoneen... ;)
-
Tää oli ketjun arvoinen keissi ja kesti tosi kauan. Liian pitkä juttu perata täällä oikeasti.aikaarska kirjoitti:Tai sitten käy sellaisessa kivijalkaliikkeessä missä voi testata objektiivia kunnolla.emerik kirjoitti:
...Olisi kuitenkin mukava kuulla T71:n Sigmasta, että mikä Sigman tuote on kysymyksessä, ja minkälaista heittoa linssistössä on...Ja, että minkätyyppistä vääntöä Sigman huollossa on ollut asiasta. Tämä palvelisi meitä muitakin objektiivien ostajia. Vetoaako Foka huolto Sigman antamiin toleransseihin, vai kieltävätkö toispuoleisuuden olemassaolon?
Ekan lasin DoF oli lähes pitkittäin kuvassa. Sain kyllä takuuseen tilalle uuden, joka oli myös rikki, tosin eri tavoin ja kun reklamoin asiasta, niin se eka jo vialliseksi tunnustettu yksilö olikin äkkiä toleranssien mukainen ja toimitettiin mulle väkisin takaisin silkkana kettuiluna.
Meinasin vetää firman jo käräjille, mutta miksi tuhlata aikaa, hemmetisti rahaa ja energiaa moiseen lantakasaan yhden tonnin takia? Äänestin jaloillani ja kerron tässä avoimesti miten asian laita oli, eli sitä niittää mitä kylvää.
-
- Viesti:
Sigmojen rassaus on ollu Fokalla pitkään. 2008 ostin ekan Sigmani digitarvikkeesta (10-20mm) ja se oli aivan toispuoleinen. Foka pisti takaisin ja totesi ettei mitään vikaa ole. Myöhemmät Sigmat olen saman tien kiikuttanut kauppaan ja vaatinut uuden.