aikaarska kirjoitti:Tästä sonyn (ja kyllä muutkin valmistajat sitä harrastaa eri asteisena) pitkien valotuksien (yli 10-30sec) "tähtien syöjä" algoritmistä väiteltiin joskus vuosi pari sitten melko rajusti ja pitkään. Sittemmin Sony on julkaissut uutta firmwarea ja kyseinen algoritmi ei "syö" tähtiä enää niin ahnaasti pitkillä valotuksilla. Samoin se hiekanjyvä juttu (pitkissä valotuksissa sekin) koski ihan niitä ensimmäisiä firmware versioita joka ei ollut vielä niin hienovarainen. Tosin sekin oli kiistanalainen ilmiö, yritin testata ja toistaa sitä itsekin, mutta hiekanjyvien kanssa en saanut oikein yhtään mitään hävikkiä aikaiseksi vaikka olisi katsonut 200% cropeista.
Kiistätkö oman kokemuksesi perusteella sen, että kenelläkään ei ole voinut olla ongelmaa? Minä en menisi tekemään niin. Tilanteita on kuitenkin käytännössä ääretön määrä.
No, hyvä jos tilanne on vähän parantunut, mutta ei niitä suttusuodattimia voi vieläkään kytkeä pois päältä. Ja varmasti on olemassa joku tapaus, jossa niistä on haittaa, ja joku ihmeellisen asian harrastaja sen löytää. Se valintanapin laitto jonnekin menun uumeniin ei maksaisi valmistajalle mitään eikä haittaisi niiden 999999 miljoonasta tekemistä millään tavalla.
Pointtini vain oli se, että kyllä nyt puhutaan hieman eri tason "muokkaamisesta" ja manipulaatiosta kuin mitä valokuvaaja itse tekee kuvatessaan ja etenkin jälkikäsittelyssä.
Kyllä. Nyt puhutaan muokkaamisesta, jonka käytöstä kuvaaja ei voi päättää, paitsi valitsemalla kameran, jossa sellaisia ei ole. Ja valmistajien innosta johtuen niiden määrä vähenee ja luultavasti loppuu pian kokonaan, koska valmistajat katsovat, että muutaman kuvaajan äärimmäisissa oloissa kokemat ongelmat ovat niin marginaalisia, ettei kannata välittää. Ja mikä pahinta, tuollaisia suttusuodattimia lisätään ilman, että edes julkaistaan kunnon dokumentteja niistä. Se on minusta teknisellä tasolla paljon suurempi ongelma kuin omasta vapaasta tahdosta tehdyt valinnat jälkikäsittelyssä.
Ei se ole minulle mikään ongelma, jos joku haluaa yhdistellä viihde- tai propagandatarkoituksiin käytettäviä kuvia tai lisätä tai poistaa niistä elementtejä. Tiedän, että sellaista tapahtuu enkä odota, että sellaiset kuvat kertovat 100 % suodattamatonta tietoa todellisuudesta. Mutta jos otan itse kuvan jostain, odotan, että tiedän miten prosessi toimii ja siihen ei tarkoituksella vaikuteta vääristävästi vain siksi, että esimerkiksi kohina näyttää jonkun taiteilijasielun herkkään kultasilmään rumalta.