Näyttö, 4 k vai ei?

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
hkoskenv

Näyttö, 4 k vai ei?

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Näyttöni (Dell 2711 vuodelta härkävankkuri) alkoi taas temppuilla. Olen jo pitkään miettinyt, että pitäisikö sijoittaa 4k näyttöön.

Hyötyä (lue: iloa) odotan lähinnä kuvien katselussa ja käsittelyssä. Mutta onko se teidän mielestä hintansa väärtti verrattuna 2560 x 1440 -resoluutioon? Vai kannattaako ennemmin panostaa vaikka värintoistoon (2711:n on siinä asiassa täysin riittävä, en ole koskaan havainnut mitään ongelmaa, mutta se taisi olla joku väreiltään parempi malli, jos en väärin muista)?

Pelaamisessa siitä on lähinnä haittaa (joka ratkeaa tietysti uudella näytönohjaimella (en pelaa grafiikkaintensiivisiä pelejä, joten moderni keskihintainen riittää varmasti) ja muussa työskentelyssä satunnaisia ongelmia, kun joku ohjelma ei osaa skaalata kontrolleja luettavaan kokoon. Haluan 27 " näytön ja se saa maksaa sanotaan 700 €.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Juha Sa

Re: Näyttö, 4 k vai ei?

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Enpä tiedä onko 4K -näytöstä kuvankäsittelyssä mitään hyötyä, ehkä päinvastoin.
Toki näytölle sopii tavaraa aivan eri lailla kuin pienempiresoluutioiselle mutta jos kuvaa haluaa tarkastella lähempää täytyy 4K -näytöllä mennä lähes 300% suurennokseen jos haluaa vastaavan suurennoksen kuin hd -näytöllä 100% kropissa.

Itsellä ikä on jo aikaa sitten tehnyt tehtävänsä, silmät ei ole enää entisellään ja 4K -näytön tihrustaminen käy aika pahasti silmiin, samoin alkaa jo käymään 2560 x 1440 -resoluutiolla, kohta vaihdan hd -resoluutioon.
hkoskenv

Juha Sa kirjoitti:Enpä tiedä onko 4K -näytöstä kuvankäsittelyssä mitään hyötyä, ehkä päinvastoin.
No ei ehkä käsittelyssä, mutta ajattelin lähinnä käsitellyn kuvan katsomista. Ei minun silmäni ole vielä niin puiset, ettenkö esimerkiksi huomaisi vedoksen terävyyttä näyttöön verrattuna.
Toki näytölle sopii tavaraa aivan eri lailla kuin pienempiresoluutioiselle mutta jos kuvaa haluaa tarkastella lähempää täytyy 4K -näytöllä mennä lähes 300% suurennokseen jos haluaa vastaavan suurennoksen kuin hd -näytöllä 100% kropissa.
En oikein näe, miksi se olisi ongelma siirtää säädintä muutama milli tai pari napinklikkausta enemmän, jos haluan nähdä pikselit.
Itsellä ikä on jo aikaa sitten tehnyt tehtävänsä, silmät ei ole enää entisellään ja 4K -näytön tihrustaminen käy aika pahasti silmiin, samoin alkaa jo käymään 2560 x 1440 -resoluutiolla, kohta vaihdan hd -resoluutioon.
Minulla -6 diopterin likinäköisyys pelastaa vielä päivän, kun alan tihrustaa. Otan vain silmälasit pois, niin saan makronäön. Valitettavasti suurin tarkennusetäisyys on noin 18 cm siinä tilassa (pienin noin 12, ihan arviomittoja sormilla ja viivoittimella).
Mutta joo, täytt kai se myöntää, että ei tämä taida olla mikään tarveharkintaan perustuva asia, vaan sitä että hienoilla leluilla on nyt vain kivempi leikkiä. Jos ei 4K:ssa olisi niitä ongelmia, olisin varmaan hankkinut sellaisen jo.
Hannu
talonherra

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Mulla on 4k ja vaik ei huono näkö ookkaa nii ottaa kyllä silmiin.. joudun aika kaukaa katsomaan että ei niin rasita..
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Dell U2711:n omistajana samanlaisia pohdintoja käynyt aina välillä. Joka kerta tähän mennessä tullut siihen tulokseen että en ehkä kuitenkaan halua kovin paljon pienempiä pikseleitä kuin nyt, joten 4k-resolla näytön pitäis olla isompi. Riittäisköhän 30-32", en todellakaan osaa sanoa.

Kuitenkin, jos näyttö olisi reilusti isompi kuin tuo noin 30", haluaisin katsoa sitä kauempaa. Se taas vaatis koko työpisteen miettimistä uusiksi. Ja tästä en ole päässyt eteenpäin. Ikänäköä on jo, mutta ei vaikuta näytön näkemiseen mitään.

Ostin kyllä 4k OLED-töllön, jota kiinnostais testata kuvien katselussa. Laiskuuttani en vain ole saanut testattua. Mutta ainakin YouTuben 8k:na kuvatut videot näyttää niin hyviltä, että niitä katsoessa tuntuu että voisin lopettaa stillkuvauksen samantien. :-)

Eli väistämättä tuo 4k tulee vielä eteen näytönkin kanssa. Haaveissa ois joku 65+" näyttö mitä vois katsoa 1,5 - 2 metrin päästä. Siinä sais silmät lepoa kuvia käsitellessä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
hkoskenv

talonherra kirjoitti:Mulla on 4k ja vaik ei huono näkö ookkaa nii ottaa kyllä silmiin.. joudun aika kaukaa katsomaan että ei niin rasita..
Eikö Windowsien ja ohjelmien kontrolleja ja tekstejä saa suurennettua vai miksi se ottaa silmiin? Tiedän, että jotain ongelmia niiden kanssa on, mutta ei minulla ole omaa kokemusta.
Hannu
hkoskenv

Rockford kirjoitti:Dell U2711:n omistajana samanlaisia pohdintoja käynyt aina välillä. Joka kerta tähän mennessä tullut siihen tulokseen että en ehkä kuitenkaan halua kovin paljon pienempiä pikseleitä kuin nyt, joten 4k-resolla näytön pitäis olla isompi. Riittäisköhän 30-32", en todellakaan osaa sanoa.
Minulla on kanssa työpisteen tilaongelmia ja saan FPS-peleistä päänsärkyä, jos näyttö on liian iso. Mieluummin pelaan nytkin niin, että minulla on ehkä noin 2000 x 1400 pisteen ikkuna, mutta kaikki pelit eivät siihen suostu. No, täytyy katsoa, lykkään luultavasti ratkaisun siihen, kun Dell sanoo sopimuksen lopullisesti irti.
Hannu
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

hkoskenv kirjoitti:
talonherra kirjoitti:Mulla on 4k ja vaik ei huono näkö ookkaa nii ottaa kyllä silmiin.. joudun aika kaukaa katsomaan että ei niin rasita..
Eikö Windowsien ja ohjelmien kontrolleja ja tekstejä saa suurennettua vai miksi se ottaa silmiin? Tiedän, että jotain ongelmia niiden kanssa on, mutta ei minulla ole omaa kokemusta.
Ainakaan ne eivät aina skaalaudu nätisti. Joissakin ohjelmissa ei ole otettu huomioon näitä skaalauksia ja sieltä saattaa sitten vaikka joku tärkeä nappi kadota näkyvistä tämän takia.
Nöpö

Viesti Kirjoittaja Nöpö »

Mulla on nyt 43" Sonyn IPS-töllö näyttönä. Ihan tyytyväinen olen, ei tarvitse skaalailla mitään. On siis 4K. Omiin tarpeisiini tuo on toiminut kivasti.
talonherra

Viesti Kirjoittaja talonherra »

rolsen kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:
Ainakaan ne eivät aina skaalaudu nätisti. Joissakin ohjelmissa ei ole otettu huomioon näitä skaalauksia ja sieltä saattaa sitten vaikka joku tärkeä nappi kadota näkyvistä tämän takia.
Saa niitä suurennettuu, ainaki selaimes yms.. mutta jo pelkkää kuvaa muokatessa ku tarkkaan tihrustaa kuvaa ja muutoksia, niin ainaki toi 28 tuumanen ottaa silmiin. Kontrollit ja tekstit eivät niinkään.
Tuo näyttö Asuksen 28tuumanen.. en mallia muista, mut tarjoukses oli jotahi 400e.. liian terävä. Sitte kun kaempaa, noin metri katselee niin hieman parempi, mut siltikin rasittaa.. en tiiä sitten onko mulla hieman hajataittoa, vaikka muuten en laseja tarvitse..
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

Mulla on myös haussa 4K näyttö, mutta on muuten vaikea valita oikeaa. Yksi iso ongelma on myös tuo skaalaus ja miten se sitten toimii.

Katselin just Applen iMacilla 5K näytöltä kuvia ja mietin miksi ihmeessä netissä muiden kuvat näytti niin surkeilta. Vedin oman 30" perusnäytön viereen ja huomasin, että iMacin skaalaus suttaa kaikki kuvat niin, että niistä lähtee terävyys hemmettiin. Tämä selittää sen, miksi muiden kuvia katsovat macciimiehet on niin rinta rottingilla, kun omalla pokkarilla niitä originaaleja katsoessa tule se wau fiilis, mutta muiden valmiit kuvat on siten suttua.

Nyt siis pitää hommata 2 näyttöä, vai?
Mietin 2560x1440 27" näyttöä ja jotain 4K näyttöä rinnakkain.
Mutta mitenkäs toi 4K näyttöjen värintoisto, onko porukalla siitä millaisia kokemuksia?
Tuntuu, että alle tonnilla on vaikea saada mitään parempaa...
Toisaalta yksi isompi 4K näyttö voisi toimia myös, jos tuon skaalauksen saa toimimaan, mutta kun selaimissa on myös eroja, niin ei voi etukäteen tietää miten nämä toimii, ellei kysy muilta... :)

https://www.youtube.com/watch?v=H1b0mpe-Yb4" onclick="window.open(this.href);return false;

(setä Dustin vatuloi tässä hienoa Benq 32" 4K masiinaa)
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Mun mielestäni 27" metrin päässä 2560x1440 resoilla on aika optimaalinen kuvankäsittelyyn. Nuo 32" ja suuremmat näytöt ovat ehkä soveltuvampia CAD-työskentelyyn ja sen sellaisiin sovelluksiin.
odzmo

Viesti Kirjoittaja odzmo »

T71 kirjoitti:- - - Yksi iso ongelma on myös tuo skaalaus ja miten se sitten toimii.

Katselin just Applen iMacilla 5K näytöltä kuvia ja mietin miksi ihmeessä netissä muiden kuvat näytti niin surkeilta. Vedin oman 30" perusnäytön viereen ja huomasin, että iMacin skaalaus suttaa kaikki kuvat niin, että niistä lähtee terävyys hemmettiin. Tämä selittää sen, miksi muiden kuvia katsovat macciimiehet on niin rinta rottingilla, kun omalla pokkarilla niitä originaaleja katsoessa tule se wau fiilis, mutta muiden valmiit kuvat on siten suttua.
- - -
Toisaalta yksi isompi 4K näyttö voisi toimia myös, jos tuon skaalauksen saa toimimaan, mutta kun selaimissa on myös eroja, niin ei voi etukäteen tietää miten nämä toimii - - -
Periaatteessa skaalaus on yksinkertaista: kerrotaan tai jaetaan alkuperäisen kuvan pikselimäärät (suhde)luvulla, jolla saadaan koko kuva -- sivusuhde säilyttäen -- juuri "mahtumaan" näyttöön.
Ongelma siitä tulee kun suhdeluku on jotain muuta kuin kahden potenssi ja nämäkään eivät ole täydellisiä.
Esimerkkinä kuvakoon pienennys, josta aiheutuvaa "muhjua" yritetään(?) vähentää jälkiterävöinnillä.
Toinen esimerkki: miten esittää kuvan vaakarivin kolme vierekkäistä pikseliä musta-valkoinen-musta kahdella vierekkäisellä pikselillä (suhdeluku 2/3 = 0,6...)?
Näyttöjen pikselimäärien lisääntyessä ko. skaalausvirheet tietysti pienenevät mutta kuten yllä oleva esimerkki osoittaa, ovat selvästi havaittavissa.
julmistus

Viesti Kirjoittaja julmistus »

Täällä näyttö on surullisen huono 23" perus Asus - n. 200 € aikoinaan.

Nyt kun kuvia säätää, pitää yrittää kuvitella, että jos tilaan vaikka paperikopion niin, ettei värejä väännä liikaa. No eihän tästä mitään tahdo tulla.

Minuakin mietityttää, että onko tuo 4K liikaa? Ainakin hintaa tuntuu olevan.

Mikä olisi kelvollinen 27" valokuvanäyttö, joka toimisi muussakin käytössä? Onko kalibrointimötikkä pakollinen hankinta? Joillakin superkalliilla näytöillä taitaa olla kelvollinen tehdaskalibrointi? Hinta: alle 1000 €:a - vaikka paljonkin alle.
Viimeksi muokannut julmistus, Helmi 11, 2019 16 : 43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rolsen

Mie olen useammalle kohtuullista 27" näyttöä etsineelle suositellut Dell UltraSharp UP2716D 27" näyttöä jossa on IPS-paneeli, Adobe RGB -väriavaruus, tehdaskalibrointi ja hyvät liitäntämahdollisuudet. 3v onsite vaihtotakuu, Dellin premium paneelitakuu jne. 2560x1440 resoluutio.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... QHD-naytto" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei ole halvin, mutta myös kaukana kalliista. Ite olen käyttänyt tätä omaani kahden eri MacBookin kanssa ulkoisena näyttönä ja en kyllä oikein osaisi enää muuta käyttääkään. En ole tuhlannut rahojani kalibrointilaitteisiin, saan tästä pihalle niin kohdallaan olevat tulosteet kuin tarvitsen ilman mitään värkkäilyjä (tehdaskalibrointi on ainakin kahden näytön kokemuksella ihan ok).
julmistus

Ok, hyvä.

Onko tämä Dell hyvä myös normiselailuun ja videoille?
rolsen

julmistus kirjoitti:Ok, hyvä.

Onko tämä Dell hyvä myös normiselailuun ja videoille?
No tämä on mulla pääasiassa työkäytössä ja kun tehdään pilvipalvelua, niin selainkäyttö on jatkuvaa sen vuoksi. Auki on yleensä pari selainta, joskus kolmekin. Mulla oli mahdollisuus valita 2x24" Dellit, mutten kokenut niitä kovin mukaviksi käyttää, joten sitten päädyttiin yhteen vähän isompaan telkkariin. Videoita katottaessa on ainaki mulle riittäny, jos laittaa täyden ruudun niin pitää peruuttaa ns. telkkarietäisyydelle, mikä nyt lie kaikille selvä asia. Paljon on tullu katottua myös noita Netflix/HBO/ViaPlay jne. palveluja, ihan hyvin näkyvät, tosin kyllä mieluummin katson ne isommasta telkkarista.

Töiden lisäksi sitten tällä hoituu hitokseen mukavasti nuo harrastukset, joten en kauheasti voi valittaa työnantajan viisautta kuunnella työntekijänsä mielipiteitä oikeista työvälineistä.
julmistus

Pitääpä käydä katsomassa, jos tuo olisi peräti esillä.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

julmistus kirjoitti:Pitääpä käydä katsomassa, jos tuo olisi peräti esillä.
Jätkäsaaressa on esillä tämä 4K Dell, mutta ei noita muita isompia.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... UHD-naytto" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo taas ei taida olla kuvahommiin ihan sitä parasta laatua.
julmistus

Niinpä onkin. Näyttöä haluttaisi kyllä nähdä livenä ennen ostoa. 27" valokuvausnäyttöjä ei taida olla esillä missään? Meillä menisi liikaa kalustusta uusiksi, jos sinne haluaisi kaksi näyttöä.

Luin amazon.com:ista tuosta UP2716D:sta. Siellä oli jollekin sattunut huono kpl (kuten mulle A7RIII) ja kommentit olivat sen mukaiset. Moni kyllä oli kehunut tuota.
Vastaa Viestiin