Juu, niipä tuli. Muutama kommentti näistä parannuksista, kameraa jo jonkin verran käyttäneenä.rolsen kirjoitti:Conaneihin päivitystä tarkennukseen:
https://www.youtube.com/watch?v=uuQiqd-a32g" onclick="window.open(this.href);return false;
1. Improved accuracy of Eye detection AF (0:02)
Silmän tunnistaminen entistä kauempaa. Tähän mennessä ei ole ollut mikään käytännön ongelma, mutta tämä parannus lienee vastaus siihen joidenkin virheellisesti tekemään tulkintaan että ilman etäistä silmätunistusta tarkennus ei voi toimia hyvin. Kun videon ekan kohdan (0:09) katsoo niin voisi arvioda että jos siinä käytetään 50mm lasia niin kohde on alussa noin 6m etäisyydellä, ja 50mm f1.2 lasilla syväterävyys tuolle etäisyydelle on luokkaa 1.03m, eli puoli metriä tarkennuspisteen molemmille puolella -> ihan sama onko silmätunnistus vai kasvojen tunnistus käytössä. Mutta youtubessa kaikki näyttää nyt niin paljon paremmalle.
2. AF frame display delay improvement (0:24)
Tämä käsittääkseni parantaa vain käyttäjäkokemusta. Kameran itse tarkennus jo nyt pysyy hyvin kiinni silmässä (arvioitu otettujen kuvien perusteella), vaikka näytön silmää osoittava palikka liikuukin vähän laiskasti. Mutta ihan hyvä että tämä asia nyt korjataan. Taas, välttämättä itse tarkennuksessa ei tapahdu muutosta, mutta tubettajat niiden perusteella arvionsa tekevat saavat nyt herkkua.
3. Subject capture improvement (0:33)
Tämä voipi olla se suurin parannus. Joskus, nopeaa liikettä kuvatessa, minä olen käyttänyt paremman osumistarkkuuden saamiseksi jotakin perinteisempää kuin kohteen seuranta AF modea, esim tavallista aluetarkennusta. Mutta aika harvoin näin on pitänyt tehdä, sillä en tuhottomasti kuvaa esim urheilua jossa voi olla todella nopeaa liikettä suuntaan ja toiseen.
Mutta testaillaan päivitys sitten kun se tulee. Voihan se aina yllättää.