Sopiskohan tää kuvasarja tähän topiikkiin? Laitan kuitenkin. Ensin vähän taustaa.
Olin viime viikolla evakossa Imatralla. Kun ajelee Mansikkalasta kohti Imatrankoskea, uimahallin tai vanhan leirintä-alueen kohdalla on tien laidassa puinen kaupparakennus. Siinä toimi 50- ja 60-luvuilla, kun asuimme lähellä Linnalassa, päivittäistavarakauppa, Osuusliike Imatran myymälä. Se oli meille lähin kauppa, ja kun jääkaapista ei edes unta nähty, siellä oli myös käytävä lähes päivittäin. Minunkin aina joskus. Ei siinä enää ole kait vuosikausiin ruokatavarakauppaa ollut, mutta rakennus on ollut pystyssä.
Vaan nytpä seisoi kaupan takana iso kaivukone, edessä pyöräkuormaaja, ja takana ollut varastosiipi oli jo hävinnyt. Kun olin saanut majoitusasiat järjestykseen (tai järjestys on kovin, kovin vahva sana tässä yhteydessä, saatan palata siihen asiaan myöhemmin...), ajelin kiireesti ottamaan viimeiset kuvat. Ajattelin, että neljän jälkeen saan huseerata kameroineni rauhassa, vaan eipä mitä, taisi olla urakkaluonteista purkutyö, siellä New Holland lauloi eikä aikomustakaan päivän pulkkaamisesta.
Seurailin ja kuvailin työtä jonkin aikaa. Ammattimies oli koneen puikoissa; vieressä oli useampi romulava, ja tarkasti tuli tavara lajitelluksi omiin lavoihinsa suoraan kahmarikauhalla, ei tarvittu käsityötä! Olen itsekin kaivukoneen kopissa päiviäni kulutellut muutaman ajan nuoruusvuosina, eli jonkinlainen käsitys on tuon työn tekemisestä, vaikken itse varsinaisesti ammattimieheksi ehtinyt, kun muut päivänviettotavat kutsuivat.
Imatran illalle oli minulla vielä muuta sovittua ohjelmaa, ja ajattelin poiketa seuraavana päivänä uudelleen. Niinkuin poikkesinkin, heti aamusta, mutta ei ollut kuvattavana enää kuin perustukset, savupiippukin oli hävinnyt!
Uuden puukoulun tieltä oli purkutuomion saanut tuo rakennus. Laitan tähän linkin muutamaan kuvaan; omia lapsuuspaikkoja, en tiedä, kiinnostaako ketään, vaan ne katsoo ketä kiinnostaa. Sarjassa on myös läheisen kansakoulun opettajien asuntolasta muutama kuva, sekä erään siltapilarin perustuksen alkuvaiheet, jotka sattuvat olemaan aika tarkasti siinä kohdassa, mihin vanhempani ja kolme vanhinta sisartani muuttivat ry..., siis rajan taakse, jääneestä Ensosta talvisodan jälkeen. Sekä vielä yksi kuva autokorjaamosta; sekin rakennus oli olemassa jo 1950-luvulla, ja autokorjaamo siinä toimi jo silloin, ja isäni oli siinä töissä jonkun aikaa! Mainitulta siltatyömaalta on lisääkin kuvia, voin laittaa esille jatkossa jos ketä kiinnostaa?
Kuvasarjan koostin lähetettäväksi ulkomaille eksyneille sisarilleni, saa nähdä tunnistavatko paikkoja. Mutta tästä niitä saa katsoa ketä kiinnostaa, niinkuin jo totesin:
https://flic.kr/s/aHsmHBjAsR" onclick="window.open(this.href);return false;
JL Anttola