TiRy kirjoitti:Ville^K kirjoitti:Noniin! Nyt on ajettu suurin osa kesän hää- ja potuseteistä läpi A7III:lla ja kirjotin revikan omista fiiliksistä ja havainnoista.
Täältä löytyy:
https://valovuoto.fi/sony-a7-iii/
Keskityin tässä pelkästään valokuvaukseen kun en tee itse videota.
Hyvää pohdintaa, itsellä pitkälti samat näkemykset.
Kiitti!
Ergonomiaan on alkanut tottua. Koossa ei niinkään ole valittamista, mutta nappien sijoitteluun tottuminen otti oman aikansa. Suosittelen muuten esim Gabalen ebay-kahvaa (50e) tuon Sonyn oman palikan yli, se tekee tarvittavan sentin korkeutta ja siinä samassa saa L-raudan jalustahommiin. Todella jämäkkä, eikä paina paljoa. Laturin puutetta en pidä minään. Lataan mielelläni kameraa suoraan usb-cllä kännykän tapaan. Eipä tarvi akkua irrotella kamerasta käytännössä koskaan. Aamusta yöhön-hääpäivä meni yhdellä akulla, joten yhden vara-akun kanssa kapasiteetti riittää mulle ihan mihin kuvaukseen tahansa.
Joo toi ergonomia on hyvin usein pelkästään tottumiskysymys, mutta en toki kiellä etteikö olisi absoluuttisesti hyvää ja huonoa ergoa.
Kiitti lisäkahvavinkistä! Pitää ottaa toi tarkasteluun.
En tiedä oliko kuvien teknisen laadun paraneminen (D810 jälkeen) kameran vai kuvankäsittelysoftan vikaa, mutta parannusta on omaan makuun selvästi väreissä, terävyydessä ja muussa habituksessa. Capture One Pro Sony-versiona (89e) oli taivaanlahja mulle. Olen äärimmäisen tyytyväinen päästyäni Adoben softista eroon.
Capture One ainakin tekee oletusasetuksilla selkeesti erinäköstä kuvaa mitä Lightroom. Uskon että Lightroomilla jälki on lähempänä sitä mihin oot tottunut vaikka kamera on sama :)
Oletko jäänyt omalta osaltasi kaipaamaan jotain mitä peilivehjes pystyi tarjoamaan? Mulla ei tuu kyllä niin yhtään mitään mieleen. Oma kokoonpano koostyy nyt 15mm Laowasta, 28mm & 85mm (2&1.8) Sonyistä, 28-75 Tamronista ja parista Gozoxin salamasta. Tyytyväisiä ollaan, kunhan se kevyt 1.8 kolmevitonen nyt joltain merkiltä pölähtäisi.
Hmm. No siis jos kuvaa studiossa f/16 aukolla niin sillon peilivehkeet oli kyllä parempia mitä nämä. Syy on sse, että nämä hoitaa tarkennuksen loppuvaiheen aina valitulla aukolla. Studiossa ollaan sen verran hämärässä, niin tästä aiheutuu etsinkuvan massiivinen kohina ja tarkennuskin alkaa joskus hapuilemaan.
Sit peilikamoissa oli kiva kun ne käynnisty käytännössä välittömästi. Tässä mun pitää ottaa dokkarikuvauksen aikana joku 2 sek ennakkoa käynnistämisen kanssa (tai oikeastaan en edes koskaan laittanu peilikameroita pois päältä.).
Nykyinen kalusto on siis A73, A7R3, Batis 25/2, 35/1.4 ZA, 55/1.8 ZA ja 85/1.4 GM.