Canonin peilitön FF, EOS R

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
javal

Re: Canonin peilitön FF, EOS R

Viesti Kirjoittaja javal »

T71 kirjoitti:Yksi täysin käsittämätön asia on objektiivin vaihto.

Itse olen oppinut ottamaan rungon vasempaan käteen ja irroittamaan ja kiinnittämään objektiivin oikealla kädellä ja se ei tämän kanssa toimi ollenkaan.
Ainoa ote kamerasta vasemmalla kädellä on sellainen, että peukalo taitetaan pikkunäytön päälle ja osin af apuvalon eteen ja loput sormet puristetaan kameran pohjaan, kämmenpohja näyttöä vasten, jolloin ote on tukeva.
Sitten oikean käden peukalolla tai etusormella irroitetaan itse objektiivi painamalla adapterin irroitusnastaa runkoa kohti suoraan edestäpäin samalla puristen objektiivia, ettei se kiihdytä kohti maata.

Itse RF lasin tai adapterin vaihto ja irroitus käy siten, että lasi kierretään irti oikealla kädellä ja vasemman käden peukalo painetaan sisään salamakenkään ja vasurin etusormella vapautetaan itse lasi (isompi lasi) samalla kun nimetön ja pikkusormi pitävät kameraa kiinni pohjasta, Keskisormi seilaa jossakin. Ihan täysin sekopäinen ote. Pakko kysyä olenko erilainen? Onko yhtään täysjärkistä Eos R omistajaa kuulolla?? (retorinen kysymys)
Pikkulasin saa irti puristamalla sitä ja painamalla samalla oikean käden etusormen syrjällä irroitusnastaa.

Tämä runko on suunniteltu siten, että ainoa looginen tapa objektiivinvaihtoon on vasemmalla kädellä, eli lasi pitää laittaa vasurilla sisään bajonettiin. Mulle se ei ole se luonnollisin tapa kiertää lasia kiinni. Tai ehkä mä en vaan osaa. Ainakaan bajonetti alaspäin homma ei oikein luonnistu.
Minulla toi R :n objektiivin vaihto ei tuota mitään ongelmaa. Itse asiassa se on paljon helpompi tehdä kuin vaikka esim 7Dmk2 :ssa, johtuen kameran koosta. Teen sen siten että vasemman käden kämmen tulee takanäyttöä vasten, peukalo tukee kameraa yläosasta ylänäytön kohdalta, pikkurilli tekee sille vastaotteen kameran alapinnalla, keskisormi vapauttaa objektiivin lukituksen ja etusormi ja nimetön tukee kameraa vasemmalta sivulta. Oikea käsi tietenkin hoitaa objektiivin käsittelyn. Todella helppo, nopea ja varma tapa vaihtaa sekä iso että pieni objektiivi. Jos on pienet kädet niin tämä minun proseduuri ei ehkä toimi sillä silloin keskisormi ei ylety niin helposti painamaan lukitusnappia.

Aluksi kipuilin myös tämän objektiivin vaihdon kanssa, kuten tein myös Sony A7riii kanssa, mutta yllä oleva tapa osoittautui todella hyväksi tavaksi hoitaa homma.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

javal kirjoitti: Minulla toi R :n objektiivin vaihto ei tuota mitään ongelmaa. Itse asiassa se on paljon helpompi tehdä kuin vaikka esim 7Dmk2 :ssa, johtuen kameran koosta. Teen sen siten että vasemman käden kämmen tulee takanäyttöä vasten, peukalo tukee kameraa yläosasta ylänäytön kohdalta, pikkurilli tekee sille vastaotteen kameran alapinnalla, keskisormi vapauttaa objektiivin lukituksen ja etusormi ja nimetön tukee kameraa vasemmalta sivulta. Oikea käsi tietenkin hoitaa objektiivin käsittelyn. Todella helppo, nopea ja varma tapa vaihtaa sekä iso että pieni objektiivi. Jos on pienet kädet niin tämä minun proseduuri ei ehkä toimi sillä silloin keskisormi ei ylety niin helposti painamaan lukitusnappia.

Aluksi kipuilin myös tämän objektiivin vaihdon kanssa, kuten tein myös Sony A7riii kanssa, mutta yllä oleva tapa osoittautui todella hyväksi tavaksi hoitaa homma.
Mulla on toi Arca-Swiss kiinnityslevy kameran alla, niin se tuo runkoon lisää kokoa sen verran, että keskisormi ei ylety nuppiin ilman korjaavaa leikkausta.
Jos otan kuvaamasi otteen, niin ote ei ole riittävän tukeva. Mielummin tukevasti ja hitaasti, kun nopeasti ja huoltoon.
5D rungoissa ei tarvitse varoa tuota ärrän virtanappia ja otteen saa myös etsimen toiselta puolelta, vaikka kokoa on huomattavasti enemmän. Tosin ärräkin olisi varmaan helpompi akkukahvan kanssa, niin tartuntapintaa tulisi tuplasti lisää.
Pitää katsella jotain sopivaa grippia tuohon runkoon. Mistään ei vaan tunnu löytyvän oikean kokoista. Akkukahva on mielestäni jo liian iso ja Arca-Swiss L-Platet suurin osa oudosti muotoiltuja siksi, että akku pitää saada jotenkin ulos. Näistä siis puuttuu se tuki juuri siitä kohtaa, johon se pikkusormi parhaiten osuu.
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

T71 kirjoitti:
javal kirjoitti: Minulla toi R :n objektiivin vaihto ei tuota mitään ongelmaa. Itse asiassa se on paljon helpompi tehdä kuin vaikka esim 7Dmk2 :ssa, johtuen kameran koosta. Teen sen siten että vasemman käden kämmen tulee takanäyttöä vasten, peukalo tukee kameraa yläosasta ylänäytön kohdalta, pikkurilli tekee sille vastaotteen kameran alapinnalla, keskisormi vapauttaa objektiivin lukituksen ja etusormi ja nimetön tukee kameraa vasemmalta sivulta. Oikea käsi tietenkin hoitaa objektiivin käsittelyn. Todella helppo, nopea ja varma tapa vaihtaa sekä iso että pieni objektiivi. Jos on pienet kädet niin tämä minun proseduuri ei ehkä toimi sillä silloin keskisormi ei ylety niin helposti painamaan lukitusnappia.

Mulla on toi Arca-Swiss kiinnityslevy kameran alla, niin se tuo runkoon lisää kokoa sen verran, että keskisormi ei ylety nuppiin ilman korjaavaa leikkausta.
Jos otan kuvaamasi otteen, niin ote ei ole riittävän tukeva. Mielummin tukevasti ja hitaasti, kun nopeasti ja huoltoon.
5D rungoissa ei tarvitse varoa tuota ärrän virtanappia ja otteen saa myös etsimen toiselta puolelta, vaikka kokoa on huomattavasti enemmän. Tosin ärräkin olisi varmaan helpompi akkukahvan kanssa, niin tartuntapintaa tulisi tuplasti lisää.
Pitää katsella jotain sopivaa grippia tuohon runkoon. Mistään ei vaan tunnu löytyvän oikean kokoista. Akkukahva on mielestäni jo liian iso ja Arca-Swiss L-Platet suurin osa oudosti muotoiltuja siksi, että akku pitää saada jotenkin ulos. Näistä siis puuttuu se tuki juuri siitä kohtaa, johon se pikkusormi parhaiten osuu.
Ehkä en osannut selittää tarpeeksi hyvin, sillä kameran alle lisättävä kiinnityslevy ei pitäisi vaikuttaa siihen ylittyykö keskisormi vapauttamaan objektiivin lukituksen vai ei. Ehkä kuva kertoo paremmin sen mitä tarkoitin.
Kuva
Kuten kuvasta näkyy, objektiivin vaihdon aikana käsi ja sormet tukee kameraa kaikista kuudesta suunnasta. Ei kait tilanne tämän parempi voisi edes olla. Jos kameran alle laittaa 10 -15 mm kinnityslevyn ote voi ainakin minun kädessä olla vielä tämä kuvassa esitetty. Jos kiinnityslevy on vaikka 30mm paksu niin sitten pikkusormi siirtyy nimettömän viereen ja kameraa tuetaan "vain" viidestä suunnasta, mutta ei edelleenkään ole ongelmaa pitää n. 600g esinettä kädessä tuolla otteella (objektiivihan on vaihdon aikana oikeassa kädessä).
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

javal kirjoitti:Jos kiinnityslevy on vaikka 30mm paksu niin sitten pikkusormi siirtyy nimettömän viereen ja kameraa tuetaan "vain" viidestä suunnasta, mutta ei edelleenkään ole ongelmaa pitää n. 600g esinettä kädessä tuolla otteella (objektiivihan on vaihdon aikana oikeassa kädessä).
Mulla ei sovi pikkusormi kunnolla tuossa asennossa kameran alle ja ote ei ole tukeva. Samoin pidän kameraa koko painollaan yhdessä kädessä vaihtaessa, koska siitä toisesta lasista pitä ottaa tulppa pois.
Kyllä tuon kanssa oppii elämään, mutta pikkuisen hankala toi vaihto on aiempiin verrattuna.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Kävin tänään koekuvaamassa 2 adapteria ristiin kahdella eri objektiiviyksilöllä.
Käytin omaa perusadapteria ja liikkeen säätökiekollista adapteria toisena, koska sen laatu on mielestäni parempi.
Lopputuloksena kuvien vasen yläkulma tarkentuu lähes aina lähemmäs kuin muu kuva-ala.

Asia ei kuitenkaan ole täysin yksiselittäinen, koska EF to RF adapterin EF päässä on selvää klappia, eli EF bajonetti pitää siinä lasia paikallaan kolmella eri jousikuormalla ja vaikuttaa siltä, että rakenne ei toimi.
Onnistuin lopulta saamaan liikkeen lasilla ja liikkeen adapterilla aikaan tilanteen, jossa kuvan jokainen nurkka oli tarkennettu samaan etäisyyteen. Piti kuitenkin yrittää useamman kerran ja kun kuvasin siis 2 adapteria omalla lasilla ja 2 adapteria liikkeen lasilla, niin jäi epävarmuus siitä vaikuttaako terävyysalueen tilttaamiseen enemmän adapterin kierous vai se, että objektiivi ei asetu EF bajonettiin siten, että se pysyisi suorassa.

Kuitenkin oma adapteri ei toiminut siten, että sillä olisi voinut saada kummallakaan lasilla terävyysaluetta suoraksi. Joko adapteri on kiero tai sitten sen kiinnitysjousissa on joku ongelma tai sitten objektiivi asettuu siihen huonosti jotenkin muuten.

Huomenna voisi alkaa neuvotteleman myyjäliikkeen kanssa siitä saisiko uuden adapterin. Vaikuttaa nimittäin siltä, että kenno on suorassa. Ellei vaihtohomma mene pahemmin reisille, niin tuon rungon voisi jopa pitää... :)
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kamala suoritusputki sen objektiivin vaihto. Kasvattakaa lapiokäsi niin ongelma poistuu.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti:Kamala suoritusputki sen objektiivin vaihto. Kasvattakaa lapiokäsi niin ongelma poistuu.
Paljon helpompaa ostaa pienempi tai isompi kamera, kuin kasvattaa lapiokäsi.
Tää R on ilmeisesti just sopivan kokoinen, paitsi grippi sentin liian lyhyt.

Pitää varmaan tilata tällainen, mutta mikä ihme venkula toi akkupuolen läppäsysteemi oikein on?

https://www.smallrig.com/smallrig-l-bra ... -2257.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maffer
Viesti:

Noh asian voi tehdä vaikeasti kuten tuossa on tehty:

"Camera battery door is accessible by pushing the quick release button on the base plate."

Tai sitten vaan kolo mistä normaalisti napsautetaan luukku auki.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Maffer kirjoitti:Noh asian voi tehdä vaikeasti kuten tuossa on tehty:

"Camera battery door is accessible by pushing the quick release button on the base plate."

Tai sitten vaan kolo mistä normaalisti napsautetaan luukku auki.
Akkuluukun avautumisasento johtaa siihen, että kolon reunasta pitää poistaa pala juuri siitä kohdasta, minkä takia tuo koko palikka olisi käyttökelpoinen.

https://i.ebayimg.com/images/g/CA8AAOSw ... -l1600.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Eiköös toi akkujen vaihto ole jo hieman vanhanaikaista? Yhdellä latinkilla saa kuitenkin melko reippaasti kuvia, lataus onnistuu USB:llä ja talvella rinkassa on Ladan akku mukana suorasyöttöä varten.
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Shuko kirjoitti:Eiköös toi akkujen vaihto ole jo hieman vanhanaikaista? Yhdellä latinkilla saa kuitenkin melko reippaasti kuvia, lataus onnistuu USB:llä ja talvella rinkassa on Ladan akku mukana suorasyöttöä varten.
Hetki meni miettiessä, mutta jos siis oikein ymmärsin, niin nää vehkeet toimii myös ladattaessa? Eli voit ladata ja kuvata samaan aikaan? Yleensä tottunut siihen, että lataus ja toiminta samaan aikaan on njet, nada.
Shuko

rolsen kirjoitti:Hetki meni miettiessä, mutta jos siis oikein ymmärsin, niin nää vehkeet toimii myös ladattaessa? Eli voit ladata ja kuvata samaan aikaan? Yleensä tottunut siihen, että lataus ja toiminta samaan aikaan on njet, nada.
Pahoittelen, että en ole tarkistanut, mutta Sonyt ainaki on toiminut pari sukupolvea jo, joten eiköhän tämä uudempi Canonikin?
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Shuko kirjoitti:Eiköös toi akkujen vaihto ole jo hieman vanhanaikaista? Yhdellä latinkilla saa kuitenkin melko reippaasti kuvia, lataus onnistuu USB:llä ja talvella rinkassa on Ladan akku mukana suorasyöttöä varten.
Tuleehan se akku pulkassakin. Kuka nyt rinkassa kantaa?
Kaupungissa sitten Ladan akku lastenvaunuihin kameralaukun viereen. Sitä kun työntelee menemään 40 kilon lastenvaunuja sohjossa turkasesti kiroillen ja välillä kärryistä kaljatölkkiä kaivellen, niin saa kuvata ihan uudenlaisia ihmisiä ja tilanteita. Suosittelen.
Maffer
Viesti:

Turhamaista hommaa. Jos kuva on saatava, silloin kannetaan virtalähde pelipaikalle. 11kg apukäynnistysakku on ihan perus Sony-laite. Miksei siis toimisi Canonissakin?
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Jostain syystä huolto ei ole vastannut reklamaatiooni tuosta kameran adapterista.
On muuten harvinaisen hankala testattava tämä vinous tällä kertaa.
Tilanteestahan on lähes mahdotonta saada testikuvaa siten, että sen perusteella voisi todeta missä vika on. Ainoa kuva, jonka nyt saa on siitä miten EF objektiivin ja adapterin väliin ilmestyy selvä rako silloin, kun objektiivia hieman enemmän väntää suhteessa kameraan. Nyt kyse on tietysti siitä paljonko sitä saa vääntää ja paljonko se vääntyy todellisessa kuvaustilanteessa omalla painollaan, jos objektiivissa ei ole omaa jalustapantaa ja kiinnitystä jalustakäytössä.

Kokemukseni perusteella sanoisin, että painavat EF primet, kuten Zeiss Otus, Sigma 40mm f1.4 jne eivät tule tällaisen adapterin kanssa toimimaan, eli se paras ja painavin lasitavara voidaan unohtaa. Käsivaralta kuvaaminen sen sijaan voi toimia, mutta adapterin mahdollinen kierous vaikuttaa myös tähän. Lopputuloksena mulla on nyt uusi kamerajärjestelmä, johon ei voi luottaa.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Olisiko sitten Nikon, siihenkin vissiin saa ajan kanssa vinoja ja vähemmän vinoja adaptereita kaikille optiikoille.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

T71 kirjoitti:Lopputuloksena mulla on nyt uusi kamerajärjestelmä, johon ei voi luottaa.
Eli mikä on tuon kommentin jälkeinen loppupäätelmä ?
Aivan oikein, kamerajärjestelmä vaihtoon.
Eli jos Sony ei ole tyytyväisyyttä aiheuttava, eikä sitä ymmärrettävistä syistä ole Canon, niin sitten Nikon.
Tai sitten tuleva Panasonic.
Niin ja kun kalustomäärästä/sen vaihtomäärästä voisi päätellä, että puute ei ole "pelimerkeistä", niin mitenkä olisi Fujin kinokennoinen ?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
mirrored

Viesti Kirjoittaja mirrored »

T71 kirjoitti: Kokemukseni perusteella sanoisin, että painavat EF primet, kuten Zeiss Otus, Sigma 40mm f1.4 jne eivät tule tällaisen adapterin kanssa toimimaan, eli se paras ja painavin lasitavara voidaan unohtaa.

Kaikissa bajoneteissa tuttu aihe, että jousivoima viime kädessä pitää pinnat vastakkain. (lehtijousityyppinen usein). Vain kierrekiinnitys on jämpti ja tukeva.

Jos vertailet rungon bajonettiin, huomaatko eroa vääntäessä tai silmin katsottuna jousien rakenteessa?
Shuko

Mutta kyllähän se käytännön kuvaamista ja kuvia haittaa, jos ei edes testimielessä saa vikaa näkyviin.

Nooh, meillä kaikilla on harrastuksemme. Onnea Nikonin kanssa.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

habannaama kirjoitti:Niin ja kun kalustomäärästä/sen vaihtomäärästä voisi päätellä, että puute ei ole "pelimerkeistä", niin mitenkä olisi Fujin kinokennoinen ?
Siihen saa varmaan lyödä jo jonkin verran louvoa tiskiin.
Vastaa Viestiin