Ryhmävalokuvaus kirkossa
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Heinä 08, 2010 10 : 48
Ryhmävalokuvaus kirkossa
Moi,
Jos täällä on joku joka on ottanut tämmöisiä kuvia tai osaa muutoinkin neuvoa niin kiitos kovasti jo etukäteen :) Tietty kokeilemalla ja värkkäämällä varmaan pääsen ihan hyvään(ehkä) lopputulokseen mutta ei kehtais odotuttaa ihmisiä räppimällä tolkuttomasti kuvia eri setupeilla. Omasta rippiajasta on niin kauan etten muista tilannetta enkä ole myöskään ollut samassa tilanteessa jälkeenkään.
Eli:
Tuli kysely jos ottaisin rippikoululaisista ryhmäkuvan kirkossa, alttarin edessä.
Kuvaan pitäisi mahtua 35 henkilöä ja tod.näköisesti 3 riviin.
Laitan tähän kysymyksiä mitkä saattais vaikuttaa asiaan. Tosin asioilla on tapana sutjaantua mutta olisi vähemmän stressaamista :)
1. Osaatteko sanoa otetaanko yleensä tämmöiset isot ryhmät aika hämärässä kirkossa salaman tai salamoiden kanssa? Kuitenkin aukon koko pitää olla tod.näköisesti f11 tai enemmän?! järkkärini kestää kyllä nostaa ISO:a, mutta en tiedä missä raja menee kun tulostettavat kuvat alkaa olla jo 20x30cm jolloin ehkä alkaa näkyä isommat ISO:t.
2. Optiikan/polttovälin valitseminen vääristymisen kannalta. Onko turha huoli? Esim alttaritaulu jne. muut asiat laajiksella. Etäisyyttä kuvattavien välille saan tarvittaessa mikäli nää kuvat otetaan isompi millisellä.
3. Onko jotain muuta mitä pitää ottaa huomioon? esim. kuvauskorkeus.
Optiikkana sigma art f1.4; 20,35,50 sekä tamronin g2 70-200. Lähinnä oon keskittynyt noihin primeihin ja
runko: z6
Salamat: elichrom rx 1 & 2, Octa-softbox 120cm ja pienempi softboxi. Käsisalamana joku nissenin di 622...
Kiitos ja terveisin, Ranzog
ps. ei varmaan pitäis suostua kaikkee mihin pyydetään :D
Jos täällä on joku joka on ottanut tämmöisiä kuvia tai osaa muutoinkin neuvoa niin kiitos kovasti jo etukäteen :) Tietty kokeilemalla ja värkkäämällä varmaan pääsen ihan hyvään(ehkä) lopputulokseen mutta ei kehtais odotuttaa ihmisiä räppimällä tolkuttomasti kuvia eri setupeilla. Omasta rippiajasta on niin kauan etten muista tilannetta enkä ole myöskään ollut samassa tilanteessa jälkeenkään.
Eli:
Tuli kysely jos ottaisin rippikoululaisista ryhmäkuvan kirkossa, alttarin edessä.
Kuvaan pitäisi mahtua 35 henkilöä ja tod.näköisesti 3 riviin.
Laitan tähän kysymyksiä mitkä saattais vaikuttaa asiaan. Tosin asioilla on tapana sutjaantua mutta olisi vähemmän stressaamista :)
1. Osaatteko sanoa otetaanko yleensä tämmöiset isot ryhmät aika hämärässä kirkossa salaman tai salamoiden kanssa? Kuitenkin aukon koko pitää olla tod.näköisesti f11 tai enemmän?! järkkärini kestää kyllä nostaa ISO:a, mutta en tiedä missä raja menee kun tulostettavat kuvat alkaa olla jo 20x30cm jolloin ehkä alkaa näkyä isommat ISO:t.
2. Optiikan/polttovälin valitseminen vääristymisen kannalta. Onko turha huoli? Esim alttaritaulu jne. muut asiat laajiksella. Etäisyyttä kuvattavien välille saan tarvittaessa mikäli nää kuvat otetaan isompi millisellä.
3. Onko jotain muuta mitä pitää ottaa huomioon? esim. kuvauskorkeus.
Optiikkana sigma art f1.4; 20,35,50 sekä tamronin g2 70-200. Lähinnä oon keskittynyt noihin primeihin ja
runko: z6
Salamat: elichrom rx 1 & 2, Octa-softbox 120cm ja pienempi softboxi. Käsisalamana joku nissenin di 622...
Kiitos ja terveisin, Ranzog
ps. ei varmaan pitäis suostua kaikkee mihin pyydetään :D
-
- Viestit: 394
- Liittynyt: Syys 07, 2016 14 : 34
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Miksi aukon pitäisi olla f/11 tai enemmän?
Jos on kyse syväterävyydestä niin ainakin noilla laajemmilla polttoväleillä (20-50mm), isompaa aukkoa voi hyvin käyttää.
Ilman perspektiivin korjaus objektiivia pystylinjat luonnollisesti kaatuu, tähän voi kyllä vaikuttaa kuvauskorkeudella.
Jos on kyse syväterävyydestä niin ainakin noilla laajemmilla polttoväleillä (20-50mm), isompaa aukkoa voi hyvin käyttää.
Ilman perspektiivin korjaus objektiivia pystylinjat luonnollisesti kaatuu, tähän voi kyllä vaikuttaa kuvauskorkeudella.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Miksi aukon pitäisi olla 11 tai yli? Jos kuvausetäisyys on 10 metriä, on syväterävyys 35 mm objektiivilla ja esimerkkinä EOS 6D rungolla jo lähes kahdeksan metriä. Kolme riviä olisi varmasti terävyysalueella. Viiden metrin etäisyydelläkin syväterävyys on 1,77 m. Aukolla f/4 samalla etäisyydellä jo yli kuusi metriä.
Kirkkojen valaistus on varmasti jokaisessa kirkossa hieman erilainen. Riippunee siitä, miten valo alttarin eteen lankeaa kuvaushetkellä, onko valaistus halutun suuntainen, riittävä ja tasainen. Osa ryhmää voi olla valossa, osa varjossa. Salamavalaisulla ongelman voinee ratkaista jokseenkin yksinkertaisesti, vaikka kahdella softboksilla eri puolilla ryhmää siten, että valo ei kuitenkaan luo varjoja rivissä seisovien kuvattavien ylle (taempana oleva peittyy edessä olevan varjoon). Oman ongelmansa muodostaa todennäköisesti myös sekavalo: osa valosta voi olla luonnonvaloa, osa perinteisiä hehkulamppuja, ehkä myös loistevaloja, ledivaloja jne.
Seuraava on vain pohdintaa ja voi sisältää virheitä. Kokeneemmat korjannevat mahdolliset virheet ja neuvovat tarkemmin.
Jotta saisit pysäytettyä liikkeen, valotusajan tulisi olla riittävän lyhyt. Koska kyseessä on ryhmäkuva, ihmiset eivät lähtökohtaisesti liiku paljon, mutta pienikin liike väärään aikaan voi johtaa liikepiirtymään kuvassa. Kuvasin hiljattain omaisten pyynnöstä eräissä hautajaisissa, hämärässä kirkossa, ilman salamaa ja käsivaralta. Käytin Auto-ISO:a, jolle olin määritellyt ylärajan, sekä pienintä mahdollista aukkoarvoa, eli suurinta aukkoa maksimoidakseni valon. Valotusajaksi valitsin 1/125, jotta saisin pysäytettyä kuvattavien liikkeet. Se riitti verkkaisessa liikehdinnässä. Nopeammat valotusajat olisivat pakottaneet käyttämään jatkuvasti korkeita ISO arvoja oikean valotuksen saavuttamiseksi. Nyt Auto-ISO piti herkkyydet järkevinä ja kohinan hallinnassa. Etäisyyttä kuvattaviin oli aina sen verran, että syväterävyydestä ei tarvinnut kantaa huolta käyttämälläni polttovälillä
Salamavalaisussa käyttänet kamerasi lyhintä täsmäysaikaa, tai hitaampaa, mutta riittävää liikkeen pysäyttämiseksi. Ryhmissä aina joku liikkuu väärällä hetkellä. Jos haluat, että tausta ei jää pimeäksi, etkä valaise sitä erikseen, sinun on valittava riittävän suuri aukko ja tarvittaessa nostaa herkkyyttä, jotta taustakin valottuisi oikein. Aukon valinta tietenkin vaikuttaa syväterävyyteen, mutta kuten aiemmin totesin, laajemmilla polttoväleillä se tuskin muodostuu ongelmaksi. Eri asia on, miten tarkasti haluat taustan piirtyvän. Säätämällä salamatehoja säädät ryhmän ihmisiin kohdistuvan valon kohdalleen.
Ihmiset varmaankin ryhmittelet tyypilliseen tapaan, pisimmät taakse, lyhimmät eteen. Näin voit kuvata suoraan edestä ja kaikkien kasvot tulevat näkyviin. Eräs ryhmäkuvaaja neuvoi myös jättämään tilaa ihmisten väleille. Toisin sanoen, jos tilaa on, ei kannata pakata ihmisiä kuin sardiineja purkkiin. Ylä- tai alakulmilla kuvaaminen kaataa arkkitehtuurisia linjoja ja voi vääristää ihmisten mittasuhteita.
Ota useita kuvia. Jollakin on kuitenkin silmät kiinni tai muuten outo, hetkeen pysähtynyt ilme. Jos yhtä hyvää kuvaa ei löydy, voit jotakuinkin helposti Photoshopissa yhdistää kaksi kuvaa siten, että korvaat sen yhden henkilön, jonka silmät olivat kiinni tai joka kaivoi nenää, kun muiden poseeraus oli täydellinen.
Kuten aina, kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa paikan päällä ennen tilaisuutta ja ottaa koekuvia.
Kirkkojen valaistus on varmasti jokaisessa kirkossa hieman erilainen. Riippunee siitä, miten valo alttarin eteen lankeaa kuvaushetkellä, onko valaistus halutun suuntainen, riittävä ja tasainen. Osa ryhmää voi olla valossa, osa varjossa. Salamavalaisulla ongelman voinee ratkaista jokseenkin yksinkertaisesti, vaikka kahdella softboksilla eri puolilla ryhmää siten, että valo ei kuitenkaan luo varjoja rivissä seisovien kuvattavien ylle (taempana oleva peittyy edessä olevan varjoon). Oman ongelmansa muodostaa todennäköisesti myös sekavalo: osa valosta voi olla luonnonvaloa, osa perinteisiä hehkulamppuja, ehkä myös loistevaloja, ledivaloja jne.
Seuraava on vain pohdintaa ja voi sisältää virheitä. Kokeneemmat korjannevat mahdolliset virheet ja neuvovat tarkemmin.
Jotta saisit pysäytettyä liikkeen, valotusajan tulisi olla riittävän lyhyt. Koska kyseessä on ryhmäkuva, ihmiset eivät lähtökohtaisesti liiku paljon, mutta pienikin liike väärään aikaan voi johtaa liikepiirtymään kuvassa. Kuvasin hiljattain omaisten pyynnöstä eräissä hautajaisissa, hämärässä kirkossa, ilman salamaa ja käsivaralta. Käytin Auto-ISO:a, jolle olin määritellyt ylärajan, sekä pienintä mahdollista aukkoarvoa, eli suurinta aukkoa maksimoidakseni valon. Valotusajaksi valitsin 1/125, jotta saisin pysäytettyä kuvattavien liikkeet. Se riitti verkkaisessa liikehdinnässä. Nopeammat valotusajat olisivat pakottaneet käyttämään jatkuvasti korkeita ISO arvoja oikean valotuksen saavuttamiseksi. Nyt Auto-ISO piti herkkyydet järkevinä ja kohinan hallinnassa. Etäisyyttä kuvattaviin oli aina sen verran, että syväterävyydestä ei tarvinnut kantaa huolta käyttämälläni polttovälillä
Salamavalaisussa käyttänet kamerasi lyhintä täsmäysaikaa, tai hitaampaa, mutta riittävää liikkeen pysäyttämiseksi. Ryhmissä aina joku liikkuu väärällä hetkellä. Jos haluat, että tausta ei jää pimeäksi, etkä valaise sitä erikseen, sinun on valittava riittävän suuri aukko ja tarvittaessa nostaa herkkyyttä, jotta taustakin valottuisi oikein. Aukon valinta tietenkin vaikuttaa syväterävyyteen, mutta kuten aiemmin totesin, laajemmilla polttoväleillä se tuskin muodostuu ongelmaksi. Eri asia on, miten tarkasti haluat taustan piirtyvän. Säätämällä salamatehoja säädät ryhmän ihmisiin kohdistuvan valon kohdalleen.
Ihmiset varmaankin ryhmittelet tyypilliseen tapaan, pisimmät taakse, lyhimmät eteen. Näin voit kuvata suoraan edestä ja kaikkien kasvot tulevat näkyviin. Eräs ryhmäkuvaaja neuvoi myös jättämään tilaa ihmisten väleille. Toisin sanoen, jos tilaa on, ei kannata pakata ihmisiä kuin sardiineja purkkiin. Ylä- tai alakulmilla kuvaaminen kaataa arkkitehtuurisia linjoja ja voi vääristää ihmisten mittasuhteita.
Ota useita kuvia. Jollakin on kuitenkin silmät kiinni tai muuten outo, hetkeen pysähtynyt ilme. Jos yhtä hyvää kuvaa ei löydy, voit jotakuinkin helposti Photoshopissa yhdistää kaksi kuvaa siten, että korvaat sen yhden henkilön, jonka silmät olivat kiinni tai joka kaivoi nenää, kun muiden poseeraus oli täydellinen.
Kuten aina, kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa paikan päällä ennen tilaisuutta ja ottaa koekuvia.
Viimeksi muokannut Kryptos, Huhti 26, 2019 9 : 30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Heinä 08, 2010 10 : 48
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Joo hyvä, että kyseenalaistitte aukon koon :) DoF palautu mieleen. Oli iskostunut päähän studio-potrettien ryhmäkuvausta telellä ja suht lyhyellä etäisyydellä mitä teen yleensä.
Ehkäpä en ala salamoita ottaan mukaan koska juuri noi mainitsemasi ongelmat saattaa näkyä kunnolla vasta tietokoneen ruudulla ja sitten harmittaa vietävästi.
Jos lähtisin liikkeelle 35mm ja pelais etäisyydellä kun sitä taitaa riittää. Ainakin vähän vähemmän luontaista vääristymään 35mm kuin 20mm objektiivissa ja pitempi matka taitaa vähentää taustan vääristymää mitä täs äkkiseltään ajattelis. Pitääpäs katsoa sopiva aukko että taustakin saisi terävänä kuvaan. En osaa sanoa tältä istumalta kuinka kaukana seisovat alttaritaulusta. Joo pitääpä laittaa suljiaikaa isommaksi mitä alkunperin mietin notta ei tule liikettä kuviin.
Aivan, ehkä ei tosiaan kannata survoa porukkaa liikaa läjään jos on tilaa. Koulukuvissa, naperona, muistan kyllä kun piti olla jo liian lähellä toisia että alko ahistaa :D
Varmaan se että käy tutustumassa paikkaan etukäteen ja miettii setupin kohilleen.
Kiitos hyvistä vastauksista ja neuvoista :) Olipas hyvä että kysäsin..
Ehkäpä en ala salamoita ottaan mukaan koska juuri noi mainitsemasi ongelmat saattaa näkyä kunnolla vasta tietokoneen ruudulla ja sitten harmittaa vietävästi.
Jos lähtisin liikkeelle 35mm ja pelais etäisyydellä kun sitä taitaa riittää. Ainakin vähän vähemmän luontaista vääristymään 35mm kuin 20mm objektiivissa ja pitempi matka taitaa vähentää taustan vääristymää mitä täs äkkiseltään ajattelis. Pitääpäs katsoa sopiva aukko että taustakin saisi terävänä kuvaan. En osaa sanoa tältä istumalta kuinka kaukana seisovat alttaritaulusta. Joo pitääpä laittaa suljiaikaa isommaksi mitä alkunperin mietin notta ei tule liikettä kuviin.
Aivan, ehkä ei tosiaan kannata survoa porukkaa liikaa läjään jos on tilaa. Koulukuvissa, naperona, muistan kyllä kun piti olla jo liian lähellä toisia että alko ahistaa :D
Varmaan se että käy tutustumassa paikkaan etukäteen ja miettii setupin kohilleen.
Kiitos hyvistä vastauksista ja neuvoista :) Olipas hyvä että kysäsin..
-
- Viestit: 1466
- Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Kuten Kryptos jo mainitsikin, niin mikäli vaan mahdollista, niin mene käymään ko. kirkossa ennakkoon samaan aikaan päivästä kuin kuvaus pitäisi tapahtua. Koska säät vaihtelee, niin mieti valmiiksi valon suunnat ja määrä. Ja koekuvaa parin avustajan kanssa, niin selviää DOFkin.
-
- Viestit: 394
- Liittynyt: Syys 07, 2016 14 : 34
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Kryptos kirjoitti:Miksi ISO:n pitäisi olla 11 tai yli? Jos kuvausetäisyys on 10 metriä, on syväterävyys 35 mm objektiivilla ja esimerkkinä EOS 6D rungolla jo lähes kahdeksan metriä. Kolme riviä olisi varmasti terävyysalueella. Viiden metrin etäisyydelläkin syväterävyys on 1,77 m. Aukolla f/4 samalla etäisyydellä jo yli kuusi metriä.
Kirkkojen valaistus on varmasti jokaisessa kirkossa hieman erilainen. Riippunee siitä, miten valo alttarin eteen lankeaa kuvaushetkellä, onko valaistus halutun suuntainen, riittävä ja tasainen. Osa ryhmää voi olla valossa, osa varjossa. Salamavalaisulla ongelman voinee ratkaista jokseenkin yksinkertaisesti, vaikka kahdella softboksilla eri puolilla ryhmää siten, että valo ei kuitenkaan luo varjoja rivissä seisovien kuvattavien ylle (taempana oleva peittyy edessä olevan varjoon). Oman ongelmansa muodostaa todennäköisesti myös sekavalo: osa valosta voi olla luonnonvaloa, osa perinteisiä hehkulamppuja, ehkä myös loistevaloja, ledivaloja jne.
Seuraava on vain pohdintaa ja voi sisältää virheitä. Kokeneemmat korjannevat mahdolliset virheet ja neuvovat tarkemmin.
Jotta saisit pysäytettyä liikkeen, valotusajan tulisi olla riittävän lyhyt. Koska kyseessä on ryhmäkuva, ihmiset eivät lähtökohtaisesti liiku paljon, mutta pienikin liike väärään aikaan voi johtaa liikepiirtymään kuvassa. Kuvasin hiljattain omaisten pyynnöstä eräissä hautajaisissa, hämärässä kirkossa, ilman salamaa ja käsivaralta. Käytin Auto-ISO:a, jolle olin määritellyt ylärajan, sekä pienintä mahdollista aukkoa maksimoidakseni valon. Valotusajaksi valitsin 1/125, jotta saisin pysäytettyä kuvattavien liikkeet. Se riitti verkkaisessa liikehdinnässä. Nopeammat valotusajat olisivat pakottaneet käyttämään jatkuvasti korkeita ISO arvoja oikean valotuksen saavuttamiseksi. Nyt Auto-ISO piti herkkyydet järkevinä ja kohinan hallinnassa. Etäisyyttä kuvattaviin oli aina sen verran, että syväterävyydestä ei tarvinnut kantaa huolta käyttämälläni polttovälillä
Salamavalaisussa käyttänet kamerasi lyhintä täsmäysaikaa, tai hitaampaa, mutta riittävää liikkeen pysäyttämiseksi. Ryhmissä aina joku liikkuu väärällä hetkellä. Jos haluat, että tausta ei jää pimeäksi, etkä valaise sitä erikseen, sinun on valittava riittävän suuri aukko ja tarvittaessa nostaa herkkyyttä, jotta taustakin valottuisi oikein. Aukon valinta tietenkin vaikuttaa syväterävyyteen, mutta kuten aiemmin totesin, laajemmilla polttoväleillä se tuskin muodostuu ongelmaksi. Eri asia on, miten tarkasti haluat taustan piirtyvän. Säätämällä salamatehoja säädät ryhmän ihmisiin kohdistuvan valon kohdalleen.
Ihmiset varmaankin ryhmittelet tyypilliseen tapaan, pisimmät taakse, lyhimmät eteen. Näin voit kuvata suoraan edestä ja kaikkien kasvot tulevat näkyviin. Eräs ryhmäkuvaaja neuvoi myös jättämään tilaa ihmisten väleille. Toisin sanoen, jos tilaa on, ei kannata pakata ihmisiä kuin sardiineja purkkiin. Ylä- tai alakulmilla kuvaaminen kaataa arkkitehtuurisia linjoja ja voi vääristää ihmisten mittasuhteita.
Ota useita kuvia. Jollakin on kuitenkin silmät kiinni tai muuten outo, hetkeen pysähtynyt ilme. Jos yhtä hyvää kuvaa ei löydy, voit jotakuinkin helposti Photoshopissa yhdistää kaksi kuvaa siten, että korvaat sen yhden henkilön, jonka silmät olivat kiinni tai joka kaivoi nenää, kun muiden poseeraus oli täydellinen.
Kuten aina, kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa paikan päällä ennen tilaisuutta ja ottaa koekuvia.
"Miksi ISO:n pitäisi olla 11 tai yli?", tarkoitat varmaankin aukkoa?
"pienintä mahdollista aukkoa maksimoidakseni valon", olen ainakin itse ymmärtänyt kun puhutaan isosta tai pienestä aukosta niin puhutaan aukon fyysisestä koosta eikä aukkosuhdeluvusta.
"Käytin Auto-ISO:a, jolle olin määritellyt ylärajan", turha määrittää ison ylärajaa jos käyttää täyttä aukkoa ja tiettyä aikaa. Vähän kuvaavalle saattaa jäädä seuraavalla kerralla tuo ison yläraja liian matalaksi ja tulee mahdollisesti paljon alivalottuneita kuvia.
Joo, kannattaa käydä etukäteen paikanpäällä jos mahdollista ja salamat tietty mukaan.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Kiitos ajatusvirheiden korjaamisesta (ISO, aukko).
ISO:n ylärajaa pidin kuitenkin hyvänä valintana, ja pidän edelleen.
ISO:n ylärajaa pidin kuitenkin hyvänä valintana, ja pidän edelleen.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 394
- Liittynyt: Syys 07, 2016 14 : 34
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Kryptos kirjoitti:Kiitos ajatusvirheiden korjaamisesta (ISO, aukko).
ISO:n ylärajaa pidin kuitenkin hyvänä valintana, ja pidän edelleen.
ISO ylärajaan määrittämisellä ei vain ole mitään merkitystä edellä kuvaamassasi tilanteessa jossa käytetty aukko ja aika tiedossa.
Tai on sillä merkitystä, jos yläraja on määritelty väärin.
Eri asia on jos käyttää aukon tai ajan esivalintaa, jolloin toisella ei ole niin väliä, vasta silloin tuolla ison ylärajan esivalinnalla on jotain merkitystä.
Esim. jos käyttää aukon esivalintaa niin on järkevää määrittää ajan alaraja ja mahdollisti myös yläraja sekä ison yläraja.
Viimeksi muokannut rarehanu, Huhti 28, 2019 14 : 07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Miksi ei? Valon määrä vaihteli kuitenkin hieman kuvanottopaikasta riippuen. Asetuksilla 1/125, f/4 Auto-ISO rajattuna 6400:aan, mikä 6D:llä tuottaa vielä käyttökelpoista kuvaa. Hämärämmissä paikoissa ISO oli korkeampi, kirkkaammissa alhaisempi. Mitä alhaisempi ISO, sitä vähemmän kohinaa, eikä muihin säätöihin ollut tarpeellista koskea.
Voi olla, että en vain saa kiinni ajatuksesta, miksi ylärajan määrittämisellä ei olisi ollut mitään merkitystä.
Voi olla, että en vain saa kiinni ajatuksesta, miksi ylärajan määrittämisellä ei olisi ollut mitään merkitystä.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 394
- Liittynyt: Syys 07, 2016 14 : 34
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Kryptos kirjoitti:Miksi ei? Valon määrä vaihteli kuitenkin hieman kuvanottopaikasta riippuen. Asetuksilla 1/125, f/4 Auto-ISO rajattuna 6400:aan, mikä 6D:llä tuottaa vielä käyttökelpoista kuvaa. Hämärämmissä paikoissa ISO oli korkeampi, kirkkaammissa alhaisempi. Mitä alhaisempi ISO, sitä vähemmän kohinaa, eikä muihin säätöihin ollut tarpeellista koskea.
Voi olla, että en vain saa kiinni ajatuksesta, miksi ylärajan määrittämisellä ei olisi ollut mitään merkitystä.
Jos valoa on niin vähän että tuolla aukolla ja ajalla iso menisi yli 6400:n , niin kuvista tulee alivalottuneita, silloin valotusta pitäisi nostaa kuvankäsittelyssä. Niin tuleeko kuvista silloin parempia kun valotusta nostetaan kuvankäsittelyssä vs. jos iso olisi ollut automaatilla ilman ylärajaa ja valotus olisi oikea? Kun iso ylärajan laittaminen ei poista sitä ongelmaa, jos valoa on liian vähän tai/ja lasin max. aukko liian pieni tai/ja valotusaika liian lyhyt vallitseviin olosuhteisiin nähden.
Itse käytän pelkästään M modea ja kun ainakin kaikissa omissa rungoissa etsimestä näkyy minkälaista isoa on pukkaamassa niin asialle on helppo tehdä jotain, kun aukko toisessa rullassa ja aika toisessa.
Viimeksi muokannut rarehanu, Huhti 26, 2019 15 : 43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Jos mennään yli ISO 6400, niin uskaltaisin väittää, että valotuksen korjaus jälkikäteen tuottaa paremman jäljen, kuin kuva, joka olisi otettu vaikka ISO 12800. Kohina kuitenkin lisääntyy aina ISO arvoa nostettaessa. Valotuksen korjaamiselle voi kuitenkin olla vain vähäinen tarve.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 394
- Liittynyt: Syys 07, 2016 14 : 34
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Kryptos kirjoitti:Jos mennään yli ISO 6400, niin uskaltaisin väittää, että valotuksen korjaus jälkikäteen tuottaa paremman jäljen, kuin kuva, joka olisi otettu vaikka ISO 12800. Kohina kuitenkin lisääntyy aina ISO arvoa nostettaessa. Valotuksen korjaamiselle voi kuitenkin olla vain vähäinen tarve.
Kyllä se kohina lisääntyy ihan samalla tavalla kun sitä valotusta nostetaan kuvankäsittelyssä ja kyllä sitä valotusta pitää ihan samassa suhteessa nostaa mitä on alivalottunut, yhden aukon alivalotus on kuitenkin jo huomattava.
Sulta ei ole tullut mitään perusteita tämän iso ylärajan puolesta, niitä odotellessa.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Voin hyvin olla väärässä. Minulla ole tarvetta olla tässä oikeassa, tai lähteä foorumilla niin tyypilliseen jankkaamiseen. Perustelin miksi toimin valitsemallani tavalla, mutta kuten sanoin, voin olla väärässäkin. Pyrin vain rakentavaan keskusteluun ja säilyttämään keskustelun sävyn sellaisena.
Kohinaa tulee totta kai esiin, jos valotusta nostetaan. Kuitenkin, jos meillä on kaksi kuvaa, toinen otettu esim. ISO 6400 ja toisessa Auto-ISO on valinnut ISO 8000, jossa kokonaiskohina on kuitenkin lähtökohtaisesti suurempi, minua kiinnostaisi verrata kumpi vaihtoehto olisi lopulta parempi. 6D kun ei ole ISO invariantti, niin olettaisin sillä olevan kuitenkin jotakin merkitystä.
Täytyy kokeilla. Voi olla, että käytännössä asialla ei ole erityistä merkitystä.
Kohinaa tulee totta kai esiin, jos valotusta nostetaan. Kuitenkin, jos meillä on kaksi kuvaa, toinen otettu esim. ISO 6400 ja toisessa Auto-ISO on valinnut ISO 8000, jossa kokonaiskohina on kuitenkin lähtökohtaisesti suurempi, minua kiinnostaisi verrata kumpi vaihtoehto olisi lopulta parempi. 6D kun ei ole ISO invariantti, niin olettaisin sillä olevan kuitenkin jotakin merkitystä.
Täytyy kokeilla. Voi olla, että käytännössä asialla ei ole erityistä merkitystä.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 394
- Liittynyt: Syys 07, 2016 14 : 34
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Kryptos kirjoitti:Voin hyvin olla väärässä. Minulla ole tarvetta olla tässä oikeassa, tai lähteä foorumilla niin tyypilliseen jankkaamiseen. Perustelin miksi toimin valitsemallani tavalla, mutta kuten sanoin, voin olla väärässäkin. Pyrin vain rakentavaan keskusteluun ja säilyttämään keskustelun sävyn sellaisena.
Kohinaa tulee totta kai esiin, jos valotusta nostetaan. Kuitenkin, jos meillä on kaksi kuvaa, toinen otettu esim. ISO 6400 ja toisessa Auto-ISO on valinnut ISO 8000, jossa kokonaiskohina on kuitenkin lähtökohtaisesti suurempi, minua kiinnostaisi verrata kumpi vaihtoehto olisi lopulta parempi. 6D kun ei ole ISO invariantti, niin olettaisin sillä olevan kuitenkin jotakin merkitystä.
Täytyy kokeilla. Voi olla, että käytännössä asialla ei ole erityistä merkitystä.
Noin pienellä erolla ei ole merkitystä, mutta jos valotus jää 2-3 aukkoa alle niin kuvista tulee paljon huonompia kun valotusta nostetaan kuvankäsittelyssä vs. jos ne olisi valotettu oikein korkeammalla isolla.
Noin yhden aukon eroa ei ole tullut kokeiltua.
-
- Viestit: 124
- Liittynyt: Maalis 12, 2017 0 : 58
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Tarkistin muutaman vuoden takaisia ottamiani rippikuvia (ilman salamaa). Niissä oli optiikkana Canon 70-200/4L ja karkeasti arvoina ISO800...1000, aukko f/4..5.6, aika 1/80 s....1/125 s. Paikkoina Porvoon, Keravan ja Vihdin kirkot. Eli todella hämärä kirkko pitää olla jotta joutuisit käyttämään ISO3200:aa tai sitä suurempia arvoja. Mutta kannattaa käydä etukäteen paikan päällä niin tuokin selviää.
Jos otat kuvia 35 / 50 mm:llä niin tuo 1/125 s riittää hyvin. Aukkona 5.6 varmaan aika hyvä koska etäisyyttä on kuitenkin useampi metri. Terävyysaluetta voi hahmotella esim. tämän laskurin avulla: https://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Esim. jos on 12 henkilöä per rivi x 0,7 m/hlö = kuva-alan leveys 8,4 m + reunoille sopivasti tilaa. Nyrkkisääntönä 35 mm optiikalla kuvausetäisyys on yhtä suuri kuin halutun kuva-alan leveys eli >8,4 m ja 50 mm:llä suunnilleen 1,4x halutun kuvan leveys eli >12 m.
Jos otat kuvia 35 / 50 mm:llä niin tuo 1/125 s riittää hyvin. Aukkona 5.6 varmaan aika hyvä koska etäisyyttä on kuitenkin useampi metri. Terävyysaluetta voi hahmotella esim. tämän laskurin avulla: https://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Esim. jos on 12 henkilöä per rivi x 0,7 m/hlö = kuva-alan leveys 8,4 m + reunoille sopivasti tilaa. Nyrkkisääntönä 35 mm optiikalla kuvausetäisyys on yhtä suuri kuin halutun kuva-alan leveys eli >8,4 m ja 50 mm:llä suunnilleen 1,4x halutun kuvan leveys eli >12 m.
-
- Viestit: 1085
- Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
1. Salaman käyttö on kuvaajan päätettävissä oleva asia. Minä todennäköisesti käyttäisin salamaa. Muun valon määrästä, suunnasta ja laadusta riippuen salama voi olla päävalona tai täytevalona.
2. Polttoväliksi valitsisin joko 50 tai 70 mm. Jos tilaa on runsaasti, niin jopa pidempikin voi menetellä.
3. Kuvauskorkeus riippuu mm. siitä miten kuvattavat saa sijoitettua, onko esim portaita, joilla asettelu muodostuu melkein luonnostaan. Joissain kirkoissahan voi kuvata myös yläviistosta yläparvelta. Suoraan edestä kuvatessa luultavimmin riittää, että kuvaa keskirivin silmien korkeudelta (porrastapauksessa(kin) siis korkeammalta kuin kuvaajan pää ylettää).
Valotuksen säädöissä suosin täysiä käsisäätöjä, vaikka jotkut suosi(ttele)vatkin auto-ISOa.
Jos vaan mahdollista, ja yleensä aina on, parasta on käydä paikan päällä valmistelemassa kuvausta. Paitsi ellei kirkko ole niin tuttu, että kuvausolosuhteet ja niiden vaihtelut ovat ennestään tuttuja. Ja jos kuvaajalle on jätetty valinnanvaraa, niin onhan säiden salliessa mahdollista kuvata ryhmäkuva myös ulkona.
Ja koska kuvaukseen yleensä kertyy myös yleisöä kännykameroineen, niin kannattaa tarvittaessa pyytää hetken kuvausrauhaa, jonka jälkeen muutkin voivat ottaa niitä kuvia. Näin ollen useimmat katsovat ensisijaista kameraa, eikä jonkun sukulaisen kännykuvaamista.
2. Polttoväliksi valitsisin joko 50 tai 70 mm. Jos tilaa on runsaasti, niin jopa pidempikin voi menetellä.
3. Kuvauskorkeus riippuu mm. siitä miten kuvattavat saa sijoitettua, onko esim portaita, joilla asettelu muodostuu melkein luonnostaan. Joissain kirkoissahan voi kuvata myös yläviistosta yläparvelta. Suoraan edestä kuvatessa luultavimmin riittää, että kuvaa keskirivin silmien korkeudelta (porrastapauksessa(kin) siis korkeammalta kuin kuvaajan pää ylettää).
Valotuksen säädöissä suosin täysiä käsisäätöjä, vaikka jotkut suosi(ttele)vatkin auto-ISOa.
Jos vaan mahdollista, ja yleensä aina on, parasta on käydä paikan päällä valmistelemassa kuvausta. Paitsi ellei kirkko ole niin tuttu, että kuvausolosuhteet ja niiden vaihtelut ovat ennestään tuttuja. Ja jos kuvaajalle on jätetty valinnanvaraa, niin onhan säiden salliessa mahdollista kuvata ryhmäkuva myös ulkona.
Ja koska kuvaukseen yleensä kertyy myös yleisöä kännykameroineen, niin kannattaa tarvittaessa pyytää hetken kuvausrauhaa, jonka jälkeen muutkin voivat ottaa niitä kuvia. Näin ollen useimmat katsovat ensisijaista kameraa, eikä jonkun sukulaisen kännykuvaamista.
-
- Viestit: 121
- Liittynyt: Kesä 29, 2014 18 : 52
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Tämä jo tulikin mutta kun itse kuvaan yleensä kohteita joissa valotusaika ei tule ongelmaksi niin useimmiten huomaan ryhmäkuvissa liian pitkän valotusajan käytön ja pieni liike näkyy epätarkkuutena. Kun kaikki kohteet ja kohteiden sukulaiset haluavat oman kohteensa superterävänä kiinnittäisin huomiota riittävän nopeaan suljinaikaan ja syväterävyyteen. Eli käytännössä käsisäädöt ja mahdollisesti Auto-ISO ylärajalla.
Sitten lopputuloksen ratkaisee miten hyvin näkee taustan. Kirkoissa tuppaa kasvamaan kaiken näköistä kynttilänjalkaa kuvattavien päästä, mutta se on kiireessä hankalaa havaita. Etukäteen tutustumalla saa kartoitettua mahdolliset uhat pois ja tarkistettua valaistuksen ja toivoa että H-hetkellä ollaan riittävän samoissa :)
Sitten lopputuloksen ratkaisee miten hyvin näkee taustan. Kirkoissa tuppaa kasvamaan kaiken näköistä kynttilänjalkaa kuvattavien päästä, mutta se on kiireessä hankalaa havaita. Etukäteen tutustumalla saa kartoitettua mahdolliset uhat pois ja tarkistettua valaistuksen ja toivoa että H-hetkellä ollaan riittävän samoissa :)
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Heinä 08, 2010 10 : 48
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Täällähän on keskusteltu paljon :) nais..
"Nyrkkisääntönä 35 mm optiikalla kuvausetäisyys on yhtä suuri kuin halutun kuva-alan leveys eli >8,4 m ja 50 mm:llä suunnilleen 1,4x halutun kuvan leveys eli >12 m"
--> Hyvä tietää :) helpottaa etäisyyksien hahmottamista.
Tilasin itselleni Godoxin AD200pro:t, akkukäyttöisiä sekä toisen 120cm octaboxin sekä 2.6m jalat. Tuli epävarmuus siitä että saako ilman salamaa tarpeeksi hyviä kuvia. (kyllä varmaan saa kun niitä on otettukin ilman salamaa). Mutta näin läjän kuvia niin kaikissa oli käytetty salamaa, tosin vähän huonosti kun tuplavarjoja näkyy henkilöiden päiden sivuilla.. varsinkin keskellä riviä näkyi. Myös kuulin että lähialueen valokuvaaja oli kuulemma ottanut edelliset salamoilla. Onko ohjeita miten tuplavarjoista pääsis eroon? Yläviisto sekä etäisyys rivien välillä. Voi olla hankala toteuttaa ja näyttää pian huonolta :)
Asemointia:
-2: käy paikanpäällä tutustumassa ja aloita säätäminen huomattavasti ennen h-hetkeä :D
-1: kuvat otetaan klo 20:00 illalla kesäkuussa. Vaikka arska pysyykin korkealla kesäkuussa niin kyseessä ei ole päivä. Luonnonvaloa vähemmän.
0. Henkilöt ovat luultavammin kolmessa rivissä ja aika lähellä alttaritaulua. Alimmat istuvat. yht.35 henk. Sijottaa ihmiset sillai niin että näyttää leveeltä pyrämidiltä :)
1. Salamoiden asemointi: 30 asteen kulmassa molemmilta puolilta kameraa? sekä korkeus niin korkealle kuin saa? ns. yläviistosta .
2. Valotusmittari löytyy joten olisko hyvä jos tsekkaisin kolmesta kohtaa aukon arvoksi esim. f.5.6? Säätää tehoa salamoista notta saa ton arvon ja jos valot vaimenee etäisyyden takia liikaa niin nostaa ISO:a?
3. Kamera asetukset: el manuel, f5.6 (mikä on tsekattu valotusmittarilla), valotus esim. 1/125 tai 1/250. Manuel ISO (2.kohdassa käytetty arvo).
4. Kameran asettaminen suht. korkealle ja fokus keskimmäisen rivin silmiin kuten ohjeistitte. Tosin taitaa olla pientä porrasta niin voi olla ropleema yltää ihan niin korkealle :D
5. Ajattelin käyttää joko 50mm tai sitten 35mm. Tykkään molempien obiskojen piirrosta, varsinkin 50mm. Ehkä sillä liikenteeseen :)
MIltä yllä oleva kuulostaapi?
"Nyrkkisääntönä 35 mm optiikalla kuvausetäisyys on yhtä suuri kuin halutun kuva-alan leveys eli >8,4 m ja 50 mm:llä suunnilleen 1,4x halutun kuvan leveys eli >12 m"
--> Hyvä tietää :) helpottaa etäisyyksien hahmottamista.
Tilasin itselleni Godoxin AD200pro:t, akkukäyttöisiä sekä toisen 120cm octaboxin sekä 2.6m jalat. Tuli epävarmuus siitä että saako ilman salamaa tarpeeksi hyviä kuvia. (kyllä varmaan saa kun niitä on otettukin ilman salamaa). Mutta näin läjän kuvia niin kaikissa oli käytetty salamaa, tosin vähän huonosti kun tuplavarjoja näkyy henkilöiden päiden sivuilla.. varsinkin keskellä riviä näkyi. Myös kuulin että lähialueen valokuvaaja oli kuulemma ottanut edelliset salamoilla. Onko ohjeita miten tuplavarjoista pääsis eroon? Yläviisto sekä etäisyys rivien välillä. Voi olla hankala toteuttaa ja näyttää pian huonolta :)
Asemointia:
-2: käy paikanpäällä tutustumassa ja aloita säätäminen huomattavasti ennen h-hetkeä :D
-1: kuvat otetaan klo 20:00 illalla kesäkuussa. Vaikka arska pysyykin korkealla kesäkuussa niin kyseessä ei ole päivä. Luonnonvaloa vähemmän.
0. Henkilöt ovat luultavammin kolmessa rivissä ja aika lähellä alttaritaulua. Alimmat istuvat. yht.35 henk. Sijottaa ihmiset sillai niin että näyttää leveeltä pyrämidiltä :)
1. Salamoiden asemointi: 30 asteen kulmassa molemmilta puolilta kameraa? sekä korkeus niin korkealle kuin saa? ns. yläviistosta .
2. Valotusmittari löytyy joten olisko hyvä jos tsekkaisin kolmesta kohtaa aukon arvoksi esim. f.5.6? Säätää tehoa salamoista notta saa ton arvon ja jos valot vaimenee etäisyyden takia liikaa niin nostaa ISO:a?
3. Kamera asetukset: el manuel, f5.6 (mikä on tsekattu valotusmittarilla), valotus esim. 1/125 tai 1/250. Manuel ISO (2.kohdassa käytetty arvo).
4. Kameran asettaminen suht. korkealle ja fokus keskimmäisen rivin silmiin kuten ohjeistitte. Tosin taitaa olla pientä porrasta niin voi olla ropleema yltää ihan niin korkealle :D
5. Ajattelin käyttää joko 50mm tai sitten 35mm. Tykkään molempien obiskojen piirrosta, varsinkin 50mm. Ehkä sillä liikenteeseen :)
MIltä yllä oleva kuulostaapi?
-
- Viestit: 124
- Liittynyt: Maalis 12, 2017 0 : 58
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Mitenkäs onnistui?
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Tuplavarjot tulee kun kuvaa reprovaloilla.Ranzog kirjoitti:Täällähän on keskusteltu paljon :) nais..
"Nyrkkisääntönä 35 mm optiikalla kuvausetäisyys on yhtä suuri kuin halutun kuva-alan leveys eli >8,4 m ja 50 mm:llä suunnilleen 1,4x halutun kuvan leveys eli >12 m"
--> Hyvä tietää :) helpottaa etäisyyksien hahmottamista.
Tilasin itselleni Godoxin AD200pro:t, akkukäyttöisiä sekä toisen 120cm octaboxin sekä 2.6m jalat. Tuli epävarmuus siitä että saako ilman salamaa tarpeeksi hyviä kuvia. (kyllä varmaan saa kun niitä on otettukin ilman salamaa). Mutta näin läjän kuvia niin kaikissa oli käytetty salamaa, tosin vähän huonosti kun tuplavarjoja näkyy henkilöiden päiden sivuilla.. varsinkin keskellä riviä näkyi. Myös kuulin että lähialueen valokuvaaja oli kuulemma ottanut edelliset salamoilla. Onko ohjeita miten tuplavarjoista pääsis eroon? Yläviisto sekä etäisyys rivien välillä. Voi olla hankala toteuttaa ja näyttää pian huonolta :)
Asemointia:
-2: käy paikanpäällä tutustumassa ja aloita säätäminen huomattavasti ennen h-hetkeä :D
-1: kuvat otetaan klo 20:00 illalla kesäkuussa. Vaikka arska pysyykin korkealla kesäkuussa niin kyseessä ei ole päivä. Luonnonvaloa vähemmän.
0. Henkilöt ovat luultavammin kolmessa rivissä ja aika lähellä alttaritaulua. Alimmat istuvat. yht.35 henk. Sijottaa ihmiset sillai niin että näyttää leveeltä pyrämidiltä :)
1. Salamoiden asemointi: 30 asteen kulmassa molemmilta puolilta kameraa? sekä korkeus niin korkealle kuin saa? ns. yläviistosta .
2. Valotusmittari löytyy joten olisko hyvä jos tsekkaisin kolmesta kohtaa aukon arvoksi esim. f.5.6? Säätää tehoa salamoista notta saa ton arvon ja jos valot vaimenee etäisyyden takia liikaa niin nostaa ISO:a?
3. Kamera asetukset: el manuel, f5.6 (mikä on tsekattu valotusmittarilla), valotus esim. 1/125 tai 1/250. Manuel ISO (2.kohdassa käytetty arvo).
4. Kameran asettaminen suht. korkealle ja fokus keskimmäisen rivin silmiin kuten ohjeistitte. Tosin taitaa olla pientä porrasta niin voi olla ropleema yltää ihan niin korkealle :D
5. Ajattelin käyttää joko 50mm tai sitten 35mm. Tykkään molempien obiskojen piirrosta, varsinkin 50mm. Ehkä sillä liikenteeseen :)
MIltä yllä oleva kuulostaapi?
Ihmisiä EI KUVATA KOSKAAN REPROVALOILLA.
Eli ei ole olemassa kahta aurinkoa, salamat pitää pistää valaisemaan yhdestä pisteestä sopivasti ulospäin niin että valaistuksesta tulee tasainen.
Muitokuvissakin valot sijoitetaan samalle puolelle kameraa, ja tasoitusvalo voi olla kameran päällä tai takana.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.