Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Kysyin Panasonic Suomelta tulossa olevasta "Lumix Pro" -palvelusta. Kysyin itse asiassa puhelimella ja sähköpostilla. Oikeaa tietoa ei taida olla, sillä vastaukset ovat niin erilaisia.
Sähköposti: "Valitettavasti meillä ei ainakaan tällä hetkellä ole tietoa kyseisestä palvelusta."
Puhelin: "Ei meillä ole tietoa tästä. Eiköhän ne rikkinäiset kamerat lähetetä Puolaan. Kuten muutkin rikkinäiset Panasonicit."
Kun aiemmin kysyin asiaa, silloin he tiesivät Ruotsin huollosta.
Huh, huh. No, oma vika, koska en oikein tiedä, mistä kysyä.
Tsiisis!
Ei voi olla sama lasipaksuus (n 4mm), kuin pikkukennoisten Panojen päällä.
Eli jos toimii noilla Sigmoilla, niin on pakko toimia muillakin laseilla. Täältä tullaan.
Tuo MC-21 ei näyttäisi mahdollistavan jatkuvaa tarkennusta. Luonnollisesti Sigma ilmoittaa yhteensopivuuden vain tietyille Sigman omille objektiiveille.
miltähän sigma 28/40/105-kolmikko näyttää S1R:n melkein 200 Mpx kennonsiirtokuvissa? varmaan aika hyvältä, pyyhkinee lattiaa ainakin fujin "keskareilla"
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
janne. kirjoitti:miltähän sigma 28/40/105-kolmikko näyttää S1R:n melkein 200 Mpx kennonsiirtokuvissa? varmaan aika hyvältä, pyyhkinee lattiaa ainakin fujin "keskareilla"
Paljonkohan vaatii koneelta ruutia, jos tekee noista tarkemmista ruuduista vielä panoraamoja?
janne. kirjoitti:miltähän sigma 28/40/105-kolmikko näyttää S1R:n melkein 200 Mpx kennonsiirtokuvissa? varmaan aika hyvältä, pyyhkinee lattiaa ainakin fujin "keskareilla"
Paljonkohan vaatii koneelta ruutia, jos tekee noista tarkemmista ruuduista vielä panoraamoja?
Jaa. Ei sentään. Kyllä menevät isoihin vedoksiin kuten tähänkin asti. Alkaa olemaan se 300DPI luokka puolentoista metrin vedoksessa detaileissa niin kelpaa katsella puolen metrin päästä.
Maffer kirjoitti:Jaa. Ei sentään. Kyllä menevät isoihin vedoksiin kuten tähänkin asti. Alkaa olemaan se 300DPI luokka puolentoista metrin vedoksessa detaileissa niin kelpaa katsella puolen metrin päästä.
Tykkään tästä Panasonicin rynnistyksestä kinomarkkinoille! Veikkaan, että tulee olemaan ihan onnistunut markkinoilletulo. Luotan myös, että Panasonicin kamera tulee olemaan yllättävän valmis heti mark1:stä lähtien.
Sony voisi kyllä tuoda tämän 'High Res' moden oman pixel shiftinsä rinnalle. Eiköhän se ole lähinnä softakysymys vain, kun tekniikka on jo kamerassa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Parasta tässä on jalustakuvaajalle se, että foveon FF tarjoaa mitä todennäköisimmin vastaavaa laatua yhdellä laakilla eikä tarvi vaihtaa objektiiveja mihinkään. Sigma vie potin ykköstykkinä detailien osalta ja pana videopuolen. Muut systeemit saavat ansaitsemansa kohtalon romukorin ale-myynnissä.
Maffer kirjoitti:Parasta tässä on jalustakuvaajalle se, että foveon FF tarjoaa mitä todennäköisimmin vastaavaa laatua yhdellä laakilla eikä tarvi vaihtaa objektiiveja mihinkään. Sigma vie potin ykköstykkinä detailien osalta ja pana videopuolen. Muut systeemit saavat ansaitsemansa kohtalon romukorin ale-myynnissä.
Tällä foorumilla tieto peittyy huikeaan määrään ihan-mitä-sattuu-mieleen-juolahtamaan.
Panasonicin S on varmasti todella hyvä, mutta ollakseen riittävän hyvä kokonaisuus, sen pitää pystyä tarjoamaan tarpeeksi monipuolinen systeemi eri tarkoituksiin. Sigma ei vielä tähän mennessä ole pystynyt kamerapuolella tarjoamaan mitään moniulotteista ja pysyvää ratkaisua.
No tarviiko sen sitten olla se kaikenkattava kamera se foveon? Nykyinen APS-H quattro tarjoaa jalustalta Pentax K-1 pixel-shift laatua ja se on melkoinen veto se. ISO100 kamera on ISO100 kamera. FF Foveonilta sopii odottaa paljon siinä mihin se on tarkoitettu.
Maffer kirjoitti:No tarviiko sen sitten olla se kaikenkattava kamera se foveon? Nykyinen APS-H quattro tarjoaa jalustalta Pentax K-1 pixel-shift laatua ja se on melkoinen veto se. ISO100 kamera on ISO100 kamera. FF Foveonilta sopii odottaa paljon siinä mihin se on tarkoitettu.
Kuluttaja ratkaisee sen omalta kohdaltaan itse, jos markkinoilla sattuu olemaan itseä miellyttävä erikoisuus, mutta valmistajan kannalta pitää. Ainakin ison firman tuotteilla. Ei-yleiskäyttöinen kamera jää pikkufirmojen marginaalituotteeksi, kuten esimerkiksi tähtitieteelliset kamerat. Jos pitäisi perstuntumalta veikata, sanoisin, että jollain jalustalta maisemakuviin optimoidulla superresoluutioisella ISO 100 -kameralla on vielä vähemmän asiakaskuntaa. Ei minulle tule mieleen ammattisovelluksiakaan, joissa tarvittaisiin samoja ominaisuuksia.
No kuin ei? Jos tekisin duunia vaikka arkkitehtuurikuvaajana, ei tulisi mieleenkään käyttää muuta kuin ISO100 ja runkoa millä saa ns. kaiken irti. Ihan sama pätee maisemaruutuun jos ei yöllä sohi.
No selkeästikään tästä Panasta ei tule eläinkuvaajan ykköstykkiä actioniin, mutta maisema- ja makrokuvaajat voisivat jopa innostua - ei siis kaikille luontokuvaajille, mutta osalle hyvinkin mielenkiintoinen peli näyttäis olevan tulossa.
Maffer kirjoitti:No kuin ei? Jos tekisin duunia vaikka arkkitehtuurikuvaajana, ei tulisi mieleenkään käyttää muuta kuin ISO100 ja runkoa millä saa ns. kaiken irti. Ihan sama pätee maisemaruutuun jos ei yöllä sohi.
Tarkoitin massiivisempaa ammattimaistoimintaa. Esimerkiksi valvontakamerajärjestelmät luultavasti hyötyvät samoista asioista kuin mainitsemani hämäräoptimoidut astronomiakennot, ja se on maailmanlaajuinen miljardibisnes. Korkean tason taiteellinen arkkitehtuurikuvaus on marginaalin marginaalia, jonka varaan ei kovin kummoista laiteteollisuutta voi rakentaa. 99.9 % "arkkitehtuurikuvauksesta" tapahtuu vallan mainiosti kiinteistönvälittäjien puhelimilla ja ei kukaan osta kämppääsi, vaikka saisikin ladattua yön yli gigapikselin kuvan, joka näyttää jokaisen pölypunkinpaskan.
Kyllä tuo Foveon taitaa olla myyntilukujenkin perusteella melkoinen mitättömyys. Ei taida toimia kunnolla (väritkö tökkivät vai onko vain liian kallis tehdä), vaikka idea on sinänsä nerokas ja jotakunkin ainoa näköpiirissä oleva selvä tekninen kehitysaskel kennoissa.