Elokuun puolvälin paikkeilla ajeltiin muutama päivä moottorpyörillä Pielisen maisemissa. Matkalla oli olevinnaan oikein teemakin, ettei tyhjää ajella... mutta laitan tähän pari ihan irrallista kuvaa näytille.
Tässä linkki tusinan oman suosikin albumiin: https://flic.kr/s/aHsmH748Gp" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos porukassa on moottorpyörämatkailua harrastavia, ni laitan vielä linkit itelle ja mukanakulkijoille tehtyyn matkakertomukseen. Kolmeosanen, pitkäveteistä tarinaa, pohdintoja ja yli 150 kuvaa yhteensä. Omalla vastuulla, varotettu on.
tervehdys
Ainakin yksi on lukenut matkakertomukset ja katsellut kuvasi. Paljon herätti ajatuksia,-hiljaiset kylänraitit ja sammaloituneet portaat.
-Rivitaloissa taidettiin ainakin jossain vielä asua kun oli hoidettuja kukkia kaiteella?
-Egyptinkorvesta olen jonkun mielikuvan muodostanut, mukavasti täydentyi
-Oliko tuo Sivukylänvalinta ihan oikeasti toimiva kauppa? (meidän "mökkikylällä" kyläkauppias jäi eläkkeelle pari vuotta sitten, pikainen kaupassakäynti piteni runsaat 20km)
Mulla on tuo Suzuki, henkilöauto kylläkin, sillä on kanssa taipumuksia pikkuteille. Moottoriteitä kauhistuu, pääteitä kaihtaa, kun on nelinumeroinen luku tiellä -alkaa viihtyä, GT-kartan mustilla viivoilla oikein nauttii...
Sivukylän valinta on meidän ymmärryksemme mukaan täysin toimiva kauppa tai kioski. Juuri sinä päivänä kun olimme siellä, ja oliko se vielä seuraavanakin päivänä, oli kaupan ovessa olevan lapun mukaan talossa joku kunnostustyö meneillään, minkä johdosta puoti oli sinä tai niinä päivinä suljettu.
Mätäsvaaran yhteydestä Alvar Aaltoon ja kaivostoiminnasta 40-luvulla löytyy netistä pari mielenkiintoista artikkelia, toinen Ylen, toinen Hesarin, jälkimmäinen tosin vain tilaajille aukeava. Muutaman vuoden takaa molemmat. Itse törmäsin niihin vasta matkamme jälkeen, kun laitoin kuukkeliin hauksi Mätäsvaara ja Alvar Aalto. Nuo Aalto-rivarit vaikuttivat tosiaan asutuilta, paitsi se ensimmäinen, vaikka siinäkin oli joissakin asunnoissa verhot ikkunoissa?
Missä hyvänsä matkatessa saisi enemmän irti, kun jaksaisi etukäteen etsiä tietoja. Meillä tässä motoristiryhmässä on etukäteistyö kavereiden puuhana, minä yritän dokumentoida jälkikäteen parhaan kykyni mukaan. Edellinen reissu - kaksi vuotta sitten - tehtiin Taivalkoskelle, ja kaverit talven aikana olivat opiskelleet Päätalon tuotannon ulkoa...
- kirjallisuus-, kulttuuri- ja pappamotoristiterveisin Jaakko
PS. Haaveillu välillä toiseks autoks oikeeta jeeppi-jeeppiä, vaan saattaa haaveeks jäähäkin? Viisaat tosin sanovat, että nelivedolla jääp kiinni semmoseen paikkaan, mihin ei kuuna päivänä tulis kaksvetosella ajetuks...